menu
NLbewustgezons logo

Je lever is een super belangrijk orgaan. Zonder lever zou je niet kunnen leven. De lever is betrokken bij zo’n 600 stofwisselingsprocessen. Hierbij kun je denken aan de productie van vetten, cholesterol, eiwitten en gal en het opslaan van mineralen, vitaminen en koolhydraten. Ook maakt de lever giftige stoffen zoals alcohol en bepaalde stoffen uit medicijnen onschadelijk. Je lever is dus een super belangrijk orgaan. Je lever doet dus heel veel goede dingen voor je. De vraag is nu; wat is goed voor je lever? Omdat de lever zo belangrijk is lees je in dit artikel 11 voedingsmiddelen die helpen om dit belangrijke orgaan gezond te houden. 

Goed voor de lever, goed voor je gezondheid. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Weetjes over de lever

De meeste mensen weten wel dat de lever je lichaam ontgift. Alcohol bijvoorbeeld, wordt direct door de lever afgebroken en de giftige stoffen verlaten dan via de urine het lichaam. Maar wist je ook dat, bij volwassen mannen, de lever ongeveer 1,5 kilo weegt en zo groot is als een (halve) voetbal? Best indrukwekkend.

Wist je bijvoorbeeld ook dat de lever gedeeltelijk weer kan aangroeien na een transplantatie? De lever is ook een opslagplaats van vitaminen, mineralen en van koolhydraten. En dat is erg handig voor als je gaat sporten bijvoorbeeld.

Waarom is dat handig?

Als je gaat sporten dan heb je meer energie nodig. De lever spreekt dan een bepaalde voorraad koolhydraten aan, zodat je meer energie krijgt. Deze voorraad koolhydraten heet glycogeen. Je spreek deze voorraad vooral aan wanneer je aan duursporten doet zoals hardlopen en wielrennen.

De lever doe meer

De lever is ook een onderdeel van je afweersysteem. Het maakt bijvoorbeeld een bepaald eiwit aan welke het bloed laat stollen als je een wondje hebt. Ook maakt de lever een stofje aan dat in actie komt tegen allerlei ziekteverwekkers.

Een gezonde lever is dus super belangrijk. Als dit orgaan niet goed werkt, dan kan het zijn dat de huid en het wit van de oogleden een gelige kleur krijgt. En dat wil je ten aller tijden voorkomen.

Het is dus belangrijk dat jij goed bent voor je lever. Wat is dus goed voor je lever? Hieronder heb ik een opsomming voor je gemaakt.

11 Voedingsmiddelen die goed voor je lever zijn

Dit zijn 11 voedingsmiddelen die goed voor de lever zijn. Als het goed is dan ken je er al heel veel en zul je blij zijn dat ze je lever ondersteunen. Maar er is in ieder geval één voedingsmiddel die je niet kent.

1. Koffie

Koffie is goed voor de lever. Het drinken van koffie kan dus de gezondheid van je lever te. Persoonlijk ben ik hier erg blij mee, want ik houd enorm van koffie, vooral espresso (en dan vooral in Italië!).

Studies hebben namelijk aangetoond dat het drinken van koffie de lever beschermt tegen ziekten (bron). Zo is aangetoond dat het drinken van koffie de ontwikkeling van cirrhosis (bron) en bepaalde typen leverkanker kan verminderen.

Ook heeft het drinken van koffie positieve effecten op het voorkomen van ziekten en ontstekingen van de lever (bron).

Koffie vermindert niet alleen de kans op ontstekingen, koffie verhoogt ook het gehalte van bepaalde antioxidanten. Antioxidanten gaan vrije radicalen te lijf (bron). Vrije radicalen kunnen zorgen voor verstoorde celgroei, wat weer kan leiden tot trombose en kanker.

Je hoeft overigens geen sloten koffie te drinken, om je lever te helpen. Zo’n 3 tot 5 kopjes per dag zou genoeg zijn (bron). Thee is overigens ook een goede keuze.

2. Thee is goed voor de lever

Thee wordt algemeen beschouwd als gunstig voor de gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat thee – en dan met name groene thee – bepaalde voordelen voor de lever kan hebben.

Uit een Japanse studie bleek dat het drinken van 5 tot 10 koppen groene thee per dag in relatie stond met met verbeterde bloedmarkers en de levergezondheid.

Groene thee bevat, net als koffie, veel antioxidanten. Uit een studie onder patiënten die leidden aan een niet-alcoholische leververvetting (kan ontstaan door overmatige suiker consumptie) dat de vetopslag in de lever verminderde door het drinken van groene thee (12 weken lang). Walnoten, vette vis en koffie doen dit overigens ook (bron).

3. Grapefruit

Een beetje zuur, maar erg gezond. Grapefruit bevat ook antioxidanten, net als groene thee en zwarte koffie, die de lever op een natuurlijke wijze beschermen (bron). Dit gebeurt op 2 manieren; door ontstekingen te verminderen en door cellen te beschermen.

Studies hebben ook aangetoond dat antioxidanten de ontwikkeling van leverfibrose kunnen verminderen. Leverfibrose is een schadelijke aandoening waarbij overmatig bindweefsel zich ophoopt in de lever. Dit is meestal het gevolg van chronische ontstekingen (bron).

Bovendien verminderde naringenin, bij muizen die een vetrijk dieet kregen, de hoeveelheid vet in de lever. Narangenin zijn krachtige flavonoïden die in grapefruit voorkomen. Tevens verhoogde het aantal enzymen dat nodig is voor het verbranden van vetten, bij de knaagdiertjes. Dit kan helpen om te voorkomen dat overtollig vet zich ophoopt rond de lever (bron).

Lever reinigen na alcohol gedronken te hebben

Het is ook aangetoond dat de flavonoïden naringenin bij ratten het vermogen om alcohol te metaboliseren verbetert. Ook helpen deze flavonoïden om sommige negatieve effecten van alcohol tegen te gaan (bron). Kan je dus je lever reinigen na alcohol gedronken te hebben?

Hmmmm…. met mate drinken lijkt mij beter.

Nog een kritisch puntje

Tot nu toe zijn de effecten van grapefruit of grapefruitsap zelf, in plaats van de losse componenten, niet onderzocht. Bovendien zijn bijna alle studies aangaande de antioxidanten en flavonoïden in grapefruit, slechts uitgevoerd bij dieren en niet bij mensen.

Desondanks wijst het huidige wetenschappelijke bewijs er toch op dat grapefruit een goede manier is om je lever gezond te houden door schade en ontstekingen te bestrijden.

Wist jij dit, over grapefruit? Zo is er nog wel meer wat je niet weet over gezond eten. Wil jij gezonder eten, omdat je je fitter, energieker en slanker wilt voelen? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

4. Bosbessen en cranberries

Blauwe bessen en cranberries bevatten beiden gezonde stofjes en antioxidanten die de bessen hun onderscheidende kleuren geven. Deze antioxidanten zijn ook verbonden met vele voordelen voor de gezondheid en voor je lever (bron) en (bron).

Bovendien is in reageerbuistudies aangetoond dat bosbessenextract de groei van menselijke leverkankercellen remt. Er zijn natuurlijk meer studies voor nodig om echt te kunnen bepalen of dit effect in het menselijk lichaam ook zo werkt.

Toch kan het gezond voor de lever zijn (en voor je hele lichaam) om deze bessen (en bessen in het geheel) een vast onderdeel van je voedingspatroon te maken. Bessen bevatten immers veel antioxidanten. Hoe je dit uitvoert? Gewoon, stop een handje bessen in de smoothie die je ’s ochtends maakt.

5. Druiven zijn ook goed voor de lever

Druiven en dan vooral blauwe druiven, bevatten een veelheid aan gunstige plantenverbindingen. De beroemdste daarvan is resveratrol, die een aantal gezondheidsvoordelen heeft. Resveratrol zit ook in rode wijn.

Veel dierstudies hebben aangetoond dat druiven en druivensap goed voor de lever kunnen zijn.

Studies hebben aangetoond dat ze verschillende voordelen kunnen hebben, waaronder het verlagen van ontstekingen (bron), het voorkomen van schade en het verhogen van de antioxidantenniveaus (bron).

Een kleine studie bij mensen met niet alcoholgerelateerde leververvetting (NAFLD, nonalcohol faffy liver decease)  liet zien dat suppletie met druivenpit extract gedurende 3 maanden lang, de leverfunctie verbeterde (bron).

6. Wat is goed voor je lever? Nopalcactus (ofwel stekelige peer)

Deze kende je waarschijnlijk nog niet. Stekelige peer is wellicht de minst bekende van deze 11 voedingsmiddelen, maar het wordt in de traditionele geneeskunde al heel lang gebruikt voor de behandeling van wonden, zweren, vermoeidheid en leverziekten (bron).

Deze peer zou zelfs de gevolgen van een kater, na een avondje doorzakken, kunnen wegnemen. Althans, dit bleek uit een onderzoek onder 55 deelnemers.

De deelnemers voelden zich minder misselijkheid en hadden minder last van een droge mond, de volgende ochtend. Ook ondervonden zij geen gebrek aan eetlust en ze hadden een half zo grote kans op een ernstige kater wanneer ze het extract van de peer aten, voordat ze alcohol dronken.

Je moet dus eerst de peer eten en dan gaan borrelen. Maar of dit nou zo’n goed advies is….

Meer weten over gezond leven? Wil jij je ook fit voelen, maar heb je (ook) geen tijd om er een flinke studie van te maken? Er is zo veel informatie over gezonde voeding, dat je door de bomen het bos niet ziet. Nou, geen punt. Het enorme uitzoekwerk heb ik voor je gedaan. Je leest er alles over in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

7. Bietensap

Ik ben een enorme fan van bietensap. Het doet je lichaam veel goed. Bietensap kan bijvoorbeeld je sportieve prestaties verhogen, het is goed voor een mooie huid, het helpt de cardiovasculaire gezondheid en het werkt ontgiftend.

Bietensap is een goede bron van nitraten en antioxidanten, die de gezondheid van je hart en je gezondheid in het algemeen, ten goede kunnen komen. Ook helpt bietensap oxidatieve schade en ontsteking te verminderen (bron).

Verschillende studies met ratten hebben aangetoond dat bietensap oxidatieve schade (bron) en ontsteking in de lever vermindert (bron). Tevens verhoogt bietensap het aantal natuurlijke ontgiftingsenzymen.

Het helpt je lever dus ook. Als je hier meer over wilt weten, lees dan mijn artikel over bietensap eens.

8. Kruisbloemige groenten

Spruitjes, broccoli, bloemkool, boerenkool, Chinese kool en radijs zijn voorbeelden van kruisbloemige groenten. Deze groenten bevatten veel vezels, natuurlijke ontgiftingsenzymen en gunstige plantverbindingen. Hiermee helpen zij je gezondheid in algemene zin en ook je lever.

Dierstudies hebben aangetoond dat spruitjes en broccoli (bron) de niveaus van bepaalde ontgiftingsenzymen verhogen (bron) en de lever beschermen tegen beschadiging (bron). Een onderzoek bij menselijke levercellen toonde aan dat dit effect ook aan, zelfs wanneer de spruiten gekookt waren.

9. Noten

Ik ben dol op noten, vooral op walnoten. Wij eten ze thuis vaak in de salade, of als ik honger heb dan neem in een handje rauwe noten. Lekker en gezond.

Noten bevatten veel gezonde vetten, gunstige plantverbindingen, antioxidanten, vitamine E en voedingstoffen zoals eiwitten en vezels.

De samenstelling van noten biedt verschillende gezondheidsvoordelen. Noten zijn bijvoorbeeld erg goed voor de gezondheid van je hart. Ze zijn ook goed voor je lever (bron).

Uit een studie onder 106 mensen, die leidden aan niet-alcoholische leververvetting bleek bijvoorbeeld dat de leverenzymen verbeterden (bron).

10. Vette vis

Vette vis bevat de gezonde omega 3 vetzuren. Omega 3 vetten zijn goed voor tal van zaken, waaronder je lever. Ze remmen bijvoorbeeld ontstekingen en ze verminderen de risico’s op hart- en vaatziekten (bron).

Vanwege ons westerse dieet krijgen veel mensen juist teveel van een ander soort omega vetzuren binnen. Dit zijn de omega 6 vetten. Deze vetten zitten in veel plantaardige oliën zoals zonnebloemolie, maisolie, sojaolie maar ook in margarine.

In principe zijn omega 6 vetten gezond, maar door de overschotten kunnen zij chronische ontstekingen veroorzaken en dat is niet gunstig voor onder andere je lever (bron). De balans tussen omega 3 en omega 6 is dus belangrijk.

Meer weten over de gezond leven? Download dan ook het e-boek Gezond In 10 Stappen. Niet alleen je lichaamsgewicht of je buikomtrek is een indicatie voor een goede gezondheid. Het is ook belangrijk dat je je fit en energiek voelt.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

11. Olijfolie ook goed voor je lever

Het gebruik van olijfolie wordt beschouwd  als gezond. Olijfolie zou de vet opbouw in de lever kunnen verminderen (bron) en de insulinegevoeligheid (bron) kunnen verbeteren.

Ook olijfolie bevat veel van de gezonde omega 3 vetten.

Zelf gebruik ik olijfolie vooral in salades. Om in te bakken gebruiken wij kokosvet of arachideolie omdat deze vetten (oliën) heter kunnen worden.

Wanneer olijfolie te heet wordt door het bakken, dan gaat het walmen. Op dat moment verbranden de gezonde stofjes en transformeren deze gezonde stofjes in giftige en ongezonde stofjes. Kokosvet en arachideolie kunnen beiden veel heter worden.

Meer weten?

Je lever is een super belangrijk orgaan met veel essentiële functies. Het is betrokken bij zo’n 600 spijsverteringsprocessen en het dient als opslagplaats voor onder andere vitaminen, mineralen en koolhydraten.

Het is dus best zinvol om de lever een handje te helpen en het gezond te houden. In dit artikel heb je de gezonde effecten van 11 voedingsmiddelen kunnen ontdekken. In het e-boek Gezond In 10 Stappen lees je nog veel meer over gezond leven en een gezond gewicht.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Ontvang jij de maandelijkse update nog niet? Af en toe stuur ik je een mail bomvol gezonde tips en inzichten. Schrijf je dan ook snel in.

Maandelijkse updates

Ook leuk te lezen/Bronnen:
1. Hoe werkt de lever? UMCG

2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/fats-and-cholesterol/types-of-fat/omega-3-fats/
3. https://www.leverpatientenvereniging.nl/de-lever

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

De 11 grootste leugens van de junk food industrie

Lees meer
Afvallen

Waarom afvallen tijdens de overgang moeilijker wordt (en hoe het toch lukt)

Lees meer
Gezonde levensstijl

Rauwe melk, hoe gezond is dat?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update