Richard Branson, zijn grootste les

Richard Branson is ‘s werelds bekendste ondernemers. Hij richtte de afgelopen 50 jaar, 8 Virgin bedrijven op die meer dan een miljard dollar omzet genereren. Bekende voorbeelden zijn Virgin Atlantic, Virgin Records, Virgin Mobile en Virgin Megastores. Een van zijn nieuwere bedrijven, Virgin Galactic, organiseert zelfs ruimtereizen. Richard houdt wel van een uitdaging. In het verleden heeft hij ook Coca Cola en Pepsi Cola uitgedaagd door Virgin Cola te lanceren. Dat ging minder goed. Naast succesvol zakenman is Branson ook filantroop. Richard is samen met Nelson Mandela een van de initiatiefnemers van The Elders. The Elders is een commissie van wijze mannen van onder andere Kofi Annan en Desmont Tutu. Deze commissie heeft als doel om globale problemen zoals armoede, gewapende conflicten en aids op te lossen. Vandaag is Branson jarig en daarom wil ik zijn belangrijkste les met je delen. 

Wie is Richard?

Richard Branson dropte op 16 jarige leeftijd uit school om ondernemer te worden. In eerste instantie richtte hij in de jaren ’60 het jongerenmagazine Student op. In dit gratis blad vertolkte hij de stem van zijn eigen generatie, door onder andere artikelen te schrijven over populaire muziekbands en de Vietnam-oorlog.

Richard Branson. Meer weten over succes? Download ook het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk.

Eerste bedrijven

Om aan geld te komen belde Richard zelf met adverteerders. Later richtte hij samen met een aantal vrienden het merk Virgin op. Virgin begon als een muziekwinkel en al gauw werd dit een hele keten in Londen en kwam er zelfs een opnamestudio.

De gedachte achter het oprichten van zijn ondernemingen Student en later Virgin was dat Richard vond dat de huidige magazines en bedrijven onvoldoende aansloten bij een hele generatie Britten.

Frustratie over de huidige status quo

Destijds was het bijvoorbeeld niet normaal om een muziekalbum te kunnen beluisteren in de winkel. Dit vond Richard waanzin en dus zorgde hij voor koptelefoons in zijn winkel. Nu konden mensen wel het hele album beluisteren, voordat ze het kochten. Een revolutie destijds.

Het positieve verschil maken

De Virgin ondernemingen van Richard & Co waren erg populair bij de jonge generatie. Het geld stroomde binnen, maar daar had Richard eigenlijk geen idee van. Op een bepaald moment kreeg Richard een opname te horen van een mooi instrumentaal nummer.

Het nummer was Tubular Bells van Mike Oldfield. Branson vond het nummer prachtig en zei dat deze muziek het verdiende om op plaat uitgebracht te worden. Toen Richard vernam dat geen enkele platenmaatschappij Tubular Bells wilde uitbrengen, besloot hij het zelf maar te doen.

Virgin Records was geboren. Niet uit commercieel oogpunt, maar vanwege de reden om mensen te helpen. De impact van Tubular Bells bleek enorm. Het werd een enorme hit en zette Virgin records op de kaart.

Later contracteerde Virgin Records bands als The Culture Club (Boy George) en The Sex Pistols. Geen andere muziekmaatschappij wilde deze controversiële bands in hun stal hebben. Richard wel, die vond het wel mooi om de gevestigde orde op te schudden.

Wat is Virgin nu?

Inmiddels is het Virgin van Richard uitgegroeid tot een conglomeraat van ruim 400 ondernemingen. Virgin doet onder andere in financiële dienstverlening, health care, luchtvaart, toerisme, telefonie, online retail, radio, muziekfestivals en ook nog eens ruimtevaarttoerisme.

Virgin Records werd overigens in 1992 verkocht aan EMI, omdat Richard geld nodig had voor een nieuwe onderneming, Virgin Atlantic.

Verschil tussen netto en bruto

Het leuke aan Richard is dat hij zonder businessopleiding zo’n 400 Virgin bedrijven heeft opgericht (deels verkocht, of werkend met een licentieovereenkomst), die een gezamenlijke omzet van zo’n € 22 miljard genereren en ongeveer 71.000 mensen werk geeft.

In een interview met Twan Huys in College Tour gaf hij zelfs aan dat hij (tot voor kort) het verschil tussen bruto en netto niet eens wist.

Het moge duidelijk zijn dat Richard Branson een beetje anders denkt en doet. In het vervolg van deze blog lees je wat (volgens mij) zijn belangrijkste les is.

Virgin Group of Companies. Meer succes in je leven? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Wat is de belangrijkste les van Richard?

De afgelopen jaren heb ik meerder boeken van Richard Branson gelezen en interviews van hem gezien. En steeds kom ik op dezelfde boodschap uit. En dat is wat mij betreft een van de belangrijkste lessen van Richard.

“De beste bedrijven komen voort uit slechte persoonlijke ervaringen van mensen. Als je je ogen openhoudt, dan vind je iets wat je frustreert en dan denk je,’ Nou zou ik het beter kunnen doen dan dat het nu gedaan wordt?’ Als jij denkt dat je het beter kan, dan heb je een bedrijf,” zo stelt hij.

Dit zegt iets over zijn manier van denken. Wat is het pijnpunt dat mensen ervaren bij een bepaalde organisatie? Is het een gebrek aan service, de hoge kosten, onvriendelijkheid van personeel of beperkte keuze? Vervolgens is het heel belangrijk om dergelijke ervaringen om te zetten in een aanbod waarmee je het positieve verschil kan maken in het leven van mensen.

Maak het positieve verschil

“Als je het leven van mensen kan verbeteren, dan heb je een bedrijf,” stelt Richard. Dit principe heeft hij met succes toegepast in meerdere zoals luchtvaart, muziek, toerisme, retail en gezondheid.

Ik denk dat dit zijn meest waardevolle les is.

Maak het positieve verschil in het leven van anderen. Klinkt dit ingewikkeld?

Maar het idee is er al?

Maar wat nou als jouw bedrijfsidee al door een ander wordt uitgevoerd? Stel dat jij iets bedenkt, wat al bestaat. Dit kans is natuurlijk heel erg groot.

Volgens Richard zijn er altijd gaten in de markt. Er is altijd wel iets dat beter kan. Hieronder heb ik een paar voorbeelden voor je op een rijtje gezet van ondernemingen die zeker niet de eerste waren met hun product of dienst, maar die wel een – voor de gebruikers – betere versie van het product hebben gemaakt.

1.Facebook was later dan Friendster en MySpace. Facebook heeft nu meer dan een miljard gebruikers wereldwijd, maar toen het net begon maakten Friendster en MySpace de dienst uit.

2. Google was als zoekmachine later dan Yahoo. Maar Google legde de focus op klantervaring (relevantie bij een zoekopdracht) en gaf alle andere zoekmachines het nakijken.

3. Apple was beslist niet de eerste met een smart phone. In 2008 kwam Apple met de iPhone 3. Op dat moment maakte BlackBerry de dienst uit op de smartphone markt en was Nokia nog een dominante speler.

4. Tesla was niet de eerste met een elektrische auto. Toyota en Honda hadden er al een hoop rijden. Maar Tesla slaagde erin op elektrisch rijden sexy te maken en thans is de beurswaarde van Tesla hoger dan die van General Motors.

5. Virgin Atlantic was niet de eerste luchtvaartonderneming die intercontinentaal vloog. Door een super goede service, zoals monitors in de hoofdsteunen (ja, Virgin was de eerste) kon Virgin zich staande houden naast het machtige Britisch Airways.

Waar het om gaat

Er valt nog veel meer te vertellen over Virgin en Branson. In de blog Wat Branson Succesvol Maakt lees je meer over Richard.

Ik hoop dat je dit verhaal je laat zien dat de belangrijkste les is om het positieve verschil te maken in het leven van anderen. Dit kun je doen als docent, door je leerlingen te inspireren. Je kunt dit doen als ondernemer door bijvoorbeeld een gezond voedingsmiddel op de markt te brengen.

Maar je kunt het natuurlijk ook gewoon doen als goede vader of moeder. Naar mijn idee kan je er op tal van manieren invulling aan geven.

Helaas werken veel organisaties niet volgens deze filosofie. En dat is heel erg jammer, want daarom gaat enorm veel energie verloren.

Een organisatie is feitelijk niets anders dan een groep mensen (ook één van Richard) die met elkaar iets probeert te bereiken. Maar hoe vaak komt het wel niet voor dat organisatie hun personeel als nummers behandelt? Zonde zou ik zeggen.

Meer weten?

Wil je meer weten over succes in je leven en welke (lichaamseigen) stofjes hierbij kunnen helpen? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Review achter laten

Wil je vertellen hoe je deze blog (of één van mijn e-boeken) vond? Schrijf dan een leuke review en maak ook nog eens kans op een tablet. Het kost je nog geen minuut van je tijd en ik ben er erg blij mee.

Inschrijven nieuwsbrief

Ontvang jij ook al één keer per maand de nieuwsbrief, vol met gezonde tops en tips?

Bronnen:
1. http://www.businessinsider.com/richard-branson-says-all-400-of-virgins-companies-were-inspired-by-peoples-bad-experiences-2016-8?international=true&r=US&IR=T
2. http://www.nlbewustgezond.nl/wat-richard-branson-succesvol-maakt-en-wat-kun-jij-daarmee/

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!