Wie ben ik nou eigenlijk?
Wie ben ik nou eigenlijk? Dat is een vraag die veel mensen zichzelf met enige regelmaat stellen. ‘Wie ben ik?’ is een moeilijke vraag om te beantwoorden. De vraag ‘Wie ben ik’ kan je eigenlijk alleen maar beantwoorden indien je diepe introspectie toepast op jezelf. Het stellen van de vraag ‘Wie ben ik nou eigenlijk’? en vervolgens uit te zoeken wie je dan bent, kan echter behoorlijk lonend zijn. Het kan de kwaliteit van je leven behoorlijk beïnvloeden. In deze blog probeer ik je daar meer inzicht in te geven. Ik ga je wat voorbeelden geven van succesvolle personen, die eigenlijk allemaal hetzelfde aangeven. Het begint bij jezelf.
Wie ben ik en wat wil ik?
Veel mensen verwarren de vraag ‘Wie ben ik’ met ‘Wat ben ik’. Maar dat is iets anders. Wat je bent staat op je ID kaart. Het staat ook op je diploma’s en op je functieomschrijving op je werk. Wat je bent heeft ook te maken met de rol die je hebt in je gezin. Ben je vader, moeder, single of student? Om maar eens wat te noemen.
Als je wel eens een biografie hebt gelezen van een succesvol persoon (topsporter, ondernemer, acteur, politicus of schrijver) dan zal deze vrijwel altijd zeggen dat het succes allemaal bij henzelf is begonnen. Zij konden voor zichzelf de ‘Wie ben ik (en wat wil ik) vraag beantwoorden.
- Bill Gates (MicroSoft) wilde de manier van werken van mensen ten goede veranderen, door op elk bureau ter wereld een PC te zetten.
- Steve Jobs (Apple) wilde met alles wat hij deed de huidige status quo doorbreken. Derhalve veranderde hij met zijn iPod, iPhone en iTunes de muziekindustrie, de manier van communiceren en nog tal van zaken.
- Arnold Schwarzenegger (Bodybuilder, acteur, ondernemer en ex-gouverneur) zag zichzelf al als een acteur die rollen zou spelen zoals Hercules. Hij was toen 15 jaar oud en woonde nog bij zijn ouders in Oostenrijk.
- Anita Roddick (Body Shop) wilde ethisch verantwoorde dingen doen zoals zich inzetten voor goede zaken zoals recycling, verantwoorde verzorgingsproducten aanbieden.
Ik denk dat dit wel duidelijk is. Wat succesvolle mensen met elkaar gemeen hebben is dat zij heel helder voor ogen hebben wat ze willen en wie ze zijn. Hun succes is af te meten in geld, maar daar doen ze het eigenlijk helemaal niet voor. Zoals een kunstenaar (bijvoorbeeld Karel Appel, Picasso en Vincent van Gogh) niet voor het geld schilderden, maar omdat zij dit wilden.
Geld is dus geen drijfveer maar een eindproduct. Veel mensen maken de fout om te denken in termen van geld, terwijl ze beter kunnen denken in termen van wat hun passie eigenlijk is. De vraag ‘Wie ben ik’ helpt je daarbij. Strak daar wat meer over, nu eerst eens zien hoe die succesvolle mensen (over het algemeen) denken.
Wie ben ik en waar wil ik heen?
Wat doen hebben succesvolle mensen met elkaar gemeen en wat kun jij daarmee?
1. Doel helder voor ogen
Succesvolle mensen werken met een doel voor ogen. Wil jij een eigen bedrijf? (ben jij dus ondernemend) Dan is dat jouw doel. Wil jij 25 kilo afvallen? Dan is dat jouw doel. Het maakt niet zoveel uit wat je doel is, zolang de eindbestemming maar bekend is. Als je je doel helder voor ogen hebt, visualiseer het dan ook. Het visualiseren van je doel werkt bijzonder krachtig als motivator.
Dat visualiseren werkt heel simpel; zie jezelf voor je, maar dan 25 kilo lichter. Zie jezelf je eigen bedrijf binnen wandelen. Zie je zelf de finish halen van die marathon die je altijd al had willen lopen. Zie het voor je!
2. Focus in handelen
Als je eindbestemming bekend is, bedenk dan hoe je daar kunt komen. Wil jij bijvoorbeeld 25 kilo afvallen, dan is het handig om wat aan je voedings- en aan je beweeggewoonten te doen en een aantal dikmakende gewoontes te stoppen. Wil jij een promotie, dan is het handig om datgene te doen wat daarvoor nodig is. Bijvoorbeeld een extra klus of een studie.
Breng, met andere woorden, focus aan in je handelen. De dingen die niet bijdragen aan het behalen van je doel kun je maar beter schrappen. Dat is verlies van tijd en moeite.
3. Verantwoordelijkheid nemen
Als je meer succes wilt, dan zul je meer verantwoordelijkheid dienen te nemen voor de uitkomsten van je handelingen. Jij bent namelijk altijd verantwoordelijk voor de uitkomst van jouw handelen. Kreeg je die promotie niet? Jouw verantwoordelijkheid. Blijkbaar heb je er niet genoeg voor gedaan, of zit je niet op de goede plek.
Als straks, in de herfst, de eerste blaadjes weer op de treinrails vallen, dan kun je ervan uit gaan dat de treinen vertraging op lopen. Je kunt er dan voor kiezen om een trein eerder te nemen naar je werk, zodat je niet te laat komt. Hier is een leuke formule. Probeer er maar eens een paar gebeurtenissen en mogelijke reacties van jezelf in te stoppen:
Gebeurtenis + Jouw reactie = Uitkomst)
4. Werken
Als je iets doet wat je leuk vindt, wat voor 100% bij je past, dan is werken niet meer werken. Dan is werken plezier. Elk uur dat je werkt, brengt je een stap dichter bij je doel.
5. Passeer het dode punt
Toch komt er een moment dat je het even niet meer ziet zitten. Je bent aan het afvallen, maar het gaat niet meer zo hard. Je bent ondernemer geworden, maar de resultaten blijven uit. Die promotie blijkt ook nog mijlen ver weg. Dit punt komt iedereen tegen. Het is alleen maar belangrijk dat jij op de een of andere manier dit punt kunt passeren.
De meeste mensen geven bij dit punt op. Je kunt dit punt zien als een test. Als je echt achter je doel staat, dan passeer je dit punt. Je vindt wel een manier. Sta je niet achter je doel, dan wordt het tijd om het anders aan te pakken. Begin gewoon opnieuw met het uitdokteren van wie je bent.
6. De kracht van gewoontes
Als je graag iets wilt, dan is er wilskracht voor nodig om verder te komen. Echter, wilskracht is eindig. Op een gegeven moment stopt wilskracht. Wilskracht kun je zien als een soort spier. Spieren worden moe. Om dus verder te komen, heb je een andere strategie nodig. Die strategie is de kracht van gewoontes.
Bouw, voor jezelf, een serie (nieuwe) gewoontes in, die bijdragen aan het behalen van datgene je erg graag wilt. Door die gewoontes steeds maar te herhalen, ontstaat een routine. Als je bijvoorbeeld wilt afvallen, probeer er dan een gewoonte van te maken dat je op de fiets naar je werk gaat, de lift neemt in plaats van de trap, minder koolhydraten (brood, pasta, noodles en patat) tijdens de lunch.
Doordat je andere gewoontes hanteert, veranderen de resultaten (Gebeurtenis + Jouw reactie = Resultaat)
Wat kun jij ermee?
Deze blog kan een beetje zweverig overkomen, maar de essentie is dat alles wat je maar wilt, begint bij jezelf. Stel jezelf dus de vraag: Wie ben ik? en pluis uit wat je passie is. Waarvoor kom jij je bed uit als geld geen rol meer speelt? Schrijf je bevindingen op in een schrift (doe ik ook al jaren) en overleg met je partner, vrienden, familie of gewoon met mensen die jij vertrouwt.
Luister goed naar jezelf, vertrouw op gevoel (dat zegt heel veel) en luister niet naar mensen die denken vanuit consensus, dogma’s of conventionele wijsheden. Bovenal; geniet ervan! Het is de trip van je leven. De aankomst is spannend en daar leef je naar toe, maar het is de reis daarnaar toe dat het interessant maakt.
Wie ben ik en waar ga je heen?
Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken. Het beantwoorde van de vraag ‘Wie ben ik’ staat centraal in dit e-boek. Het is heel toegankelijk geschreven en het helpt je om op een andere manier te denken en te handelen, waardoor je resultaten veranderen (verbeteren).
Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat ben ik, om te zetten in Wie ben ik. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.
Bronnen:
Napoleon Hill, Think and grow rich, ISBN 0-452-26660-2
Steven R. Covey, De 7 Eigenschappen van succes, ISBN 9789047054641
Deepak Chopra, De 7 Spirituele wetten van succes, ISBN 9789023008934
Paolo Coelho, De Alchemist, ISBN 9029586664