Menu

Blog

Cart

2017-07-20

Wanneer je wint, maken je hersenen bepaalde hormonen aan waardoor je een alerter, agressiever en meer opportunistisch gevoel krijgt. Testosteron is een van de bekendste hormonen. Hoewel het een mannelijk hormoon is, maken vouwen het ook aan. Zij het in veel mindere mate. Testosteron zorgt ervoor dat mannen zich stoer, sexy en sterk voelen. Ook zorgt het voor een potent gevoel en dat je haardos verminderd. Het kan mannen echter ook agressief maken. Na een overwinning piekt je testosteron niveau, waardoor je je letterlijk onoverwinnelijk voelt. Enige tijd later daalt de piek weer.

Neurologische veranderingen

Deze pieken brengen neurologische veranderingen teweeg. Door die pieken raken je hersenen steeds meer gewend aan dit hormoon en zijn ze beter in staat om de testosteronprikkels op te vangen. Bij de volgende piek reageren je hersenen dan nog alerter, agressiever en meer vechtlustig.  Er ontstaat als het ware een positieve actiereactie loop. Door te sporten maak je ook nog dopamine aan. Dopamine zorgt voor een gelukzalig gevoel. Het is een soort natuurlijke feel good drug. Bij een overwinning ervaar je dus vele positieve gevoelens.

Winstervaringen

De neurologische effecten van een overwinning zijn niet gering. Bij het regelmatig bereiken van winstervaringen, treden er fysiologische veranderingen op in je hersenen. Er ontstaan nieuwe neurologische paden. De cocktail van testosteron en dopamine zorgen ervoor dat je doel- en actiegerichter wordt. Je bent beter in staat de hoofdlijnen te zien, waardoor je beter beslissingen kunt nemen. Je voelt je zekerder en dominanter. Je ziet dit wel terug bij succesvolle ondernemers, topsporters, captains of industrie en politici.

Hoe kun je het zelf bereiken?

Er zijn tal van manieren om overwinningen te boeken. Je hoeft niet altijd aan wedstrijden deel te nemen om overwinningen te boeken. Je kunt bijvoorbeeld in je sport zelf ambitieuze doelen stellen. Bijvoorbeeld de Alpe d’Huez bedwingen, de marathon van Amsterdam volbrengen of je fitness routine verzwaren, waardoor je sterker wordt. Het gaat erom dat jij jezelf een ambitieus doel stelt en dit doel vervolgens (na genoeg training) behaalt. Ook voldoende slaap en weinig alcohol verhogen je testosteronpijl in je bloed. In Gezonde Voeding beschrijf ik mijn ervaringen over hoe ik 3x op 1 dag de Mont Ventoux op ben gefietst. Wie weet heb je er wat aan. Meer dan 1.500 mensen gingen je voor!!

Winst leidt tot winst

Winnen doet dus winnen, vanwege de stoffen die het aanmaakt en de fysiologische veranderingen die hierop volgen in je hersenen. Een topsporter, die veel overwinningen heeft geboekt, zal zijn eerste volgende wedstrijd, naar alle waarschijnlijkheid, ook winnen. Je ziet dit wel terug bij steeds maar winnende sportteams. Een team dat gelooft in een overwinning, zal die overwinning daadwerkelijk vaker behalen. Dit is onder andere bij boksers onderzocht. Waarom krijgt een bokser, in de aanloop van een titelgevecht, vaak minder goede tegenstanders in de ring? Om zelfvertrouwen te tanken en om te winnen. Succesvol zijn, of winnen, werkt dus eigenlijk heel simpel. De ene winst, leidt tot de volgende winst.

Lees meer over winnen en je doelen behalen in het gratis e-boek Het 7-stappen model.

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Acht gezonde gewoontes, die nauwelijks iets kosten

Lees meer
Bewegen

Hoe maak je sport leuk? 12 Tips die sport leuk maken.

Lees meer
Blog

Afvallen is een kwestie van veranderen

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer