menu
NLbewustgezons logo

Tussen half april en half juni vind je weer asperges in de winkel. Gedurende deze 2 maanden is het aspergeseizoen. Asperges zijn niet alleen erg lekker, ze zijn ook nog eens super gezond. Vroeger werden ze zelfs als luxe gezien, omdat ze vrij duur waren. Tegenwoordig is asperge overal verkrijgbaar. In deze blog zet ik de bijzonder gezonde eigenschappen van asperge op een rij.  

Waar komen asperges vandaan?

In Nederland eten we vooral witte asperges. Deze komen uit de grond. Groene asperges zijn ook verkrijgbaar en die groeien boven de grond. Asperges zijn erg gezond. Ze zijn rijk aan antioxidanten, vezels, vitaminen en mineralen en daarmee dragen ze prima bij aan je gezondheid.Asperges, super gezond. NLbewustgezond.nl

Wist je dat?

Wist je dat asperges al meer dan 5.000 jaar gebruikt worden als groente? Asperges blijken uit Mesopotamië te komen. In dat gebied liggen nu de landen Iran en Irak, maar destijds was dit een zeer belangrijk gebied waar een aantal zeer machtige rijken hun oorsprong vonden.

Wat maakt ze zo gezond?

Niet alleen de Mesopotamiërs en de Perzen, ook de Grieken, Romeinen en zelfs de Chinezen, waren bekend met de gezonde eigenschappen van asperge. Asperges kunnen namelijk een gunstige uitwerking hebben op je nieren, je hart, je bloeddruk en je lever.

Asperges zuiveren ook je bloed en ze drijven vocht af. Ze zouden zelfs zo gezond zijn dat het kanker en diabetes 2 zou kunnen voorkomen.

Zo’n 100 jaar geleden kwam de asperge naar Nederland. De teelt ervan heeft zicht vooral in Limburg geconcentreerd. Maar goed, genoeg over de geschiedenis. Laten we eens kijken wat deze groentesoort ze gezond maakt.

Wat maakt asperges zo gezond?

Asperges bevatten een heleboel vitaminen en mineralen. Hierbij kun je denken aan vitamine A, vitamine B, 1, 2, 3, 5, 6 en 11, vitamine C, E en K. De mineralen; koper, seleen, calcium, kalium, fosfor en het super gezonde magnesium. Ook bevatten asperges een boel vezels.

Wat zit er nog meer in asperges, dat ze zo gezond maken?

1. Asparagine

Het aminozuur asparagine (de Engelse naam voor asperges is asparagos) vervult een belangrijke functie. Dit stofje heeft goede uitwerkingen op aandoeningen zoals hartkloppingen, je bloeddruk, chronische reuma, jicht, vermoeidheid, leverstoornissen, het stimuleert je nierfunctie en het werkt bloedzuiverend.

2. Vezels

Omdat asperges veel vezels bevatten, doen ze je darmen goed. Asperges houden het water in je darmen een beetje vast en dat bevordert je stoelgang. Mensen met constipatie kunnen er dus baat bij hebben om asperges te eten.

3. Vocht afdrijvend

Asperges werken vocht afdrijvend en dat is vooral handig bij kwalen aan je blaas en aan je nieren. Niet alleen het eten van de asperges doet je dan goed, ook het kookwater opdrinken, draagt daaraan bij. Natuurlijk is het dan wel handig dat je het kookwater laat afkoelen. Anders verbrand je je mond.

4. Stimuleert vetverbranding

Net zoals de meeste groenten bevat asperge niet veel calorieën, maar bevat het wel heel veel vitaminen en mineralen. Dat kon je net al lezen. Vitamine C bevordert je vetverbranding. Door ook nog meer vruchten te eten, gedurende de dag – zoals kiwi’s, citroen en sinaasappel – geef je je metabolisme dus een zetje.

Succesvol afvallen, NLbewustgezond.nl

5. Versterkt je immuunsysteem

Omdat asperge bepaalde antioxidanten, aminozuren en veel vitaminen en mineralen bevat versterkt het ook je immuunsysteem. En dat is best belangrijk, want je wilt liever niet ziek worden.

Gezond eten draagt sowieso bij aan je immuunsysteem. In het e-boek over gezond eten lees je er veel meer over.

6. Kanker

Het aminozuur asparagine en het enzym glutathion helpen ook om kanker te voorkomen. Het zou vooral goed werken tegen leukemie. Vooral glutathion werkt als een krachtig antioxidant welke je immuunsysteem ondersteunt.

Dit is echter nog niet voldoende wetenschappelijk aangetoond. Maar dat hoeft niet veel te zeggen. Omdat het kanker werende effect van deze stofjes (evenals het kanker werende effect van diverse andere groenten) amper is onderzocht, betekent dit niet dat ze geen heilzame werking zouden hebben.

Waarom word er niet meer onderzoek naar gedaan?

Dat er weinig wetenschappelijk onderzoek naar de kanker werende eigenschappen van bepaalde groente en kruiden wordt gedaan, kan je ook vanuit een ander perspectief bekijken. Wie financieren dergelijke onderzoeken eigenlijk? Wie hebben er baat bij de uitkomsten ervan?

De kans is aannemelijk dat je uitkomt bij kapitaalkrachtige partijen, zoals farmaceutische bedrijven, die kankermedicijnen ontwikkelen. Dergelijke ontwikkeltrajecten zijn zeer kostbaar.

Als dan blijkt dat het eten van asperges bijzonder goed bijdraagt aan het voorkomen van kanker, dan verdient zo’n farmaceut het onderzoeksgeld niet meer terug. Groenten zijn namelijk niet patenteerbaar, medicijnen wel.

7. Diabetes 2

Asperge bevat vezels waardoor je bloedsuikerspiegel niet snel stijgt. Dit is ook goed nieuws voor diabetes patiënten. Maar niet alleen houd asperge de bloedsuikerspiegel onder controle, het stimuleert ook de aanmaak van insuline. Insuline zorgt voor een daling van het glucosegehalte in je bloed.

Ook hiervoor is nog wat wetenschappelijk onderzoek nodig.

En, wat kan jij hiermee doen?

Asperges zijn dus niet alleen erg lekker, ze zijn ook nog eens erg gezond. Vroeger werden ze gezien als duur en als luxe. Tegenwoordig kan je ze overal kopen. Je maakt ze vrij gemakkelijk klaar. Witte asperge schil je, met een dunschiller. De ‘draden’ zijn namelijk niet erg bevorderlijk voor een smakelijke maaltijd.

Je laat ze 5 minuten koken dan dan laat je ze nog even in het warme water staan. Serveer er ham en ei bij. De groene hoef je niet te schillen, maar die gebruik je meestal in salades.

De volgende dag kan het zijn dat je plasje een beetje vreemd ruikt. Dat komt door de zwavelhoudende sporen. In het basis e-boek over gezond eten, ontdek je veel meer interessante inzichten.

Leuke post?

Wil je deze tips en inzichten vaker van mij ontvangen? Schrijf je dan ook in op de gratis nieuwsbrief. Je ontvangt één keer per maand een mailtje, bomvol tips en inzichten vol met “aha” momenten.

Bronnen:
1. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0304383596042334
2. http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4243863/asperges-moeten-bij-jongeren-aandacht-komen.html
3. http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=13749
4. http://www.aspergecentrum.nl/historie
5. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/101203-de-geneeskracht-van-asperges.html
6. http://www.wanttoknow.nl/inspiratie/asperge-tegen-kanker/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

De effecten van de neurotransmitter endorfine.

Lees meer
Blog

Het verschil tussen datgene wat wetenschap weet en ondernemingen doen

Lees meer
Bewegen

Maak tijd voor beweging, of maak tijd om ziek te zijn.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update