menu
NLbewustgezons logo

Reflectie

Niets menselijks is mij vreemd. Ook ik voel mij wel eens down. De afgelopen periode is een bijzonder drukke periode geweest en dat merk ik behoorlijk. Hoewel ik regelmatig artikelen post over fitheid, mentale weerbaarheid en andere zaken die met je gezondheid te maken hebben, ben ik ook vatbaar voor druk en stress. De vraag is nu, hoe ik daarmee omga. Een behoorlijk moment van reflectie dus. In deze post lees je hoe ik met die stress en die druk omga, want een burn out wil ik absoluut voorkomen.

Reflectie om burn out te voorkomen

Ken jij het gevoel, dat het net even teveel wordt allemaal? Je hebt de ene taak afgerond en er is al een nieuwe taak bijgekomen. Je krijgt je werk maar net af en dan word je ook nog eens geacht om aan een bijscholingscursus deel te nemen.

Je bent lang niet de enige. Heel veel mensen ervaren een hoge werkdruk en stress. Een burn out komt vrij regelmatig voor.

Symptomen burn out

De symptomen van een burn out zijn onder andere dat je geen zin meer hebt om dingen te doen. Alles is teveel. Je slaapt slecht, of je ligt in je slaap te piekeren, waardoor je niet goed uitrust.

Je raakt snel geïrriteerd, je stoort je aan allerlei kleine dingen (die eigenlijk niet belangrijk zijn). Ook je conditie gaat achteruit. Je bent simpelweg eerder moe en vatbaarder voor griepjes, verkoudheid en dergelijke. Het kan ook zijn dat je je onverschillig en zelfs onzeker voelt.

Omgaan met stess

Hoe is dat bij mij zo gekomen?

Elke vijf jaar is het wel raak. Dan maak ik een jaar mee waarin alles overhoop gaat. Er verandert enorm veel en dat vind ik op zich niet erg, want die verandering brengt vaak veel moois met zich mee. Vijf jaar geleden maakte ik bijvoorbeeld de overstap van het bedrijfsleven naar het onderwijs. Naast deze blog, werk ik dus ook nog als docent.

Enorme verandering

Een zeer boeiende en loodzwaar jaar van studie, een nieuwe baan en lesgeven aan pubers volgde. De afgelopen vijf jaar waren derhalve tropenjaren, omdat werken in het onderwijs niet te vergelijken is met werken bij een bedrijf.

Druk en verandering

Op mijn werk is het dit jaar vreselijk druk. Dit jaar worden er namelijk allerlei vernieuwingen doorgevoerd, wat allemaal extra werk met zich meebrengt. Door alle werkdruk, vergaderingen en werkmiddagen loop ik af en toe een beetje achter de feiten aan. En dat is niet prettig.

Privé verandert er ook veel

De werkdruk is de ene kant en dan hebben we ook nog een privéleven. Onlangs heb ik onlangs huis verkocht en staan ik op het punt het huis van mijn vriendin te verkopen, zodat we samen een nieuwe woning kunnen kopen. We zoeken dus flink en we knappen de huidige woning op. Je snapt dat dit ook wat druk en werk met zich meebrengt

Ook wordt ik dit jaar vader. Dat is natuurlijk ongelofelijk leuk. Het is fantastisch om de echo’s te zien en het hartje te horen kloppen. Nu is het natuurlijk wel de bedoeling dat ik ervoor zorg dat ik niet bezwijk onder alle werkzaamheden, zowel zakelijk als privé. Tijd voor reflectie dus, want een burn out wil ik absoluut voorkomen.

Hoe los ik dat op?

Wellicht herken je het een en ander uit het bovenstaande verhaal. Het probleem is dus gedefinieerd, nu is het tijd om in oplossingen te denken. Hoe los ik deze situatie op? Hoe ga ik om met die stress om een burn out te voorkomen? Hieronder heb ik 7 punten voor je op een rijtje gezet, waarvan ik hoop dat je ze kan gebruiken.

1. Focus en anders denken

Doe één ding tegelijk. Accepteer dat je niet al je werk af krijgt en zorg ervoor dat het werk dat je wel af krijgt, goed is van kwaliteit, zodat je er niet nog een keer in hoeft te duiken.

