menu
NLbewustgezons logo

Eggs and bacon, bacon in de boerenkool of zuurkool. Wie houdt er niet van? Bacon is een echte smaakmaker. Lekker knapperig en een beetje zout. Tegelijkertijd zijn mensen ook wel bevreesd voor bacon. Zo zou het vet van bacon schadelijk zijn voor je gezondheid. Deze vetten zouden namelijk kunnen leiden tot hart- en vaatziekten. Is dat wel zo? Vele mythen in de voedingsgeschiedenis hebben de tand des tijds niet doorstaan. Nieuwe inzichten leiden immers tot nieuwe aanbevelingen. In dit artikel nemen we bacon onder de loep. Laten we eens kijken of je met een gerust hart, gewoon een plakje spek kan eten.

Wat is bacon? En wist je dit al over bacon (en varkensvlees)?

Eerst eens kijken hoe bacon wordt gemaakt. De productie verschilt van fabrikant tot fabrikant. Een ding is zeker, bacon wordt gemaakt van varkensvlees. In Nederland komt bacon meestal van het Groot Yorkshire varken.

Bacon ongezond. Meer weten over gezond leven? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Nederland is trouwens een van de grotere producenten van varkensvlees. Wist je dat op enig moment zo’n 12.000.000 varkens in ons land leven? De meeste van deze varkens dienen voor de export.

Maar goed, hoe wordt bacon nou gemaakt. Hieronder volgen 3 wijzen van bereiding.

1. Bacon wordt ingezouten

Gewoonlijk wordt bacon ingezouten. Dit houdt in dat het varkensvlees enige dagen met zout wordt ingewreven om zo te drogen. Dan wordt het met eventuele toevoeging van suiker en specerijen 2 weken ter droging weggehangen. Daarna moet het wel 9 maanden in een koele luchtige ruimte rijpen.

Deze tijd kan ingekort worden, als de bacon wordt gerookt.

2. De natte bereiding

Dit is een andere bereidingsvorm. De bacon wordt 2 tot 3 dagen in een zoutwateroplossing ondergedompeld. Daarna wordt het vlees nog 2 weken opgehangen om te drogen en te rijpen.

In de moderne vleesindustrie wordt deze bereidingswijze veel toegepast.

3. Roken

Om de smaak te verrijken wordt bacon veelal gerookt. Het rookproces helpt ook om het vlees langer te behouden. Je kunt het dus langer bewaren. Het roken vindt plaats in een afgesloten ruimte. De rooksmaak wordt gegeven door houtsnippers van houtsoorten zoals een appelboom, beuk of eikenboom.

Een bezwaar; bacon bevat veel vet

Bacon bevat veel vet, is dit nou gezond of niet? In deze paragraaf gaan we daar naar kijken.

De vetten in het spek bestaan voor ongeveer de helft uit enkelvoudig onverzadigd vet.

Welke vetten?

Enkelvoudig onverzadigde vetten behoren tot de gezonde vetten. Olijfolie bevat bijvoorbeeld ook enkelvoudig onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zouden juist goed zijn voor je hart.

Ongeveer 40% bestaat uit verzadigd vet en 10% is meervoudig onverzadigd.

Tot niet zo heel lang geleden werd gesteld dat verzadigde vetten slecht voor je zouden zijn. Bepaalde instanties stellen nog steeds dat deze voedingsvetten je aderen laten dichtslibben.

Oude dogma’s

Deze organisaties blijven oude dogma’s herhalen. Nieuw wetenschappelijk onderzoek laat namelijk amper of geen verband zien dat verzadigde vetten zouden leiden tot hart- en vaatziekten. Eigenlijk hangt veel meer af van de gehele leefstijl van mensen.

In de jaren ’30 van de vorige eeuw toonde Weston Price al aan dat verzadigde vetten bepaalde gezondheidsvoordelen opleveren. Bepaalde vitamines (de vitamines A, D, E en K) kunnen bijvoorbeeld niet zonder vet worden opgenomen door je lichaam.

Cholesterol

Ook bestaat een deel van het vet van spek uit cholesterol. En ook cholesterol werd (tot voor kort) beschouwd als de duivel. Nou, dit bleek wel mee te vallen. Ongeveer 90% van het cholesterol maakt je lichaam zelf aan, in de lever. Ongeveer 10% krijg je binnen via je voeding.

Dit maakt het dus super moeilijk om je cholesterol niveau door middel van voeding te beïnvloeden. Omdat je lichaam het zelf aanmaakt. Cholesterol is een onmisbare grondstof voor onder andere je hormonen en je lichaamscellen. Simpel gezegd; zonder cholesterol geen leven.

Meer weten over gezond eten en gezond leven? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Klein stukje

Daarbij genomen eten we bacon meestal als een klein stukje vlees. Bij je ei bijvoorbeeld, of in de salade. Doorgaans is bacon het kleinste onderdeel van de maaltijd.

Bacon is voedzaam

Vlees is erg voedzaam en bacon vormt daarop geen uitzondering. Bacon bevat veel hoogwaardige eiwitten, vitamine B-complex (waaronder de super belangrijke vitamine B12), de belangrijke mineralen selenium, fosfor, ijzer, magnesium, zink en kalium.

Elke cel van je lichaam bestaat uit eiwitten. Bacon is een goede bron van eiwitten. Vitamine B12 is onder andere belangrijk voor je hersenen en het hele vitamine B-complex speelt een belangrijke rol in de energiestofwisseling, de omzetting van koolhydraten naar glucose (energie) en je zenuwstelsel.

Vooral oudere mensen lopen verhoogde risico’s op een tekort aan vitamine B12. Dit wordt echter maar moeilijk opgemerkt omdat B12 als enige in water oplosbare vitamine langdurig in de lever op wordt geslagen. Als het voorraadje op is, dan komen de klachten.

Bij een vitamine B12 tekort zouden mensen het volgende kunnen ervaren: concentratiestoornissen, geheugenproblemen, vermindering van smaak en reuk, tintelingen, doof gevoel, zenuwpijn en verminderde fijne motoriek.

Het mineraal ijzer is bijzonder belangrijk voor het transport van zuurstof in je bloed. Ook niet geheel onbelangrijk.

Bacon is rijk aan zout

Zout wordt gebruikt in het productieproces en daarom heeft bacon een vrij hoog zoutgehalte. Dit is niet zo handig. Te veel zout kan namelijk leiden tot een te hoge bloeddruk.

Ook is het eten van veel zout in verband gebracht met verhoogde risico’s op maagkanker.

Additieven in bacon

Bewerkt vlees, dus ook bacon, bevat additieven zoals nitraten en nitrieten. Bij hoge temperaturen vormen zij bepaalde verbindingen die nitrosaminen worden genoemd. Dit blijken kankerverwekkende stoffen te zijn.

Bepaalde antioxidanten echter, zoals vitamine C worden nu vaak toegevoegd tijdens het productieproces. Hiermee wordt het nitrosaminegehalte in bacon verminderd.

Zorgen over bewerkt vlees

De afgelopen decennia hebben voedingsdeskundigen zich zorgen gemaakt over de gezondheidseffecten van spek en ander bewerkt vlees. Diverse observationele studies lieten een verband zien tussen een hoge inname van bewerkt vlees en aandoeningen zoals kanker, diabetes en hartaandoeningen.

Maar bij observationele studies bekijken wetenschappers het gedrag van de mensen. Het is dus geen oorzaak-gevolg relaties die gelegd worden.

Bij observationele studies analyseren de onderzoekers het gedrag van de subjecten (deelnemers). Eten zij veel bewerkt vlees, zoals bacon en hotdogs en komt bij hen vaker een ziekte/aandoening (of overgewicht) voor, dan is de relatie gelegd.

Het blijkt dat mensen die veel bewerkt vlees eten (hamburgers, hotdogs en ook bacon) er over het algemeen een ongezonde leefstijl op na houden. Ze roken bijvoorbeeld vaker en ze bewegen (sporten) minder. Ook kunnen zij minder verse groenten eten.

Niet sporten, roken en ongezond eten (junk food en vezel arm), verhoogt de risico’s op chronische aandoeningen en overgewicht.

Meer weten?

In diverse studies zijn bewerkte vleesproducten, zoals bacon, gekoppeld aan kanker, hartaandoeningen en aan andere aandoeningen. Deze onderzoeken betreffen doorgaans echter observatiestudies, die oorzakelijk verband niet kunnen bewijzen. Toch zijn de resultaten tamelijk consistent.

Uiteindelijk is het belangrijk om gevarieerd te eten. Een plakje spek kan geen kwaad, maar kilo’s per week is natuurlijk ongezond. Dit geld ook voor andere vleesproducten, ei, volle zuivel en volle granen om maar wat te noemen.

Een gezond voedingspatroon is een gevarieerd voedingspatroon, rijk aan vezels, eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten. Gezonde voeding bevat vitaminen, mineralen en antioxidanten die je lichaam gezond houden en die ervoor zorgen dat allerlei processen (zoals de spijsvertering, je weerstand, het kloppen van je hart en het aanmaken van hormonen) goed verlopen.

Wil je meer weten over hoe jij zelf een gezonde leefstijl ontwikkelt? Heb je niet veel tijd (net als vele anderen) om alles grondig uit te zoeken? Geen punt, heb ik voor je gedaan. Je leest het allemaal in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


Vind jij dat je te zwaar bent en heb je al meerdere keren geprobeerd om af te vallen? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Of, wil je (snel) afvallen omdat de zomer er nu echt weer aankomt? Lees dan het nieuwste e-boek 10 Kilo Afvallen in 3 Maanden.

Wil je ook geen tips meer missen? Vergeet je dan niet in te schrijven op de maandelijkse update.

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.healthline.com/nutrition/is-bacon-bad-or-good

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Hoe kan je er jong blijven uitzien?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Succes is meer doen dan wat anders

Lees meer
Afvallen

Minder calorieën, maar niet minder eten

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update