Menu

Blog

Cart

2019-07-02

Of je nou slanker wilt zijn voor de zomer of je wilt je gezondheid verbeteren, de vetverbranding stimuleren kan een gezonde en tegelijkertijd ook een behoorlijke klus zijn. Vetverbranding stimuleren loont wel; je wordt slanker en je valt af. En nu rijst de vraag hoe je het doet? Hoe kun je je vetverbranding stimuleren? Naast de juiste voeding en de nodige lichaamsbeweging, zijn er tal van andere factoren die je vetverlies beïnvloeden. Gelukkig bestaan er een paar eenvoudige stappen die helpen om de vetverbranding te stimuleren. Nou ja, een paar… Hieronder vind je de 14 beste manieren van vetverbranding stimuleren. Vetverbranding stimuleren. Meer weten? Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Hoe kan je de vetverbranding stimuleren?

Afvallen en vetverbranding stimuleren kunnen hand in hand gaan. Hoe mooi is dat? Er zijn talloze oefeningen die hierbij helpen en ook het eten van de juiste voeding speelt een belangrijke rol.

De tips in dit artikel zijn super praktisch van aard en ze zijn kort en bondig beschreven. De onderstaande 14 manieren stimuleren je lichaam om meer lichaamsvet te verbranden.

1. Vetverbranding stimuleren door krachttraining

Niet veel mensen denken direct aan krachttraining bij afvallen. Toch helpt krachttraining prima om je vetverbranding op gang te helpen (bron).

Word je niet enorm gespierd door krachttraining? Nou, dit valt wel mee.

Wanneer je 2 keer in de week naar de sportschool gaat, voor een intensieve work out, bouw je lekker wat spiermassa op. En die spiermassa stimuleert de vetverbranding (bron). Je wordt echt geen overmatig gespierde Hulk.

Krachttraining heeft 3 hele belangrijke voordelen:

  • Spieren nemen tot wel 4 keer minder plek in als vetmassa. Je wordt dus slanker.
  • Je spieren verbranden 10 keer zoveel calorieën als lichaamsvet. Dagelijks verbrand je dus automatisch meer calorieën en dit helpt bij afvallen.
  • Het metabolisme krijgt een boost, waardoor je nog meer calorieën verbrandt.

Dus; door krachttraining… vetverbranding stimuleren, afvallen en slanker worden.

2. Vetverbranding stimuleren door meer eiwitten eten

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam. Elke lichaamscel is onder andere opgebouwd uit eiwitten. Je lichaam heeft er ook moeite mee om eiwitten te verteren. Dit proces kost dus de nodige calorieën. Vandaar dat eiwitrijke voeding vaak helpt bij afvallen.

Ook helpt een eiwitrijk dieet om je spiermassa in stand te houden (bron). Ook dit is handig bij afvallen omdat je spiermassa meestal afneemt, wanneer je gewicht verliest. En dat zou niet zo mooi zijn.

Nog een voordeel van eiwitrijke voeding; het is niet alleen een goede manier van vetverbranding stimuleren, ook vermindert eiwitrijke voeding je eetlust (bron). Je eet er simpelweg minder van.

Je hoeft overigens niet alleen maar vlees en vis te eten, om eiwitten binnen te krijgen. Plantaardige bronnen zoals bonen, linzen, quinoa en geitenkaas bevatten ook voldoende eiwitten.

Dus; vetverbranding stimuleren door eiwitrijke voeding.

3. Meer slapen

Voldoende slaap heeft een positief effect op je lichaamsgewicht. Het helpt bij vetverbranding stimuleren en het helpt om de volgende dag geen trek te krijgen in zoute, zoete of hartige snacks. (Je kent het wel…bron)

Een studie toont aan dat mensen die minder slapen dan 7 of 8 uur (uitzonderingen daargelaten) dikker zijn dan mensen die voldoende nachtrust pakken. Dit kan natuurlijk te maken hebben met snackgewoontes in de avonduren. Maar het kan er ook mee te maken hebben dat je lichaam niet is uitgerust en dat het de volgende dag smeekt om een snack.

Gewichtstoename heeft onder andere te maken met hormonen. Bepaalde hormonen stimuleren namelijk de aanmaak van lichaamsvetten.