De hoeveelheid werk die op je bordje ligt kun je zien als een berg. Door steeds één steen tegelijk weg te halen, blijft de berg voorlopig nog wel staan. Maar na verloop van tijd ontstaat er meer ruimte. De berg verdwijnt.

Reflectie en het voorkomen van een burn out, vraagt om een bepaalde manier van denken. Je kan wel stellen dat anders denken noodzaak is. Immers als je op de zelfde manier blijft denken, dan blijf je ook op dezelfde manier handelen en dan blijven de resultaten hetzelfde en verandert er dus niets

Door anders te denken, veranderen de resultaten. Als je daar meer over te weten wilt komen, lees dan dit motiverende e-boek.

2. Schrappen

Een burn out kan ontstaan doordat je teveel hooi op je vork hebt genomen en daar te lang mee door bent gegaan. Neem een moment van reflectie en bepaal wat belangrijk voor je is. Schrap die dingen die niet belangrijk genoeg zijn. Overleg eventueel met je collega’s, je partner of je leidinggevende.

Denk je dat dit een teken van zwakte is? Als je dat denkt, bedenk je dan eens hoe het zou zijn als je een paar maanden thuis komt te zitten met een echte burn out. Dat wil je niet. Schrap dus werkzaamheden en overleg dit met betrokkenen.

3. Eet gezond

Gezond eten bevat allerlei stoffen die bijdragen aan je gezondheid. Zo is omega 3 bijvoorbeeld erg goed voor je hersenen en je hart. Eet veel groente en vermijd snacks en junk food. Hoewel het soms erg verleidelijk is om een hamburger naar binnen te werken, voel je je daarna echt niet beter.

Zie jij ook het nut van gezond eten? Lees dan dit super informatieve e-boek over gezonde voeding. Je zult versteld staan.

4. Sport en hobby

Ga lekker sporten. Lichaamsbeweging activeert de neurotransmitters endorfine en dopamine. Dit zijn je gelukshormonen. Besteed ook meer tijd aan je hobby. Ik hou bijvoorbeeld erg van films kijken. Dus besteed ik daar wat meer tijd aan.

Conditie

5. Luister naar je lichaam

Reflectie houdt ook in dat je leert te luisteren naar je lichaam. Je lichaam geeft heel veel feedback. Luister daarnaar. Leer het te herkennen, want je lichaam geeft de signalen af en als je daar niet naar luistert, dan loop je een groter risico op een burn out.

6. Zoek de natuur op

Ga lekker wandelen in het bos, uitwaaien op het strand of loop dagelijks een half uurtje door een park. Hoor de vogels fluiten en snuif de zuurstof op. Het kost weinig moeite, maar het doet je veel goed.

7. Wees bereid om fouten te maken

Ben je een perfectionist, of wil je alles goed doen? Laat dat even varen. Maak fouten en geef deze gewoon toe bij je collega’s, je partner of je leidinggevende.

En, wat kan jij doen?

Ik weiger om toe te geven aan overspannenheid en aan een burn out. Daarom werk ik er hard aan om dit te voorkomen en het probleem op te lossen. Reflectie, luisteren naar mijn lichaam, voldoende rust pakken, sporten en leuke dingen doen helpen mij daarbij om een eventuele burn out te voorkomen.

Als je deze stressvolle situatie in een ander perspectief plaats, dan kun je het zien als een groeimoment. Als je niet omvalt (geen burn out) dan overwin je en word je mentaal een stuk sterker. Er is dus een boel om voor te vechten. Wil je hier ook maar over weten? Lees dan dit super motiverende e-boek. Je ontdekt dat je tot veel meer in staat bent dan dat je denkt.

Ik hoop dat je inspiratie haalt uit dit artikel, want het is vanuit het hart geschreven. De woorden vloeiden er letterlijk vanzelf uit.

Nieuwsbrief

Wil jij in de toekomst ook meer van mij horen? Meld je dan voor de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt één keer per maand een mailtje, met een boel nuttige tips en inzichten over gezond eten, gezond leven en je gezond voelen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Echt eten, wat is het en hoe herken je het?

Lees meer
Afvallen

Minder calorieën, maar niet minder eten

Lees meer
Afvallen

Hoe kan ik snel en gezond afvallen?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update