menu
NLbewustgezons logo

Kijk jij wel eens motivational video’s, goede TED talk presentaties of lees je wel eens biografieën van succesvolle mensen? Het is absoluut de moeite waard. Tussen succesvolle mensen en minder succesvolle mensen zit eigenlijk helemaal niet zoveel verschil. Een heel groot verschil is echter dat zij bijzonder productief zijn. Succesvolle mensen doen immers heel veel, anders zouden zij niet succesvol zijn. Hoe doen zij dat? Daarover gaat dit artikel. In dit artikel lees je 10 dingen die succesvolle mensen in de ochtend doen, als ochtendroutine. Jij kan dit ook.

Succesvolle mensen winnen de ochtend

Succes is niet alleen maar het verdienen van veel geld of het winnen van een Olympische medaille. Succesvolle mensen zijn niet altijd vermogend en hebben ook niet altijd een WK finale gewonnen.

Maar wat maakt die succesvolle mensen nou minder gestrest, gelukkiger en productiever? Waarom kunnen succesvolle mensen zoveel bereiken in korte tijd? Waar halen zij de energie vandaan?

Goede vragen en het antwoord is niet heel spannend.

Succesvolle mensen weten dat hun persoonlijke prioriteiten meer waard zijn dan de prioriteiten van anderen. That’s it, eigenlijk. Het succes ligt meestal in bepaalde gewoontes of routines en niet zozeer in opleiding, talent en mazzel hebben.

Succesvolle mensen doen dit in de ochtend. Meer weten? Lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf

Succesvolle mensen winnen de ochtend

Voor succesvolle mensen is de ochtend vaak heel erg belangrijk. Het concept van de ochtend winnen is echt super simpel. Probeer het maar eens een tijdje uit. Ik garandeer je alleen wel dat je er moeite mee zult hebben om het vol te houden.

Wat doen succesvolle mensen dan ’s ochtends?

Als ’s ochtends de wekker (vroeg!) gaat, dan checken succesvolle mensen niet eerst hun mail en social media accounts. Ze kijken ook niet naar het nieuws en ze gaan zich ook geen zorgen maken over deadlines, financiële vraagstukken of zich al irriteren aan de file die komen gaat.

Nee, ze maken tijd voor zichzelf.

Sommige succesvolle mensen geven er de voorkeur aan om te sporten in de ochtenduren. Zelf moet ik daar niet aan denken, dat doe ik veel liever ’s middags. Sommigen mediteren en andere succesvolle mensen bereiden zich voor door hun dag in te plannen. Ze bekijken wat echt belangrijk voor ze is en wat niet.

Waarom doen ze dat?

Omdat zij het eerste uur van de dag voor 100% bezig willen zijn met zichzelf en wat zij werkelijk belangrijk vinden. Hun dag begint dus niet gestrest, maar relaxed. Dit is een groot verschil met de start van de dag van miljoenen minder succesvolle mensen.

De dag begint dus niet met werken, deadlines en beslissingen nemen. De dag van succesvolle mensen start met “me time”.

Wat is het idee hierachter?

Win het eerste uur van de dag, met positieve gedachten en doe dingen waar jij je werkelijk goed bij voelt. Vervolgens win je het volgende uur (van de ochtend) en op een bepaalt moment heb je de hele ochtend voor je gewonnen. Hoe ingewikkeld is het dan nog om de dag te winnen?

Dit doen succesvolle mensen in de ochtend

We gaan nu wat verder in op de ochtendroutine van succesvolle mensen. Hieronder lees je 10 inzichten. Het zijn routines, of gewoontes. Probeer er eens een paar uit.

1. Vroeg opstaan

Als de wekker gaat, niet meer snoozen. Gelijk eruit. Een simpele truc om je energiek te voelen bij het opstaan; tel af van 10 naar 1 (aftellen zoals een racket wordt gelanceerd). En…go! Super simpel en het werkt.

Kom jij ’s ochtends meestal tijd tekort en is het altijd een race tegen de klok om alles gedaan te krijgen? Oplossing; sta eerder op.

Zeer succesvolle mensen staan vaak zeer vroeg op. Soms (schrik niet) gaat hun wekker om 4:00 uur of 5:00 uur. Van de uiterst succesvolle acteur en filmproducent Dwayne “The Rock” Jonson is bekend dat hij ’s ochtends om 4:00 uur al in de sportschool te vinden is.

Zijn college Mark Wahlberg staat ook zo vroeg op en Arnold Schwarzenegger slaapt maximaal 6 uur per nacht.

Hoe doe je dat?

Ook super simpel dit. Sta gewoon de rest van deze week 15 minuten eerder op dan dat dat je gewend bent. Volgende week sta je 30 minuten eerder op. Weer een kwartier eerder dus. Net zolang totdat je een goede routine hebt gevonden.

Kom je dan slaap tekort? Oplossing: Ga ’s avonds eerder naar bed.

2. Calorieën verbranden

Lichaamsbeweging is een van de beste dingen die je jezelf kunt geven. Het helpt niet alleen om stress te ontladen en om conditie op te bouwen. Het blijkt ook uit wetenschappelijk onderzoek dat lichaamsbeweging je gelukkiger en gezonder kan maken.

Je hoeft echt niet aan gewichten te hangen of aan een spartaans regime te voldoen. Gewoon fietsen, wandelen, joggen of een uurtje wielrennen doen je al veel goed.

Ik probeer dagelijks minimaal 1 uur te bewegen. Bij voorkeur in de buitenlucht. Dit gaat makkelijk omdat ik op de fiets naar mijn werkplek rijd. Ook hebben wij een roeiapparaat waar ik regelmatig op zit en mag ik graag een uurtje CrossFit doen.

Als het eenmaal in je routine zit, weet je niet beter.

3. Doe regelmatig aan een “Hour of Power”

Je hersenen hebben ook “voeding” nodig. Hiermee bedoel ik dat je regelmatig online motivational speeches beluistert. Op YouTube circuleren er duizenden en in alle TED Talks vind je ook vast wel inspirerende verhalen.

Waar het om gaat is dit; motivatie verdwijnt. Je moet het dus bijvullen. Door regelmatig quotes, speeches en verhalen van succesvolle mensen te beluisteren, doe je dit.

4. Noteer je ervaringen

Koop een schrift of een boekje, waarin je je ervaringen, je doelen en je verhalen noteert. Schrijf vooral dagelijks op wat je vandaag (of gister) leuk vond om mee te maken. Waar werd je nou blij van?

Noteer ook waar je dankbaar voor bent.

Waarom je dit doet?

Door je gedachten, ervaringen, doelen en de dingen die je meemaakt te noteren geef je ze een plek. Het maakt je hoofd leeg. Door dingen te noteren waar je blij van werd of waar je dankbaar voor bent, onderstreep je de kracht nog eens.

Klinkt simpel? Is het ook! Doe het maar eens een paar weken. Ik garandeer je dat het werk, omdat ik het zelf ook al jaren doe.

5. Stel jezelf de belangrijk(st)e vraag

Deze komt van niemand minder dan Steve Jobs: “Als vandaag de laatste dag van je leven zou zijn, wil je dan nog steeds doen wat je vandaag gaat doen?”

Deze moeilijke vraag brengt je precies waar je moet zijn.

Confronterend? Ja, natuurlijk maar je komt wel direct tot de essentie.

Als je merkt dat je meerdere keren per week “nee” zegt, ga dan eens uitzoeken wat je wel de moeite waard vindt om te doen.

Dit gezegd hebbende, weet dan ook dat ongeveer 80% van de mensen vandaag liever iets anders deed.

Wil jij ook meer succes ervaren en kan je wel een duwtje in de goede richting gebruiken? Download dan het zelfhulp e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf.

6. Start met je moeilijkste taak

We hebben allemaal de neiging om moeilijke beslissingen en taken voor ons uit te schuiven. Het is immers leuker om je werkdag te starten met iets leuks of iets makkelijks. Succesvolle mensen draaien het om.

Waarom je start met de moeilijke taken? Omdat ’s ochtends je wilskracht sterker is dan eind van de dag. Op deze manier is de kans dus groter dat je die moeilijke taak (makkelijker) voor elkaar krijgt.

7. Maak contact met je partner

Gebruik de ochtenduren om contact te maken met je partner. Praat dus vooral over je plannen, wat je die dag (voor leuke dingen) gaat doen, je financiën en je hobby’s. Maakt niet uit wat, zolang jullie er beiden maar een positief gevoel aan overhouden. Vraag natuurlijk ook even wat je partner graag wil.

Ook een leuke tip: plan af en toe eens een speciaal ontbijt in. Dit kan natuurlijk in het weekend, maar zou het ook niet door de weeks kunnen?

Ga wat uitgebreider ontbijten als normaal, neem er dus wat meer tijd voor. Kan wonderen doen voor je relatie. En dat is waar het om draait. Succesvolle mensen doen datgene wat ze doen niet in hun eentje. Er is eigenlijk altijd een partner. Dus, hoe beter jouw relatie is met je geliefde, hoe beter.

8. Planning en overzicht

Neem ’s ochtends de tijd om je dag te plannen. Als het je ’s ochtends niet lukt, doe het dan ’s avonds. Zelf maak ik altijd een To Do lijstje. Super simpel, kost niets en het creëert een hoop ruimte.

Als je niet weet wat je vandaag gaat doen en als je geen prioriteit geeft aan bepaalde taken, dan wordt je dag geregeerd door omstandigheden waar jij geen invloed op hebt. Hoe weet je nou of je die dag op schema ligt? Hoe weet je nou of je die dag aan de juiste dingen werkt?

Niet dus. Plannen creëert overzicht en het helpt om stress te voorkomen. Gebruik eventueel het schriftje van punt 4.

9. Mediteer

Ik zal je eerlijk toegeven dat ik hier niet zo goed in ben. Liever ga ik sporten, wandelen of ik doe een huishoudelijk klusje om mijn gedachten te ordenen.

Het blijkt dat ongeveer 90% van de ziekten stressgerelateerd zijn. Dit is ongelofelijk veel.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

10. Knuffelen en binden met je kinderen

Ik kan zo intens genieten van mijn dochter Bo. Ze is nu ruim 2 jaar, kletst de hele dag door, speelt lief, maakt zelfs grapjes… zo fijn!

Ook ken ik de verhalen wel van: “Mijn zoon groeide zo snel! Ik had nauwelijks tijd om van hem te genieten”. “Ik heb een paar jaar geen contact gehad met mijn dochter”.

Dit wil je toch niet? Er gaat zo ongelofelijk veel positieve energie uit van een goede relatie met je kinderen en je partner.

Meer weten?

Meer weten over wat succesvolle mensen doen (en vooral hoe jij dit dus ook kan)? Download dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf. Succes is geen geheim, het is een optelsom van bepaalde gewoontes. Echt waar.

Wil je meer weten over neurotransmitters en hoe zij zich meester van je kunnen maken? Lees dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk en leer ze op de juiste manier te gebruiken.

Wil jij ook af en toe een mail ontvangen, vol met tips die je leven leuker en gezonder maken?

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Verzadigde vetten, hoe gezond zijn ze?

Lees meer
Afvallen

Afvallen en beweging

Lees meer
Mentaal welzijn

Je doelen behalen doe je zo. Het is niet moeilijk

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update