menu
NLbewustgezons logo

zwaarderIn de afgelopen 30 jaar is de westerse wereld zwaarder geworden. Als je de trends bekijkt, dan zul je zien dat iets ongeveer de helft van de gemiddelde Nederlander overgewicht heeft en meer dan 10% daarvan heeft zelfs obesitas. Dat is op zichzelf al opmerkelijk, maar nog opmerkelijker is, dat we sinds eind jaren ’70 massaal zwaarder zijn geworden. Hoe kan dat eigenlijk? Wat is er gebeurd, eten we anders, bewegen we minder, is ons lichaam opeens veranderd? Deze post gaat hierop in, het zal je het getal dat je weegschaal aangeeft, een combinatie is van genen, voeding, gewoonten en voedseloverschotten.

Door onze genen worden we zwaarder

Erfelijkheid speelt een belangrijke rol in het al dan niet ontstaan van overgewicht. Hiervoor zijn onderzoeken uitgevoerd naar ééneiige tweelingen, die separaat van elkaar opgroeiden. Het bleek dat de broers en zussen ongeveer hetzelfde gewicht hadden, ondanks de jarenlange verschillen in levensstijl. De genen spelen ook een rol bij je vetopslag. Slaan je ouders hun vet op rond de heupen, dan kun je ervan uitgaan dat dit bij jou ook gebeurt. Maar het gaat wat te ver om te stellen dat we dankzij onze genen zwaarder zijn geworden. De genen kunnen niet verklaren waarom de westerling in de afgelopen 30 jaar significant zwaarder is geworden.

Het komt door voeding

Voeding is natuurlijk een hele belangrijke factor in het ontstaan van overgewicht. Je wordt immers zwaarder, indien je meer calorieën tot je neemt, dan dat je verbrandt. Wat is er dan in de afgelopen 30 jaar veranderd, dat de westerling structureel meer calorieën is gaan eten en minder is gaan verbranden? Voor een belangrijk deel is bewerkte voeding debet aan de epidemie in overgewicht. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten veel suiker, ongezonde vetten, teveel zout en andere additieven. Aan de andere kant bevatten bewerkte voedingsmiddelen te weinig voedingsstoffen, vitaminen, vezels en mineralen. Hierdoor eet je er automatisch meer van. Dat is gunstig voor de kassa van de producent, maar niet zo voordelig voor jou. Je wordt immers zwaarder.

Een andere reden, dat je meer eet en dus zwaarder wordt, is het voedseloverschot. Bestaan er voedseloverschotten? Jazeker, je hebt vast wel eens gehoord van de boterberg, de melkplas en de graanoverschotten. Weggooien is zonde, dus worden hiervoor allerlei toepassingen voor bedacht, zodat deze overschotten tot consumptiegoederen verwerkt kunnen worden. In Amerika produceren boeren voor ongeveer 3.800 calorieën per persoon aan voedsel, per dag. Houd even in gedachten dat een gemiddelde man kan volstaan met zo’n 2.500 en de gemiddelde vrouw met zo’n 2.000 calorieën per dag. Dit is dus een enorme overproductie.

Het gevolg laat zich zien in het voedselaanbod. Waar zie je tegenwoordig geen voedsel. Je vindt het overal en daarom kom je dagelijks vaak in de verleiding om iets te eten te kopen. Het wordt je niet makkelijk gemaakt. Wanneer je de fastfood, candy bars, gevulde koeken en schappen met chips hebt kunnen weerstaan dan is er wel een calorierijk toetje, een voorverpakt broodje of een restaurantmaaltijd waardoor je teveel calorieën binnen krijgt.

Zwaarder door inactieve levensstijl

Er is dus een overaanbod aan eten en je wordt dagelijks vele keren in de verleiding gebracht om wat te eten. Zelfs de meest doorgewinterde geheelonthouder zal het hier moeilijk mee hebben. In de afgelopen 30 jaar heeft de westerling ook een inactieve levensstijl ontwikkeld. Hierdoor zijn we minder calorieën gaan verbruiken, terwijl we meer calorieën zijn gaan eten. Dit is hét recept om zwaarder te worden. We zitten teveel achter een bureau, nemen te vaak de auto naar werk, we stappen te vaak in een lift, we doen te weinig aan sport. Kortom, we bewegen te weinig.

Veranderen levensstijl

Het omschakelen van een ongezonde levensstijl, naar een gezonde levensstijl lijkt op het eerste gezicht ondoenlijk. Maar wanneer je het ziet als een proces, waarbij je steeds een klein stapje neemt, dan valt het allemaal wel mee. De westerling is de afgelopen 30 jaar steeds wat zwaarder Gezonde Voedinggeworden, als gevolg van een bepaalde levensstijl, zodoende kan deze tendens ook worden omgebogen. Je kunt dagelijks, of wekelijks, kleine veranderingen aanbrengen in je voedings- en je beweegpatroon. Op die manier ontwikkel je stapje voor stapje een gezonde levensstijl. Waar kun je het beste beginnen? Dat is voor iedereen verschillend. Analyseer je consumptie- en je beweeggedrag eens. Daar vind je vast genoeg aanknopingspunten.

Je kunt ook meer gaan lezen over gezonde voeding en beweging. Hoe meer je weet, over de verschillende facetten van een gezonde levensstijl, hoe meer je je ervan bewust raakt en hoe meer je ernaar gaat handelen. Binnenkort komt er een afslankprogramma uit van NLbewustgezond.nl. Het doel van dit afslankprogramma is dat je slanker, fitter en gezonder wordt en blijft. Het programma staat bol van de informatie over hoe je dit kunt doen. Een ander boek is Gezonde Voeding, dan je hiernaast ziet staan. Deze is ook als paperback bij bol.com te koop. Je leest in Gezonde Voeding over welke voedingsstoffen bijdragen aan je gezondheid en welke niet. Hierdoor ben je, na verloop van tijd, in staat om zelf gezonde keuzes te maken.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Vet is goed.

Lees meer
Afvallen

Hoe vrouwen net zo goed kunnen afvallen als mannen

Lees meer
Gezonde levensstijl

De ideale hartslagfrequentie bij afvallen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update