menu
NLbewustgezons logo

Tijd voor actieHeb je een mooie jaarwisseling gehad? Ik hoop voor je dat al je dromen uitkomen en dat je er een mooi jaar van maakt. Heb je goede voornemens? Mooi! Laat ze uitkomen. Dit doe je door in actie te komen. Goede voornemens blijven voornemens, wanneer je geen actie onderneemt. In deze eerste blog van het nieuwe jaar, geef ik je een paar tips om je op weg te helpen.

Actie

Misschien herken je je zelf hier in; veel mensen maken plannen, omdat ze nu eenmaal bepaalde ambities hebben of omdat ze de dingen anders willen aanpakken. Soms schrijven ze hun plannen zelfs op, of vertellen ze hun voornemens aan anderen. Maar vervolgens gebeurt er niets. De actie blijft uit. De wil is er wel, maar de uitvoering niet. Wat er wel gebeurt is dat het positieve gevoel, dat zo’n plan je geeft, langzaam verandert in een gevoel van deceptie. Dat wil je voorkomen.

Hoe komt dat? Hoe komt het dat mensen die wel iets willen, niet overgaan tot actie? Om daar antwoord op te geven, is het handig om te weten dat hier heel veel theorieën over zijn. En elke theorie is slechts deels toepasbaar op een individu. Het is belangrijk dat je zelf uitvindt hoe het voor jou werkt.

Mentaal proces

Het omzetten van je voornemen in actie is vooral een mentaal proces. Eigenlijk werp jij zelf de grootste barrières op, door te bedenken dat het je niet lukt, dat je het niet kunt, dat je er geen tijd voor hebt, dat anderen het vreemd vinden en meer van dat soort argumenten. Ongeveer 80% waar jij je – in je hoofd – druk om maakt, zal nooit plaats vinden.

Dit houdt dus in dat jij zelf argumenten opwerpt, die ervoor zorgen dat jij je ambitie niet omzet in actie, zodat je je ambitie nooit realiseert. Best suf toch? Je kunt ervoor kiezen om het dit jaar anders te doen. Met de onderstaande tips hoop ik je daarmee in een goede richting te bewegen. Uiteindelijk neem je de eerste stap zelf.

1. Je ziet er als een berg tegenop

Je onderneemt geen actie omdat je vindt dat je voornemen te groot is. Een groot voornemen is bijvoorbeeld om te stoppen met roken, 10 kilo af te vallen, een promotie te maken, een marathon te rennen of om bijvoorbeeld meer tijd aan je gezin te besteden. Deze voornemens zijn best ambitieus en ik kan het mij voorstellen dat je er als een berg tegenop ziet.

Laten we die berg eens als een metafoor nemen. Een berg is namelijk groot, net als je voornemen. Het besef van de grootsheid van je einddoel, kan behoorlijk verlammend werken, waardoor de actie – en vooral de eerste stap – uitblijft. Want, als het je gelukt is om te stoppen met roken, hoe ziet je leven er dan uit? Als je een marathon kunt rennen, hoe voel je je dan bij de finish? Als je die promotie binnen hebt, ben je dan eigenlijk wel goed genoeg voor de functie?

Een berg bestaat uit stenen. Een steen op zichzelf is geen probleem, maar een hoop stenen kan een probleem vormen. Een berg bestaat ook uit stukken rots. Dat zijn grote stukken steen, die je met een hamer klein kunt staan. De boodschap van deze metafoor is dat je je doel stap voor stap kunt realiseren. De berg bestaat uit stenen en elke steen kun je verplaatsen. De berg in 1x verplaatsen lukt je niet, maar door steeds 1 steen te verplaatsen, lukt het wel.

Stop niet in 1x met roken, maar rook dagelijks steeds 1 sigaret minder. De marathon ren je ook niet ineens. Start met het rennen van een half uur en bouw dat rustig op totdat je 1 uur achter elkaar kunt rennen. De meeste mensen doen er 3 tot 4 uur over om een marathon uit te rennen. Je komt letterlijk, stap voor stap dichter bij je doel, door gewoonweg de eerste stap te zetten.

Een promotie komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, die verdien je. Welke actie onderneem je om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrentie? Wat weet je van de markt, wat weet je van de visie van het bedrijf? Is het zinvol om een extra opleiding te volgen? Wat zijn je sterke punten, waarmee jij je concurrent kan verslaan?

Het afvallen, tot slot. Je zult begrijpen dat 10 kilo afvallen behoorlijk wat van je vraagt. Ik heb hiervoor een e-boek geschreven met de titel Afvallen Veranderen. In Afvallen Veranderen lees je hoe je stap voor stap dichter bij je doel komt. Je wordt bewuster gemaakt en je wordt begeleid – voor zover dat gaat met een boek – door de invuloefeningen.

2. Angst voor verandering

Je wilt wel veranderen, maar je durft niet. De angst voor verandering kan eveneens behoorlijk verlammend werken, zodat actie uitblijft. De angst voor het onbekende zorgt er sowieso voor dat veel mensen op het zelfde punt blijven steken. Wist je dat ongeveer 80% van de mensen ontevreden is met zijn of haar werk? Maar ze blijven waar ze zitten, vanwege de financiële gevolgen van een mogelijke verandering. Ook ondernemen ze geen actie omdat ze geen goed alternatief kunnen bedenken.

Over financiële zekerheid kan ik je 1 ding zeggen; die bestaat niet. Financiële zekerheid is een bedenksel van mensen. In de veranderende wereld is per definitie niets zeker. In de afgelopen 15 jaar zijn vele business modellen revolutionair veranderd. In korte tijd is bijvoorbeeld internet een grote rol gaan spelen in ons leven. Hierdoor is de manier waarop we informatie zoeken, artikelen kopen (muziek, films, boeken, kleding), communiceren (bellen, App-en/sms, e-mail), zaken doen (zelf een reis boeken, bankzaken, vergelijkingen doen) en onze ervaringen delen (social media) totaal veranderd.

De bovengenoemde veranderingen zijn slechts een kleine greep, maar ze hebben een enorme impact op de bedrijven uit de betreffende industrieën. Je zou kunnen stellen dat verandering de enige constante is in je leven. Aanpassing en actie is dus vereist. Ben je bang voor verandering? Je leeft er midden in! Onderneem dus gewoon actie, om je voornemen uit te voeren. Je weet onbewust toch al heel veel van verandering, juist omdat je er midden in zit.

3. Angst voor falen

Een andere reden om geen actie te ondernemen is de angst voor falen. Falen is niet leuk en onze natuurlijke manier om met falen om te gaan is om de confrontatie uit de weg te gaan. Dat is vaak jammer, want meestal leer je meer van je verliezen, dan van je successen. Succes is eigenlijk niets anders dan 1x meer opstaan dan dat je bent neergegaan. Als je faalt, begin dan gewoon opnieuw. Het maakt niet uit hoe vaak je faalt, als je maar steeds opnieuw start.

4. Raak geïnspireerd

Door biografieën te lezen van mensen die iets bereikt hebben, zoals topsporters, topondernemers, politici of door andere inspirerende verhalen, kun je geïnspireerd raken. De weg naar succes bestaat min of meer uit identieke stappen. Mijn advies aan jou is dan ook om veel te lezen over dit onderwerp. Op YouTube circuleren ook talloze filmpjes. Bekijk ze en haal eruit waar jij wat mee kunt.

Ik heb een 7 – Stappen model ontwikkeld, dat je handvatten geeft bij dit proces.

5. Definieer een doel en subdoelen

Punt 4 is wat minder concreet, maar het laatste punt compenseert dat. Definieer altijd een doel. Bijvoorbeeld 10 kilo afvallen in 12 maanden, of de marathon rennen in september 2015, of elke dag minimaal 1 uur met je gezin doorbrengen. Door een doel te definiëren, maar je je progressie meetbaar. Een doel geeft je ook richting en focus. Lees hier meer over het stellen van doelen.

Deel je doel vervolgens op in sub-doelen. Het doel bijvoorbeeld om 10 kilo af te vallen in 12 maanden, kun je opdelen in 12 maandelijkse (- 0,83 kilo), in 52 wekelijkse (- 0,192 kilo) en in 365 dagelijkse (- 0,027 kilo) doelen. Deze subdoelen kun je behalen door bijvoorbeeld meer aan lichaamsbeweging te doen.

Bijvoorbeeld

Hoeveel lichaamsbeweging is nodig om wekelijks een kleine 0,2 kilo af te vallen? Nou, daar is ook een berekening voor; 1 kilo lichaamsvet, genereert ongeveer 7.500 calorieën aan energie. Dus als je wekelijks 0,2 kilo wilt behalen dan dien je dus (7.500 calorieën x 0,2 kilo) = 1.500 calorieën per week te verbranden door lichaamsbeweging.

Er zijn verschillende manier van lichaamsbeweging die ervoor kunnen zorgen dat je die 1.500 calorieën extra verbrandt per week. Met matig intensieve beweging – zoals wandelen en rustig fietsen – bijvoorbeeld, verbrand je al gauw 200 tot 250 calorieën per uur. Dit betekent dat wekelijks 6 tot 7,5 uur (of dagelijks ongeveer 1 uur) volstaat om je ambitieuze doel te behalen. Het enige wat van jou gevraagd wordt is dagelijkse actie.

Over afvallen heb ik een handig e-boek geschreven. Ik heb het al eerder genoemd in deze blog, maar goed, het werkt! Dagelijks een klein beetje actie leidt tot grootse resultaten.

Conclusie

Juist doordat je je grote en ambitieuze doel opdeelt in kleine en behapbare subdoelen, maar je het wat overzichtelijke voor jezelf. Je verandert de berg – waar je tegenop kunt zien – in stenen, die je dagelijks oppakt en verplaatst. Door het ondernemen van dagelijkse actie, bereik je stap voor stap je doel. Ik wens je heel veel succes, plezier en mooie inzichten toe!

Maak er een mooi jaar van!

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Het tekort van de Schijf van Vijf

Lees meer
Blog

Wat staat er echt op een etiket?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Gezond eten helpt hartpatiënten

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update