menu
NLbewustgezons logo

Succesvoller aan je dag beginnen, zodat de ochtend opeens leuk wordt. Hoe klinkt dat? Maar voor veel mensen is het ochtendritueel te vergelijken met een spitsuur. De kinderen moeten uit bed, gedoucht, aangekleed en goed ontbijten. Jij wilt zelf ook even lekker douchen, je partner heeft hetzelfde idee. Scheren, ontbijten, het gezin in de auto (of op de fiets) naar school….. Je wordt al moe als je eraan denkt. Hoe verander je het ochtendritueel, zodat je rustiger aan je dag begint? Door rustiger aan je dag te beginnen, wordt je dag een stukje succesvoller. Daarover gaat deze blog; je dag succesvoller maken door kleine gewoontes in de ochtenduren.

Succesvoller je dag beginnen

Veel mensen komen ’s ochtends tijd tekort. Ze beginnen daarom gehaast aan de dag, ze hebben niet ontbeten en er heerst een chaos in hun hoofd. Dit kan echt anders. Om je dag succesvoller te starten is niet eens zo heel veel nodig. Een aantal gewoontes volstaan.

Succesvoller aan je dag beginnen. Meer weten? Lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Bedenk je eens hoe het zou zijn, indien je door de weeks relaxed aan de dag begint, zoals je in het weekend ook wel doet. Zou je niet veel minder gestrest overkomen op anderen? Geef je dan niet veel meer positieve aandacht aan je kinderen en aan je partner? En dat dacht je van je werk?

De start van je dag bepaalt voor een belangrijk deel hoe je de rest van de dag doormaakt.

Het zijn kleine gewoontes die je dag succesvoller maken

Je bent er natuurlijk helemaal vrij in om je ochtend in te delen zoals je het wilt. Er bestaat ook geen vast recept of juiste volgorde aan dingen te doen, om je dag goed op te starten zodat de rest van de dag succesvoller is.

Het gaat erom wat jij prettig vindt. Wil je lekker rustig ontbijten met je gezin? Dan doe je dat. Wil je ’s ochtends een work out doen? Prima, doe je dat.

Belangrijk; zet in eerste instantie je wekker wat eerder. Dit geeft je wat meer tijd om al je taken uit te voeren, zodat je niet gehaast aan je dag begint. Sta je normaal om 7:00 uur op? Zet je wekker dan om 6:30 uur. Ervaar maar eens hoeveel je in dit halve uurtje kan doen. Merk ook eens op hoe dit ene halve uurtje je hele dag een stuk succesvoller maakt.

Maar je hebt minimaal 7 uur slaap nodig? Prima, ga eerder naar bed! Of slaap sneller :-).

Hier volgen 10 tips voor een goede ochtendroutine die je dag succesvoller maken. Selecteer er een paar, waarvan jij denkt dat ze kunnen bijdragen. Voer ze elke dag uit, zodat alle dagen van je week succesvoller worden. Hoe meer succesvolle dagen je per week hebt, hoe fijner je je voelt.

1. Kijk het eerste uur niet op je mobiel

Blijf het eerste uur van de dag van je telefoon af. Kijk er niet naar. Check niet je social media updates, het nieuws, je mail en je appjes. Waarom niet? Deze berichten genereren prikkels (dopamine, van beloning) en die prikkels duwen je hersenen in een bepaalde richting. Er ontstaat een soort chaos.

Dit heeft te maken met het feit dat wij kuddedieren zijn en dat wij derhalve graag bij een groep behoren. Het ontvangen en versturen van berichten via mails, social media en appjes vervult deze behoefte. De smartphone vervult deze behoefte zó goed, dat je bij sommige mensen zou kunnen spreken van een telefoonervaring.

Maar zeg nou zelf, word jouw dag succesvoller wanneer je alleen maar berichten van anderen en nieuwsberichten consumeert en zo goed als niets produceert? Just saying….

Hoe meer je op je mobiel zit, hoe minder productief je bent en hoe minder je dagelijks leert.

Wil je de rest van de dag (en de week) succesvoller zijn, zorg dan ’s ochtends voor rust in je hoofd. Kijk niet op je mobiel en start je dag rustig op. Doe ik ook en het werkt bijzonder prettig.

2. Zeg iets aardigs tegen je partner

De kracht van positief praten en lieve woordjes valt niet te onderschatten. Echt, het maakt een wereld van verschil als je aardige (en gemeende) dingen zegt tegen je partner en tegen je kinderen.

Doordat je aardige dingen zegt, maken je hersenen bepaalde neurotransmitters aan, waardoor je je prettig voelt én waardoor de ander zich prettig voelt.

Wil je meer weten over de enorme kracht van neurotransmitters, lees dan ook het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

By the way, als het je lukt om iets liefs tegen je partner te zeggen, probeer dit dan ook eens in de bus naar je werk te doen. Of bij je collega’s. Ervaar de positieve werking maar eens.

