Menu

Blog

Cart

2019-01-16

Het jaar 2015 is al weer een paar dagen oud en Blue Monday is nog een paar dagen voorbij. De dagen zijn lang en donker en je goede voornemens beginnen al sleets te raken. Toch was het je bedoeling om 2015 tot een succes te maken. Hier lees je een paar handige tips om dat te doen en om je de Blue Monday – voor volgend jaar – te besparen. Blue Monday 2015

Wat zijn je goede voornemens van 2015?

Veel mensen starten het nieuwe jaar vol met plannen en goede voornemens. “Dit jaar ga ik het echt anders doen”, “2015 Wordt mijn jaar” en “Nu gaat het echt lukken”, zijn kreten die deze gedachten gestalte geven. Heb jij ook goede voornemens en doelen gesteld om van 2015 een succes te maken? Als je dat hebt gedaan, schrijf je doelen op, zou ik je willen adviseren en werk er dagelijks aan.

Maar ja wat gebeurt er meestal? De goede intenties worden niet, of bijna niet omgezet in acties, waardoor resultaten uitblijven. Hierdoor wordt 2015 niet het jaar waarop je had gehoopt en op Blue Monday realiseer je je dat.

Wat was Blue Monday ook alweer?

Blue Monday is bedacht door de Engelse psycholoog Cliff Arnall. Hij bedacht deze term in 2005, omdat hij wetenschappelijk zou hebben aangetoond dat dit de dag is dat mensen zich het meest depressief, treurig of neerslachtig voelen. In 2015 zal Blue Monday op 19 januari vallen. Waarom is men juist op die dag zo depressief? Omdat de goede voornemens van de mensen op niets zijn uitgelopen en omdat de vakanties ver weg lijken. Ook het weer doet de mensen niet veel goed.

Hoewel Arnall veelvuldig is bekritiseerd, wordt er elk jaar weer naar deze term gerefereerd, door verschillende media. Of het nu wel of niet een kloppend verhaal is, vind ik niet heel erg belangrijk. Waar het mij om gaat is dat je je doelen en je goede voornemens voor 2015 in de praktijk brengt. 2015 Zal alleen een mooi jaar worden, als je er aan werkt.

Tips om je doelen met succes te behalen

Bedenk wat je wilt gaan doen. Als je nog geen doelen of voornemens had gedefinieerd voor 2015, doe dat dan. Bedenk gewoon wat je wilt bereiken. Wil je afvallen? Definieer je doel. Wil je stoppen met roken? Schrijf dat dan op. Wil je een bepaalde sportieve prestatie neerzetten? Maak dan een stappenplan. Wil je beter in je vel zitten en minder stress ervaren? Bedenk dan dat die stress tussen je oren zit en dat je het kunt oplossen.

Lees de onderstaande tips om van 2015 een succes te maken. Wellicht zul je een aantal tips herkennen en misschien definieer je ze zelfs als open deuren. Dat zijn het ook, maar wat nou zou belangrijk is; onderneem ACTIE! Verander WETEN in DOEN! Geef jezelf een schop onder je kont en maak van het gevoel van onvermogen, een gevoel van trots.

1. Definieer je doel (onrealistisch hoog)

Om 2015 tot een succes te maken, zou ik je willen adviseren om een of meerdere doelen te definiëren en ze op te schrijven. Definieer je doel bewust onrealistisch hoog. Dit dwingt je om de zaken anders aan te pakken. Juist doordat je de zaken anders aanpakt, verandert het resultaat.

2. Kom in actie

In actie komen, hard werken, weten omzetten in doen, een schop onder je kont! Het maakt niet uit hoe je het noemt, het is belangrijk dat je het gaat DOEN. 2015 Wordt alleen een mooi jaar, indien je daadwerkelijk hard gaat werken om je doelen te behalen. “Maar ik heb het al zo druk, waar haal ik de tijd vandaan?” is een veel gehoord tegenargument. Nou prima, dan werk je er niet voor en dan blijf je lekker zitten met je excuusjes.

De meeste mensen doen dit. Er verandert niets, want er zijn excuusjes, dus je werkt er niet voor. Ok ook goed, maar houd jezelf dan ook niet voor de gek met een schuldgevoel over het niet behalen van je doelen.

Voor degenen die wel in actie komen, niets meer dan hulde! Onthoud dan 1 ding; het maakt niet uit hoe snel je gaat, het enige dat belangrijk is, is dat je gaat. Blijf in beweging, blijf werken om 2015 een succes te maken. Je kunt elk doel behalen, als je er maar dagelijks wat aan doet.

3. Deel je doel op in subdoelen

Een marathon ren je niet zonder training, een berg als de Mont Ventoux rijd je ook niet zomaar op en die 10 kilo die je wilt afvallen, zijn er ook niet binnen een paar weken vanaf. Voor elk doel is tijd en inspanning nodig om het te behalen. Deel je doel derhalve op in subdoelen. Als je 10 kilo wilt afvallen, dan zou je grofweg 8 ons per maand aan lichaamsvet dienen te verbranden. Dat staat ongeveer gelijk aan 200 gram per week.

Als je in 2015 wilt afvallen, zoek dan eens wat lichamelijke activiteiten uit, die je leuk vindt en goed kunt volhouden. Door je (onrealistisch hoge) doel op te delen in kleine en behapbare subdoelen – en er dagelijks aan te werken – wordt het wat overzichtelijker.

Hulpmiddel

Een mooi hulpmiddel om je doelen in 2015 te behalen is het 7 – Stappen model. Je kunt het gratis downloaden en het geeft je handvatten. Dit model helpt je om het gehele proces te overzien zodat jij kunt bereiken, wat je wilt bereiken.

Ik wens je veel succes en plezier toe om 2015 tot een succes te maken.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingsadviseur en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Bewegen

Verhoog je prestaties met anaerobe beweging.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Binge eating disorder (BED)

Lees meer
Blog

Testosteron maakt je een winner.

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer