Menu

Blog

Cart

2018-10-10

Afgelopen mei heb ik het HBO diploma Voedingsadviseur behaald. En binnenkort kun je bij mij terecht voor voedingsadvies in mijn eigen praktijk. Ik heb een leuke naam bedacht; NLbewustvoedingsadvies. Voedingsadvies werkt super effectief als je het één-op-één doet. Ofwel, directe feedback en interactie. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat je minder calorieën moet eten om af te vallen. Echter niet het aantal maar juist het type calorieën bepaalt of je afvalt. In een voedingsadvies gesprek kan dit, naar mijn idee zeer effectief besproken worden. Ook kan jij hierop reageren en vragen stellen. Mooi toch? En er is nog veel meer te vertellen over gezond eten en leven, overgewicht en het voorkomen van chronische ziekten. Zo spelen bepaalde hormonen, neurotransmitters en de bloedsuikerspiegel een zeer belangrijke rol bij afvallen. Gezond eten vormt een cruciaal ingrediënt. Daar geloof ik voor 100% in. 

Waarom voedingsadvies?

In de praktijk NLbewustvoedingsadvies kun je dus terecht voor voedingsadvies. De juiste voeding is de basis voor een goede gezondheid en een gezond gewicht. Maar hoe eet je nou gezond?

Je kunt sporten wat je wilt, uren in de gym hangen om af te vallen, maar als je verkeerd eet dan val je niet af.

Mensen kunnen zeggen: “Ik heb zware botten”, “Iedereen in mijn familie is dik” en “Tsja, het is genetisch hè?” Een deel daarvan klopt echt wel. Maar na jaren van onderzoek en studie kan ik je wel vertellen dat een ongezond lichaam of een te zwaar lijf voor 30% genetisch bepaald wordt. Die andere 70% doe je echt zelf.

Dit is een beetje rottig om te zeggen, geef ik toe. Maar je leefstijl bepaalt in grotere mate hoeveel je weegt en of je gezond bent. Je leefstijl vergroot of verkleint ook het risico op chronische ziekten.

Matthijn Tromp NLbewustvoedingsadvies. Nu al meer weten? Lees het e-boek Gezond in 10 Stappen eens.

Heb je deze weleens gehoord?

Mensen worden op jongere leeftijd oud en ze doen er langer over om dood te gaan. Een vreselijke zin om op te schrijven en helaas heel erg waar. Typische ouderdomsziekten zoals diabetes 2, kanker en degenererende aandoeningen komen op steeds jongere leeftijd voor.

Overgewicht – en dus voeding – speelt een super belangrijke rol in het ontstaan van chronische aandoeningen.

Die 30 – 70 regel heb ik niet zelf bedacht (1,2). Hij komt letterlijk uit een van de talloze boeken (over gezond eten, leven en gewicht) die ik de afgelopen jaren heb gelezen.

Een voorbeeld waarom voedingsadvies nodig is

Veel mensen denken dat je minder calorieën binnen moet krijgen en meer moet bewegen om af te vallen. Het adagium luidt namelijk “Ieder pondje komt door het mondje”. Als je dus minder calorieën binnen krijgt dan dat je er verbruikt, dan zou je afvallen.

Helaas werkt je lichaam toch een beetje (heel erg) anders. Afvallen is eigenlijk geen kwestie van calorieën tellen en minder calorieën eten. Het is een kwestie van de juiste calorieën eten.

Als je simpelweg minder zou eten, zoals bij vele tijdelijke diëten wordt aanbevolen, dat schakelt je lichaam (je metabolisme in dit geval) over op een soort crisisstand. In deze crisisstand gaat je lichaam automatisch minder calorieën verbranden, omdat het minder calorieën binnen krijgt.

Wil je vervolgens nog meer afvallen – want in de eerste 2 weken val je echt wel af bij dergelijke diëten – dan zou je dus nog minder moeten eten. Je snapt dat dit op langere termijn niet haalbaar is. Je lichaam heeft gewoon brandstof nodig. Brandstof in de vorm van voeding. De juiste voeding.

Minder eten leidt bijna nooit tot duurzaam gewichtsverlies

Tijdelijk leidt minder eten tot (tijdelijk) gewichtsverlies. En helaas leidt tijdelijk minder eten ook tot enorme schade in je lichaam. Zo vertraagt je metabolisme en verlies je spiermassa.

Dit is ontzettend zonde omdat beiden (je metabolisme en je spiermassa) enorme verbruikers van calorieën zijn. Je metabolisme zou dus juist snel moeten werken. En je zou dus juist meer ontwikkelde spieren moeten hebben.

