menu
NLbewustgezons logo

Sportmotivatie

Sporten heeft vele voordelen. Zo helpt het je om af te vallen en op gewicht te blijven, voel je je energieker en krachtiger en kun je tijdens het sporten je hoofd leegmaken. Toch is het niet altijd makkelijk om de motivatie te vinden, want sporten kost veel energie en tijd. Vind je motivatie met deze tips.

 

Zie sporten als verzorging

We willen goed voor onszelf zorgen en mensen maken steeds meer ruimte voor momenten van self care. Waarschijnlijk zie je een saunabezoekje voor je, een ontspannende massage of een warm bad. Ook regelmatig sporten is een manier om goed voor jezelf te zorgen. Door anders naar sporten te kijken, dus niet als die inspannende en vervelende bezigheid waar je van jezelf tijd voor moet maken, helpt het om sporten te zien als uiting van liefde voor jezelf. Je toont respect voor je lichaam en zorgt ervoor dat je spieren sterk blijven, je lichaamshouding verbetert en je in algehele betere conditie blijft. Op de middellange termijn brengt sporten enorm veel voordelen, die stukken verder gaan dan hoe jij er in de zomer uitziet op het strand. Regelmatig sporten is dan ook een fantastische manier om voor jezelf te zorgen. Ook zal je merken dat het sporten je steeds makkelijker afgaat als je er een gewoonte van maakt.

 

Zie sporten als onmisbaar

Voor veel mensen is wel of niet gaan sporten een optie, een keuze. We kunnen namelijk prima langere tijd zonder sporten zonder dat we direct de nadelen merken. Als optimale gezondheid jouw doel is, is sporten echter niet optioneel, maar een onmisbare bezigheid. Verwerk sportmomenten in je agenda, net als je werkafspraken en sociale afspraken. Door te sporten verbeter je jouw lichamelijke en mentale gezondheid en het is net zo noodzakelijk als tandenpoetsen. Je lichaam is gebouwd om gebruikt te worden en dat gebeurt in onze moderne maatschappij schrikbarend weinig. Het sportmoment hoeft echt niet super intens te zijn en je hoeft ook niet iedere dag te sporten. Het is vooral belangrijk dat je het gewoon doet. Pas je sportmoment in door op drukke dagen een half uurtje thuis te trainen door op internet een training met lichaamsgewicht op te zoeken en maak het leuk voor jezelf om wekelijks een groepsles in te plannen.

 

Doe wat je leuk vindt

Er zijn zo veel sporten en vormen van beweging om uit te kiezen dat er eigenlijk altijd wel iets tussenzit dat je leuk vindt. Ben jij graag buiten? Schaf dan een paar hardloopschoenen aan of een racefiets en ga op ontdekkingstocht door de buurt. Wil jij je focussen op balans en spierkracht? Combineer je krachttrainingen dan met pilates of yoga. Je kunt ervoor kiezen om naar de sportschool te gaan, je aan te sluiten bij een sportvereniging, een personal trainer in te huren of om op eigen kracht te trainen met handige filmpjes van YouTube. Zolang jij er plezier aan beleeft voelt het niet als een moetje. Kan jij niet sporten om persoonlijke redenen? Er valt ook gigantisch veel gezondheidswinst te behalen aan het inpassen van meer beweging en minder zitten in je dagelijkse leven.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Het hormoon leptine, de sleutel voor een gezond gewicht?

Lees meer
Blog

Gezonder worden door gewoontes te veranderen.

Lees meer
Blog

Voeding, wat weet de wetenschap?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update