3. Lekker (koud) douchen

Een lekkere warme douche ’s ochtends is natuurlijk fantastisch om wakker mee te worden. Als je na afloop de koude kraan ook nog eens open zet… Oh, moet je daar niet aan denken? Nou ik doe het al jaren en ik kan je met zekerheid vertellen dat het bijzonder verkwikkend werkt.

Je hoeft niet lang onder de koude stralen te staan om het effect te ervaren. Een van de positieve effecten van die koude douche is bijvoorbeeld dat je hartslag een beetje omhoog gaat en je bloedcirculatie beter op gang komt. Dit komt ten goede voor de doorbloeding van je huid.

Je immuunsysteem verbetert ook, zodat je minder vatbaar bent voor infecties en bacteriën. Ook maken de koude stralen je een stuk alerter, zodat je de dag succesvoller tegemoet kan treden.

4. Waar gingen je dromen over?

Je dagen worden succesvoller wanneer je aandacht aan je dromen besteedt. Klinkt wazig?

Je dromen vertellen je iets. Ze vertellen wat je bezig houdt, wat je onzeker maakt of wat je graag wilt. Dromen geven je een boodschap. Zo kan een bepaalde droom steeds terug komen. Wanneer je je bewust bent van je dromen en/of je merkt dat een bepaalde droom steeds terug komt, dan is het misschien handig om eens te bedenken waarom dit zo is.

Zit er een bepaalt verlangen in je droom? Komt je droom voort vanuit een angst, een trauma of juist uit een wens?

Probeer eens voor de geest te halen waar je dromen over gingen. Doe dit tijdens het douchen of scheren (voor de man), omdat je dan meestal even alleen bent.

Bewustwording van je dromen klinkt natuurlijk erg zweverig, maar het helpt je om dichter bij jezelf te komen. Hoe dichter je bij jezelf staat, hoe succesvoller je zal zijn. Je doet immers de dingen die bij je passen.

Wil jij ook succesvoller zijn? Vind je dat je tot meer in staat bent, maar zit je een beetje vast? Lees dan de nieuwe editie van het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens. Na betaling kun je het direct van de site downloaden. Je hebt het dus direct in huis.

5. Maak in je hoofd een planning voor de dag

Veel mensen starten de dag met van alles en nog wat. Niet de agenda, maar de waan van de dag duwt ze de dag door. Een kenmerk van succesvolle mensen is dat zijn dit juist niet doen.

Dus; structureer je dag en formuleer een doelstelling. Stel prioriteiten en bepaal een logische routing. Dit geeft rust en het helpt om stress te voorkomen.

Je kunt dit onder de douche doen, of in de auto naar je werk of in de bus. Wanneer je gebruik maakt van het openbaar vervoer, blijf dan ook zoveel mogelijk van je mobiel af. Kijk trouwens eens om je heen hoeveel mensen op hun mobiel zitten. Best shocking.

Je maakt je dag een stuk succesvoller door in je hoofd een planning van de dag te maken. Ik doe het zelf ook, het werkt echt.

6. Ontbijt altijd

Zelf ontbijt ik onder andere met groente en fruit smoothie’s. Ik drink soms wel een halve liter. Ik gooi er van alles in; spinazie, bessen, lijnzaad, banaan, appel, bleekselderij en soms havermout en volle kwark. Bietjes, boerenkool, bramen, kiwi… you name it.

Ze smaken altijd goed en ze zitten bomvol gezonde stoffen die je nodig hebt om je dag succesvoller te maken.

Geen ontbijt is geen optie. Je lichaam heeft brand- en bouwstoffen nodig om goed te kunnen functioneren.

Om je dagen succesvoller te maken ontbijt je dus altijd.

7. Ga niet direct “all in”

Als je op je werk komt, start dan rustig op. Ga niet direct een confrontatie aan en stort jezelf niet in een enorme stapel werk. Groet je college’s, drink een kopje koffie en start rustig op. Zeg iets aardigs – wederom de kracht van positieve woorden – en maak een to do lijstje.

Denk je dat je geen tijd hebt om rustig op te starten? Kom dan een kwartier of een half uur eerder. Of vind je het fijn om de hele dag met een gejaagd gevoel te zitten?

Als je direct “all in” gaat, bestaat de kans dat je het overzicht verliest, als je dit al had. Je werkt wel hard en iedereen ziet dit ook. Maar werk je aan de juiste dingen? Probeer eerst eens een overview te krijgen van je werkzaamheden en vergelijk deze eens met de doelen van je organisatie en de doelen die jij zelf hebt.

Wellicht kom je zelfs tot de conclusie dat je het helemaal niet zo druk hoeft te hebben.

Heb je geen persoonlijke doelen? Ga daar de komende tijd dan eens goed over nadenken. Hoe kun je nou succesvoller zijn, wanneer je niet weer wat je wilt bereiken?

Ben jij überhaupt het overzicht een beetje kwijt? Had jij je leven (en je baan) iets succesvoller voorgesteld? Lees dan de nieuwe editie van mijn e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens. Je ontdekt vrij snel waarom succes absoluut geen geheim is.

8. Schrijf

Om je dagen (en je weken) succesvoller te maken raad ik je aan om een dagboekje of een aantekeningen schrift bij te houden. Dit doe ik ook. Werkt fantastisch!

Noteer de dingen die je van plan bent, je doelen, je problemen, eventuele business ideeën, je wensen, je dromen…. wat dan ook, in een schrift. Deze techniek is zó ontzettend simpel en zó ongelofelijk makkelijk om uit te voeren, dat veel mensen er niet eens aan denken.

En het werkt. Door je gedachten (wensen, angsten, dromen, ideeën) toe te vertrouwen aan een stuk papier, blijven ze niet in je hoofd rondzweven. Ze krijgen een plekje en je organiseert op deze manier rust in je hoofd.

Probeer het eens.

9. Op tijd naar bed

Om je dag succesvoller te maken is het natuurlijk ook super belangrijk dat je uitgeslapen bent. Dit betekent; ’s avonds vroeg onder de veren en ’s ochtends weer vroeg in de kleren.

Voldoende slaap is mega belangrijk. Niet alleen om je dagen succesvoller en effectiever te maken. Het blijkt namelijk dat chronisch slaaptekort kan leiden tot vroegtijdige dood. Dit wil je toch niet?

Kijk je ’s avonds laat nog altijd naar een talkshow of een spelshow? Niet doen. Waarom denk je eigenlijk dat die programma’s er zijn? Om jou wat mee te geven, zodat je leven succesvoller wordt? Nee natuurlijk niet! TV kijken is consumeren. Iets voortbrengen (produceren) is iets anders.

Lees ’s avonds een boek, volg een cursus, bespeel een instrument, ga sporten, een blokje om of ga mediteren.

Ook je smartphone en tablet laat je voor wat het is. De schermen van al die apparaten remmen de productie van de neurotransmitter melatonine. Deze neurotransmitter zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Maar al die schermen (en prikkels) remmen de productie dus, zodat je minder snel moe wordt.

Probeer het maar eens, steek eens wat kaarsen aan, laat de TV uit (ook niet stiekem berichten checken op je telefoon) en lees een boek. Eens kijken of je 23:00 uur haalt.

Meer weten over die neurotransmitters? Lees het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk dan eens.

Kijk ik dan nooit TV? Ja natuurlijk wel. Vooral films. Maar al die quizzen, reality TV, soaps, talkshows en andere beeldbuis vervuiling kijk ik amper.

Films nemen wij altijd op, want meestal halen we het einde niet :-). Rond 6:00 uur staat onze wekker namelijk. En als het alarm niet afgaat, dan zorgt onze lieve dochter Bo er wel voor dat we rond die tijd wakker worden. Maar dat geeft niets.

10. Doe het stap voor stap

Een goede ochtendroutine helpt om je dag succesvoller te maken. Maar loop niet in 7 sloten tegelijk. ls het ’s ochtends bij jou thuis nu nog een chaos is, probeer dan 1 ding tegelijk te veranderen.

Veranderingen van gewoontes verlopen succesvoller wanneer je ze stap voor stap (1 voor 1) uitvoert.

Je zou bijvoorbeeld 15 minuten eerder op kunnen staan. Ervaar maar eens wat je met die extra tijd kunt doen. Je zou ook de ontbijtspullen de avond van te voren kunnen klaar zetten en alle lunches alvast klaar maken. Wellicht helpt dit om je ochtend rustiger te starten, zodat je dag succesvoller verloopt.

Je kunt zelf kiezen, het is jouw beslissing. En een beslissing kan je leven veranderen.

Meer weten over een succesvoller leven?

Je kunt nog veel meer doen om je dagen succesvoller te maken. Deze 10 goede ochtendgewoontes gaan je op weg helpen. Wil je meer? Heb je het gevoel dat je vast zit en weet je niet goed hoe je uit die situatie moet komen? Lees dan de vernieuwde editie van het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

Wil je meer weten over hoe neurotransmitters de kwaliteit van je leven bepalen? Lees dan het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Nog een tip om je dag succesvoller te maken; meld je ook aan voor de maandelijkse nieuwsbrief, vol met gezonde en handige tips.

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Mentaal welzijn

Waarom je goede voornemens voor 2019 niet uitkomen?

Lees meer
Afvallen

Hoe eiwitshakes je helpen afvallen en je buikvet kwijt te raken

Lees meer
Afvallen

Snel afvallen in 3 stappen, zonder dieet

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update