Veel mensen weten dit niet. Wanneer zij willen afvallen, dan kiest met er meestal voor om tijdelijk minder te eten. Dit doen zijn al dan niet naar aanleiding van een dieet, of ze kiezen er zelf voor om minder te eten.

Helaas, het werkt niet. Waarom niet?

Bepaalde hormonen (insuline, leptine en ghreline) spelen een belangrijke rol bij je vetopslag en bij afvallen. Wanneer deze hormonen niet goed werken, wordt je dikker.

Daarnaast spelen de neurotransmitters dopamine, cortisol, serotonine en melatonine ook een belangrijke rol bij afvallen en een goede gezondheid. En dan hebben we het nog niet gehad over de bloedsuikerspiegel.

Dit zijn zomaar een paar voorbeelden van hoe complex afvallen eigenlijk is. Dus nee, minder eten en meer bewegen werkt niet, als je duurzaam wilt afvallen.

Het in balans brengen van je hormonen, het versnellen van je metabolisme en de juiste voedingsmiddelen eten helpen wel. En er is natuurlijk meer. Daarom geeft ik voedingsadvies.

Voedingsadvies voor wie?

Afvallen, een gezond gewicht en een goede gezondheid (wie wil er over een jaar of 10 nou chronisch ziek zijn?) heb je met de juiste voeding dus voor een groot deel zelf in de hand. Ook zaken zoals stress en juist teveel sporten spelen een rol.

Maar goed, wie zou NLbewustvoedingsadvies nou bellen? Ongeveer 80% van de mensen die gezonder willen leven, willen eigenlijk gewoon afvallen. Wie wil er nou niet slank zijn? Vandaar dat ik mijn voedingsadvies vooral richt op mensen die willen afvallen.

Ook mensen die gewoon gezond en fit willen zijn kunnen bellen. Wie zit er nou te wachten op een chronische ziekte, over een jaar of 10? Niemand wil toch diabetes 2, osteoporose, Parkinson of hartaandoeningen? Het zal je verbazen hoeveel mensen momenteel hun lichaam vullen met eten dat juist de risico’s op dergelijke chronische ziekten verhoogt.

Dus, wie wil ik bereiken met het voedingsadvies:

1. Mensen die willen afvallen en hier voedingsadvies voor willen

Ongeveer de helft dan de Nederlanders is te dik. Dit komt lang niet altijd doordat men teveel eet. Men eet verkeerd. Men eet juist de verkeerde calorieën. Misschien eten krijgen ze er wel teveel van binnen, maar dit komt meestal doordat de hormonen op hol raken van bepaalde voeding.

In het kort; hoe dat werkt, met die bloedsuikerspiegel en de verkeerde caloriëen

Zo stijgt je bloedsuikerspiegel bijvoorbeeld enorm snel door bepaalde voedingsmiddelen, die je gewoon in de supermarkt kan kopen. Een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel leidt vervolgens tot een hoog niveau van insuline in je bloedbaan.

Insuline zorgt ervoor dat glucose (bloedsuiker) in je lichaamscellen komt en als die vol zitten bergt insuline de glucoseoverschotten op in je vetmassa. Helaas zorgt insuline er ook voor dat je lichaam deze vetmassa niet kan aanwenden voor energie. Hierdoor ontstaat dus de bizarre situatie dat je wel lichaamsvet hebt – en dat je lichaam dit graag wil aanwenden voor energie – maar dat het hormoon insuline hier een stokje voor steekt.

Hoe komt je lichaam dan aan energie? Heel bizar, het zend hongersignalen uit. Het maakt je lichaam echt niet uit over hoeveel vetmassa je beschikt. Te weinig glucose en teveel insuline in de bloedbaan leidt tot gevoelens van honger. Dit is pure biologie. Hier is geen wilskracht tegenop gewassen. Je gaat dus weer eten.

Het gevolg? Dezelfde cyclus van bloedsuikerpieken, hoge insulineniveaus, vetopslag en honger start wederom. Deze cyclus kan elke 2 tot 3 uur voorkomen. Is dat schrikken?

Tijdens het voedingsadvies gesprek zal ik je precies vertellen wat je moet eten en wat niet, zodat deze situatie tot het verleden behoort. Wanneer je geen gevoelens van honger meer hebt, iedere 2 tot 3 uur, is afvallen een stuk makkelijker.

2. Mensen die ziektes willen voorkomen door voedingsadvies

Overgewicht leidt tot een veel hoger risico op tal van chronische ziekten. Denk hierbij aan diabetes 2, kanker, botontkalking, hart- en vaatziekten. En daarmee zijn we er niet. Onderzoek laat ook zien dat mensen met overgewicht vaker over minder zelfvertrouwen beschikken. Gevoelens van onzekerheid, angst en zelfs depressieve gedachten kunnen voorkomen.

