menu
NLbewustgezons logo

Ik hou niet zo veel van mediteren, zal ik je eerlijk zeggen. Ik ga liever sporten. Maar toch mediteer ik regelmatig. Waarom? Simpel het leven voelt gewoon beter. Wat ik dan ervaar? Nou, heel veel. Stress heeft bijvoorbeeld geen grip op mij. Ook voel ik mij fit, opgeruimd en problemen lijken kleiner te zijn. Aan de andere kant lijk ik groter, ervaar ik meer rust en kan ik mij beter op mijn taken focussen. In dit artikel vertel ik je waarom je moet leren mediteren. Dit laatste rijmt natuurlijk lekker, maar de toon van dit artikel is hopelijk inspirerend en motiverend. Zelf heb ik een ruim een half jaar geleden leren mediteren en het bevalt mij uitstekend. 

Leren mediteren

Waarom zou je leren mediteren?

Ok, ik ben dus geen fan van meditatie. Ik ga veel liever een uur sporten. Lekker roeien, een CrossFit workout of een stuk wielrennen. Heerlijk! Ik ben echt een doener en dat zweverige is niet zo aan mij besteed.

Toch mediteer ik met regelmaat omdat het mij veel oplevert.

Waarom ik dit doe? Ik zal het je vertellen en wie weet wil jij ook leren mediteren.

Ik mediteer zo’n 3 keer per week. Niet echt vaak dus en het levert mij echt heel veel op. Ik merk bijvoorbeeld dat ik mijn gedachten, verplichtingen en mijn taken beter kan ordenen. Mijn leven is erg druk en veel vrije tijd heb ik niet. Wellicht herken je dit zelf ook wel.

Wanneer ontstaat onrust en stress?

Laat ik een voorbeeld schetsen van wanneer onrust en stress kan ontstaan.

Het is dinsdagavond. Ik ben net thuis na een dag werken. Omdat mijn vrouw onze dochter Bo ophaalt bij oma, die daar heerlijk heeft gespeeld, bereid ik het eten voor, ruim ik de vaatwasser leeg of doe ik een ander huishoudelijk klusje.

Ondertussen maak ik een plan over hoe ik de avond ga besteden. Of ik denk na over de dingen die zijn voorgevallen vandaag.

Er wordt gebeld, een koerier die een pakketje komt bezorgen.

Dan moet ik nu snel het eten gaan afronden, alles is bijna gaar. Borden klaar zetten… en dan komt die lieve kleine meid thuis.

Blij mij weer te zien, een kus en een knuffel (daar maak je toch altijd tijd voor?) veel verhalen en goed gehumeurd. “Hoe was je dag schat?” Vraag ik mijn vrouw, terwijl ik de broccoli afgiet. “Nou …” De deurbel gaat weer. Dit keer komen de boodschappen. Alles tegelijk.

Herkenbaar?

Rustig

Ondanks het feit dat er allerlei dingen op hetzelfde moment gebeuren, voel ik mij toch rustig. Ik voel een bepaalde kalmte, midden in de dynamiek van het moment.

Hoe dat kan? Alle gebeurtenissen en gedachten zijn er wel, maar ze bepalen niet wie ik ben.

Mede doordat ik heb leren mediteren merk ik dat de kwaliteit van mijn leven beter is geworden. Niet dat er veel is veranderd. Ik woon nog steeds hetzelfde, rij nog steeds dezelfde auto en zit nog steeds aan de zelfde tafel. Maar het is hoe ik het zie en beoordeel.

Meer weten over mediteren? Lees dan dit gratis artikel over mediteren.

Dat maakt het verschil

Het maakt echt een wereld van verschil of je nu alle activiteiten, gedachten en problemen (voor je gevoel) tegelijk moet adresseren, of dat je de meeste activiteiten, gedachten en problemen gewoon even laat zijn en dat je je focust op die ene taak die je op dat moment aan het doen bent.

Doordat je hebt leren mediteren merk je ook dat je je beter kunt concentreren. Je kunt je aandacht beter bij 1 taak houden. En doordat je rustig bent, in de hectiek van de dag, zeg je niet snel dingen tegen je collega’s, je partner of je vrienden waar je later spijt van krijgt. Dit scheelt ook weer.

Problemen lijken kleiner. Ik lijk groter. Een lekker gevoel.

“Lekker zweverig allemaal, dit is nauwelijks concreet te noemen”

Denk jij dat? Nou, dit dacht ik ook.

In de afgelopen decennia zijn er diverse onderzoeken gedaan die concluderen dat meditatie ons goed zou doen. Meditatie wordt succesvol ingezet bij mensen die een groot ongeluk hebben gehad en die blijvend letsel zouden behouden. Bij mensen met een burn out kan meditatie bijzonder goed helpen.

Leren mediteren helpt je om de gevolgen van stress te verminderen en levert je allerlei fysieke, mentale en sociale voordelen op.

Ok, nog wat concreter dan

Meerdere studies tonen aan dat meditatie gevoelens van depressie en angst kan verminderen. En in 2003 ontdekten onderzoekers zelfs dat regelmatige meditatie de immuunfunctie verbeterde. Men was minder vatbaar voor infectie- en bacteriële ziekten.

Meditatie kan zelfs helpen om pijn onder controle te houden, volgens verschillende studies. De pijn verdwijnt niet, de patiënt heeft er minder last van. Je kent er alleen een andere waarde aan toe zodat de hersenen andere signalen verstuurd.

Wil jij ook dichter bij jezelf komen? Voel jij ook de energie in je lichaam, maar die energie kan er niet uit? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. In dit e-boek leer je hoe je een stuk gelukkiger wordt (en succesvoller) en dat is de bedoeling, toch?

Goed, wil je ook leren mediteren? Hier volgen een paar manieren.

Leren mediteren: Je hoeft niet gewoon te blijven zitten

Meditatie zou saai zijn. Je kent immers vast wel het beeld van een monnik die een paar uur met zijn ogen gesloten in de lotushouding zit. Dit beeld is inderdaad behoorlijk saai.

Er is meer dan één soort meditatie wat je kunt gebruiken. Hier zijn slechts een paar mogelijkheden:

  • Gewoon lopen en mediteren tegelijk. Dit kalmeert je geest wanneer je je focust op je stappen en bewegingen om stappen te zetten. Nu hoef je niet te focussen op je ademhaling.
  • Doe een Kata. Dit is de formele beoefening van een van de gevechtskunsten zoals karate. Het is een oefening van een aantal technieken. Op YouTube vind je wel een paar filmpjes.
  • Je kunt ook tai chi doen. De bewegingen van deze oefening zijn zo complex dat het onmogelijk wordt om andere dingen te bedenken, waardoor een diepe meditatieve focus mogelijk is.
  • Of wat dacht je van yoga?
  • Aandachtig luisteren naar muziek, kan ook. En dan met name muziek zonder tekst. Dit produceert dezelfde effecten van meditatie door de geluiden lekker op je in te laten werken. Even weg van verdwaalde en vreemde gedachten.
  • Dagelijkse taakmeditatie. Dit is een proces waarbij je een dagelijkse taak uitvoert – bijvoorbeeld stofzuigen, een maaltijd bereiden of je aankleden – en je je heel erg bewust bent van het uitvoeren van die ene taak.
  • En natuurlijk kun je op een kussen zitten, in de lotushouding.
Je brein gaat met je rotzooien

Tijdens meditatie word je rustig. Een puntje is alleen dat er op een gegeven moment allerlei gedachten door je hoofd razen.

Die gedachten zijn van alles. “Niet vergeten, de vuilnis moet naar buiten.” “Die deadline voor dat rapport… oh als ik het maar af krijg.” “Waarom zij mijn vrouw dit nou?” “Oh ja, morgen lunchen met mijn collega.” “Morgen moet ik dat en dat nog doen.”

Je komt ook angsten tegen en allerlei onverklaarbare beelden. Al die gedachten, angsten en beelden zijn het punt niet. Deze stroom stop je niet. Hoeveel je ook mediteert. En dat is ook niet de bedoeling.

Je bent je gedachten niet, je hebt ze

Het is de bedoeling dat je de gedachten laat zijn voor wat het is. Je doet er dus niets mee. Ze zijn er gewoon.

Al die gedachten, angsten en emoties komen uit je onbewuste brein. Dit brein staat altijd aan. Je noemt dit brein je reptielenbrein. Ons reptielenbrein regels onze instincten zodat wij als mens kunnen overleven.

Denk hierbij aan vechten, vluchten, verstijven, voeden en voortplanten. Dit zijn instincten die 24 uur per dag aan staan. Bij meditatie gaat het erom dat je al die gedachten, angsten en emoties gewoon laat zijn. Ken er geen waarde aan toe.

Wil jij ook meer gevoelens van geluk, overdaad, succes en onafhankelijkheid? Weet je niet goed hoe je moet beginnen? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Het hoeft niet zo lang te duren

Hoe lang duurt zo’n sessie? Moet je uren gaan zitten?

Nee hoor. Zelf mediteer ik zo’n 15 tot 20 minuten per keer. Er zijn ook mensen die meerdere keren per dag, een paar minuten mediteren.

Probeer het eens. Leren mediteren heeft 2 belangrijke voordelen:

  • Je zal slagen. Iedereen kan even mediteren, ongeacht hoe druk of afgeleid je bent.
  • Je zult aangenaam verrast zijn hoeveel verschil het maakt voor de volgende 10 minuten van je leven.
Je hoeft geen bepaald ‘type’ persoon te zijn om te mediteren

Iedereen kan leren mediteren. Je hebt er geen diploma voor nodig, het is gratis en je kunt het overal doen. Echt iedereen kan het.

Hieronder heb ik een onvolledige lijst van mensen die actief meditatie beoefenen of hun mensen aanmoedigen om regelmatig te mediteren:

  • Professionele atleten variërend van topvoetballers, MMA vechters en American Football spelers
  • Acteurs waaronder Hugh Jackman, Clint Eastwood en Arnold Schwarzenegger.
  • De US Navy SEALS en andere speciale troepenafdelingen van Amerikaanse leger.
  • En een onmogelijke lange lijst van CEO’s en ondernemers zoals Richard Branson en Elon Musk.
  • En ik dus 🙂

Meer weten?

Wil je meer uit je leven halen? Dan raad ik je aan om te starten met meditatie. Echt waar, het gaat je bijzonder goed helpen. Wat ook goed is om te doen; lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Succes, overdaad, geluk en onafhankelijkheid is dichter bij dan je denkt. Je moet alleen even weten waar je moet zoeken.

Natuurlijk heb je ook goede voeding nodig. Als je slecht eet, dan kan je veel mediteren, maar je zult je niet al teveel beter gaan voelen. Hoe weet je nou of je de juiste voeding eet? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen maar eens.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Ontvang ook de maandelijkse update vol leuke en inspirerende info die je leven leuker en makkelijker maakt.

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.healthline.com/health/enlightened-meditation#5

2. https://www.headspace.com/meditation-101/what-is-meditation
3. https://positivepsychologyprogram.com/mindfulness-ted-talks/
4. How to Unlock the Full Potential of Your Mind | Dr. Joe Dispenza on Impact Theory

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Redenen om minder suiker te eten

Lees meer
Gezonde levensstijl

De onzin van cholesterol verlagen

Lees meer
Afvallen

20 Eettips voor een gezond gewicht.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update