menu
NLbewustgezons logo

Dagelijks wordt je talloze keren verleid om eten te kopen. Je ontvangt elke dag tienduizenden prikkels die je uitnodigen om een hamburger te kopen, een candy bar te eten of een frisdrank te drinken. Denk hierbij aan de reclameborden en advertenties, die je tegenkomt als je naar je werk gaat. Maar denk ook aan de producten die uitgestald liggen bij de benzinepomp, de snoepautomaat op je werk, het fastfood restaurant in de winkelstraat of langs de snelweg. Het is overal om je heen. Het is best moeilijk die verleiding te weerstaan.

Neuromarketing

Tegenwoordig gebruiken marketeers van voedingsmiddelen allerlei technieken om je te verleiden tot het kopen van hun producten. Deze technieken bestaan uit mooie labels, etiketten, slogans en merken. Daar houdt het echter niet bij op. Die technieken gaan zo ver, dat ze je onbewuste handelen beïnvloeden. Door bepaalde combinaties van smaak, kleur, vorm en emoties als liefde en angst, beïnvloeden de marketeers de keuzes die jij maakt voor bepaalde producten. Deze technieken zijn een relatief nieuwe stroming in de marketing en heet neuromarketing. Het doel van neuromarketing is om jouw denken over een bepaald merk te beïnvloeden. Dit lukt heel succesvol, de afgelopen 20 jaar eten we met z’n allen steeds meer frisdrank, suikerrijke tussendoortjes, zuivel, transvet en enkelvoudige koolhydraten gaan eten.

De verleiding van fastfood

Een willekeurige fastfood keten, om geen namen te noemen, verleidt dagelijks je door middel van uitgekiende marketingstrategieën tot het eten van hun industrieel bereide producten. Naast de massa media reclames en het speciale logo, zijn ook hun producten gemanipuleerd om jou hun restaurant in te lokken. De kleuren, geuren en afbeeldingen van zo’n keten zijn er speciaal voor ontwikkeld om jou een hongerig gevoel te geven, dat je direct wilt stillen. Er worden bepaalde suikers en smaakmakers aan fastfood producten toegevoegd, die op je hersenen werken. Wanneer dat stofje wordt geactiveerd, dat kan zijn wanneer je het logo ziet, of wanneer je honger krijgt, dan wil je automatisch die hamburger.

Mogelijke gevolgen fastfood

De film “Supersize Me” van de Canadese documentairemaker Morgan Spurlock, brengt in beeld wat fastfood met je doet. Voor deze documentaire heeft Morgan zichzelf, gedurende 30 dagen op een dieet gezet van fastfood. Hij verving zijn gezonde ontbijt, lunch en avondeten voor 3 maal daags hamburgers, patat en frisdrank. Aan het begin van de film zie je een gezonde, fitte , slanke en energieke man van in de 30. Nog niet halverwege de film is dit beeld totaal veranderd. Het resultaat van het fastfood dieet is schrikbarend. De dokter, die gedurende het experiment zijn waardes, als vetpercentage, gewicht en conditie controleerde, raadde Morgan zelfs sterk af zijn experiment te staken. De kans bestond namelijk op onherstelbare schade en zelfs dat hij stierf, als gevolg van fastfood.

De verleiding in de supermarkt

Ook in de supermarkt, waar je wekelijks het grootste deel van je boodschappen doet, kom je veel verleidingen tegen. Tegenwoordig is de supermarkt zelfs een ongezonde plek geworden. 95% Van de producten die in de schappen liggen dragen niet positief bij aan je gezondheid. Zo wordt een tomaat niet meer gekweekt voor de smaak of om de voedzame waarde, maar om er mooi uit te zien. Een mooie rode tomaat verkoopt nu eenmaal beter. In veel producten zijn E-nummers, zout, suiker en zelfs transvetten verwerkt. Die voedingsstoffen maken dat je naar het product gaat hunkeren. Ze beïnvloeden je neurologische patronen.

De verleiding is overal

De verleiding is overal om je heen. We leven in een tijd van overvloed, zeker wat eten betreft. Je vindt voeding op station restauraties, in de snoepautomaat, de bedrijfskantine, de winkelstraat, langs de snelweg….. In een restaurant zijn de porties te groot en ontvang je steevast saus, mayonaise of ketchup bij je eten. Eten is overal en ons lichaam is daar nog niet op ingesteld.

Overlevingsmechanisme

Ons lichaam werkt voor 99,5% hetzelfde als 150.000 jaar geleden. Onze voeding bestond uit eten wat in de natuur voor handen was. Veelal betrof dit fruit, noten en bessen. Voeding was ook een zaak van leven en dood. Vanwege het overlevingsmechanisme, vraagt je lichaam automatisch om voedsel wanneer je ermee in aanraking komt. Helemaal wanneer het zoet betreft en er mooie kleuren opzitten. In ons brein is opgeslagen dat zoet goed is en mooie kleuren staat voor rijpe voedingsmiddelen. Dit kwam 150.000 jaar geleden goed van pas. Tegenwoordig maken neuromarketeers daar gretig gebruik van. Martin Lindstrom, een wereldwijd gerespecteerde neuromarketeer, heeft er twee boeken over geschreven.

Wanneer je je voedingspatroon gezonder wilt maken, dan is het dus noodzakelijk om niet om je heen te kijken, maar naar jezelf. Om je voedingspatroon te veranderen, start je dus bij jezelf. De verleidingen om je heen zullen blijven. De fastfood restaurants zullen je blijven lokken en de candy bar blijft je toelachen vanuit de automaat. Jij zult die prikkel leren te weerstaan en je zult je handelen veranderen om bepaalde patronen te doorbreken. Dat is in het begin best lastig, maar na 21 dagen, zijn je nieuwe gewoontes min of meer ingeslepen. Dan wordt het een automatisme en verdwijnen de verleidingen een beetje.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Hoe gezond is vlees?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom bel je een voedingsdeskundige?

Lees meer
Mentaal welzijn

10 Tips voor een betere slaap.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update