Dit kan echt anders!

Met het juiste voedingsadvies kun je je een stuk beter voelen. De resultaten hiervan moeten binnen 2 tot 3 weken al merkbaar zijn.

Maar als je dan geen overgewicht hebt? Nou, hoeveel mensen voeling zich niet fit, depressief, ongeconcentreerd, vaak hongerig, slapen slecht, leiden aan stress en noem het maar op? Juist deze mensen kunnen ook bellen voor voedingsadvies.

3. Mensen die zich gewoon fit en gezond voelen

Ook mensen die gewoon willen weten of zij wel gezond eten, kunnen mij bellen voor voedingsadvies. Veel van de lezers van mijn website zijn ouders met opgroeiende kinderen. Je wilt niet alleen zelf gezond eten, zodat je je gezond en fit voelt en niet dik wordt. Je wil natuurlijk ook dat je kinderen gezond eten.

Ik kan je vele tips geven die je helpen om fitter en energieker te worden. Dit hoeft niet beperkt te blijven tot voedingsadvies. Ik kan je ook tips en inzichten geven (coachen) op het gebied van stressreductie, goed slapen en je zelfvertrouwen een boost geven.

Hoe kun je boeken en wat kun je verwachten?

NLbewustvoedingsadvies is een online praktijk voor voedingsadvies. Dit werkt snel en efficiënt. Mensen uit het hele land kunnen bellen en je hebt geen reistijd. Ik neem contact met je op via een Skype verbinding zodat we elkaar kunnen zien. Dit is wel zo prettig.

Ik vraag je het hemd van je lijf over je gewoontes en je eetpatroon. Hierdoor krijg ik een goed beeld van je huidige (voedings)gewoontes. Op basis hiervan – en van alle kennis en ervaring – ontvang je een persoonlijk voedingsadvies.

En daar blijft het niet bij. Ook ontvang je een document bomvol informatie over gezond eten en leven. Voedingsadvies op papier, zeg maar.

Een deel van die info is tijdens het gesprek al besproken, maar ja heb je het dan allemaal onthouden? En hoe zat het ook al weer met die neurotransmitters en het metabolisme….?

Vandaar dat je een flink document ontvangt tsjokvol voedingsadvies. Dit document heeft een waarde van € 25,- en je ontvang het gratis bij een online consult van € 50,- inclusief BTW Niet gek toch?

Maak dus ook een afspraak. Boek een consult van 30 minuten.

Meer weten?

Wil je nu al starten met afvallen? Download dan het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Je bestelt dit e-boek omdat je al diverse keren pogingen hebt ondernomen om af te vallen. Helaas waren zij niet succesvol. Ik zal je in dit e-boek uitleggen waarom je vorige pogingen niet lukten en natuurlijk vertel ik je wat wel werkt.

Wil je gewoon gezond leven en wil je het beste voor jou (en je kinderen). Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Beide e-boeken kun je direct van de site downloaden, je hebt ze dus direct in huis. Ook loop je geen risico omdat ik je een 100% niet goed, geld terug garantie geef. Mooi toch?

Wil jij ook persoonlijk voedingsadvies? Maak dan een afspraak. Boek een consult van 30 minuten. De prijs bedraagt slechts € 50,- inclusief BTW.

Voor nog meer voedingsadvies kun je je ook aanmelden voor de nieuwsbrief. Af en toe mail ik je een bericht bomvol gezonde info. Niet vaak hoor 🙂

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-causes/genes-and-obesity/
2. https://www.hsph.harvard.edu/obesity-prevention-source/obesity-causes/

Dit ben ik en ik wil graag dat het goed met je gaat. Dit houdt wat mij betreft het volgende in; een gezond gewicht, gezond eten en een goed gevoel. Gezond, slank en fit dus. Helaas wordt het ons niet gemakkelijk gemaakt. Er is ongelooflijk veel ongezonde voeding te koop. Ook ervaren te veel mensen te veel stress, we slapen niet genoeg en we bewegen tekort. En zo lijkt ook de omzet van voedingsbedrijven belangrijker te zijn dan onze gezondheid. Daarom schrijf ik al jaren over gezond eten en gezond leven. Dit doe ik omdat ik enorm geloof in de kracht van gezonde voeding in een gezond leven. Ik leef het zelf en het werkt echt! Alles wat ik weet deel ik met je in blogs, artikelen en in de e-boeken die ik schrijf. Ook kun je bij mij terecht voor persoonlijk voedingsadvies. Dit doe ik via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies.

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

De ideale hartslagfrequentie bij afvallen

Lees meer
Blog

De gezonde effecten van omega 3 vetten.

Lees meer
Blog

Hoe kun je zo goed mogelijk met COPD omgaan?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer