menu
NLbewustgezons logo

Je hebt wellicht nog nooit van glutathion gehoord. Er wordt immer niet zoveel over geschreven. Maar glutathion is een van de belangrijkste en meest krachtige antioxidanten in je lichaam. Meestal zitten antioxidanten in bepaalde voedingsmiddelen. Vitamine C (ook een antioxidant) zit bijvoorbeeld in citrusvruchten en boerenkool zit. Bij glutathion ligt dit anders. Omdat glutathion zo’n belangrijk antioxidant is, produceert je lichaam het zelf. Er bestaat helaas een aantal redenen waarom je lichaam niet genoeg van het antioxidant glutathion produceert. In dit artikel lees je waarom dit zo is. Je leest natuurlijk ook hoe je het glutathion niveau kan verhogen. 

Wat is glutathion?

Glutathion is een antioxidant, wat je lichaam zelf aanmaakt. Antioxidanten zijn stofjes die vrije radicalen bestrijden. Door het bestrijden van vrije radicalen wordt oxidatieve stress voorkomen. En dit is heel erg belangrijk. Oxidatieve stress verhoogt namelijk de risico’s op allerlei chronische aandoeningen zoals diabetes 2 en kanker enorm. En dat is niet zo mooi.

Glutathion. Meer weten over gezond leven? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

Hoe ontstaan die vrije radicalen?

Vrije radicalen ontstaan automatisch door het verteren van je eten. Ook ontstaan vrije radicalen door het inademen van zuurstof en door talloze milieuverontreinigende invloeden.

Simpel gezegd; je kunt vrije radicalen niet vermijden. Je moet je lichaam dus sterk maken zodat het al die vrije radicalen kan vernietigen.

Hoe ontstaat oxidatieve stress?

Dagelijks komen er dus grote legers vrije radicalen je lichaam binnen. Het leger van antioxidanten vecht de vrije radicalen je lichaam weer uit, voordat zij schade aanrichten. Wanneer je over te weinig antioxidanten beschikt, dan winnen de vrije radicalen de slag. Je noemt dit oxidatieve stress.

Oxidatieve stress kan leiden tot vervelende aandoeningen. Kanker, diabetes 2, Alzheimer, oogaandoeningen, laag-gradige ontstekingen, gewrichtsaandoeningen, hart- en vaatziekten zijn hier voorbeelden van. Dit wil je niet.

Je eigen lichaam produceert het antioxidant glutathion dus zelf. Hiervoor gebruikt het 3 aminozuren; glutamine, glycine en cysteïne.

Factoren waarom je lichaam minder glutathion aanmaakt

Door een aantal redenen kan het glutathion niveau verminderen. Ongezonde voeding, het ouder worden, chronische stress, een chronische ziekte en infecties spelen hierbij een grote rol.

Merk hierbij op dat ongezond eten en chronische stress de norm lijkt te zijn geworden.

In hoeverre heb je dit zelf in de hand?

Het is dus belangrijk dat je lichaam voldoende glutathion aanmaakt. Zoals je net al kon lezen, speelt een aantal factoren een rol, die de productie van dit belangrijke antioxidant beletten. Een aantal daarvan heb je zelf in de hand; (on)gezond eten en chronische stress.

Ook lijkt het erop dat je het ontstaan van een chronische ziekte grotendeels zelf in de hand hebt. Wederom spelen je leefstijl, je lichaamsgewicht en chronische stress hier ook weer een belangrijke rol in.

Zo kan een chronische ziekte kan het gevolg zijn van een ongezonde leefstijl. Gezond eten en leven heb je zelf in de hand, toch? Wie bepaalt er nou eigenlijk wat je in je mond stopt?

Alleen het ouder worden heb je niet zelf in de hand. Dit gaat automatisch.

Deze 10 manieren verhogen het niveau van glutathion

Nu volgen de 10 manieren die het niveau van glutathion verhogen. Ik hoop dat je er weer een aantal in je voordeel kunt gebruiken.

1. Eet zwavelrijke voedingsmiddelen

Zwavel is een belangrijk mineraal dat van nature voorkomt in bepaalde plantaardige en eiwitrijke voedingsmiddelen. Het mineraal zwavel is nodig voor de structuur en voor de activiteiten van belangrijke eiwitten en enzymen in je lichaam.

Met name is zwavel belangrijk voor de synthese van glutathion.

Dit mineraal vind je in dierlijke eiwitbronnen zoals rundvlees, vis en gevogelte. Ook plantaardige bronnen zoals broccoli, spruitjes, boerenkool, bloemkool en waterkers bevatten zwavel.

Allium groenten zoals knoflook, sjalotten en uien verhogen kunnen ook het glutathion gehalte verhogen.

2. Meer vitamine C

Vitamine C kun je zien als de Superman van de vitaminen. Deze vitamine is niet alleen goed voor je weerstand (je immuunsysteem). Het zorgt er ook voor dat andere vitaminen en mineralen hun werk beter kunnen doen.

Zelf is vitamine C ook een antioxidant en helpt het de werking en het herstel van glutathion. In de eerste plaatst beschermt vitamine C glutathion tegen oxidatieve schade. Dit doet het door de vrije radicalen aan te vallen. Hierdoor wordt glutathion gespaard.

In de tweede plaats regenereert vitamine C de gebruikte glutathion weer zodat het opnieuw gebruikt kan worden.

Van citrusvruchten en kiwi’s is het (bij de meeste mensen) bekend dat ze rijk aan vitamine C zijn. Ook paprika’s, boerenkool, guave, aardbeien, broccoli en peterselie bevatten vitamine C.

3. Meer selenium

Selenium is een essentieel mineraal. Dit houdt in dat je het door middel van je voeding binnen moet krijgen. Ook is het een bouwstof van glutathion.

Bronnen van selenium zijn onder andere rundvlees, orgaanvlees, kip, vis, volle kwark, paranoten en bruine rijst.

4. Eet voedingsmiddelen die rijk zijn aan glutathion

Niet alleen je eigen lichaam produceert het antioxidant glutathion. Er bestaan ook verschillende voedingsmiddelen. Okra, spinazie, avocado’s en asperges zijn hier voorbeelden van.

Glutathion uit voeding wordt niet goed door je lichaam opgenomen. Bovendien kan de hoeveelheid ervan verminderd worden door het bereidingsproces (koken bijvoorbeeld).

Maar goed, alle kleine beetjes helpen.

5. Glutathion supplement met wei-eiwit

De productie van glutathion hangt van bepaalde aminozuren af. Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, vandaar dat eiwitten belangrijk zijn. Supplementen van wei-eiwit komen van melk. Ze zijn erg populair onder krachtsporters en bodybuilders.

Het aminozuur cysteïne is belangrijk voor de synthese van glutathion. En dit aminozuur zit in wei-eiwit.

6. Mariadistel

Mariadistel-supplementen zijn een andere manier om het glutathion gehalte op natuurlijke wijze te verhogen.

De mariadistel is een prikplant met een paarse bloem. Al duizenden jaren wordt de mariadistel gebruikt voor medicinale doeleinden. Het bestaat uit 3 actieve verbindingen die gezamenlijk bekend zijn staan als silymarin.

Juist deze silymarin bevat antioxiderende eigenschappen en ze verhogen de glutathion waarden in je lichaam.

7. Kurkuma extract

Hou je van India’s eten? Mooi, kurkuma is een geel-oranje gekleurde specerij uit de Indiase keuken. Het is super gezond en het wordt al vele eeuwen voor medicinale doeleinden gebruikt. Daarnaast is het ook gewoon lekker. Het is in veel curry gerechten verwerkt.

De geneeskrachtige eigenschappen van kurkuma komen door het bestanddeel curcumine. Dier- en reageerbuisstudies hebben aangetoond dat kurkuma en curcumine over het vermogen beschikken om glutathion niveaus te verhogen.

8. Lekker slapen

Een goede nachtrust is super belangrijk voor de algehele gezondheid. Als je 1 of 2 nachten niet goed slaapt (of tekort) dan voel je de gevolgen direct. Langdurig slaapgebrek kan oxidatieve stress en zelfs hormonale onbalans veroorzaken.

Een hormonale onbalans vergroot het risico op overgewicht. Tekort slaap zorgt er ook voor dat je lichaam minder glutathion produceert.

Meer weten over gezond leven? Voel jij je momenteel niet fit en energiek? Heb je vaak trek? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

9. Regelmatig bewegen

Ook regelmatig bewegen is goed voor de algehele gezondheid. Regelmatige lichaamsbeweging bevordert de kwaliteit van je slaap, de verbranding van calorieën en een gezond gewicht. Ook heeft lichaamsbeweging invloed op je bloeddruk, het cholesterolniveau en je gevoel van welzijn.

Regelmatige lichaamsbeweging beïnvloedt ook de antioxidanten in je lichaam. Lekker trainen met gewichten in combinatie met cardio (bootcamp, CrossFit en dergelijken) lijken het meeste effect te hebben.

Let wel op; alles met mate. Sommige mensen gaan zo ver dat zij overtraind raken. Hierdoor vermindert het aantal antioxidanten juist.

10. Niet teveel borrelen

De laatste tijd wordt er veel over alcohol geschreven. Je zou er goed aan doen om helemaal niet te drinken. Dit blijkt uit een groot wetenschappelijk onderzoek waar 600.000 mensen wereldwijd aan meededen.

Aan de andere kant blijken mensen die wel regelmatig een borrel inschenken juist langer te leven. Dit is weer een ander onderzoek. De wetenschappers van dit onderzoek stelden dat het onduidelijk was of nou de alcohol of dat andere factoren hier een rol in spelen.

Met mate en met verstand

Hoe ik het zie; wetenschappers leggen vaak de focus op 1 enkel stofje. In dit geval is het alcohol. Naar mijn mening is het niet moeilijk om de negatieve effecten van alcohol wetenschappelijk aan te tonen. Een alcoholist loopt bijvoorbeeld een hoog risico op leververvetting en op hersenschade.

Alcohol in het verkeer is ook geen goede combinatie en wie ’s ochtends een wijntje drinkt in plaats van een kop thee heeft een probleem. Maar alcohol wordt meestal genuttigd in de vrije tijd. ’s Avonds en in het weekend bijvoorbeeld.

Doorgaans drinkt men alcohol tijdens feestjes en andere ontspannen momenten. De relatie tussen “ontspannen momenten”, “even niet aan werk denken” en je gezondheid (en je levensduur) is wetenschappelijk gezien, lastig vast te stellen. Laat staan wanneer je dit in combinatie met alcohol wilt onderzoeken.

Toch zijn er mensen die vrijwel dagelijks een borrel drinken (rode wijn). Deze mensen behoren tot de oudsten  ter wereld. Het zijn de inwoners van het Italiaanse Sardinië.

Let dus op je alcoholinname. Las bij voorkeur een paar alcoholvrije dagen in de week in en drink niet te veel wanneer je wel drinkt. Dit scheelt je een kater en het antioxidanten leger (in je lichaam) is er ook blij mee.

Meer weten?

Glutathion is dus een belangrijke antioxidant. Het wordt voornamelijk door je eigen lichaam aangemaakt. Ook bepaalde voedingsmiddelen bevatten het.

Door ongezonde voeding, veroudering, een zittende leefstijl (veel te weinig bewegen) en stress kan het niveau van glutathion verminderen. Met alle gevolgen van dien.

Meer weten over hoe je gezonder kan leven? Wil jij je ook fitter en energieker voelen (dat is echt een super lekker gevoel)? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Wil je meer uit het leven halen en lukt het niet (of weet je niet waar je moet beginnen)? Kies dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Een gezond gewicht is sowieso belangrijk voor een goede gezondheid. Hoewel dit artikel niet over afvallen en gewichtsbehoud gaat, wil ik je toch graag wijzen op het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Veel mensen willen graag afvallen, en het lukt ze nooit. In dit e-boek ontdek je waarom het niet lukt en natuurlijk leer je vooral wat wel werkt.

Ontvang jij de maandelijkse update al, vol gezonde info al?

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.healthline.com/nutrition/how-to-increase-glutathione

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Hersenen en geheugen verbeteren met voeding

Lees meer
Gezonde levensstijl

Je gelukshormoon dopamine

Lees meer
Gezonde levensstijl

Heb je jezelf lief? Stop dan met frisdrank. Reden om geen frisdrank meer te drinken.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update