Menu

Blog

Cart

2018-03-19

Als je wilt afvallen dan wil je snel afvallen. Er bestaan vele manieren van afvallen die je snelle resultaten beloven. De meeste van die manieren zullen je echter hongerig en ongelukkig maken. Je mag immers iets niet eten, waardoor je (automatisch) honger ervaart. En wanneer je honger ervaart, ben je meestal niet op je best. Je hebt dus een ijzeren wilskracht nodig om dergelijke manieren vol te houden. En eigenlijk weet je van te voren al dat je dit niet gaat lukken. Toch wil je snel afvallen. Is er dan een manier om dit toch voor elkaar te krijgen? Ja, gelukkig bestaat er een manier om snel af te vallen en het mooie is dat je geen ingewikkeld dieet hoeft te volgen. In deze blog lees je hoe je in 3 stappen snel goede resultaten bereikt. 

Snel afvallen zonder dieet

Snel afvallen zonder dieet klinkt natuurlijk erg mooi. Maar je weet zelf ook wel dat je wel degelijk iets moet veranderen in je voedingspatroon om resultaten te verkrijgen. Gelukkig hoef je geen calorieën te tellen en je hoeft jezelf ook niet uit te hongeren.

Je kan snel afvallen, zonder honger en je metabole gezondheid een flinke stimulans geven met het 3 stappenplan, zoals beschreven in deze blog.

Snel afvallen zonder dieet. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Makkelijk afvallen zonder dieet?

“Maar snel afvallen en een dieet (minder calorieën eten) werkt toch?” hoor ik je denken. “Er zijn immers niet voor niets zoveel van dat soort diëten”.

Nou, laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen; het is al sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw bekend dat minder eten helemaal niet helpt om structureel af te vallen. Ja, je zal snel afvallen in korte tijd, omdat je minder eet. Maar die kilo’s komen er vanzelf weer aan!

Hoe dit kan? Heeft allemaal te maken met de snelheid van je metabolisme, de pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel en het verlies van spiermassa.

De onderstaande 3 stappen beschrijven hoe je makkelijk kan afvallen zonder dieet.

Wil je nog meer weten over verantwoord afvallen? Lees dan het super effectieve e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens.

1. Snel afvallen door minder suikers en zetmeel

Minder suiker en minder zetmeel vormen de belangrijkste stap. Wil je snel afvallen, dan doe je er goed aan om suiker en zetmeel zoveel mogelijk te vermijden in je dieet.

Waarom? Omdat suiker en zetmeel de afscheiding van het hormoon insuline stimuleren. Het hormoon insuline komt in actie wanneer je bloedsuikerspiegel sterk stijgt, als gevolg van suikerrijke en zetmeelrijke voeding.

Waarom is dit kwalijk? Omdat insuline het belangrijkste vetopslaghormoon in je lichaam is.

Wanneer het niveau van insuline daalt, dan kan je lichaam gemakkelijker je lichaamsvet als energiebron aanspreken. Je vetreserves zijn een ideale energiebron.

Dus; snel afvallen door minder suiker en minder zetmeel te eten.

Een ander voordeel is dat je nieren het overtollige natrium en water uit je lichaam kan afgeven. Hierdoor zal je na verloop van tijd minder zweten. Ook daalt je vochtpercentage een beetje en dat zie je terug op de weegschaal.

5 Kilo afvallen in 2 weken

Het is niet ongewoon dat mensen tot wel 5 kilo afvallen in 2 weken tijd, doordat zij suiker en zetmeel schrappen uit hun dieet.

Dit komt doordat de bloedsuikerspiegel constant blijft en doordat mensen minder honger ervaren. Ook snel afvallen? In het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen lees je hier nog veel meer over.

2. Eet eiwitten, vetten en groenten. Snel afvallen dieet schema

Ok, je gaat dus minder suikerrijke en zetmeelrijke voeding eten. Wat kan je dan wel eten? Je gaat meer eiwitten, gezonde voedingsvetten en groenten eten. Gezonde voedingsvetten krijg je automatisch binnen wanneer je eiwitten eet.

Doordat je meer eiwitten, voedingsvetten en groenten eet, krijg je automatische minder geraffineerde koolhydraten en suikers binnen. Daarom zul je snel afvallen.

Oh, en nog een voordeel; doordat je bloedsuikerspiegel niet snel stijgt zul je minder snel gevoelens van honger ervaren.

Snel afvallen dieetschema

Kijk eens of je je aan het onderstaande (globale) schema kunt houden.

I. Eiwitbronnen:

De onderstaande eiwitbronnen gaan je helpen om af te vallen en om geen hongergevoelens te ervaren.

  • Vlees: grasgevoerd rundvlees, (biologische) scharrel kip, varkensvlees, lamsvlees en zelfs bacon.
  • Vis en zeevruchten: wilde zalm, forel, garnalen, kreeften, oesters, mosselen en kabeljauw.
  • Eieren: het meest voedzame voedingsmiddel op deze planeet.
  • Peulvruchten: bonen, linzen, erwten, sperziebonen en tuinbonen.
  • Noten, zaden en pitten: zoals walnoten, lijnzaad en pijnboompitten.
  • Zuivel: volle kwark, volle yoghurt en geitenkaas.
  • Pseudo granen: quinoa

Het belang van het eten van veel eiwitten kan niet worden overschat bij snel afvallen, afvallen in het algemeen en bij gewichtsbehoud.

Diëten met een hoog eiwitgehalte kunnen namelijk obsessieve gedachten over voedsel met maar liefst 60% verminderen. Zo zou ook je behoefte om iets te snacken, halverwege de dag met ongeveer 50% kunnen verminderen.

Doordat je meer eiwitten eet (zowel dierlijk als plantaardige), blijf je langer verzadigd dan wanneer je suikerrijken en zetmeelrijke voeding zou eten. Dit kan ruim 400 calorieën schelen, die je per dag minder eet. En dat is een boel.

II. Snel afvallen dieet schema: groenten

Eet veel groenten. Groeten bevatten nauwelijks calorieën en juist veel vezels, vitaminen, mineralen en andere gezonde stoffen zoals plantensterolen. Eigenlijk heeft de mens geen basisbehoefte aan granen. Juist granen bevatten (naast vezels en de gezonde kiem) zetmeel.

Wil je snel afvallen, dan is het handig om granen een tijdje te laten staan.

Welke groenten passen in het “Snel afvallen dieet schema?”

Onder andere bloemkool, boerenkool, spruitjes, broccoli, spinazie, kool, bieten, komkommer, selderij (bevat zelfs minder calorieën dan dat je lichaam nodig heeft om de selderij te verwerken), sla, witlof en andijvie.

Het is geen punt om je bord te overladen met deze groenten. Je kunt ze ook verwerken in smoothies. Doe ik ook. Elke ochtend een smoothie van bijvoorbeeld rode bieten, spinazie of boerenkool. Super gezond, super lekker en super makkelijk.

Heb je inspiratie nodig voor gezonde recepten? Kijk eens naar deze gezonde recepten.

III. De vetbronnen van het snel afvallen dieet schema

Je lichaam heeft voedingsvet nodig. Vetten zijn namelijk een bouwstof en een energiebron. Wees niet bang voor voedingsvet. Hoewel we massaal bang zijn gemaakt voor vetten en cholesterol, blijkt er van de beweringen dat (gezonde) vetten de risico’s op overgewicht en hart- en vaatziekten zouden verhogen, weinig te kloppen.

Je hersenen bestaan bijvoorbeeld voor het grootste gedeelte uit vet en voedingsvet zorgt voor de opname van mineralen en bepaalde vitamines.

Ook zijn voedingsvetten betrokken bij de productie van hormonen en neurotransmitters. Hormonen en neurotransmitters spelen een belangrijke rol in je spijsvertering (waarom je in de eerste plaats dik bent geworden), je immuunsysteem en je gevoel van welzijn (neurotransmitters).

Gezonde voedingsvetten zijn onder andere:

  • Olijfolie
  • Vis (omega 3)
  • Kokosnoot olie
  • Avocado-olie
  • Roomboter
  • Talg en reuzel

Als je geen voedingsvet zou eten, zoals vetvrije diëten aanbevelen, dan voel je je al snel miserabel. De kans dat je een dergelijk dieet volhoudt is vrij klein.

Meer weten over verantwoord en snel afvallen? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens.

3. Met krachttraining kun je tot wel 5 kilo afvallen in 2 weken

Snel afvallen kan ervoor zorgen dat je niet alleen vetmassa kwijtraakt. Ook je spieren slinken. En dit is heel jammer omdat juist spieren enorm veel calorieën verbranden. Ook stimuleert je spiermassa de snelheid van je metabolisme.

Juist het versnellen van je metabolisme helpt je om verantwoord af te vallen.

Meer weten over het versnellen van je metabolisme? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

Lichaamsbeweging helpt sowieso wanneer je verantwoord wilt afvallen. Houd je niet van de sportschool? Ik ook niet zo erg. Liever ga ik wielrennen, maar toch ga ik 2 keer per week. Ik werk dan een CrossFit training af van ongeveer 1 uur. Trainen in een sportschool is namelijk super efficiënt.

Het voordeel van gewicht training is dat je lichaam lang bezig is om te herstellen. En al die tijd verbrandt het meer calorieën. Bij snel afvallen is dit erg handig.

Snel afvallen door te cheaten en door koolhydraten te eten

Als je dan toch moeite hebt om je aan het schema te houden van eiwitten, vetten en groenten te houden, neem dan 1 dag per week vrijaf. Op deze dag eet je wel koolhydraten. Overigens zitten er in groenten ook koolhydraten….

Maar goed, op die ene dag eet je wel fruit, volle granen, volkoren brood/pasta en/of aardappelen. En als je dan iets ongezonds wilt eten, doe het dan op deze dag.

Houd er wel rekening mee dat je een paar kilo aan zult komen, door het eten van die voedingsmiddelen. Heeft te maken met de extra opslag van lichaamsvocht, als gevolg van die koolhydraten. Wees gerust, deze kilo’s verdwijnen binnen 2 dagen weer, als je weer eet volgens het schema.

Nog 10 tips om snel af te vallen en een dieetschema

Je hoeft geen calorieën te tellen en er is geen maximum aan de grootte van de porties die je eet. Omdat je eiwitten, groenen en gezonde voedingsvetten eet, raakt je lichaam vanzelf verzadigd en hoef je niet meer te eten.

Ook blijft je lichaam langdurig verzadigd, zodat je niet extra hoeft te snacken.

10 Extra tips bij snel afvallen

De onderstaande 10 extra tips zijn praktisch van aard (vind ik) en ze helpen je om snel af te vallen.

1. Eet een eiwitrijk ontbijt.

Het eten van een eiwitrijk ontbijt blijkt je eetlust en je calorie-inname gedurende de dag te verminderen.

2. Vermijd suikerhoudende dranken en vruchtensap uit een pak.

Suikerhoudende drankjes zoals frisdrank, en vruchtensappen uit een pak, zijn de meest dikmakende dingen die je in je lichaam kunt aandoen. Het zijn vloeibare calorieën. Je lichaam heeft het amper door dat ze binnen komen, zodat je vrijwel direct in je vetreserves terecht komen.

3. Drink een half uur voor een maaltijd een groot glas water.

Een studie toonde aan dat water drinken voor de maaltijd gewichtsverlies opleverde. Komt doordat je maag dan al “vol” zit met water, zodat je minder eet. Hoe handig!

4. Kies voor voedingsmiddelen die je metabolisme versnellen.

Eiwitten en voedingsvetten stimuleren de snelheid van je metabolisme. Meer hierover lees je in het e-boek Je Metabolisme Boosten.

5. Eet oplosbare vezels.

Oplosbare vezels vind je in groenten. Studies tonen aan dat oplosbare vezels het vet kunnen verminderen, in het gebied rond de buik.

6. Drink zwarte koffie en (groene) thee.

Cafeïne verhoogt de snelheid van je metabolisme. Groene thee doet dit ook. Het is een beetje, maar alle beetjes helpen.

