menu
NLbewustgezons logo

Spierpijn na inspanning betekent dat u uw spieren intensief heeft gebruikt en dus licht beschadigd. Door je spieren intensief te gebruiken zijn er kleine scheurtjes ontstaan. Door deze scheurtjes te herstellen, maakt je lichaam nieuwe spiermassa aan. Spierpijn betekent eigenlijk dat je spieren groeien. Spierpijn na inspanning is dus niet schadelijk, hoewel het wel onaangenaam kan aanvoelen. De pijn duurt meestal een paar dagen en kan soms uw bewegingen belemmeren. Het is daarom verstandig om bij je volgende sportsessie te wachten tot de spierpijn is afgenomen. Wil je toch trainen, lees dan onze tips over trainen bij spierpijn.

Twee soorten spierpijn na inspanning

Spierpijn kan direct na het sporten of zelfs tijdens het sporten optreden. Het kan ook zijn dat je pas 24 uur na het sporten spierpijn krijgt. De eerste vorm van spierpijn wordt veroorzaakt door een teveel aan melkzuur dat vrijkomt tijdens het sporten, waar je lichaam niet snel genoeg van af kan. Dit melkzuur wordt tijdens het sporten door uw lichaam aangemaakt. Loop gewoon vijf keer de trap op en af ​​in een goed tempo. Dan voel je verzuring in je bovenbenen. Het tweede type spierpijn voel je pas na het sporten. De spierpijn wordt veroorzaakt door overbelasting van uw spieren tijdens het sporten. Overbelasting klinkt zwaarder dan het is. Vaak zijn je spieren gewoon niet gewend aan de bewegingen die je maakt. In beide gevallen is er niets ernstigs aan de hand. U hoeft zich geen zorgen te maken over de spierpijn. Het kan fijn zijn om je spieren extra aandacht te geven.

Op welke plekken kun je last hebben van spierpijn?

Spierpijn in uw benen komt zeer vaak voor na het sporten, omdat uw benen bij de meeste sporten zeer intensief worden gebruikt. Spierpijn in uw bovenbeen kan bijzonder vervelend zijn, bijvoorbeeld als u achteraf de trap op en af ​​loopt. Bovendien kunt u, afhankelijk van de sport die u doet, ook spierpijn ervaren in uw kuiten en armen, maar ook in uw billen en zelfs in uw buik. Deze gezonde spierpijn in uw benen, armen, billen en buik is heel normaal en verdwijnt meestal na een paar dagen vanzelf. Als u echter spierpijn heeft in uw nek, let dan goed op of u correct traint. Spierpijn in uw nek kan immers wijzen op spieroverbelasting of een verkeerde houding tijdens het sporten. Kou kan ook spierpijn in de nek veroorzaken.

Hoe kies je een sport die bij je past?

Om erachter te komen welke sport bij jou past, is het goed om eerst te bedenken welk doel je wilt bereiken. Wil je wat meer beweging in je leven? Bent u op zoek naar een manier om te ontspannen? Of wil je ook nog wat afvallen? Wilt u uw uithoudingsvermogen verbeteren of uw spierkracht versterken? Elke sport doet iets anders met je lichaam. Welke sport je ook kiest, elke vorm van beweging biedt veel voordelen! Als u gezondheidsproblemen heeft of helemaal geen ervaring heeft met sporten, is het verstandig eerst een arts te raadplegen. Hij kan u ook adviseren over uw sportkeuze.

 

Beginnen met trainen? Deze sporten zijn ideaal!

  1. Lopen

Wandelen is de ideale sport voor degenen die voorheen weinig of geen beweging hadden. Tijdens een wandeling zet je je hart en je bloedbaan aan het werk en vult je lichaam zich met extra zuurstof. Een sport bh hardlopen kan je helpen om je borsten beter te ondersteunen. Daarnaast houd je je gewrichten soepel en train je op een lichte manier veel verschillende spieren. Je hebt geen specifieke uitrusting nodig om te wandelen – behalve een paar stevige schoenen – en je kunt op elk moment beginnen. Lopen is dus ideaal als je te zwaar bent en wat fitter wilt worden.

 

  1. Hardlopen

Als je al een gezonde basisconditie hebt die je graag zou willen verbeteren, dan is hardlopen wellicht iets voor jou. Hardlopen heeft veel voordelen: tijdens een hardloopsessie versterk je veel spieren, gewrichten en pezen en werk je aan je uithoudingsvermogen, wat ook je weerstand verbetert. Bovendien helpt hardlopen ook als je wilt afvallen: je verbrandt maar liefst 700-800 calorieën per uur. Het is ook een geweldige manier om uw hoofd leeg te maken na een drukke werkdag. Een mogelijk nadeel van hardlopen is dat het belastend kan zijn voor je rug en je knieën. Een Freya bh is de ideale bh voor trainingen met hoge intensiteit.

 

  1. Fietsen

Fietsen is de perfecte sport voor wie graag intensief traint in de buitenlucht. Zeker voor mensen met rugklachten kan fietsen een stuk interessanter zijn dan hardlopen. Je hoeft helemaal geen mountainbike of racefiets te hebben om te starten; ook met een gewone stadsfiets kom je een heel eind. Het leuke van fietsen is dat je dit makkelijk integreert in je dagelijkse bezigheden. Neem vanaf nu vaker de fiets in plaats van de auto en je doet niet alleen je lichaam maar ook het milieu een groot plezier. Bezoek de webshop van Sport bh voor een enorm assortiment aan sportbeha-producten voor fietsen, hardlopen of zwemmen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Waarom is er zo weinig bekend over de effecten van voeding?

Lees meer
Redactie

Raamdecoratie geschikt voor hooikoorts

Lees meer
Gezonde levensstijl

Fit worden door een paar gewoontes

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update