menu
NLbewustgezons logo

Dat junk food niet erg gezond voor je is, zal je niets verbazen. Wat je wel zal verbazen zijn deze leugens van de junk food industrie. Er bestaat werkelijk echt geen fatsoen over de manier waarop junk food multinationals hun producten aanprijzen. Deze mensen gaan zelfs zo ver, dat zij geld lijken te verkiezen boven de gezondheid van jou en je kinderen. In deze blog komen de 11 grootste leugens van de junk food industrie aan bod. Niet schrikken!

Leugens van de junk food industrie

Op de website www.healthline.com kwam ik het artikel tegen over de grootste leugens van de junk food industrie. Healthline.com is publiceert artikelen die op bewezen feiten zijn gebaseerd. Hoewel ik van de praktijken van de junk food industrie weet, schrik ik toch iedere keer weer als ik er een artikel over lees.

Dit onderwerp over de leugens van de junk food industrie wilde ik je dus niet onthouden. Lees ze door en schrik niet.

Leugens van de junk food industrie. Liever gezond leven? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Voordat we toekomen aan de grootste leugens van de junk food industrie, gaan we eerst eens kijken naar wat junk food is. Dit zal wel even schrikken zijn, omdat junk food niet alleen maar bestaat uit drop, snoep, frisdrank en koekjes.

Wat is junk food?

Junk food kenmerkt zich doorgaans doordat het sterk bewerkte producten zijn. Dit betekent meestal dat ze veel toegevoegde suikers en ongezonde vetten bevatten. Ook staan er vaak gezond klinkende claims op de verpakking.

Voorbeelden van die claims “Minder vet”, “Met extra omega 3”, “Minder suiker” en “Met vitaminen”.

Junk food is ook voeding waarvan je denkt – als verantwoordelijke vader en moeder – dat het gezond is, voor jou en je kinderen. Helaas zijn ze dus niet gezond. En helaas kun je ze werkelijk overal kopen; tankstation, stationsrestauratie, supermarkt…. overal waar mensen komen.

Nog een kenmerk van junk food; er wordt heel veel reclame voor gemaakt op TV en ze zijn vaak in de aanbieding in de winkels of in de “restaurants” waar het verkocht wordt.

Voorbeelden van junk food

De lijst is werkelijk duizenden artikelen lang. Ik heb een (kleine) selectie op hoofdlijnen gemaakt.

IJs Bewerkte ontbijtgranen Kip nuggets
Frisdrank Ontbijtkoek Snacks
Hamburgers Margarine Energiedrankjes
Chips Soepen uit blik Borrelnootjes
Ketchup Salade dressings Candybars
Verpakte vleeswaren Diepvries pizza’s Energierepen
Voorverpakte worsten Pizza’s die bezorgd worden Mueslirepen
Instant noodles Vruchten yoghurt Water met een smaakje

 

Waarom heeft de junk food industrie eigenlijk leugens nodig om hun producten te verkopen? Heel simpel; anders verkoopt het niet.

Dit zijn de 11 grootste leugens van de junk food industrie

Je weet nu dat junk food overal om je heen verkrijgbaar is en dat er veel reclame voor gemaakt wordt. Nu gaan we kijken naar de grootste leugens van de junk food industrie.

1. Vetarm of vetvrij

De afgelopen 40 jaar is een ware oorlog gevoerd tegen voedingsvetten. Een van de bijwerkingen van deze “oorlog” tegen voedingsvetten, was een ware overvloed aan voedingsproducten die minder vet bevatten. Deze sterk bewerkte voedingsproducten dragen claims als “Vetarm”, “Vetvrij” of “Minder vet”.

Gezond? Nee dus. Het probleem is dat deze producten helemaal niet zo gezond zijn. Voedingsmiddelen waarvan het voedingsvet is verwijderd, smaakt meestal niet lekker. Wie wil dat nou kopen?

Dus wat deed de voedingsindustrie? Voedingsvet werd vervangen door suiker en smaakmakers.

Inmiddels is duidelijk dat voedingsvetten ten onrechte zijn gedemoniseerd. En inmiddels is ook duidelijk dat teveel suiker erg ongezond is.

“Vetarm” voedsel blijkt dus veel ongezonder dan hun normale varianten. “Vetarme” producten bevatten meestal juist veel suiker.

2. Vrij van transvetten

Een van de grootste leugens van de junk food industrie is de claim “Vrij van transvetten”. Dit hoeft namelijk niet per se waar te zijn.

Hoe zit dat? Indien een product minder dan 0,5 gram transvetten per portie bevat, mogen junk food bedrijven claimen dat hun product “Vrij van transvetten” is. Je denkt dus dat het er niet in zit, maar toch bevat het product transvetten.

Transvetten gaan ook onder andere namen schuil. Hoe kom je erachter dat er wel transvetten in het product zitten? Let op het woord “Gehydrogeneerd” op het etiket. Let ook op woorden zoals “Gehard palmvet”.

De mensen van de junk food industrie zijn slim; ze geven het ingrediënt gewoon meerdere namen.

3. Inclusief hele granen

De afgelopen tientallen jaren is er veel aandacht besteed om ons te doordringen van de gezonde effecten van volle granen. Volle granen zijn echt wel gezond.

Zo kunnen sterk bewerkte voedingsmiddelen best wel volle granen bevatten, maar meestal zijn deze granen geraffineerd. Dit houdt in dat de graankorrels zijn verpulverd tot zeer fijne bloem.

Om geen pieken in je glucosespiegel te veroorzaken moeten granen heel (in tact) zijn, als je ze eet.

Dergelijke junk food producten zouden best alle ingrediënten van granen kunnen bevatten, maar de granen zijn uit elkaar gehaald. Hierdoor veroorzaken deze producten sterke pieken in je bloedsuikerspiegel. Sterke pieken in je bloedsuikerspiegel staan in sterke relatie tot overgewicht.

Wil je afvallen en lukt dit nooit? Grote kans dan je altijd de gangbare manier van afvallen hebt gekozen en die werkt niet. Wat wel werkt lees je in het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Daarnaast kunnen deze producten andere ingrediënten bevatten, die je dik kunnen maken. Denk hierbij aan suiker en fructose siroop.

4. Glutenvrij

Het eten van een glutenvrij dieet is tegenwoordig heel erg trendy. Veel mensen eten momenteel glutenvrij. Maar ongeveer 30% van al die mensen is helemaal niet gediagnosticeerd met glutenallergie.

Bewerkte producten die als “Glutenvrij” vermarkt worden, bevatten ter vervanging van de gluten vaak andere, ongezonde ingrediënten. Meestal zijn deze producten ook duurder.

Vaak worden dergelijke voedingsmiddelen gemaakt van sterk bewerkte en hoog glycemisch zetmeel zoals maïszetmeel en aardappelzetmeel. Meestal bevatten ze ook veel toegevoegde suikers.

5. Verborgen suiker

Verborgen suiker behoort ook tot de grootste leugens van de junk food industrie. Suiker gaat onder meer dan 50 verschillende namen schuil. Lees je op een etiket een ingrediënt wat eindigt op – ide of – ose, dan is de kans groot dat het suiker is.

Ongemerkt eet de gemiddelde Nederlander tot wel 44 kilo suiker per jaar. Dit is veel te veel en dit is heel erg ongezond. Suiker staat in relatie met overgewicht. Het flinke aantal kilo’s komt echt niet doordat we allemaal suiker in onze thee en koffie drinken.

Het lezen van etiketten is overigens best een ingewikkelde klus. Maar stel dat je dit doet en je ziet op de eerste paar plekken suiker staan, dan weet je dat het product vol zit met suiker. Producenten moeten de ingrediënten het meeste voorkomen in hun product als eerste vermelden.

Vandaar dat voedselproducenten vaak verschillende soorten suiker in hun producten verstoppen. Zo kan suiker schuil gaan onder de naam suiker, fructose- glucosestroop, suikerriet extract, HFCS en maltose. Dit is een slimme truc om ongemerkt heel veel suiker aan het product toe te voegen en de hoeveelheid ervan te maskeren.

Waarom stoppen ze er zoveel suiker in? Omdat suiker nu eenmaal verkoopt.

Ben jij ook te zwaar? Wil je afvallen en lukt het steeds maar niet? Dit ligt echt niet aan jou. Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen maar eens.

6. Calorieën per portie

Nog zo’n informatieve misleiding; het aantal calorieën per portie. Stel een fabrikant besluit dat de hoeveelheid van een reep of een frisdrankje bijvoorbeeld 2 porties is. Dan kunnen zij alsnog op het aantal calorieën per portie op het etiket vermelden. Dit terwijl de verpakking voor 2 porties is….

Hierdoor lijkt het erop dat je minder calorieën binnen krijgt.

7. Fruit aroma

Veel bewerkte voedingsmiddelen hebben een smaak die natuurlijk lijkt. Ook een van de 11 grootste leugens van de junk food industrie. Je kent ze wel, die repen of watertjes met een mooie stukjes fruit op het etiket.