Wil jij ook verantwoord afvallen (en niet weer aankomen)? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Dus; vetverbranding stimuleren door te slapen. Hoe mooi klinkt dat? In je bed afvallen 🙂

4. Gebruik azijn

Het is aangetoond dat dagelijkse consumptie van 1 of 2 eetlepels azijn je lichaamsgewicht, het buikvet en je tailleomtrek kan verminderen (bron). Zo simpel? Ja, heeft onder andere te maken met de beheersing van de bloedsuikerspiegel.

Azijn zou ook de eetlust kunnen verminderen en je gevoel van volheid kunnen versterken (bron).

Dus; neem dagelijks 1 of 2 eetlepels azijn en verwerk deze in salades of neem gewoon een eetlepel. Niet zo lekker, maar het werkt wel.

5. Eet meer gezonde vetten

Gezonde vetten kunnen de vetverbranding stimuleren. Hoewel dit tegenstrijdig lijkt, helpen bepaalde vetten juist om niet dikker te worden.

Hoe dat zit? Het kost je lichaam best wat moeite om voedingsvetten te verteren, net als bij eiwitten het geval is (bron). Voedingsvetten worden tijdens de spijsvertering namelijk onder andere omgezet in brand- en in bouwstoffen. Dit proces kost energie, dus calorieën.

Een studie toonde aan dat het volgen van een mediterraan dieet dat rijk is aan gezonde vetten afkomstig van olijfolie en noten, gepaard ging met een lager risico op gewichtstoename, in vergelijking met een vetarm dieet.

Meer vet eten omdat dit goed is voor de vetverbranding? Nou, niet alle vetten zijn gezond. Ondertussen is aangetoond dat ongezonde soorten vet, zoals transvetten, het lichaamsvet, de tailleomtrek en het buikvet vergroten in onderzoeken bij mensen en dieren (bron) (bron).

Daarnaast verzadigen voedingsvetten meer dan suikers en geraffineerde koolhydraten en laten ze de bloedsuikerspiegel niet snel stijgen. Dit is heel erg belangrijk.

Gezonde voedingsvetten vind je onder andere in noten, zaden, pitten, vis, avocado en volle zuivel (zoveel mogelijk onbewerkt). Grasgevoerd rundvlees is ook goed.

Dus; vetverbranding stimuleren door gezonde vetten te eten.

6. Drink gezonder

Hou je van frisdrank, vruchtensappen of gesuikerde zuiveldrankjes? Jammer, je drinkt dagelijks een hele sloot calorieën. Deze calorieën worden voor een belangrijk deel aan je vetmassa toegevoegd. Vooral je buik wordt dikker (bron)

Wat dan wel te drinken? Zwarte koffie, groene thee (bron) en water. Deze dranken bevatten geen calorieën en ze stimuleren de snelheid van je metabolisme. Dit helpt met vetverbranding stimuleren.

Alcohol bevat ook calorieën en geen voedingswaarde. Je lichaam heeft er dus niets aan en je verhoogt het risico op een toename van je buikvet (bron).

Dus; vetverbranding stimuleren door de juiste drankjes te drinken.

7. Vezels, vezels en nog eens vezels

Vezels zijn ongelooflijk belangrijk voor een goede gezondheid en een verzadigd gevoel (bron). Helaas krijgen veel mensen er te weinig van binnen. Hoe dit komt? Door sterk bewerkte voeding.

Er zijn oplosbare vezels en onoplosbare vezels. De oplosbare variant komt van groente. Deze vezels nemen water op en bewegen langzaam door het spijsverteringskanaal. Hierdoor voel je je langer vol.

Onoplosbare vezels komen van volle granen.

Beide vezeltypen helpen om de bloedsuikerspiegel niet snel te laten stijgen, zodat voedingsstoffen geleidelijk in je bloed opgenomen kunnen worden. Een constante bloedsuikerspiegel staat sowieso in relatie tot een gezond gewicht.

Dus: vetverbranding stimuleren door vezelrijk te eten.

Wil jij ook graag afvallen en lukt het in je eentje niet? Snap ik. Ik wil je wel helpen. Hoe? Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

8. Minder geraffineerde koolhydraten

Ja, daar zijn ze weer. De geraffineerde koolhydraten. Deze laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen zodat het risico op overgewicht juist toeneemt (bron).

Omgekeerd wordt een dieet met een hoog gehalte aan volle granen geassocieerd met een lager lichaamsgewicht, plus een kleinere middelomtrek (bron). Je kan die broek van een paar jaar geleden weer aan.

