Wat kun je leren van de Wolf van Wall Street?

Jordan BelfortDe wolf van Wall Street is een film waarin Leonardo DiCaprio de succesvolle broker Jordan Belfort speelt. Het is een bijzonder verhaal, waarin heel veel gebeurt en ik mij amper kon voorstellen dat dit verhaal echt heeft plaats gevonden. Maar Jordan Belfort bestaat echt, zijn naam, de wolf van Wall Street komt niet uit de lucht gevallen en zijn levensstijl was dramatisch extreem. Het is dan ook niet de levensstijl waarover je hier zult lezen, maar over 2 elementen op mentaal vlak. Die elementen brachten hem veel succes.  

Wie is de wolf van Wallstreet?

De wolf van Wall Street heet Jordan Belfort en hij was, in de jaren ’90 een zeer succesvolle handelaar in aandelen. Zijn bedrijf handelde in zogenaamde penny stocks. Dit zijn aandelen van, veelal onbekende bedrijven en die een waarde hebben van een penny. Je koopt ze voor een paar cent. Vandaar de naam penny stocks. Maar goed, de commissie, ofwel de beloning die het een handelaar opleverde om dergelijke aandelen te verkopen, bedroeg 50%. De wolf is er schatrijk mee geworden. In dit artikel lees je hoe Jorden Belfort dit deed. De wolf heeft 2 dingen die ik interessant vind om met je te delen. Hij had een doel en een systeem.

Wat deed hij?

De wolf, ofwel Jordan Belfort, leidde jonge mannen en vrouwen op en liet ze per telefoon zeer succesvol de penny stocks verkopen. In het begin had hij beslist geen toppers van medewerkers in huis. Zoals hij het zelf noemde, was het maar een bij elkaar geraapte groep, waarvan de meesten eigenlijk nergens in uitblonken. Maar goed, hij ontwikkelde een goede sales pitch voor ze, waarmee zijn medewerkers de succesratio, van het aantal deals die dagelijks gesloten werden, aanzienlijk verhoogde. Ook maakte hij ze hongerig naar succes. Heel hongerig zelfs. Hij gaf ze een doel. De wolf gaf zijn medewerkers een reden om ‘s ochtends op te staan en dagelijks honderden telefoontjes te plegen en vele afwijzingen te incasseren. Want dat is lot van een verkoper. Je krijgt 90% van de tijd “nee” te horen en dat vindt niemand leuk.

Het doel

Het eerste element dat ik interessant vind aan het verhaal, is de focus op een doel. “The only thing standing between you and your dream is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can’t achieve it”, is een uitspraak van hem die veel zegt. Hij bedoelt hiermee dat je alles, maar dan ook alles kunt bereiken. Het enige wat van belang is, is dat je er zelf in gelooft. Dit is een mentaal proces. Succes komt nooit aangewaaid, er wordt hard voor gewerkt. Maar waarom hebben sommige mensen dan zoveel succes en velen niet? Naast een gebrek aan focus, dat een doel je biedt, gebruiken veel mensen excuses. Denk hierbij aan het excuus van “Ik heb geen tijd”, of “Na mijn werk ben ik kapot”, of “Ik ben niet zo”, of “Zo zit ik niet in elkaar”. Veel mensen denken dus in beperkingen. Daardoor limiteren zij zich enorm. Wanneer je in mogelijkheden denkt, dan ontstaat een ander soort energie. Je let niet meer op de moeite die het kost om iets voor elkaar te krijgen, maar je kijkt naar het doel. Je let op het succes.

Denken in mogelijkheden en een doel voor ogen hebben is geen rocket science. Je hoeft er niet voor gestudeerd te hebben. De eerste medewerkers van de wolf hadden dan ook niet gestudeerd en ze waren zeker geen succesnummers. Maar Jordan Belfort creëerde een beeld voor ze. Hij creëerde een doel en hij legde ze een visie voor, waardoor ze super gemotiveerd raakten. Derhalve pakten zij dagelijks honderden keren de telefoon, draaiden zij onvermoeibaar hun sales pitch af en namen ze geen genoegen met “nee” als antwoord.  Het hebben van een doel en ergens in geloven zijn zeer krachtige elementen.

Het systeem

Wat was het systeem van de wolf? Het systeem was heel eenvoudig, het was een krachtige sales pitch, die iedereen uit zijn of haar hoofd kon leren. Wanneer je googled op the wolf of wall street, of Jordan Belfort, dan kom de sales pitch tegen onder de naam Straight line system. Maar goed, wat is een sales pitch? Een sales pitch is een korte en krachtige waarin je jezelf en je bedrijf introduceert bij je gesprekspartner. Een sales pitch bevat in ieder geval je naam en die van je bedrijf en datgene wat jij (of je bedrijf) doet en welke waarde dit biedt aan je gesprekspartner. Een goede sales pitch is gemakkelijk te onthouden en is maximaal 3 zinnen lang.

Daarnaast ontwikkelde Jordan een script, waarbij alle tegenwerpingen, die een verkoper bijna altijd te horen krijgt, waren opgenomen en werden geneutraliseerd door tegenargumenten. Dus als iemand tegenwierp “Ik zal dit overleggen met mijn partner”, dan kon het tegenargument zijn: “Waarom zou je overleggen, dit is een goede deal. Verras je partner met een mooi geschenk, dat je kunt kopen omdat je deze deal doet”. Slim hè? Het systeem bijzonder krachtig en spoedig werkten er honderden mensen in zijn bedrijf en werden talloze miljoenen verdiend.

Veroordeling

Jordan Belfort liet zijn medewerkers zo succesvol verkopen dat de FBI een onderzoek instelde. De verkoopstrategieën waren zeer krachtig, wat op zichzelf goed is, maar het achterliggende product, de penny stocks, bleken veelal waardeloos te zijn. Hierdoor verloren veel mensen hun geld. Moreel gezien waren zijn praktijken dus niet goed. De wolf is dan ook veroordeeld tot een gevangenis staf van ongeveer 2 jaar en hij raakte alles kwijt. Maar wat deed hij, toen hij weer vrij kwam? Hij ging van deur tot deur om financiële producten te verkopen en werd ook daar erg succesvol in, totdat de markt in elkaar kletterde, vanwege de subprime leningen. En wat deed hij toen…. je raadt het al.

Motivational speaker

Tegenwoordig is Jordan Belfort een motivational speaker. Hij wordt gevraagd door grote bedrijven om te vertellen over succes. Je kunt hem zelf op YouTube beluisteren. Aan het einde van de film zie je een Leonardo DiCaprio voor een groep mensen staan en hij vraagt aan diverse mensen; “Sell me this pen”. De deelnemer van de cursus pakt de pen en vertelt een aantal voordelen. De pen wordt afgepakt en de wolf stelt de vraag nu aan de buurman. Deze doet precies hetzelfde en de pen wordt afgepakt. Dit herhaalt zich een aantal keren. Wat Jordan Belfort deze cursisten zal leren is om niet in productvoordelen te praten, maar om de vraag naar een pen te creëren. Hij leert ze om anders te denken. De wolf zou vragen:”Write down your name”. De cursist zal antwoorden: “Ok, but I don’t have a pen”. Belfort zegt: “Well here is one, you can buy it”.

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!