menu
NLbewustgezons logo

SuccesSucces en falen liggen heel dicht bij elkaar. Je bent vast wel bekend met de regel dat het pad van succes bezaaid is met mislukkingen. Vaak faal je eerst een paar keer voordat je succes hebt. Soms heb je in 1x succes, maar faal je de keren daarna. Hoe kan dat? Waarom liggen succes en falen zo dicht bij elkaar en hoe kun je het succes zo groot mogelijk maken? Bestaat er een recept, of een geheim voor succes en wat kun je het beste doen als je een keertje faalt? 

Succes

Wat is succes? Succes is hard werken, geloven in je zelf en focus aanbrengen in je gedachten en je handelen. Succes is een proces, dat nooit stopt. Succes houdt in dat je 1x vaker opstaat als dat je bent gevallen. Succes zit tussen je oren, het is derhalve een mentaal proces…. Zo, dat waren een hoop open deuren, maar daar komt het wel op neer. Het maakt niet uit wat je doet of wat je wilt. Als je wilt afvallen, rijk wilt worden, een sportieve prestatie wilt neerzetten, carrière maken, een studie halen, een gezond en gelukkig leven leiden, een wilt worden met jezelf, je wilt een boot, financieel onafhankelijk zijn… het maakt niet uit. Het begint altijd met een idee, een wens, een verlangen of een ambitie. Vervolgens zul je er hard voor werken. Tijdens dat proces, faal je onherroepelijk.

Falen

Wat is falen? Falen is een onderdeel van het proces om succesvol te worden. Je kunt het beste zien als leermomenten. Denk hier iedere keer aan dat je iets fout doet. Vaak zijn mensen geneigd om op te geven na een paar pogingen. Ze gooien het bijltje erbij neer en zeggen tegen zichzelf: “Ik kan dit niet”, of “Dit is te hoog gegrepen voor mij”, of “Dit is het dus, hiermee zal ik mij tevreden stellen”. Welnu, die gedachten zijn bepalend voor de mate van succes. Succes en falen liggen dicht bij elkaar, omdat ze nu eenmaal bij elkaar horen. Het is een soort balans. Als jij denkt dat je iets niet kunt, dan is dat ook zo. Maar als jij denkt dat je het wel kunt, dan krijg je ook gelijk. Henry Ford, de succesvolle industrieel zei al: “Wether you think that you can or that you can’t, you are usually right”.

Succes en falen

Denk eens terug aan je kindertijd. Hoe vaak ben je van je fiets afgevallen? Of lukte het jou om in 1x goed weg te rijden? Hoe vaak kwam je met geschaafde knieën thuis? Of viel je nooit tijdens het spelen? Denk eens terug dat fouten maken nog gewoon in je systeem zat. Hoe onbekommerd was dat? Je mocht gewoon fouten maken. Je mocht sommen verkeerd uitrekenen, je spelfouten maken, je mocht langzaam lezen, je mocht fouten maken bij topografie en je mocht lelijke tekeningen maken. Iedereen vond toch altijd dat je goed je best had gedaan. Het succes en falen lagen dicht tegen elkaar aan. Soms ging iets goed en soms had je wat hulp nodig. Maar op een bepaalt moment in je leven, raakte je die onschendbare status kwijt. Je werd wel afgerekend op je fouten en mensen wezen je ook steeds op je fouten

Succes en falen is dus een kwestie van perceptie. Derhalve is het belangrijk om succes en falen op 1 lijn te zetten. Als je een doel hebt, zoals 20 kilo afvallen, een onderneming opzetten, de Elfstedentocht fietsen of wat dan ook, ga er dan vanuit dat je gedurende het hele proces van voorbereiding en uitvoering, diverse keren faalt. Maar ga er ook van uit dat het falen gewoon een onderdeel is van het behalen van je succes. Wees niet teleurgesteld in jezelf, wanneer het even niet lukt. Keer die negatieve gedachte om in een positieve. Dat kan op vele manieren. Bijvoorbeeld dat, ondanks de mindere prestatie die je hebt geleverd, dat je wel trots bent op het feit dat je ervoor hebt gewerkt.

Geen excuses

Excuses om je doelen en dromen niet na te jagen zijn er in overvloed. Je kent er vast wel een paar:

  1. Ik heb geen tijd
  2. Ik ben meer een familieman
  3. Ik vind goede vrienden belangrijk
  4. Ik ben een bourgondiër
  5. Mijn gezin gaat voor
  6. Het is druk op de zaak
  7. ’s Avonds ben ik moe
  8. Ik heb meerdere balletjes in de lucht te houden

Zo zijn er nog tientallen excuses te verzinnen. Deze excuses kun je eveneens zien als een kwestie van perceptie. De meeste barrières zijn mentaal van aard en je werpt ze zelf op. Maar je kunt ruimte maken door het concept tijd vanuit een ander perspectief te bekijken. Er zitten 24 uren in 1 dag, hiervan slaap je er 6, dus blijven er 18 uren over. Van deze 18 uur ben je ongeveer 10 uur bezig met werk, heen-en-weer reizen, zodat je 8 uur per etmaal over hebt om allerlei dingen te ondernemen. Hoezo geen tijd?

Met deze post heb ik getracht je wat handvatten aan te reiken, zodat je meer uit jezelf kunt halen. Op de website staat een 7-stappen model, dat je kunt hanteren.

Wat Je Denkt Ben Jezelf

Wat Je Denkt Ben JezelfWat zou je doen als er geen limieten en beperkingen meer voor jou zouden zijn? Wat zou je willen doen als alles kon en dat grenzen er niet meer voor jou zouden bestaan? Wat als…?  Wat als er nou eens een manier bestaat om datgene te bereiken wat je maar wilt bereiken. 

Succes, zonder grenzen, is er voor iedereen. Alles is mogelijk! Alleen niet iedereen doet het. Dit e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf, helpt je om de vraag Wat, om te zetten in Hoe. Met andere woorden, dit e-boek geeft je de tools die je nodig hebt om datgene te bereiken wat je wilt.

 

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Hoe kan ik gemakkelijk lichaamsvet verliezen?

Lees meer
Afvallen

Door een koolhydraatarm dieet sneller afvallen

Lees meer
Afvallen

Je vetverbranding stimuleren, 14 manieren

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update