menu
NLbewustgezons logo

Tijdens een reis door China, een paar jaar geleden, ben ik veelvuldig in aanraking gekomen met het bijzondere kruid gember. Gember is niet alleen erg lekker in Aziatisch eten, de smaak valt ook prima te combineren met westerse gerechten. Maar gember heeft ook enorme gezondheidsvoordelen en daar wil ik het met je over hebben. Door regelmatig gember in je gerechten te verwerken, of te drinken, help je je lichaam op een gemakkelijke, smakelijke en op een goedkope manier erg gezond te houden. 

Wat is gember?

Gember is niet bij iedereen bekend. Het is een specerij dat pittig of scherp smaakt en het is afkomstig van de wortel van de gemberplant. In de winkel kun je het zowel gedroogd (in een potje) als vers kopen. Gember is een van de meest geconsumeerde kruiden ter wereld en dat komt waarschijnlijk doordat de Aziatische keuken juist heel veel gember gebruikt.Gember

 

 

Het is niet alleen erg lekker, maar het heeft nog tal van gezondheidsvoordelen en kent zelfs een medicinale werking.

Wat doet gember?

Gember bevat diverse enzymen en antioxidanten en kent diverse gezond effecten voor je lichaam. Het opmerkelijke van dit kruid vind ik dat je heel veel gezondheidsvoordelen kan ervaren door er niet eens zo heel veel van te gebruiken.

De onderstaande lijst geeft je een idee van die gezonde effecten.

  • Bevordert de stoelgang
  • Verhelpt een opgeblazen gevoel, of opgeblazen buik
  • Bevordert de bloedcirculatie
  • Helpt je lichaam te ontgiften
  • Helpt het verteerproces
  • Kan migraine verlichten
  • Vermindert chronische ontstekingen
  • Vermindert infecties aan je bovenste luchtwegen
  • Kan helpen bij menstruatiepijn
  • Helpt tegen diarree
  • Helpt tegen winderigheid
  • Kan allerlei pijnen (spierpijnen) verhelpen
  • Helpt bij artrose
  • Is goed voor je hart, helpt bij hartaandoeningen
  • Helpt bij maagproblemen zoals maagzweren
  • Verminderen van chronische ontstekingen

Er zijn nog wel meer voordelen van gember te noemen, maar ik denk dat je het plaatje wel voor je ziet. Als we eens inzoemen op het verlichten van pijn (in bijvoorbeeld gewrichten) dan blijkt het 2 maal daags innemen van 500 mg (verse) gember, evenzo goed te werken als 3 maal daags 400 mg ibuprofen. Zelf heb ik dit nog nooit met elkaar vergeleken – ik slik namelijk nooit ibuprofen.

Antioxidanten

Gember bevat ook antioxidanten en die antioxidanten speuren vrije radicalen op en maken ze onschadelijk. Vrije radicalen zijn lichaamsonvriendelijke stoffen die je lichaamscellen aanvallen.

Wanneer deze vrije radicalen niet worden vernietigd (of in onvoldoende mate) dan kan ongereguleerde celdeling ontstaan, hetgeen het geval is bij het ontwikkelen van tumoren en kankers. Het kan dus en rol spelen bij het voorkomen van kanker. Niet gek toch?

Afvallen

Doordat gember de aanmaak van speeksel stimuleert, wordt je verteerproces gestimuleerd. Een van de voordelen, die je zou kunnen ervaren, is dat je afvalt.

Wat kun jij hiermee?

Wellicht wist je al een aantal dingen over gember en de gezonde effecten die het heeft op je lichaam. Maar hoe zorg je er nou voor dat je – als je ervoor open staat – op een gemakkelijke manier meer gember binnen krijgt?

Nou, het is eigenlijk heel erg simpel. Je koopt een gemberwortel bij de groenteboer en vervolgens kun je er thee van trekken, een schijf in je drinkwater doen, het toevoegen aan kip- en vegetarische gerechten (bijvoorbeeld gewokte groenten), je kan Aziatisch koken en je kunt gember verwerken in smoothies en sappen.

Wil je ook gezonder leven, maar weet je niet goed waar je kunt beginnen? Iedereen kent het belang van een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe breng je het in de praktijk? Het e-boek Gezond in 10 stappen helpt je om daadwerkelijk gezonder te worden.

Zelf drink ik bijvoorbeeld ‘s avonds regelmatig gemberthee. Dit is heel erg simpel te maken; je kookt water (no brainer) en je snijdt 2 of 3 dunne plakjes van de gemberwortel af, die je in je theekop doet. Voor wat extra smaak kun je er ook nog verse munt bij doen.

Als je gember in je gerechte wilt verwerken, snij dan de gemberwortel heel dun af of rasp het en voeg dat toe aan je groenten die je wokt of opbakt.

Meer weten?

Voeding bepaalt in belangrijke mate hoe je je voelt, hoeveel je weegt en hoeveel energie je hebt.

Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In het e-boek Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Wil je meer weten over gezond leven en een gezond gewicht in algemene zin? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen, want weten wat gezond voor je is, is nog een stap verwijderd van doen wat gezond is. Gezond in 10 stappen helpt je daadwerkelijk om die stap te zetten.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gember
http://www.degezondheidswinkel.be/blog/gember-gezond-en-goed-tegen-deze-kwalen
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-drinks/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Redactie

Vind je sportmotivatie

Lees meer
Blog

Een gezond voedingspatroon preventief tegen ziektes?

Lees meer
Blog

Welke E-nummers zitten er in je eten en hoe gezond is dat?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update