Menu

Blog

Cart

2018-10-27

Tjsa waarom zou je een voedingsdeskundige bellen? Waarom zou je een voedingsdeskundige vragen om jou te adviseren wat te eten? Eten is toch iets van iedere dag en jij weet inmiddels toch wel wat gezond is? Ook heb je wel een idee wat niet gezond voor je is. Chips en frikandellen bijvoorbeeld. Maar toch, die kilo’s gaan er niet zo makkelijk van af en als je eerlijk bent, dan voel je je regelmatig best wel futloos. Eerder naar bed, of anders eten? En hoe krijg je die kilo’s er nou eindelijk eens af? Meer sporten en minder eten? Nou, daarom bel je een voedingsdeskundige.

Waarom ben ik ook nog voedingsdeskundige geworden?

Goeie vraag. Waarom ben ik ook nog voedingsdeskundige geworden? Op deze site houd ik immers al jarenlang een blog bij en vind je talloze artikelen over gezond eten, gezond leven en afvallen. Ook schrijf ik over het mentaal welbevinden. Dit even terzijde.

Had ik tijd over, om ook nog een studie te volgen om voedingsdeskundige te worden? Nou, nee. Ook ik heb een gezin en ook ik heb het druk met allerlei dingen waar jij het ook druk mee hebt. Sporten, met vrienden afspreken, huishoudelijke dingen, tijd met mijn gezin doorbrengen, werken, tuinieren (moet ook gebeuren) en tal van andere zaken.

Matthijn NLbewustgezond.nl en NLbewustvoedingsadvies Voedingsdeskundige

Naast dat ik deze site in de lucht houd, ben ik dus ook nog voedingsdeskundige geworden omdat ik merkte dat heel veel mensen (echt heel veel!) echt wel voor zichzelf dachten te kunnen bedenken wat wel en niet gezond voor ze was. Waar ze wel en niet dik van werden, hoe ze wel zouden afvallen … enzovoort.

Wanneer zij mij vertelden wat zij zouden eten en drinken om bijvoorbeeld af te vallen, dan merkte vaak dat het bleef bij algemeenheden zoals “Ik moet minder snoepen”, of “Ja het weekend hè, dan laat ik mij helemaal gaan” of iets van “Ik zou wat meer moeten bewegen”. Of, echt heel erg: “Deze shakes schijnen heel goed te werken”.

Wanneer ik ze dan vertelde dat hun snoep en snaai-gedrag (en het gebrek aan beweging) niet het allergrootste probleem was, dan was men hoogst verbaasd. Wat was het dan wel?

NLbewustvoedingsadvies

Om al die vragen te beantwoorden en om nog meer met mensen in contact te komen – over gezond eten, leven en over gezond gewicht – ben ik dit jaar NLbewustvoedingsadvies gestart. Dit is een online dienst voor voedingsadvies.

Momenteel worden de laatste voorbereidingen getroffen en dan kun je binnenkort voor voedingsadvies via Skype bellen.

Lekker makkelijk, efficiënt en doelgericht. Ik stel je een hoop vragen, zodat ik een goed beeld heb van je leefstijl (is voor 70% bepalend voor je gewicht), je conditie en tal van andere zaken.

Maar goed, waarom zou je mij als voedingsdeskundige bellen, je weet toch immers al heel veel?

8 Redenen om een voedingsdeskundige te bellen

Hieronder heb ik 8 redenen uiteengezet waarom je een voedingsdeskundige zou bellen. Eigenlijk hoeft er maar 1 reden te zijn om een voedingsdeskundige te bellen; omdat eigenlijk bijna niemand meer weet wat er in ons eten zit, is het super belangrijk om een deskundige aan te horen wat je het beste kan eten.

Wist je bijvoorbeeld dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks zo’n 44 kilo suiker binnen krijgt? Ik zal je vertellen dat ik het gemiddelde omlaag haal. Ik eet amper suiker. Weet jij hoeveel suiker jij (onbewust) binnen krijgt?

Goed, waarom je een voedingsdeskundige belt:

1. Voeding is niet altijd voeding. Vaak is het vulling

Er bestaat voeding die je voedt en er bestaat eten dat vult. Verreweg de meeste producten die je kan kopen, maken je dik. Het is vulling en geen voeding. Juist omdat dergelijke producten overal verkocht worden, lijkt het normaal dat je het eet. Iedereen eet het immers, dus waarom zou jij het niet eten?

Daar zit hem, naar mijn idee, het probleem. Omdat iedereen het eet, zal het wel goed zijn, toch? Nee absoluut niet!!!

Iedereen weet dat je maandagochtend geen taart eet en limonade drinkt, toch? Teveel suiker en niet gezond.

Waarom eten we dan wel cruesli, cornflakes, “vruchten”yoghurt en witbrood? En waarom drinken we dan vruchtensappen uit een pak, zuiveldrankjes met allerlei “fruitsoorten” en frappuccino’s?

Zit daar geen suiker in?

Oh jawel! Heel veel zelfs. Wist je lichaam ongeveer 40% van de suiker die binnenkrijgt, vrijwel direct omzet in lichaamsvet? En dat is niet het enige wat vervelend is. Kom ik zo nog even op terug. Heeft met een bepaald hormoon te maken.

Ook weet iedereen wel dat je op maandagavond geen bitterballen eet en bier drinkt, zoals zaterdag weleens gebeurt. Waarom eten dan zoveel mensen gepaneerde schnitzels, voor-gemarineerd vlees of van die goedkope hamburgers en saté-rommel uit een doosje of een zakje?

Just asking, don’t shoot the messenger.

Nog eentje; denk jij dat het normaal is om eten te kopen op een plek waar je benzine of meubels koopt?

2. Reden om een voedingsdeskundige te bellen; je voelt je vaak futloos

Een futloos gevoel is niet prettig en weet je wat het erge is? Heel veel mensen ervaren het dagelijks. En wat nog erger is? Men vindt het normaal. Ik zal je vertellen dat een futloos gevoel helemaal niet normaal is.

Wat is er erg aan een futloos gevoel? Heel veel. Een futloos gevoel, of een opgeblazen gevoel in je darmen en dat soort “vage” klachten, kunnen namelijk leiden tot chronische ontstekingen. En dit is helemaal niet zo mooi!

Waarom? Omdat laaggradige en chronische ontstekingen namelijk in de toekomst kunnen leiden tot hele vervelende chronische ziekten zoals diabetes 2 en zelfs tot kanker.

Hoe dat zit?

Het futloze gevoel, dat je lichaam afgeeft en wat jij ervaart, is een belangrijk signaal. Het is een signaal dat je lichaam veel moeite moet doen om je eten en je drinken te verwerken. Er is dus iets mis met je voedingsinname.

Wist jij bijvoorbeeld dat suiker mineralen onttrekt uit je botten en je tanden zodat je lichaam de suiker kan verteren? Als dit lang gebeurt, worden o.a. je botten broos. Als dit maar lang genoeg duurt kan osteoporose ontstaan. Het kan ook zijn dat je gemakkelijker een van je botten breekt.

Meer melk drinken dus? Melk bevat immers het mineraal calcium. Nee hoor. In Finland ligt de melkconsumptie heel erg hoog en juist daar komen botbreuken heel erg veel voor. Groene bladgroenten zoals boerenkool, waterkers, spinazie en postelein bevatten ook calcium. Bepaalde noten ook trouwens.

De gemiddelde Nederlander krijgt meer dan 40 kilo suiker per jaar binnen. Dit is veel te veel en zeer ongezond. Al die kilo’s suiker zit verstopt in talloze (echt heel veel) voedingsmiddelen.

Ook bepaalde koolhydraten trekken een zware wissel op je gezondheid. Niet alle koolhydraten zijn overigens slecht voor je. Gelukkig zijn er genoeg koolhydraten die gezond zijn.

Suiker, melk, bepaalde koolhydraten en dan was er ook nog iets met hormonen… Als voedingsdeskundige kan ik het je allemaal vertellen. En er is meer. Lees maar.

3. Nog een reden om een voedingsdeskundige te bellen; Je leeft van dip naar dip

Herken je dit gevoel; je ervaart een enorme trek. Je eet iets en je voelt je voor heel even weer lekker opgeladen. En dan komt de dip. Wat een weg-trekker! Hoe komt dat eigenlijk?

Die dip heeft te maken met een sterk fluctuerende bloedsuikerspiegel en de werking van het hormoon insuline. Verreweg de meeste mensen in Nederland eten sterk bewerkte voeding; eten uit een pakje, zakje, potje, bakje of wat dan ook. Lekker makkelijk, snel klaar, lang houdbaar en best smakelijk.

Dat “best smakelijk” is natuurlijk behoorlijk subjectief. Vaak bevat dergelijke voeding namelijk veel zout en allerlei smaakmakers. Ik eet het niet.

Bloedsuikerspiegel stijgt snel

Goed, de bloedsuikerspiegel. Deze stijgt heel snel omdat je vrij veel koolhydraten en suiker binnen krijgt. Vaak bevatten deze voedingsproducten niet veel vet. Ze zijn mager of “Nu nog minder vet”. Een overblijfsel van de vetfobie van de afgelopen 30 jaar.

Voedingsvet niet slecht?

Die vetfobie was overigens totaal onterecht. Je lichaam heeft namelijk voedingsvetten nodig. De juiste voedingsvetten wel te verstaan.

De vitamines A, D, E en K kunnen niet zonder vet worden opgenomen bijvoorbeeld. Voedingsvetten spelen ook een rol bij de productie van je hormonen, neurotransmitters, het kloppen van je hart en de opbouw van al je lichaamscellen.

Ook helpen de juiste vetten om de bloedsuikerspiegel niet snel te laten stijgen. En dat is heel erg belangrijk om een bepaalt hormoon in toom te houden. Dit hormoon is insuline.

Insuline en vetopslag

Het hormoon insuline zorgt ervoor dat koolhydraten en suikers onder andere worden omgezet in glucose. Glucose is een andere naam voor bloedsuiker. Insuline zorgt ervoor dat glucose wordt opgenomen in je lichaamscellen, zodat deze kunnen functioneren. Denk hierbij aan dingen als een trap oplopen, fietsen en nadenken.

Nu is punt dat je veel te veel glucose binnen krijgt. Het overschot slaat je lichaam op in je vetreserves. Dit is ook de taak van insuline. En nu komt het vervelende, op een bepaalt moment (zo’n 2 uur na je koolhydraat- en suikerrijke maaltje) is de glucose in je bloedbaan op.

Alles is netjes opgeslagen in je lichaamscellen en alles wat over was zit nu in je vetmassa. Je voelt je nu hongerig, lamlendig, energieloos, prikkelbaar en je hebt moeite met focussen.

Normaal gesproken zou je lichaam nu energie halen uit je vetreserves. Die zijn daar immers voor. Helaas gebeurt dit niet. Waarom niet? Door het hormoon insuline.

Waarom je blijft eten?

Insuline werkt namelijk maar 1 kant op. Het bergt glucose op in je cellen. Dit kunnen lichaamscellen en vetcellen zijn. Vervolgens blokkeert insuline de mogelijkheid om je vetreserves aan te spreken om te voorzien in de energiebehoefte. Het gevolg? Je lichaam geeft hongersignalen af.

Hoe vervelend dit ook is, je gaat dus weer wat eten en je lichaam spreekt de vetmassa niet aan. Dit kan dagelijks meerdere keren voorkomen.

Meer weten over hoe dit werkt (en nog veel meer)? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens. Het super complete e-boek over gezond eten, leven en gezond gewicht.

4. Die kilo’s gaan er maar niet af

Waarom je een voedingsdeskundige belt? Omdat die kilo’s er maar niet afgaan. En dit kan heel goed komen doordat bepaalde hormonen niet in balans zijn. Een daarvan is het hormoon insuline. Over insuline heb je zojuist kunnen lezen.

Er zijn nog 2 hormonen die heel erg belangrijk zijn. Dit zijn de hormonen ghreline en leptine. Het ene hormoon zorgt ervoor dat je honger krijgt, het andere hormoon geeft aan dat je vol zit. Deze hormonen raken van slag door de verkeerde voeding en het verkeerde drinken.

Wanneer ghreline en leptine van slag zijn, dan geeft je lichaam eerder aan dat je honger hebt en juist later dat je verzadigd bent. Samenvattend; je eet meer.

Meer weten over verantwoord afvallen? Lees dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen eens. Je ontdekt vrij snel waarom het je steeds maar niet lukte om af te vallen. Natuurlijk vertel ik je ook wat wel werkt.

5. Je wilt niet ziek worden op jonge leeftijd

Gelukkig worden we steeds ouder. Dit is te danken aan de wetenschap. We gaan niet snel meer dood door een paar bacteriën of door overdraagbare aandoeningen. En dat is maar goed ook.

Helaas worden heel veel mensen wel op jongere leeftijd chronisch ziek. Diabetes 2, kanker en degeneratieve aandoeningen komen op steeds jongere leeftijd voor. Deze aandoeningen zijn niet-overdraagbaar, ofwel niet besmettelijk. Ze ontstaan voor een belangrijk deel door een ongezonde leefstijl.

Ok, er is medicatie beschikbaar. Hierdoor houd je de ziektes onder controle. Maar is dit niet zoiets als symptoombestrijding?

Als onze dijken doorbreken, dan stuurt onze regering ons toch geen boten om verder op te leven? Nee, onze regering zorgt er al jaren voor dat onze dijken solide blijven. Deze dijken zijn natuurlijk een metafoor voor gezond eten. Wie wil er nou langer leven en tijdens dit langere leven langdurig ziek zijn? Niemand toch?

Toch telt Nederland bijna 9 000 000 chronisch zieke mensen (1). Dit is meer dan de helft van onze bevolking. Bij chronische aandoeningen kun je denken aan diabetes 2, kanker, degeneratieve aandoeningen zoals Alzheimer en dementie, hart- en vaatziekten, astma en reuma.

Is dat schrikken? Ruim 90% van de 75-plussers in ons land is chronisch ziek. Bij mensen in de leeftijdsgroep tot 40 jaar ligt dit percentage rond de 35%.

“Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”, zei de Griekse wijsgeer en grondlegger van de geneeskunde Hippocrates 2.300 jaar geleden al.

Als voedingsdeskundige kan ik dit alleen maar onderstrepen. Let wel; bij een acute ziekte ga je natuurlijk naar het ziekenhuis. Met de juiste voeding kan je gelukkig een heleboel leed voorkomen.

6. Je wilt je fit en jeugdig voelen

Ouder worden is tegenwoordig dus geen punt meer. In de 17de eeuw werd de gemiddelde Nederlander nog zo’n 40 jaar oud. Tegenwoordig mogen we ongeveer 75 kaarsjes uitblazen.

En daarmee zijn we er nog niet. Er zit nog veel meer leven in ons lijf. Volgens Dr. Philip Maffetone kan ons lichaam wel 120 jaar oud worden.

Maffetone heeft een super goed boek geschreven; The Big Book of Health and Fitness. De ondertitel luidt: “A Practical Guide to Diet, Exercise, Healthy Aging, Illness Prevention and Sexual Well-Being”. Klink goed, toch?

Kortom; ik geloof erin dat de juiste voeding van enorme invloed is op je gezondheid, je geluk, je lichaamsgewicht en op je gevoel. Hoe mooi zou het zijn als je in goede gezondheid oud wordt?

7. Je wilt het beste voor je gezin

Als jij gezond eet, houdt dit in dat je automatisch ook gezonde dingen in huis haalt. En wie profiteren daar ook van? Juist, je opgroeiende kinderen.

Er bestaan sterke aanwijzingen dat aandoeningen zoals astma, allergieën, psoriasis, migraine, concentratie/aandacht stoornissen zoals ADHD en auto-immuunziekten zoals reuma kunnen ontstaan door de verkeerde voeding. Dat is me nogal wat.

Natuurlijk schop ik nu tegen een aantal schenen. Dit is niet mijn bedoeling. Wat wel mijn bedoeling is, is om te vertellen dat voeding de basis vormt voor een goede gezondheid. Vitaminen, mineralen, de juiste voedingsvetten, eiwitten en de juiste koolhydraten dragen daaraan bij.

Een goede gezondheid houdt in dat je niet ziek wordt. En niet alleen dat; een goede gezondheid houdt – wat mij betreft – ook in dat je kan genieten van de kwaliteit van het leven. Je hebt dus een leuk leven.

Wat mij betreft houdt een leuk leven in dat je je fit voelt en niet duf en futloos. Dat je ook ’s avonds nog energie hebt om dingen te doen en niet suf op de bank hangt. Dat je kunt genieten van sport en spel, je kinderen, je partner en je vrienden.

Een goede gezondheid houdt in dat je geen medicijnen hoeft te slikken om normaal te functioneren.

8. Je weet toch minder dan je denkt/hoopt

Je belt ook een voedingsdeskundige omdat je toch minder blijkt te weten dan dat je dacht of hoopte. Dit is helemaal niet zo verwonderlijk overigens. In de media is het je vast wel eens overkomen dat je tegenstrijdige informatie lees over wat nou gezond eten is.

Zo is jarenlang gesteld dat je minder zou moeten eten en meer zou moeten bewegen om af te vallen. Minder calorieën eten en meer verbranden. Dit zit toch een beetje (heel erg) anders in elkaar. Niet het aantal calorieën maar het type bepaalt dat je dik wordt.

In het e-boek Gezond In 10 Stappen lees je hier veel meer over.

Ook de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid van wat gezond geacht wordt, zou een reden kunnen zij om een voedingsdeskundige te bellen. Wist jij bijvoorbeeld dat de ADH van vitamines en mineralen in Nederland maar net hoog genoeg is om niet ziek te worden?

Door de ADH te volgen krijg je dus genoeg vitamines en mineralen binnen om niet ziek te worden. Helaas bestaat de kans dat je er niet genoeg van binnen krijgt om in een aantal andere belangrijke processen voldoende te kunnen voorzien. Hierbij kun je denken aan je spijsvertering (waar enzymen voor nodig zijn), het aanmaken van hormonen en het ondersteunen van je immuunsysteem (om niet ziek te worden bijvoorbeeld!).

Ook is het niet alleen belangrijk dat je dagelijks genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt. Je lichaam moet het ook op kunnen nemen. Dit gebeurt niet altijd.

Eigenlijk heb je dus meer vitaminen en mineralen nodig dan dat de ADH voorschrijft. Hoeveel dan? Nou, dit is voor iedereen verschillend. Weet je trouwens heel veel mensen de ADH niet eens halen?

Wil jij ook een afspraak voor voedingsadvies maken? Boek een consult van 30 minuten. De prijs bedraagt slechts € 50,- inclusief BTW. Daarbij ontvang je ook nog een super uitgebreid en informatief e-boek t.w.v. € 25,-

Meer weten?

Meer weten over gezond eten en leven en lees je er liever een boek over dan dat je een voedingsdeskundige belt? Prima, lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Wil je (flink) afvallen en heb je al meerdere dingen geprobeerd? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Liever een goed en gelukzalig gevoel? Lees dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk.

Al deze e-boeken zijn alleen op deze site te verkrijgen. Na betaling kun je ze direct van de site downloaden of je gebruikt de linkjes die je in de bevestigingsmail vindt. Je hebt de e-boeken dus direct in huis.

Je loopt overigens totaal geen risico omdat ik een niet goed geld terug garantie geef op deze e-boeken. Dit doe ik omdat ik er voor 100% achter sta.

NLbewustgezond nieuwsbrief

Bron:
(1) https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/chronische-ziekten-en-multimorbiditeit/cijfers-context/huidige-situatie#node-aantal-mensen-met-chronische-ziekte-bekend-bij-de-huisarts

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Heb er schijt aan wat een ander van je denkt

Lees meer
Afvallen

Afvallen door je basaal metabolisme te verhogen

Lees meer
Blog

Het tekort van de Schijf van Vijf

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer