menu
NLbewustgezons logo

Vergeet calorieën, focus op de kwaliteit van eten en laat je lichaam de rest doen. Dit stelt David S. Ludwig, de auteur van het boek Always Hungry. Minder calorieën eten zal op korte termijn resultaten leveren. Je valt echt wel een beetje af. Maar uiteindelijk faalt deze methode om een hele eenvoudige reden. Je lichaam verzet zich tegen die calorierestrictie. Dit merk je doordat je honger krijgt. Ook vertraagt de snelheid van je stofwisseling en je lichaam maakt meer stresshormonen aan. En dat zijn bijzonder kwalijke ontwikkelingen. Waarom? Omdat ze je weer dikker maken. Heeft niets te maken met wilskracht, maar met biologie. De kwaliteit van je eten is dus belangrijker dan de hoeveelheid. 

Vergeet calorieën tellen, focus op de kwaliteit van eten

David Ludwig stelt dat een van de grootste problemen van vandaag de dag is, is dat de kwaliteit van ons eten niet goed is. Veel maaltijden, snackjes en hapjes zijn hyper-bewerkt. Je zou het kunnen zien als fastfood. Je eet het snel en je lichaam verteert het snel.

Het gevolg? Een enorme piek in je bloedsuikerspiegel, gevolgd door een crash in energie. Je hebt snel weer trek.

Kwaliteit van eten

Vooral die sterk bewerkte koolhydraten (en ook suiker) programmeren onze lichaam als het ware op gewichtstoename. Hoe? Ons eten verhoogt niet alleen onze bloedsuikerspiegel, het verhoogt ook de productie van het hormoon insuline.

Insuline leidt tot extra vetopslag.

Wie is die David eigenlijk?

Voordat we verder gaan over de kwaliteit van eten, laten we eerst eens kijken wie David eigenlijk is. Hij is niet zomaar iemand.

David Ludwig is hoogleraar Kindergeneeskunde op Harvard Medical School. Ook is hij hoogleraar Voedingsleer op Harvard School of Public Health.

Daarnaast is David ook nog directeur van het New Balance Foundation Obesity Prevention Center in het Boston Children’s Hospital, waar hij zich met een team van medici bezig houdt met het onderzoeken en bestrijden van obesitas bij kinderen. Een nobele zaak dus.

Always Hungry

En daarnaast is David dus ook nog de schrijver van het boek Always Hungry, Conquer Cravings, Retrain your Fat Cells and Loose Weight Permanently. 

In dit artikel zal ik je de strekking van het boek vertellen. Je leest straks 3 simpele manieren die je enorm gaan helpen om de kwaliteit van eten te verbeteren zodat je afvalt en nooit meer aan hoeft te komen.

Focus op de kwaliteit van eten dus

Het westerse voedingspatroon bevat veel te veel geraffineerde koolhydraten en suikers. Door het hormoon insuline wordt ongeveer 40% van het aantal calorieën wat suiker en geraffineerde koolhydraten bevatten vrijwel direct in lichaamsvetten omgezet. Niet handig dus.

Wat dan wel te eten?

Een korte, simpele en makkelijke vraag, met een simpel antwoord; zoveel mogelijk onbewerkte voeding.

Denk hierbij aan verse groenten, hele stukken vis, vlees en rauwe noten.

Waarom volwaardige voeding?

Volwaardige voeding wordt wel door de hele lengte van het darmkanaal verteerd. Je bloedsuikerspiegel zal niet sterk stijgen, zodat er niet veel insuline nodig is.

Dit is super belangrijk omdat de calorieën dan niet worden opgeslagen in je vetweefsel. De calorieën van volwaardige voeding worden door je lichaam gebruikt als bouwstof of als brandstof. En dat is wel zo handig. 

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Ok, en hoe doe je dat?

Wederom een simpele vraag en wat mij betreft een simpel antwoord. Om de kwaliteit van je eten te verbeteren moet je 3 dingen doen:

  1. Eet zo min mogelijk geraffineerde koolhydraten, eet zoveel mogelijk vruchten, groenten, peulvruchten en als je granen eet, kies dan voor volle granen.
  2. Eet voldoende eiwitten. Niet alleen vlees, kip en vis, ook peulvruchten, linzen en champignons bevatten eiwitten.
  3. Kies voor de juiste voedingsvetten. Eet regelmatig rauwe noten, olijfolie, volvette zuivel, roomboter en eieren. Vetten hebben namelijk een zeer beperkt effect op het stijgen van je insulineniveau.
Duurzaam afvallen, zonder honger, trek en wilskracht

Doordat je volwaardige voeding eet veranderen je bloedsuikerspiegel en je insulineniveaus geleidelijk, na de maaltijden. Je kunt dit zien als een het breken van een golfje aan de kust, ten opzichte van een enorme tsunami die een land overspoelt.

Het is een natuurlijk proces van eten, verzadigen (en niet vaker eten). Je vetcellen zullen minder vet opslaan en het metabolisme versnelt. Dit is het recept voor afvallen en gewichtsbeheersing voor de lange termijn.

Het mooie ervan is dat het je eigenlijk geen moeite hoeft te kosten. Je hoeft helemaal geen honger te leiden.

Wat moet je dus niet doen?

Afvalmethoden die gepaard gaan met minder calorieën eten kennen eigenlijk hoofdzakelijk alleen maar tekorten. Je eet minder en daardoor vermindert de snelheid van je metabolisme en maakt je lichaam stresshormonen aan.

Je merkt dit dus psychologisch (stress, geïrriteerdheid doordat je honger hebt) en biologisch (er vindt juist meer vetopslag plaats).

NLbewustvoedingsadvies

Wil jij ook focus leggen op de kwaliteit van eten? Dan kunnen we eens bellen.

Dit jaar ben ik gestart met mijn online praktijk voor voedingsadvies. Super leuk om te doen. Ik vertel je alles over gezond eten, afvallen en fit worden. Maak dan ook gerust een afspraak met mij voor online voedingsadvies.

Meer weten?

De kwaliteit van eten is mega belangrijk als je wilt afvallen. Meer weten over afvallen en wil je nooit meer aankomen? Lees dan ook het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Gezond eten en een gezond gewicht gaan hand in hand. Maar ja, er is zoveel te koop en er is zo ongelofelijk veel info. Wat is nu waar? Heb ik voor je uitgezocht. Het was een behoorlijke klus, maar het resultaat mag er wezen. Bestel daarom het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Ook af en toe een mailtje ontvangen? (Ik mail niet vaak hoor)

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.hsph.harvard.edu/magazine/magazine_article/off-the-cuff-david-s-ludwig/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Wat te doen met kerst? Maak de kerstdagen leuker

Lees meer
Blog

Interval trainingen leveren je veel resultaten.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Hoe blijf je op de been in november?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update