Waarom start je met waarom?

WhyHowWhatOnlangs las ik het boek “Start With Why” van Simon Sinek. In het Nederlands vertaalt is het “Start met Waarom”. Simon Sinek is een business consultant, een auteur en spreker op onder andere TEDx. Je kunt zijn speeches zelf bekijken via YouTube. In zijn boek “Start met Waarom”, legt Sinek uit waarom het voor elke organisatie van belang is om het Waarom helder te formuleren en vervolgens alle beslissingen en communicatie-uitingen daaraan te spiegelen. Waarom is dat belangrijk? Omdat het Waarom je diepere overtuiging weergeeft. Je zou dit kunnen zien als je authenticiteit. Ik vond het een bijzonder inspirerend boek en hierbij wil ik mijn ervaring met je delen. 

Hoe doen de meeste bedrijven en personen het?

De meeste organisaties en personen communiceren Wat ze doen, daarna Hoe ze het doen en dan pas Waarom ze het doen. Sinek beschrijft in zijn boek waarom dit niet echt onderscheidend is en hoe het Waarom je enorm kan helpen bij het ontwikkelen van jezelf, je organisatie en je visie. Hij geeft vaak het voorbeeld van Apple, maar hij beschrijft ook de gebroeders Wright, Martin Luther King, Disney, Harley Davidson en Richard Branson met zijn Virgin komt ook even aan bod. Sinek beschrijft dat de cirkel, die je links ziet staan, werkt van binnen naar buiten.

Hoe Waarom werkt

Het Waarom werkt omdat het in je mentale vermogens graaft. Het Waarom appelleert aan je limbische brein. Dit is het gedeelte van je brein waar emoties, motivatie en genot worden gereguleerd. Wanneer je iets mooi vindt, van iemand houdt, of iets lekker vindt, dan komen de signalen die je ervaart uit dit gedeelte van je hersenen. Je kunt vaak niet uitleggen waarom je van iemand houdt, waarom je iets mooi vindt, of waarom je iets lekker vindt. Je zegt dan vaak iets als: “Ik hou daar gewoon van”, “Ik vind dat gewoon leuk”, “Het voelt gewoon zo”.

Het Wat appelleert aan je neo cortex, dat is het gedeelte waar je taal en je ratio vandaan komen. Door je neo cortex ben je in staat om iets onder woorden te brengen. Hierbij kun je denken aan de auto die je koopt. “Hij gaat van 0 tot 100 in 9 seconden, hij is standaard uitgerust met airco en hij rijdt 1 op 22”. Veel bedrijven richten hun hele doen en laten op het Wat. Hierdoor zijn deze bedrijven niet meer echt onderscheidend van elkaar. Of je nu merk A, B of C koopt, je voelt er niet echt iets bij.

Wat deden zij dan anders?

Steve Jobs (Apple), Richard Branson (Virgin), Walt Disney, de gebroeders Wright en Martin Luther King zijn niet zomaar iets gestart. Ze zijn een beweging gestart. Steve Jobs wilde de status quo doorbreken en hij vond zijn platform in de computerindustrie en later in de muziek-, smartphone-industrie. Richard Branson wilde mensen helpen, hij wilde ze meer waarde voor hun geld geven en hij richtte succesvolle bedrijven op in tal van industrieën (Virgin Atlantic Airlines, Virgin Records, Virgin Mobile, Virgin Money, Virgin Hollidays).

De gebroeders Wright wilden aantonen dat een mens kon vliegen. Bill Gates wilde goede dingen doen voor de mensheid. In eerste instantie richtte hij zich op de computerindustrie. Hij wilde ervoor zorgen dat op elk bureau een PC kwam, zodat mensen de manier van werken, communiceren en leven ten positieve konden veranderen. Thans bestrijdt hij malaria met zijn Foundation.

Deze mensen en hun organisaties, blijven heel dicht bij zichzelf. Met alles wat ze doen (ontwikkelen, communiceren, introduceren) kun je hun DNA ontwaren, hun waarom. Stel je eens voor dat een afgevaardigde van een TV bedrijf bij jou langs komt en die zegt: “Wij zijn een grote speler op het gebied van entertainment. We bieden series, TV films en sportwedstrijden aan waarbij je zelf kunt bepalen wanneer je ze kijkt en wanneer je pauzeert. Is dat interessant voor u? We hebben nu een aanbieding.” Bleeehh, daar wordt je niet warm van. Maar goed, de meeste bedrijven en mensen praten zo. Ze praten vanuit de richting Wat, naar Hoe en uiteindelijk naar Waarom.

Stel er komt iemand die zegt: “Wil jij controle over wanneer, hoelang en wat je op de TV ziet? Wil jij zelf bepalen wanneer je pauze neemt?” “Nou, dan hebben we een mooi product voor je. Hiermee kun je TV films en sportwedstrijden aan waarbij je zelf kunt bepalen wanneer je ze kijkt en wanneer je pauzeert. Is dat interessant voor u?” Dat klinkt toch beter. Deze bedrijven en personen beginnen met Waarom, dan vertellen ze Hoe ze iets doen en dan pas Wat ze doen.

Hoe succesvol is het?

Nou, best succesvol. Apple is zo’n beetje het duurste bedrijf ter wereld, terwijl hun marktaandelen heel erg laag zijn. Virgin is nergens marktleider, maar wel succesvol in bijna alle industrieën (treinen, luchtvaart, muziek, financiën, mobiele communicatie en zelfs ruimtevaart). Disney is een bekende naam bij zo’n beetje iedereen op deze wereld, bij Harley Davidson gaat ook wel een belletje rinkelen en de “I have a dream” speech van Martin Luther King heeft veel bewogen.

Waarom is waarom succesvol? Het staat voor authenticiteit, dicht bij jezelf blijven en daarvoor uit willen komen. Veel mensen bewegen zich in allerlei bochten om interessant gevonden te worden. Maar ze leven andermans leven. Je prikt er zo doorheen.

Het uitdragen van je eigen visie vergt moed en het is voor een belangrijk deel een mentaal proces. Deze blog is, denk ik, veel te kort om je alle ins en outs te geven van de theorie van Simon Sinek, maar goed, je kunt hem zelf op YouTube bekijken of zijn boek kopen. Hoe meer je je verdiept, hoe meer je erover te weten komt en hoe beter je in staat bent om beter te handelen.

Om het je wat gemakkelijker te maken kun je het 7-stappenmodel downloaden. Het is gratis en het beschrijft in 7 stappen hoe je je doelen kunt behalen. Met dit gratis e-boek en de andere e-boeken, de blogs, de artikelen en gezondheidsproducten die we aanbieden, hopen we een positieve bijdrage te kunnen leveren in het leven van anderen. Wij hopen mensen te kunnen inspireren tot het maken van gezondere keuzes, zodat de kwaliteit van hun leven erop vooruit gaat. Dat is onze Waarom.

Waarom je bij je zelf begint

Wat Je Denkt Ben JezelfWat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken.

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!