menu
NLbewustgezons logo

Je hebt vast weleens gehoord van een sporthart. Een sporthart werkt efficiënter en pompt meer bloed door je lijf. Hoe werkt het eigenlijk en wat kun jij met een sporthart? Heeft het voordelen? Daarover gaat dit artikel. Je leest wat je hart doet, als primaire functie en wat er in je lichaam gebeurt tijdens het sporten. Zoals veel mensen wel beseffen, is sporten een gezonde bezigheid. Sporten ontlaadt stress, verbetert je conditie en je verbrandt er calorieën mee zodat je op gewicht blijft of zelfs afvalt. Een ander gevolg van sporten is dat je hart wat groter en sterker wordt en zelfs kan transformeren tot een sporthart. In dit artikel gaan we kijken wat het voordeel is van een sporthart.

Een sporthart, hoe ontstaat het en wat doet het?

Sporthart ontstaat door veel aan sport te doen. Dat klinkt logisch, maar hoe werkt dit eigenlijk? Je hebt vast wel eens gehoord dat een sporthart gevaarlijk kan zijn, of dat getrainde atleten een bizar lage hartslagfrequentie hebben, wanneer ze in rust zijn. Dat is een sporthart. Maar wat zijn de voordelen?

Je gaat eerst lezen over hoe je hart werkt en vervolgens wat een sporthart voor jou kan betekenen. Hoe je er voordeel uit kunt halen lees je daarna.

Sporthart. Hoe handig is dat? Meer weten? Download het e-boek Gezond in 10 stappen.

Wat doet je hart en hoe vaak klopt het?

Je hart is verantwoordelijk voor het rondpompen van je bloed door je lichaam. Het zorgt onder andere voor de toevoer van zuurstof en voedingsstoffen naar al je lichaamscellen. Ook zorgt je hart daarmee voor de afvoer van koolstofdioxide en afvalstoffen.

De snelheid van het kloppen van je hart en de hoeveelheid liters bloed die het door je aderen heen pomp, is afhankelijk van je conditie en de mate van beweging die je op dat moment uitvoert.

Wanneer je in rust bent, dan slaat je hart zo’n 60 tot 80 keer per minuut. Het pompt daarmee zo’n 5 liter bloed door je aderen heen.

Fors in beweging

Wanneer je fors in beweging bent, zoals bij intensieve beweging (hardlopen, wielrennen), dan kan je hartslag wel oplopen tot 140 – 160 slagen per minuut. Hierdoor pompt je hart zo’n 15 tot 20 liter bloed door je aderen heen. Bij zware extensieve beweging kan dat zelfs oplopen tot 20 tot 25 liter.

Tijdens duursporten zoals wielrennen en hardlopen, verbranden je spieren vetten en koolhydraten. Zuurstof komt eraan te pas om verbranding mogelijk te maken. Je bloed voert deze elementen aan en voert vervolgens de afvalstoffen weer af.

Wanneer ontstaat een sporthart?

Een sporthart ontstaat wanneer je regelmatig sport en flink traint. Wanneer je regelmatig wandelt, veel fietst (naar je werk bijvoorbeeld) zal je hart niet noemenswaardig groeien.

Niet dat wandelen en fietsen geen bijdrage leveren aan je gezondheid hoor! Je lichaam is juist gemaakt voor dit soort lichaamsbeweging. Het is dus heel gezond.

Een sporthart ontstaat bij mensen die veel aan sport doen. Duursporters hebben over het algemeen een groter hart, maar ook krachtsporters en veel amateur voetballers en hockeyers die 2x per week flink trainen en in de weekenden een wedstrijd spelen kunnen een vergroot hart (sporthart) hebben.

Wat zijn de voordelen van een sporthart?

Je weet nu hoe een sporthart ontstaat en hoeveel liters bloed je hart door je aderen pompt. We gaan nu eens kijken naar de voordelen van een sporthart.

1. Afvallen met een sporthart.

Doordat je hart groter is, je hart is immers een spier, verbruikt het meer calorieën. Dit komt afvallen ten goede. Natuurlijk is de beweging en de algehele toename van spiermassa veel meer debet aan de gewichtsreductie, maar goed, ongemerkt verbrand je in rust wat meer calorieën.

2. Minder slagen per minuut, door een sporthart.

Er wordt gesteld dat je hart minder snel “slijt” wanneer het wat groter is. Je sporthart kan meer volume door je aderen pompen, zodat het minder vaak hoeft te kloppen. Helemaal wetenschappelijk is dit nog niet aangetoond, maar een getraind hart is in ieder geval beter dan een ongetraind hart.

3. Een sporthart vergroot je vaatsysteem.

Doordat je veel sport, groeien je spieren en die spieren krijgen meer bloed- en haarvaten. Dit heeft als voordeel dat je spier beter gevoed kan worden en dat het geproduceerde afval beter afgevoerd wordt.

Je voeding zal de spier dus beter bereiken en efficiënter verbrand worden. Het vergroten van je spiermassa helpt sowieso bij afvallen, omdat je metabolisme versnelt.

4. Verbetering conditie van je lichaam.

Voortbordurend op het punt hierboven, door de toevoer van voedingsstoffen en de afvoer van afval, raak je minder snel vermoeid. Je kunt dus veel meer aan. Dit is leuk om jezelf in competitieverband te meten, maar het is bovenal leuk voor jezelf.

Je ontdekt dat je meer kan dan dat je dacht dat je kon. Dat is een fantastisch gevoel, toch?

Meer weten?

Als je veel sport heb je gezonde voeding nodig. Als je meer wilt weten over gezond en leuk leven, lekker eten en een gezond gewicht in het algemeen. Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Wil je afvallen omdat je jezelf momenteel te zwaar vindt? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Ontdek waarom afvallen nooit lukte (wat je steeds verkeerd deed) en wat wel lukt.

Ontvang jij onze maandelijkse update, vol met gezonde tips en tops al?

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/chomistek-exercise-vitamin-d-heart-risk/
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/disease-prevention/cardiovascular-disease/preventing-cvd/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Diabetes voorkom je door levensstijl

Lees meer
Afvallen

Hoe bepaal je overgewicht?

Lees meer
Blog

Wat houdt je BMI in?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update