Maar omdat je alleen de smaak van het desbetreffende stukje fruit proeft, hoeft helemaal niet te betekenen dat het erin zit. Vaak zijn die mooie bosbessen, aardbeien en citrusvruchten niets meer dan chemicaliën die de smaak van echt fruit nabootsen.

8. Kleine hoeveelheden gezonde ingrediënten

Dit punt hoort een beetje bij punt 7. Sterk bewerkte producten bevatten vaak kleine hoeveelheden gezonde ingrediënten. Dit is gewoon een marketingtruc. Vaak zijn de hoeveelheden van deze gezonde voedingsstoffen te verwaarlozen. Sterker, ze compenseren de schadelijke effecten van de andere ingrediënten niet eens.

Als verantwoordelijke vader en moeder zou je kunnen denken dat je je kinderen iets gezonds geeft. “Er zit immers fruit in”, of “Dit bevat omega 3”. Deze gezonde stoffen kunnen in zeer beperkte mate zijn toegevoegd, maar ze worden prominent op de verpakking in beeld gebracht.

Je wordt gewoon voor de gek gehouden.

Wil je niet voor de gek gehouden worden en wil je gezond eten en leven? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

9. Controversiële ingrediënten verbergen

Veel mensen hebben negatieve associaties met bepaalde ingrediënten of toevoegingen. E-nummers bijvoorbeeld en transvetten. Door ze anders te noemen, lijkt het erop dat ze niet in het product zitten.

Deze techniek wordt clean labeling genoemd. Het E-nummer E621 wordt bijvoorbeeld MSG genoemd (monosodium glutamaat). Transvetten worden bijvoorbeeld gehydrogeneerde vetten genoemd.

10. Ongezonde producten met weinig koolhydraten

De laatste jaren zijn koolhydraat-arme voedingsmiddelen best populair. Producenten van voedingsmiddelen willen hier natuurlijk ook een slaatje uit slaan.

Derhalve hebben veel producenten koolhydraat-arme producten op de markt gebracht. Maar net als met de vetvrije producten – die op de markt werden gebracht omdat voedingsvet slecht zou zijn – zijn deze producten niet altijd gezond.

Dergelijke sterk bewerkte voedingsmiddelen zijn vaak geladen met ongezonde ingrediënten.

Waarom eet je niet gewoon meer groente, als je minder (bewerkte) koolhydraten wilt eten? Meer weten over gezond eten en leven en heb je geen tijd om alles eens grondig uit te zoeken? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

11. “Organische” ongezonde ingrediënten

Bij biologische voeding worden bepaalde bestrijdingsmiddelen niet gebruikt. Daarom kunnen de termen “biologisch” en “organisch” gezonde associaties oproepen.

Voedingsproducten gebruiken deze termen dus ook om je te misleiden. Bijvoorbeeld bij “Ruwe biologische rietsuiker”. Klinkt gezond, toch? Is gewoon suiker.

Omdat iets biologische zou zijn, betekent het nog niet dat het dan ook gezond is.

Meer weten?

Het beste kun natuurlijk onbewerkte voeding eten en de bewerkte voeding (junk food) niet in huis halen. Koop je een appel, dan vind je geen etiket. Eet je een wortel, dan eet je dus alles wat er in die wortel zit.

Echte voeding heeft geen ingrediëntenlijstje.

Maar zo simpel is de praktijk niet altijd. Vind je heb moeilijk om gezonde keuzes voor jou en je gezin te maken? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens. Het helpt je enorm.

Komen deze leugens van de junk food industrie iets te laat voor jou? Met andere woorden, vind je dat je te dik bent en heb je moeite met afvallen? Lees dan het nieuwste e-boek Eerste Hulp Bij Verantwoord Afvallen.

Wat heel veel mensen lezen: e-boek Van Stress Naar Geluk.

Dan even iets heel anders. Dit gaat over je mentale welzijn; ben je tevreden met jezelf? Heb jij ook het gevoel dat je tot meer in staat bent? Lees dan de nieuwe editie van het motiverende e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Vergeet je niet aan te melden voor de maandelijkse nieuwsbrief, vol met gezonde info.

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.healthline.com/nutrition/top-11-biggest-lies-of-the-food-industry

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Voedingsadvies; ga af op nieuwe kennis van oude gewoonten

Lees meer
Afvallen

Tips om op gewicht te blijven tijdens de vakantie

Lees meer
Afvallen

Gezond afvallen en vetverbranding stimuleren

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update