menu
NLbewustgezons logo

GelukshormoonDopamine is een gelukshormoon. Dit gelukshormoon is betrokken bij je beloningssysteem en derhalve geeft dopamine je een geweldig en goed gevoel. Dopamine werkt ook libido verhogend, dus als je seksleven een boost kan gebruiken, activeer dit gelukshormoon dan eens. Naast seks kunnen ook plezierige gebeurtenissen, sporten en bepaalde voedingsmiddelen dit gelukshormoon activeren. Verslavende middelen zoals alcohol, drugs, nicotine en suiker brengen het gelukshormoon dopamine behoorlijk in de war. 

Wat is dit gelukshormoon en hoe werkt het?

Het gelukshormoon dopamine is een van de belangrijkste stofjes van je beloningssysteem in je hersenen. Het speelt een grote rol bij gevoelens van genot, gelukzaligheid, welzijn en blijdschap. Ook kan dit gelukshormoon ervoor zorgen dat je in staat bent om betere beslissingen te nemen.

Dopamine zorgt ervoor dat je de handeling, die je op dat moment doen (bijvoorbeeld joggen) langer en vaker wilt herhalen. Dit gelukshormoon wordt in je hersenen aangemaakt en een tekort ervan zou kunnen leiden tot de ziekte van Parkinson en zelfs tot schizofrenie.

Voordelen van dopamine

Zoals je al merkt kent dit gelukshormoon vele voordelen. Dopamine is verantwoordelijk voor je libido, een goed immuunsysteem, een goed werkend zenuwstelsel, het maakt je wat assertiever en je voelt je gelukkig en fijn. Deze neurotransmitter is echter ook heel erg kwetsbaar.

Kwetsbaar

Stress, slaapgebrek en vrije radicalen kunnen de productie van dopamine behoorlijk in de war schoppen. Verslavende stoffen zoals cafeïne, suiker, alcohol, nicotine en drugs lijken de dopamine activiteit in je hersenen te beïnvloeden. Wanneer je een van die verslavende stoffen voor het eerst neemt, dan gaat je dopamine niveau omhoog. Dit veroorzaakt een kick.

Een kick kun je ook ervaren door te bungee jumpen, te parachute springen en allerlei andere activiteiten waarbij je adrenaline niveau gestimuleerd wordt. Die kick echter, wordt na verloop van tijd minder. Nu zal je niet zo vaak bungee jumpen, waardoor je lichaam niet went aan de productie van dit gelukshormoon, op dit vlak. Maar bij verslavende middelen zoals alcohol, nicotine en drugs gebeurt eigenlijk het omgekeerde

Verslavende middelen

Als je begint met roken, alcohol te drinken of drugs te gebruiken dan schiet je dopamine niveau omhoog. Het gelukshormoon giert door je lijf en je voelt je prima. Maar!! het wordt steeds moeilijker om dat dopamine niveau op pijl te houden. Daarvoor heb steeds meer nodig. Het verlangen naar de alcohol, de drugs of de sigaret wordt dan steeds groter.

Wanneer je toegeeft aan dat verlangen, dan kan een serieuze verslaving op de loer liggen. Dit gelukshormoon werkt dus heel erg krachtig. Derhalve is het voor een ex-verslaafde erg moeilijk om niet toe te geven aan die drang indien bepaalde herinneringen of associaties, die met die verslavende middelen te maken hebben, de kop op steken.

Suiker?

Suiker kent ook een verslavende werking. Hoewel dit nog allemaal onderzocht wordt, bestaan er aanwijzingen die in deze richting wijzen. Wist je dat levensmiddelenfabrikanten veel suiker toevoegen aan hun producten? Kijk voor de aardigheid eens op de etiketten van bijvoorbeeld kindervoeding, ontbijtkoek, vruchten toetjes, frisdranken en muesli repen. Suiker kun je maar beter mijden.

Zelf je gelukshormoon dopamine verhogen, op een goede manier

Het eten van veel fruit en groenten beschermt dit gelukshormoon tegen beschadiging door vrije radicalen. Dit komt doordat groenten en fruit zijn rijk zijn aan antioxidanten. Vrije radicalen zijn stofjes die je celwanden, eiwitten en zelfs je genen aanvallen en beschadigen. Hierdoor kunnen tumoren ontstaan en vormen van kanker. Maar goed, we hebben het nu over het gelukshormoon dopamine.

Wat kan de dopamine productie stimuleren?

1. Voeding

Voedingsbronnen die rijk zijn aan vitamines, mineralen, antioxidanten en eiwitten kunnen de aanmaak van dopamine stimuleren. Hierbij kun je denken aan: vis, eieren, vlees, kaas, avocado, aardbeien, bananen, chocola (puur), appels, noten, zaden en peulvruchten.

2. Bewegen

Dagelijks een uurtje bewegen kan zeker geen kwaad. Lichaamsbeweging is voor veel doeleinden goed voor je. Het helpt je om wat extra calorieën te verbranden (handig om af te vallen), maar het geeft de productie van dit gelukshormoon een boost. Zeker als je beweegt in de frisse buitenlucht.

3. Mentaal

Stress en weinig slaap (vermoeidheid) kunnen de productie van je gelukshormoon belemmeren. Derhalve is het belangrijk om elke dag je dagelijks opgebouwde portie stress te ontladen.

Het gelukshormoon dopamine kan je dus behoorlijk veel goed doen. Maar het is tegelijkertijd ook wel een kwetsbare neurotransmitter. Je stimuleert de aanmaak van dit gelukshormoon echt, wanneer je tevreden bent met je werk, je privé situatie, als je bijvoorbeeld geen zorgen heb omtrent je financiën.

Als je een zetje nodig hebt om je gelukshormoon te stimuleren, download dan gerust het 7 – Stappen Model. Het is gratis en het helpt je om je doelen te bereiken.

Laat het gelukshormoon voor je werken

Wat Je Denkt Ben JezelfWat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Bewegen

Sporten volhouden. 10 Tips om er een blijvende gewoonte van te maken.

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 redenen om meer eiwitten te eten

Lees meer
Gezonde voeding

Verborgen suiker uit 9 producten

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update