menu
NLbewustgezons logo

Als je vroeger een hoog cholesterol had, dan liep je grote kans op hart- en vaatziekten en om vroegtijdig te overlijden aan de gevolgen van een hartaanval. Mensen zouden een hoog cholesterol krijgen door bepaalde voedingsvetten. Er werd gesteld; door deze vetten ontwikkelt je een hoog cholesterol en dit verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Recentere studies hebben echter aangetoond dat dit helemaal niet waar is. Het grootste deel van het cholesterol in je bloed produceert je lever. Het zit zelfs zo, dat wanneer je voeding eet dat veel juist cholesterol bevat, zoals een ei, je lever er minder van produceert. In dit artikel zet ik 7 voedingsmiddelen voor je op een rijtje die een hoog cholesterol hebben en heel erg gezond zijn.

Hoog cholesterol (in eten) is gezond

Sinds de Amerikaanse onderzoeker Ancel Keys zijn gemanipuleerde onderzoeksresultaten omtrent voedingsvetten (vet is slecht) bekend maakte, in de 7 Landen Studie (hij analyseerde er eigenlijk 22, maar liet 15 landen buiten zijn onderzoek) stond cholesterol in het verdomhoekje. Onterecht zo blijkt.Hoog cholesterol. Niet ongezond? Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Een voedingspatroon dat laag in cholesterol is, heeft een heel erg beperkt effect op het cholesterolgehalte in je bloed. Onderzoeken tonen zelfs aan dat het eten van cholesterolrijke voedingsmiddelen, geen relatie hebben met beroertes en hartaanvallen.

Als je het bovenstaande al bizar vond, dan vind je het volgende waarschijnlijk ook opmerkelijk; veel voedingsmiddelen met een hoog cholesterol, behoren juist tot de gezondste en meest voedzame voedingsmiddelen die er maar zijn.

Cholesterol is geen gif

De Deense arts en wetenschapper Uffe Ravnskov doet al ruim 20 jaar onderzoek naar cholesterol en hij is één van de mensen die nooit heeft geloofd dat cholesterol slecht voor je is en hij wil het tegendeel bewijzen.

In de de onderstaande 8 punten vind je zijn standpunten, gebaseerd op zijn jarenlang onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Uffe financiert zijn onderzoek namelijk zelf.

1. Cholesterol is van vitaal belang

Cholesterol is nodig voor de constructie en het functioneren van al je lichaamscellen. Het cholesterolgehalte van je bloed wordt bepaald door allerlei factoren, zoals stress, lichamelijke activiteit, gewichtsverandering en roken.

2. Aderverkalking

Talrijke studies hebben laten zien dat mensen met een laag cholesterol net zo veel aderverkalking ontwikkelen als mensen met een hoog cholesterol.

3. Je produceert het zelf

Je lichaam produceert 3 tot 4 keer zoveel cholesterol als dat je met je voeding binnen krijgt. De productie stijgt wanneer je weinig cholesterol eet en neemt zelfs af zodra je voeding uit meer cholesterol bevat. Dit verklaart waarom cholesterol verlagen door middel van je voeding zo moeilijk is.

4. Hoog cholesterol en veel verzadigd vet

Cholesterol en verzadigde vetten in voeding hebben niets te maken met de ontwikkeling van aderverkalking of het risico op een hartinfarct. Meer dan 30 wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat infarct patiënten in de periode voorafgaand aan hun infarct niet meer voedingsvet hebben gegeten dan gezonde mensen.

5. Cholesterolverlagende medicatie, verlagen risico op overlijden amper

Medicijnen die het cholesterol verlagen en die werden gebruikt voor de introductie van statines (cholesterolverlagers), kan het risico om te overlijden aan een hartinfarct niet verlagen. Bovendien zijn deze medicijnen schadelijk voor de gezondheid en kunnen ze het leven verkorten.

6. Statines

Statines verlagen het risico op een hartinfarct, maar het effect is heel erg zwak en heeft eigenlijk niets met cholesterolverlaging te maken. Helaas blijken statines ook kankerverwekkend, tenminste in proefdieren. Of ze ook voor mensen kankerverwekkend zijn, is nog niet zeker, omdat de statines pas 10 jaar worden gebruikt.

7. Hoog cholesterol en overlijden

Een hoog cholesterol is een risicofactor voor minder dan 10% van degenen die overlijden aan een hartinfarct. Daarentegen beschermt een hoog cholesterol tegen infecties en leven oudere mensen met een hoog cholesterol vaak langer dan oudere mensen met een laag cholesterol.

8. Waarom hoor je er nooit wat over?

Veel van deze feiten zijn gedurende de laatste decennia gepresenteerd in wetenschappelijke tijdschriften en boeken, maar slechts weinig mensen zijn ervan op de hoogte.

De reden dat het publiek, artsen en de meeste onderzoekers hier nog nooit van hebben gehoord, is dat studies die de cholesterolhypothese tegenspreken, worden genegeerd of verkeerd worden geciteerd in de wetenschappelijke literatuur.

Om het simpel te zeggen; het bewijs dag cholesterol helemaal niet ongezond voor je is ligt er (al heel erg lang) maar er wordt niet naar gekeken.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Voedingsmiddelen met een hoog cholesterol

Hieronder vind je 7 super gezonde voedingsmiddelen die een hoog cholesterol hebben en die erg gezond voor je zijn.

1. Eieren

Geheel ten onrechte werden eieren in de jaren ’80 en ’90 in de ban gedaan, omdat ze een hoog cholesterol (in je bloed) zouden veroorzaken. De consumptie van eieren daalde drastisch. Eieren bevatten echter heel erg veel gezonde voedingsstoffen. Je zou ze zelfs kunnen zien als een van de meest voedzame voedingsmiddelen op aarde.

Sommige mensen gebruiken alleen het eiwit (het witte) en laten de dooier achterwege. Juist die cholesterolrijke dooier doet je goed. Verder bevat ei gezonde mineralen, vitaminen en antioxidanten die bijvoorbeeld bescherming bieden tegen maculadegeneratie. Dat is een oogaandoening.

Hoog cholesterol. Niet ongezond? Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Ei houdt ook je bloedsuikerspiegel laag, zodat je langdurig een vol en verzadigd gevoel behoudt. Tot slot vermindert het eten van eieren het risico op hart- en vaatziekten. Dat is toch opmerkelijk?

2. Sardientjes

Toen ik – jaren geleden alweer – in Spanje woonde, viel het mij op dat de Spanjaarden vrij veel sardientjes eten. Zelf houd ik er niet zo van, ik heb liever een stuk zalm of kabeljauw. Maar goed, sardientjes bevatten vrij veel cholesterol en daarnaast ook vrij veel gezonde eiwitten en mineralen.

Net als eieren hebben sardientjes een beschermend effect op hart- en vaatziekten en op je hersenen. Dit heeft onder andere te maken met de super gezonde omega 3 vetten. Van omega 3 vetten is zelfs bekend dat ze kunnen helpen tegen een depressie. Zelf slik ik vrijwel dagelijks omega 3 capsules.

3. Kaas

Kaas is per toeval ontdekt door nomadenstammen die rauwe melk bewaarden in hun kalebassen, terwijl ze zich verplaatsten van de ene naar de andere plaats. Ze merkten dat de melk sterk was gaan klonteren en dat het best lekker smaakte.

Ondanks het feit dat kaas best veel verzadigd vet bevat, suggereert onderzoek dat het de gezondheid van je hart verbetert. Nog een opmerkelijk voordeel van het eten van kaas is dat het helpt bij het verbranden van lichaamsvet.

4. Lever

Lever zit boordevol vitamine A, vitamine B12, eiwitten, ijzer en kent een hoog cholesterol gehalte. De onderzoeker Weston Price ontdekte in de jaren ’30 van de vorige eeuw al dat super gezonde oervolken – die hij onderzocht – vrij veel orgaanvlees aten, waaronder lever.

Zo ontdekte hij dat de Noord Amerikaanse indianen zelf juist de organen aten van de bizons, die ze hadden geschoten. Juist het malse vlees gaven zij aan de honden. Hoe anders doen wij dat? Wij eten zelf het malse vlees.

Lever is ook rijk aan het stofje choline en dat is een belangrijke voedingsstof voor je hersenen, je hart, je lever en je spieren. Choline komt vooral voor in dierlijke voedingsbronnen zoals orgaanvlees, eieren en vlees. De meeste mensen krijgen hier niet genoeg van binnen.

5. Orgaanvlees

Ok, orgaanvlees is niet het meest populaire vlees, het is wel erg gezond. Orgaanvlees zoals hart, nieren en lever bevatten veel mineralen, vitaminen en doen je hersenen, spieren en je algehele gezondheid goed.

Probeer het eens, ga naar de slager en bestel een half onsje lever.

6. Schaal- en schelpdieren

We houden meer van schaal- en schelpdieren dan van orgaanvlees. Gelukkig zijn garnalen, gamba’s, krab, mosselen, kreeft en coquilles niet alleen erg lekker, ze zijn ook nog eens heel erg gezond. Schaal- en schelpdieren bevatten niet veel vet en wel veel cholesterol.

7. Levertraan

Levertraan is rijk aan omega 3 vetten, cholesterol, vitamine A en D. Het helpt je om het risico op hart- en vaatziekten en depressies te verkleinen. Levertraan zou zelfs bescherming bieden tegen kanker en de symptomen van gewrichtspijn en artritis verminderen.

En, wat kan jij hiermee?

Een hoog cholesterol blijkt dus geen kwalijke zaak. Het kan je zelfs beschermen tegen hart- en vaatziekten. Dit is best opmerkelijk te noemen, omdat jarenlang het tegendeel werd beweerd, door allerlei officiële instanties.

Ik hoop dat je deze kennis kunt gebruiken in je zoektocht naar een gezonde levensstijl. Alles wat ik schrijf test ik zelf ook. Zo heb ik bijvoorbeeld lang getwijfeld of ik ook rauwe melk zou gaan drinken. Sinds ik het drink, voel ik mij een stuk sterker en gezonder.

Zo drink ik ook regelmatig tarwegrassap, smeer ik roomboter op mijn (spelt of zuurdesem) brood, als ik brood eet en kies ik voor volle kwark, meerdere keren in de week vis, regelmatig een handje rauwe noten en sport ik regelmatig. Het helpt mij om gezond te zijn en te blijven.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezond  zijn, een gezond gewicht of wil je juist niet dikker worden of niet chronisch ziek worden op latere leeftijd? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens. Hoe meer je zelf weet over gezond eten, hoe betere keuzes je kunt maken. En daar draait het om, toch? Neem zelf de controle!

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Bronnen:
1. http://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/eggs-fats-and-the-new-dietary-guidelines/
2. https://authoritynutrition.com/7-healthy-high-cholesterol-foods/
3. http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/cholesterol/
4. http://www.fasebj.org/content/28/1_Supplement/267.6
5. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26178720

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Gezond en snel gewicht verliezen zonder poespas

Lees meer
Blog

De zin en onzin van vitamine C

Lees meer
Blog

Het mineraal magnesium, super gezond.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update