7. Eet zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen.

Hiermee bedoel ik; hele stukken groente, vlees en vis. Dus geen gepaneerde, voorgesneden en gemarineerde producten. Hele stukken vlees, vis en groenten zijn gezonder, vullen meer zodat je minder kans hebt om er teveel van te eten.

8. Langzaam eten.

Snelle eters eten vaak teveel omdat hun hersenen niet door hebben dat hun maag al vol zit. Het duurt namelijk zo’n 20 minuten voordat je hersenen deze signalen ontvangen.

Door te snel te eten, prop je bijna automatisch meer eten in je maag. Heeft onder andere met hormonen te maken en als je daar meer over wilt weten, lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen ook eens.

9. Kleinere borden.

Studies tonen aan dat mensen automatisch minder eten wanneer ze kleinere borden gebruiken. Klinkt vreemd, maar het is simpel en het werkt.

10. Goed slapen.

Slecht slapen is een van de belangrijkste risicofactoren voor gewichtstoename. Heeft wederom met bepaalde hormonen en neurotransmitters te maken.

Hoe snel je snel gewicht verliest en andere voordelen

Je kunt wel 5 kilo afvallen in 2 weken, soms zelfs meer nog, door je aan het dieet schema te houden.

De eerste paar dagen zullen misschien een beetje vreemd voelen omdat je lichaam overschakelt van de ene energiebron op de andere. Je lichaam verbrandt immers al jaren koolhydraten. Het kan dus even duren voordat het gewend is aan vetverbranding.

Dit kan een raar gevoel opleveren en je noemt dit de “koolhydraat-arme griep”. Deze is meestal na een paar dagen weer voorbij. Daarna voel je je positief en energiek. Je lichaam verbrandt nu lichaamsvetten.

Deze manier van snel afvallen verbetert niet alleen de getallen op je weegschaal. Er zijn ook andere gezonde effecten:

  • Je bloedsuikerspiegel wordt constant, doordat je minder (suikers en geraffineerde) koolhydraten eet.
  • Minder bloedvet (triglyceriden) in je bloed, zodat het risico op hart- en vaatziekten daalt.
  • Het aandeel LDL cholesterol daalt ten opzichte van het HDL (het goede) cholesterol.
  • Je bloeddruk verbetert. Een hoge bloeddruk verhoogt het risico op een hartaanval aanzienlijk.

Daarnaast is een vet en eiwitrijk dieet in de regel beter vol te houden dan een koolhydraatrijk dieet. Je zal dus niet alleen snel afvallen, je houdt het ook nog eens langer vol. Dit vergroot natuurlijk de kans dat je je streefgewicht behaalt. En daar gaat het om, toch?

Meer weten over snel afvallen?

Een goed dieet bij afvallen is belangrijk. Wil je meer weten over snel afvallen (en wil je blijvende resultaten)?: Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens.

Vele stappen leiden tot een gezond gewicht en een gezond leven. Niemand wil ziek worden, maar toch zijn veel mensen op eerdere leeftijd ziek. Veelal komt dit door overgewicht.

Overgewicht vergroot de risico’s op hart- en vaatziekten (doodsoorzaak #1) en diabetes 2. Omdat je ziektes wilt voorkomen lees je het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Moet je mentale knop moet? Lees dan ook het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf vol met inzichten die je enorm helpen om de beste versie van jezelf te worden.

Meld je ook aan voor de maandelijkse nieuwsbrief en maak ook kans op een gratis e-boek, vol gezonde tips.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Net als jij wil ik gezond en gelukkig leven. Dit houdt in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop, er is teveel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. Zo lijkt ook de omzet van bepaalde bedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezond eten en gezond leven. Het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken. Ook heb ik de opleiding voor Voedingsdeskundige (HBO) succesvol afgerond en ben ik bezig om een online voedingsadviespraktijk (NLbewustvoedingsadvies) op te zetten.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Wat is de rol van voeding bij ADHD?

Lees meer
Blog

De verleiding van eten.

Lees meer
Gezonde levensstijl

GcMaf onder de loep. Helpt het kanker te genezen?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer