menu
NLbewustgezons logo

Magnesium is een belangrijk mineraal, doch relatief onbekend. Magnesium is onmisbaar want het is betrokken bij vele lichaamsprocessen. Zo is het betrokken bij de opbouw van je hormonen, je botten en je spieren. Door een tekort aan magnesium verhoog je het risico op hart- en vaatziekten, kanker, hoge bloeddruk, diabetes 2, osteoporose, beroertes en allerlei andere degenererende ziekten die je kunt krijgen naarmate je ouder wordt en een ongezonde levensstijl hebt gehad.

Wat ervaar je bij een tekort magnesium?

Wanneer je een tekort aan magnesium in je bloed hebt, dan ervaar je tal van lichamelijke klachten. Je zou  je lusteloos en/of vermoeid kunnen voelen. Je libido kan laag zijn, ook kun je spierkrampen ervaren. Er bestaat dus een gerede kans op hartritmestoornissen. Je hart is immers een spier. Je kunt ook last hebben van angst, depressieve gevoelens, overgevoeligheid, slapeloosheid, allergieën, botontkalking, spasmen en spijsverteringsproblemen.

Hoe is het magnesiumtekort veroorzaakt?

Je kunt een tekort aan magnesium oplopen door een aantal oorzaken. Je eet simpelweg de bepaalde magnesiumrijke voedingsmiddelen niet, zoals bonen, spinazie, postelein en erwten. Ook ligt er een oorzaak bij de huidige landbouwtechnieken. Door bemesting en intensieve voedingsproductie raken landerijen uitgeput. Hierdoor zitten er simpelweg minder mineralen in je voedsel waaronder magnesium. Een pond spinazie bevat tegenwoordig veel minder mineralen dan zo’n 50 jaar geleden. Teveel alcohol, ongezonde voeding, stress, teveel sporten, zwaar lichamelijk werk, bepaalde medicijnen zoals maagzuurremmers kunnen ook leiden tot een magnesiumtekort.

Waar zit magnesium wel in?

Gelukkig zit magnesium in vele voedingsmiddelen zoals:

  • noten
  • bonen
  • groene groenten
  • granen
  • vlees

In melk komt het ook voor, maar het is niet raadzaam om veel zuivelproducten te gebruiken om aan je dagelijkse hoeveelheid magnesium te komen. Calcium, dat in zuivel voorkomt, en magnesium kunnen echter wel prima kunnen samenwerken. Maar evolutionair gezien, is je lichaam nog niet goed in staan zuivelproducten te verwerken. Daarnaast zorgt een teveel aan calcium voor het negatief effect op de opname van magnesium. Als alternatief voor melk vind je calcium in brood, groenten, noten en peulvruchten.

Waar gebruik je magnesium voor?

Magnesium zit in iedere lichaamscel en je lichaam gebruikt het voor je botopbouw en de opbouw van je lichaamseiwitten. Ook speelt magnesium een belangrijke rol bij de werking van je spieren en je zenuwen. Zo zorgt magnesium ervoor dat je spieren zich kunnen samentrekken en trekken, zoals bij je hartspier gebeurd. Magnesium heeft ook een belangrijke rol in je metabolisme, de snelheid waarmee je lichaam voeding omzet in energie.

Gemakkelijk te doen met een gevarieerd voedingspatroon.

Gezonde Voeding e-boekDiverse autoriteiten raden aan om dagelijks tussen de 300 en 600 milligram magnesium tot je te nemen. Bij voldoende magnesium in je bloed daalt de kans op hart- en vaatziekten met zo’n 40% en de kans op kanker met zelfs 50%. Hoe weet je nu wanneer je voldoende magnesium binnenkrijgt? Gewoon, een gevarieerd voedingspatroon en de helft van je bord opvullen met groene groente. Neem dagelijks een handje noten of een mager stukje vlees, eet af en toe eens bonen en eet volkoren brood. Het e-boek Gezonde Voeding, dat je hiernaast ziet, helpt je hierbij.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Waarom een diëtist zegt dat je meer kunt eten

Lees meer
Bewegen

Wat voor positieve effecten heeft beweging op je lichaam?

Lees meer
Gezonde levensstijl

ADHD en de rol van voeding

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update