Het is best wel een puntje, zal ik eerlijk zeggen, om minder geraffineerde koolhydraten te eten. Dit komt omdat het merendeel van de voedingsproducten die ons (overal en altijd) aangeboden worden, veelal bestaan uit deze koolhydraten.

Vind jij het vreemd dat de helft van de Nederlanders momenteel te dik is?

Dus; vetverbranding stimuleren door sterk te minderen met geraffineerden koolhydraten, ten gunste van complexe koolhydraten. Ook eiwitten en gezonde vetten helpen.

Meer over gezond afvallen lees je in het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

9. Meer cardio, meer bewegen dus

Cardiotraining is een van de meest voorkomende vormen van lichaamsbeweging. Simpel gezegd, cardio is zoiets als fietsen, snel wandelen en rustig joggen. Alle vormen van lichaamsbeweging die je hartslag een beetje verhogen.

Een overzicht van 16 studies toonde bijvoorbeeld aan dat hoe meer aerobe oefeningen mensen kregen, hoe meer buikvet ze verloren. Ofwel; hoe meer je wandelt en fietst, hoe platter de buik.

Dagelijks minimaal 1 uur bewegen zal de vetverbranding stimuleren (bron). Hoe dit werkt? Na een minuut of 20 schakelt je lichaam over van de energiebron glucose naar lichaamsvetten, ofwel de vetverbranding. Om te voorzien in de energiebehoefte verbrandt je lichaam dus direct lichaamsvet! Hoe mooi is dat?

Dus; vetverbranding stimuleren door dagelijks minimaal 1 uur rustig te bewegen.

10. Drink een lekker bakkie koffie

Cafeïne zal je vetverbranding stimuleren. Het verhoogt namelijk de snelheid van je metabolisme en daardoor verbrand je meer calorieën (bron).

Goed nieuws voor de koffiedrinkers dus, maar geen goed nieuws voor de liefhebbers van frappuccino’s, cappuccino’s, lattes en noem alle (gezoete) vormen van koffie maar op die niet zwart zijn. Alleen zwarte koffie stimuleert de vetverbranding.

Dus; vetverbranding stimuleren door koffie te drinken (niet teveel natuurlijk!)

Meer weten over het versnellen van je metabolisme? Lees dan het speciale e-boek Je Metabolisme Boosten eens.

11. Korte interval trainingen

Interval trainingen zijn trainingen die je uitvoert met een hoge intensiteit. Ze verhogen je hartslag enorm en tijdens de (vele) rustmomenten kan je weer even op adem komen.

Studies tonen aan dat interval trainingen (zoals bootcamp en CrossFit) ongelooflijk effectief zijn bij afvallen en dat zij de vetverbranding stimuleren. Door interval trainingen verbrandt je lichaam meer calorieën dan met andere vormen van trainingen zoals hardlopen en fietsen (bron).

Dus; vetverbranding stimuleren door je flink in te spannen.

Let wel op! Interval trainingen zijn behoorlijk afmattend. Doe er niet meer dan 2 per week als je het niet gewend bent. Neem ook minimaal 48 uur rust (matig intensief bewegen) in acht na zo’n training.

Meer weten over gezond leven en een gezond gewicht? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

12. Probiotica

Probiotica zijn nuttige bacteriën die je darmen helpen om je eten goed te verteren. Deze goede bacteriën zijn erg gezond en ze spelen niet alleen een rol bij een gezond gewicht. Ook speelt probiotica een rol bij het immuunsysteem en bij je mentale gezondheid (bron).

Een overzicht van maar liefst 15 studies toonde aan dat mensen die probiotica als supplement slikten, aanzienlijk grotere afnames in lichaamsgewicht, vetpercentage en body mass index hadden, vergeleken met degenen die een placebo namen.

Meer probiotica (via voeding of supplementen) kan dus helpen om de vetverbranding op gang te brengen en je  gewicht onder controle te houden.

Echter, niet alle probiotica overleeft de zuren van de maagsappen en ook niet alle probiotica kunnen in een zuurstofloze omgeving (zoals je darmen) hun werk doen. De zogenaamde lactobacillus kan dit wel. Deze probiotica jaagt de vetverbranding aan (bron).

De lactobacillus vind je in gefermenteerde voedingsmiddelen zoals kaas, yoghurt, zuurdesem, zuurkool, kefir en tempeh.

