Menu

Blog

Cart

2019-04-08

Dopamine geeft een goed gevoel. Het is een stofje dat een grote rol speelt bij de manier waarop je beweegt, beslissingen neemt, je werk aflevert, hoe effectief je kan leren en het speelt ook een rol in je behoefte aan seks. Dopamine is een ‘feel good’ stofje, dat je aanmaakt na het sporten, na de seks, na bepaalt eten en bij het krijgen van waardering. Een tekort aan dopamine wordt ook wel in verband gebracht met de ziekte van Parkinson. Laten we dus eens kijken hoe je dit stofje op een goede manier kan beïnvloeden, zodat je er een hoop plezier aan beleeft. 

Wat is dopamine?

Dopamine is een neurotransmitter en het wordt ook wel een ‘feel good’ stofje genoemd. Je krijgt er namelijk letterlijk een goed gevoel door. Maar het doet veel meer, daarover straks meer. Eerst eens even uitzoeken wat een neurotransmitter is. Een neurotransmitter is een stofje die een rol speelt bij het doorgeven van signalen tussen je zenuwcellen.

Dopamine geeft beloning. Meer weten? Download het E-boek Van Stress Naar Geluk.

Neurotransmitters zijn als het ware de boodschappers van je lichaam en dopamine is daar één van. Dopamine speelt een rol bij gevoelens als blijdschap, genot en welzijn.

Dopamine geeft veel meer

De neurotransmitter dopamine zorg er dus voor dat je zenuwen met elkaar kunnen communiceren en dat is best wel belangrijk. Deze neurotransmitter is betrokken bij 3 belangrijke communicatieprocessen:

  1. Je bewegingscontrole. Dopamine stuurt als het ware je spieren aan.
  2. Het speelt ook een rol in het regelen van je emoties. Het is niet voor niets een ‘feel good stofje’.
  3. Dopamine speelt ook een rol in denkprocessen het de doelgerichtheid van je handelen.

Deze neurotransmitter is dus super belangrijk voor je. Als je meer wilt weten hoe je een (blijvend) goed gevoel krijgt, lees dan dit e-boek.

Hieronder heb ik voor je uiteen gezet welke processen dopamine beïnvloedt. Aan het einde van deze blog ontdek je hoe je dit ‘feel good’ stofje zelf kan opwekken.

Parkinson

Dopamine wordt in een bepaalt gedeelte van je hersenen geproduceerd. Bij mensen die leiden aan de ziekte van Parkinson, sterven deze hersencellen af, waardoor de productie van dopamine daalt.

Een gevolg van een dalende productie van dopamine is dat de aansturing van de zenuwen moeilijker verloopt. Ongecontroleerde bewegingen, spierstijfheid, traagheid bewegingen, beven en een afwijkende lichaamshouding kunnen het gevolg zijn.

Zin in seks

Dopamine is één van de factoren die de zin in seks beïnvloeden. Je lichaam maakt testosteron aan en dat is noodzakelijk voor een gezond libido. Zowel vrouwen als mannen maken testosteron aan. Mannen wat meer dan vrouwen. Maar goed, het stofje dat verantwoordelijk is voor het produceren en het vrijmaken van testosteron staat onder invloed van dopamine.

Seksuele verlangens dalen, wanneer het niveau van dopamine daalt. Aan de andere kant, kun je het dopamineniveau ook positief beïnvloeden, maar dat ontdek je straks.

Het nemen van goede beslissingen

Dopamine helpt je hersenen om goede beslissingen te nemen en – aan de andere kant – om verkeerde beslissingen te voorkomen. Dit kan te maken hebben met ‘gut feeling’ en de mate waarin de beslissing kan worden verbonden met positieve ervaringen en uitkomsten uit het verleden.

De rol van vermoeidheid

Dopamine stimuleert het deel in je hersenen dat beloningen regelt. Het zorgt ervoor dat je je werk goed doet en dat geeft je een goed gevoel. Echter, wanneer je moe wordt, daalt het dopamineniveau en daardoor kan je meer fouten maken, terwijl je dat weinig interesseert op dat moment.

Iedereen heeft wel eens te lang doorgewerkt. De kwaliteit van je werk, in de late uurtjes, is niet altijd zeer hoogstaand. Als het een keer nodig is om tot laat te werken, neem dan af en toe een pauze.

Gelukzalig gevoel

Dopamine geeft je een gelukzalig gevoel. Je wilt de handeling, die je dat gelukzalige gevoel geeft, vaker herhalen.

Complimentjes ontvangen

Het ontvangen van complimenten vinden wij fijn. Je hersenen associëren dat met beloning en daardoor neemt de hoeveelheid dopamine toe. Heel prettig dus en een bijkomend voordeel is, dat een complimentje niets kost. Het is gratis.

Complimentjes zijn leuk om te geven en om te ontvangen. Wees er dus niet te spaarzaam mee.

Lekker bewegen

Sporten, wandelen of een lekkere workout laten je dopamineniveau ook stijgen. Dagelijks een uur bewegen volstaat al. Je kunt bijvoorbeeld op de fiets naar je werk, of op de fiets de kinderen uit school halen. Het krijgen van voldoende lichaamsbeweging zit hem vaak in kleine gewoontes en niet zozeer in urenlange bezoeken aan een sportschool.

Eten

Omdat je lichaam deze neurotransmitter zelf aanmaakt, kun je je lichaam best een handje helpen door gezond te eten. Voeding die rijk is aan mineralen, vitaminen en antioxidanten helpen je lichaam om dit ‘feel good’ stofje te produceren.

Appels, bananen, amandelen en aardbeien, voedingsmiddelen die omega 3 vetten bevatten (zoals vis en olijfolie) en eiwitrijke voeding helpen je hierbij. Voor de chocoladeliefhebbers is er goed nieuws, 70% pure chocola helpt ook. Maar niet teveel! Een brokje van een gram of 20 per dag is genoeg.

Als je meer wilt weten over wat dopamine geeft en doet, lees dan dit geweldige e-boek over neurotransmitters. Je zult versteld staan hoe ontzettend belangrijk zo’n klein stofje voor je is.

En, wat kan jij hiermee?

Met deze blog heb ik weer een aantal dingen voor je op een rijtje gezet, waarvan ik hoop dat je er veel aan hebt. Mijn ervaring is dat, wanneer je je medemens positief benadert – een glimlach, de deur openhouden en meer van dit soort kleine dingen – dat je positiviteit terug ontvangt.

Niet alleen krijg je vaak een glimlach terug, maar het gevoel dat je een ander helpt – hoe klein het gebaar ook kan zijn – geeft op zichzelf al een positief gevoel. Natuurlijk lukt het niet altijd en natuurlijk zijn er altijd van die dagen dat het gewoon niet ‘loopt’.

Neem dan een handje amandelen, eet wat vis, maak een wandeling of ga even sporten. Hiermee stimuleer je de aanmaak van dopamine en dat zorgt ervoor dat je je snel weer beter voelt. Dopamine is overigens niet het enige ‘feel good’ stofje. De neurotransmitters endorfine en serotonine geven je ook een gelukzalig gevoel.

Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, gejaagdheid, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? In het e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

Wil jij wat gezonder eten, zodat je de aanmaak van deze stofjes kan stimuleren? Lees dan het e-boek Gezonde Voeding eens.

Als je nog wat inspiratie kunt gebruiken om gezonde maaltijden en tussendoortjes te maken, check deze recepten eens. Ze zijn lekker, makkelijk te maken en erg gezond.

Bronnen:
http://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/elevated-urate-levels-may-slow-the-progression-of-parkinsons-disease/
http://www.elsevier.nl/Stijl/achtergrond/2012/11/Van-complimentjes-gaan-we-beter-presteren-ELSEVIER354436W/
http://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/psyche/de-invloed-van-dopamine-op-je-gezondheid/
http://nieuws.nl/algemeen/20160118/blue-monday-hoe-je-de-meest-deprimerende-dag-van-het-jaar-doorstaat/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMH0014018/
http://www.psycholoog.net/dopamine-helpt-mensen-juiste-beslissingen-te-nemen

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Hoge bloeddruk voorkomen door voeding

Lees meer
Afvallen

Simpele afvaltips die echt werken

Lees meer
Blog

Q10

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer