menu
NLbewustgezons logo

5 Afvallen tips

Het is voor veel mensen ingewikkeld, maar dat is afvallen in de essentie niet. Je moet natuurlijk wel weten wat je doet, maar iedereen kan het. Vaak zijn het allerlei diëten die het “complexer” maken dan het feitelijk is.

Je zal echter wel kennis (ervaring) en met name een goed plan van aanpak moeten creëren voor jezelf. Wanneer je dat (soms met de nodige hulp) voor elkaar bokst is het alleen nog maar een kwestie van volhouden. We gaan je in dit artikel laten zien, wat er nou eigenlijk in grote lijnen voor nodig is.

Vervolgens kun er gelijk mee aan de slag gaan …het zijn de macro-richtlijnen. Wil je wat meer in detail weten hoe afvallen werkt, zijn er een aantal bronnen (zoals deze website) of bv. deze pagina over afvallen die je de correcte informatie zullen geven.

Afvallen met of zonder dieet?

Het is de trivia-vraag van vandaag en zal in de toekomst alleen maar toenemen. Want veel mensen komen erachter dat afvallen meer is dan een dieet volgen (en hopen dat het behaalde resultaat vervolgens behouden blijft). Om een goed beeld te krijgen over wat diëten nou precies is, moeten we eerst een heldere definitie hebben van het woord “dieet”.

In de praktijk zien mensen het namelijk als een tijdelijke oplossing voor al hun problemen. Iemand in 5 of 10 jaar 100 kilo aangekomen, maar in een paar weken of maanden is alle opgelost. En hoewel je snel kan afvallen, begrijp je dat het niet “eventjes” diëten is en dan klaar.

Gaan we kijken naar het woord dieet dan stamt dit af van het Griekse “diatia” wat leefregel (s) betekent. Het betekent dus niet “Afvallen in 3 weken en dan klaar”. Met leefregels wordt leefstijl, eten, drinken en andere gewoontes over een langere tijd (de rest van jouw leven).

5 tips waarmee je kan afvallen

Het klinkt misschien alsof je niks meer mag, maar het tegenovergestelde is waar. Je leert alleen welke voeding echt lekker, voedzaam en gezond is. Verder weet iedereen wel dat er bv. bepaalde “gewoontes” zijn die je beter niet kunt doen om een gezond gewicht te bereiken (zoals overmatig alcohol nuttigen of onbeperkt vette snacks naar binnen duwen). We geven je hieronder een aantal tips, om jouw de goede richting in te sturen.

1. Inzet en doorzettingsvermogen

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar je dat is het niet altijd. Je moet namelijk over een ijzeren wil beschikken, doelen stellen en volhouden. En gaande weg zal je het misschien op sommige momenten lastig krijgen. Het is dan zaak om je uiteindelijk doel voor ogen te houden, en niet toe te geven aan het afwijken van de middelen het te bereiken.

Een praktijkvoorbeeld kan zijn dat je even een dag overslaat (zo van “kan wel toch” en morgen gaan we verder). Of dat je niet veel tijd hebt om een bepaalde maaltijd te koken en voor een vette hap gaat. Je moet stoppen met de excuusjes en denken dat alles gepaard gaat met de keuzes die jij zelf maakt. In sommige gevallen krijgen mensen echt een hunkering naar bv. suikers en iets zoets …maar hunkeren en toegeven eraan zijn 2 verschillende dingen.

Blijf op koers om jouw doelen ook echt te bereiken!

2. Steek tijd in jouw voedingspatroon

Neem de tijd om jouw voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Je kan bv. verpakkingen om gaan draaien om te kijken wat er allemaal inzit. Het zijn vaak de suikers die ertoe leiden dat mensen dikker worden.

Je zal hier dus op moeten gaan letten, samen met het totale aantal calorieën dat je per dag binnenkrijgt (eten en drinken). Wanneer je een gezond voedingspatroon hanteert, hoef je niet eens zoveel naar de calorieën te kijken. Zo mag je van de meeste groentesoorten onbeperkt eten en zijn kip of vis ook zeker toegestaan in je voedingspatroon.

Het draait allemaal om wat en hoeveel je ervan eet en drinkt.

3. Drink meer water en sla frisdranken over

Ga over op alleen maar water drinken, de aanbeveling is 2 liter per dag (iets eronder of erboven is ook goed). Daarbij is koffie of thee (zonder teveel toevoegingen zoals suiker) ook toegestaan, of een glas vers geperst sap. Maar laat bv. de sappen uit pak weer staan, ook de “vers” geperste flessen die zijn dichtgeschroefd met conserveermiddelen (suiker, soms ook een kleine beetje nog voor de smaak). Er is 1 uitzondering en dat zijn echt vers geperste sappen, zoals je die zelf kunt maken bij bepaalde supermarkt ketens (van verse sinaasappelen).

Laat frisdranken, energydrinks en bier (of andere alcoholische dranken zoals wijn) zoveel mogelijk staan.

Je zal merken dat het allemaal bij elkaar opgeteld, een heleboel calorieën scheelt en het drinken van water is ook nog eens veel gezonder.

4. Meer sporten en andere lichaamsbeweging

Ga sporten en doe meer aan lichaamsbeweging. Bij sporten kan je denken hardlopen, crosstrainingen, spinning, bodybuilding en fitness, zwemmen, voetballen, calisthenics, en meer. Je kan ook meer aan lichaamsbeweging doen samen met jouw partner, wandelen, wanden beklimmen, mountainbiken en nog veel meer. Zolang je maar lol hebt en calorieën gaat verbranden.

5. Je leefstijl aanpassen

Sla dit nieuwe pad in, niet met de gedachte dat je het eventjes snel en in een paar weken moet doen want zo werkt het niet. Het is een aanpassing van je leefstijl, op die manier heb je er ook op de lange termijn plezier van en ga je er ook in de toekomst de vruchten van plukken.

Tot slot nog even dit…

Met voeding en sport kan je misschien wel wat hulp gebruiken. Wij raden je aan (wil je echt een goed dieet volgen en jouw leefstijl veranderen) te gaan voor een schema dat zeker werkt, zoals het gratis dieetschema van Silvia Jansen van verantwoord-afvallen.nl …de link hiervoor vind je hier, succes!

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Spieren inzetten om af te vallen

Lees meer
Blog

Wat is de kracht van gezonde voeding?

Lees meer
Bewegen

Meer lichaamsbeweging, minder premie.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update