13. Verhoog je ijzerinname

IJzer is een ontzettend belangrijk mineraal dat veel belangrijke functies in het lichaam heeft. Zo beïnvloedt ijzer de rode bloedlichaampjes in je bloed.

Als je veel koffie drinkt, dan is het handig om eens te onderzoeken of je niet een ijzertekort hebt. Dit mineraal doet het namelijk niet zo goed in combinatie met koffie.

Een tekort aan ijzer kan de gezondheid en goede werking van de schildklier beïnvloeden. De schildklier scheidt hormonen af die je metabolisme reguleren (bron). Als deze klier niet goed werkt dan kun je je vermoeid voelen, je kan dikker worden en eventueel kortademig zijn

Je vindt ijzer onder andere in vlees, vis, volle granen, groene bladgroenten zoals spinazie, bonen en in gedroogd fruit.

Dus; vetverbranding stimuleren door meer te eten zoals Popeye. Hoewel…. de hoeveelheid ijzer in spinazie is ook weer niet zó veel.

Wil jij ook weer leuk op spontane foto’s staan? Volg dan ook de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Het enige wat je hoeft te doen is, de eerste stap te zetten. De rest volgt…

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

14. Intermitterend vasten

Over intermitterend vasten heb ik inmiddels meerdere artikelen geschreven. Het is een prima manier van vasten die je gemakkelijk en kosteloos kunt uitvoeren. Gewoon op gepaalde momenten niet eten.

Onderzoek toont aan dat intermitterend vasten zowel tot gewichtsverlies kan leiden alsmede tot vetverlies.

Zo laat onderzoek zien dat intermitterend vasten gedurende een periode van 3-12 weken het lichaamsgewicht tot wel 7% verlaagde en het lichaamsvet met maximaal 5 kg verminderde. Vetverbranding bij uitstek dus.

Een andere kleine studie toonde aan dat alleen maar door in een periode van 8 uur te eten eten gedurende de dag, de vetmassa verminderde. Doordat de deelnemers ook nog aan krachttraining deden, bleef de spiermassa ook in stand. Dit laatste is super belangrijk wanneer je wilt afvallen en vooral wanneer je afgevallen wilt blijven.

Meer weten? Lees dit artikel over intermitterend vasten dan eens.

Meer weten en vetverbranding stimuleren?

Het is niet mijn bedoeling dat je al deze 14 manieren die je vetverbranding stimuleren direct in de praktijk brengt. Dit hou je namelijk niet vol. Start eens met een paar tips. Ga bijvoorbeeld eerder naar bed, fiets naar je werk toe en eet meer groenten.

Je zult merken dat kleine dagelijks veranderingen, consequent doorgevoerd, tot behoorlijke resultaten leiden.

Wil je ook meer weten over goed afvallen? Volg dan de stappen van mijn populaire en veel gelezen e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens. Afvallen is geen geheim, afvallen zit ‘em juist in bepaalde gewoontes. De stappen in dit e-boek gaan je echt helpen. Gegarandeerd!

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Meer weten over het versnellen van je metabolisme, omdat je automatisch meer calorieën wilt verbranden? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Wil je gewoon gezonder leven en het goede voorbeeld aan je kinderen geven? Maar heb je geen tijd om alles grondig uit te zoeken? Heb ik voor je gedaan. Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen maar eens.

Ben je ongeduldig en wil je snel resultaat? Lees dan het e-boek 10 Kilo Afvallen in 3 Maanden eens.

NLbewustvoedingsadvies

Wil jij gezonder leven, afvallen en (vooral) niet chronisch ziek worden als je ouder wordt? Dan kunnen wij elkaar eens bellen voor voedingsadvies. Je krijgt gerichte en persoonlijke adviezen die passen bij jouw situatie.

Ik reageer binnen 24 uur.

Ontvang jij de maandelijkse update al?

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.hsph.harvard.edu/news/press-releases/low-fat-diet-not-most-effective-in-long-term-weight-loss/
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/sleep/
3. https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/diet-lifestyle-to-prevent-obesity/
4. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/vinegar/
5. https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-causes/diet-and-weight/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Vetten zijn gezond, maar het gaat om het type vet.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom je vaker quinoa zou eten. De voordelen op een rij.

Lees meer
Gezonde levensstijl

6 Makkelijke gewoontes om je niveau van serotonine te verhogen

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer