Menu

Blog

Cart

2017-03-15

Leptine is een belangrijk hormoon om een gezond gewicht te krijgen en te behouden. Leptine wordt door je vetcellen aangemaakt en het zorgt ervoor dat je stopt met eten, omdat je genoeg hebt. Het hormoon leptine speelt dus een hele belangrijke rol in de hoeveelheid die je dagelijks eet. Mensen met teveel lichaamsvet, maken automatisch veel leptine aan. Hierdoor komt er teveel leptine in het bloed en daardoor raken de hersenen resistent voor dit hormoon. Helaas werkt het zo dat, hoe dikker je bent, hoe meer leptine je produceert maar hoe minder snel je hongergevoel vermindert. Dit is een belangrijke oorzaak van overgewicht. 

Wat is leptine en wat doet het?

Leptine is een hormoon dat aangemaakt wordt door je vetcellen. Leptine geeft het signaal dat je genoeg hebt gegeten. Je kunt dit hormoon dus zien als een ‘Stop met eten’ hormoon. Leptine reguleert je hongergevoel, je energieniveau en de hoeveelheid lichaamsvet dat verbrand mag worden.Leptine, gezond gewicht. NLbewustgezond.nl

Het werkt als volgt

Als je eet scheidt je alvleesklier het hormoon insuline af. Insuline zorgt ervoor dat de voedingsstoffen in je lichaamscellen (waaronder je vetcellen) opgenomen worden.

Op een bepaalt moment scheiden je vetcellen leptine af. Deze leptine bereikt via de bloedcirculatie je hersenen en daar activeert leptine je verzadigingscentrum. Hierdoor neemt het hongergevoel af. Het hormoon leptine speelt dus een hele belangrijke om een gezond gewicht te behouden.

Teveel leptine leidt tot overgewicht

Door een aantal factoren ontstaat leptineresistentie. Hierbij werkt het heeft het verzadigingscentrum teveel leptine nodig om verzadigingssignalen af te geven, zodat je hongergevoelens verdwijnen. De onderstaande factoren kunnen leiden tot leptineresistentie:

  • Overgewicht
  • Teveel fructose in je voeding
  • Te weinig vezels in je voeding
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Slecht slapen

Leptineresistentie ontwikkelt zich langzaam, omdat je steeds iets teveel eet, waardoor je vetmassa steeds maar groter wordt, waardoor die vetcellen steeds meer leptine gaan afgeven. Hierdoor raken je hersenen meer en meer gewend aan een grote dosis leptine, waardoor het langer gaat duren voordat je hersenen verzadigingssignalen afgeven.

Het gevolg? Je eet onbewust veel te veel en je wordt zwaarder en zwaarder. Je lichaam slaat steeds meer vet op en zal zelfs minder geneigd zijn om je vetreserves aan te spreken voor energie. Hierdoor val je minder gemakkelijk af, ondanks alle moeite die je ervoor doet.

Het is dus een vicieuze cirkel. Leptineresistentie zorgt voor overgewicht zorgt en overgewicht zorgt weer voor leptineresistentie.

Hoe los je het op?

Overgewicht is dus één van de veroorzakers van leptineresistentie en leptineresistentie werkt weer overgewicht in de hand. Hoe los je het op? De onderstaande tips gaan je helpen.

1. Geen dieet

Een dieet waarbij je tijdelijk significant minder calorieën mag eten brengt de productie van het leptine hormoon in de war. Je zal eerst afvallen, maar je hersenen zijn gewend aan een fikse dosis van dit hormoon. Het gevoel van verzadiging zal dus uitblijven, waardoor je meer eet dan dat je nodig hebt.

Het vervelende hiervan is dat je weer aankomt. Dit staat ook wel bekend als het jojo-effect. Crash diëten zijn dus een no go! Meer weten over verantwoord afvallen?

2. Minder fructose

Fructose zit veelal in frisdrank en andere sterk bewerkte voedingsmiddelen. Fructose is een soort suiker, maar dan veel zoeter. Het grote nadeel van fructose is dat het de werking van leptine tegen kan gaan. Je krijgt dus wel een boel calorieën binnen – van frisdrank en junk food – maar je hersenen ontvangen geen verzadigingssignalen.

Doordat je hersenen geen leptine ontvangen, geven ze geen verzadigingssignalen af en kan je dus blijven consumeren. Het gevolg raad je waarschijnlijk al. Je eet – al dan niet onbewust – meer en meer.

Je lichaam kan al die fructose niet direct verwerken. Je lever zet het bijvoorbeeld eerst om in glucose en die glucose gaan naar je lichaams- en je vetcellen. De kans is groot dat je teveel fructose binnen krijgt en die overschotten sla je op in je vetreserves.

En die vetreserves geven weer meer leptine af, waardoor je hersenen nog meer resistent raken. Heel vervelend.

3. Vezelrijk eten

Vezels zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Door vele pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel neemt het risico op overgewicht toe en daarmee de kans op diabetes 2. Vezels vind je niet alleen in volle granen en graanproducten zoals spelt, volkoren en zuurdesem brood. Je vindt vezels ook in fruit en groenten.

Daarnaast dragen vezels bij aan het gevoel van verzadiging en aan een gezonde bloeddruk. Meer weten over gezond eten?

4. Intensief sporten

Vooral interval trainingen helpen om het leptine hormoon weer normaal te laten functioneren. Daarnaast verbrand je nog eens tal van calorieën tijdens en na dergelijke trainingen. Zelf doe ik regelmatig aan CrossFitt. Het helpt mij om fit te blijven en het geeft mij een prettig, positief en energiek gevoel. Een aanrader!

Daarnaast helpt intensief sporten om je metabolisme te versnellen, zodat je dagelijks meer calorieën verbrandt. Ook dat helpt je bij gewichtscontrole. Wil je weten hoe je je metabolisme versnelt? Dit e-boek geeft je alle inzichten.

Gezond bewegen. NLbewustgezond.nl

5. Zelf koken

De afgelopen 40 jaar zijn er steeds meer kant-en-klaar producten verkrijgbaar. Kon je vroeger alleen soepen, sauzen en groenten in een blik kopen, tegenwoordig lijkt het erop dat je helemaal niet meer in de keuken hoeft te staan.

Hoewel het gemak van een kant-en-klaar product natuurlijk prettig is – trek een pakje open, beetje heet water erbij en hup, je hebt een soepje, sausje of een bak noodles – dragen ze niet erg bij aan je gezondheid. Veel van dergelijke producten bevatten toegevoegde suikers en andere stofjes, waardoor je er meer van wilt eten.

Let wel, het gaat om zo’n 80% van de producten die in een supermarkt verkrijgbaar zijn. Denk aan chips, ketchup, worstjes, diepvriespizza’s, bewerkte ontbijtgranen, ijs, gezoete toetjes, borrelnootjes, koekjes en noem het maar op.

Koop dus zelf je groenten en fruit en bereid zelf je maaltijden.

En, wat kan jij hiermee?

Leptine speelt dus een belangrijke rol in je gewicht, in je hongergevoel, je energieniveau en de hoeveelheid lichaamsvet dat verbrand mag worden. Het is dus super belangrijk dat dit systeem goed werkt. Ik hoop dat je met de bovenstaande inzichten uit de voeten kan.

Helaas zie ik nog steeds veel mensen tijdelijke diëten en sap-/shakekuren volgen. De resultaten zijn – eigenlijk altijd – van korte duur. Als je ook wilt afvallen, dan doe je er goed aan om dit op een geleidelijke en verantwoorde manier te doen. Gezond eten draagt voor 80% bij aan een gezond gewicht. Meer weten over gezond eten?

De andere 20% is lichaamsbeweging. Als je het ook zat bent om steeds maar weer aan te komen, nadat je met veel moeite wat kilo’s bent kwijtgeraakt, lees dan ons e-boek over verantwoord afvallen een. Je zult ontdekken dat afvallen geen onduidelijk mysterie, maar een proces is.

Ook het versnellen van je stofwisseling zorgt ervoor dat je dagelijks meer calorieën verbrandt. Je kan je metabolisme op verschillende manieren versnellen. Als je daar meer over wilt lezen, lees dit e-boek dan eens. Leptine wordt tijdens je slaap geproduceerd. Voldoende slaap doet dus ook goed

Bronnen:
1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Leptine
2. http://www.nature.com/nature/journal/v382/n6588/abs/382250a0.html
3. http://www.medischcontact.nl/Nieuws/Laatste-nieuws/Nieuwsbericht/154191/Meer-aandacht-voor-verborgen-dikmakers.htm
4. http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/eten-drinken/leptineresistentie-wat-is-het-en-hoe-beinvloedt-het-je-eetlust/
5. http://www.dutchcowboys.nl/coffee-corner/wat-gebeurt-er-met-je-als-je-alleen-nog-frisdrank-drinkt

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Rode wijn gezond? Dat zou mooi zijn

Lees meer
Afvallen

Peulvruchten de onbekende gezonde groente

Lees meer
Gezonde levensstijl

Verslaafd aan eten. Hoe werkt dat en wat kun je eraan doen?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer