menu
NLbewustgezons logo

Oervoedsel doet je veel goed. Je lichaam is nog steeds afgestemd op het voedsel dat in de oertijd beschikbaar was. Hierbij kun je denken aan vlees, vis, noten, zaden, pitten, groenten en fruit. Granen hoorden daar niet bij. Dus brood en ook rijst en aardappelen zijn helemaal niet zo goed voor de mens als dat veelal is verondersteld. Jouw DNA verschilt bijna niets van het DNA van de jagers-verzamelaars van 10.000 jaar geleden. Deze opmerkelijke conclusies komen uit een onderzoek dat is uitgevoerd door Remko Kuipers, van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij schreef ook een boek over oervoedsel.

Oervoedsel

Oervoedsel kan een belangrijke bijdrage leveren aan gezond ouder worden. Over oervoedsel is al veel positiefs geschreven. Het paleo dieet baseert zich bijvoorbeeld op oervoedsel. Maar het blijkt ook uit een onderzoek van Remko Kuipers. Oervoedsel gezond. Meer over gezond eten lees je in het e-boek Gezond in 10 stappen. Remco is verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), waar hij in maart 2014 is gepromoveerd. Hij onderzocht vanuit het perspectief van de evolutionaire geneeskunde de voeding van de oermens en die van traditioneel levende stammen in Oost-Afrika. Zijn conclusie was dit: met voedsel uit de oertijd word je gezonder oud. Hé, deed Weston Price niet hetzelfde? Schreef hij ook niet over oervoedsel?

Weston Price was een Amerikaanse tandarts die in het begin van de 20ste eeuw onderzoek deed naar de voedingsgewoonten van authentieke bevolkingsgroepen. Het bleek dat deze bevolkingsgroepen over gezonde tanden, botten en gezonde lichamen beschikten. Weston concludeerde dat dit kwam doordat deze mensen zich voedden met eten dat rechtstreeks uit de natuur kwam. Je zou dit oervoedsel kunnen noemen.

De hygiënische standaarden en de behandeling van zieken in het Westen, liggen natuurlijk wel ver boven de maatstaven liggen dan in Oost – Afrika. Zo sterven er jaarlijks veel mensen aan malaria en komt kindersterfte er veel meer voor. Maar Remko heeft gekeken naar de mensen die oud worden en hoe ze oud worden. Het blijkt dus dat deze mensen gezond oud worden. Zo hebben ze hebben geen last van overgewicht en komen diabetes en hart- en vaatziekten amper voor.Komt dit doordat ze oervoedsel eten?

Hoe kan het?

Kuipers brengt het gezond ouder worden, net zoals Weston Price dit deed, in direct verband met het voedingspatroon, dat voor een belangrijk deel bestaat uit oervoedsel. Het westerse voedingspatroon draagt net erg bij aan een goede gezondheid.

Zo eten we teveel enkelvoudige koolhydraten, ongezonde vetten (transvetten) en consumeren we veel te veel suiker. Laten we over de e-nummers en andere additieven en landbouwgiffen maar even zwijgen. Het oervoedsel bevat minder koolhydraten en minder linolzuur (omega 6 vetten) en meer eiwitten en meer omega 3 vetten.

De rol van koolhydraten

Vooral de beperkte hoeveelheid koolhydraten speelt een belangrijke rol bij het gezond ouder worden. Kuipers zegt: “De mens eet pas sinds het begin van de landbouw, zo’n 10.000 jaar geleden, grote hoeveelheden koolhydraten, in de vorm van granen en aardappels. Door die nieuwe voedingsgewoonten konden we meer kinderen produceren. Maar we werden er niet gezonder op.

Met de komst van granen werden onze botten en tanden slechter en werd onze levensverwachting korter. Dat de landbouwers uiteindelijk succesvoller bleken dan de jagers-verzamelaars komt doordat ze zich beter wisten voort te planten. Maar de jagers-verzamelaars werden gezonder oud.” Ik vind dit best opmerkelijk. Maar goed, minder pasta, rijst, brood en aardappelen eten dus en vermijd de enkelvoudige koolhydraten voor zo veel als mogelijk. Deze kun je vinden in koek, snoep en frisdrank.

De rol van verzadigde vetten

Kuipers deed nog een opmerkelijke ontdekking. Verzadigde vetten zijn helemaal niet zo slecht als lang werd gedacht. Dit is geen nieuwe ontdekking, Kris Verburgh schreef hierover in zijn boek De Voedselzandloper en Walter Willett, de wereldberoemde professor van Harvard kwam ook tot een dergelijke conclusie. Kuipers zegt dat: “Er wordt vaak gezegd dat we teveel verzadigde vetten binnenkrijgen. En die worden dan weer in verband gebracht met hart- en vaatziekten.

Maar vroeger aten we evenveel vet als nu, ook verzadigd vet. Er is geen relatie tussen het verzadigd vet dat we eten en hart- en vaatproblemen. Er is wel een relatie met teveel koolhydraten. De lever zet een overschot aan koolhydraten om in verzadigd vet en omdat we veel te veel koolhydraten binnenkrijgen, maakt de lever dus veel te veel verzadigd vet aan. Dat is wel schadelijk.”

Nu denk je misschien: “Maar wacht even, verzadigde vetten verhogen toch je cholesterolniveau?” Ja, dat doet het inderdaad, slim opgemerkt. Zowel het gezonde HDL als het ongezonde LDL cholesterol wordt verhoogd. De balans blijft hetzelfde en dat is belangrijk. Het zou ongezond zijn, indien je LDL cholesterol sterker zou stijgen dan je HDL. En dat doet het indien je bijvoorbeeld transvetten consumeert. Je kunt transvetten onder andere vinden in gefrituurde producten, snacks, koekjes, kaascroissantjes en dergelijken.

Gezonde voeding

De conclusie, dat verzadigde vetten helemaal niet zo slecht zijn betekent niet dat je onbeperkt vet kunt gaan eten. Ik denk dat je het beste kunt zien als dat verzadigde vetten eerder niet ongezond zijn dan dat ze gezond zijn. Neem er dus niet teveel van.

Daarnaast eten die traditionele stammen uit Oost-Afrika misschien veel meer vlees dan wij, maar dat vlees is veel beter van kwaliteit. Daar leven de beesten buiten, in het wild. Dat maakt hun vlees veel magerder. Vergelijk die situatie eens met de westerse bio industrie, waar we veelal vlees eten van dieren die met granen vetgemest zijn. Dat vlees bevat veel meer verzadigd vetten.

In de e-boeken Gezonde Voeding en in Afvallen Veranderen vind je veel meer informatie en nuttige tips om je voedingspatroon te veranderen en zodoende een aantal gezondheidsvoordelen te behalen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

6 Gemakkelijke manieren om je bloeddruk te verlagen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Kun je diabetes type 2 voorkomen en genezen?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom het Pioppi dieet wel werkt

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update