menu
NLbewustgezons logo

Je wilt fitter worden. Hoe pak je het aan? Je wilt 10 kilo afvallen. Hoe pak je het aan? Je wilt meedoen met de Alpe d’Huzes. Hoe pak je het aan? Je voelt je al een tijdje niet lekker en dat wil je veranderen. Hoe pak je het aan? Wat je ook wilt doen, of wat je ook wilt bereiken, je begint altijd bij het begin. Maar dat begin is nu juist zo moeilijk. Vaak hebben mensen allerlei barrières voor zichzelf op geworden. Men denkt vaak al dat hen het nooit zelf zal lukken. Wat zij graag willen, is datgene wat anderen juist doen, maar waar zij falen. Althans, dat denken ze zelf. Wanneer er 2 personen zijn en de ene denkt dat hij iets wel kan en de andere denkt dat hij datzelfde niet kan, dan krijgen beiden gelijk. 

Mentaal

Het zit allemaal tussen je oren. Hoe pak je het aan? gaat over de eerste stap en het proces dat volgt. Het maakt niet uit wat je van plan bent, het maakt geen verschil of je nu 6x de Alpe d’Huez op wilt fietsen voor het kankerfonds, of dat je een dorpsloopje wilt kunnen rennen van 10 kilometer. Het maakt ook geen verschil of je 5 kilo of 25 kilo wilt afvallen, het proces is hetzelfde. Ok, toegegeven, het ene proces duurt wat langer en is wellicht wat zwaarder, maar de elementen van het proces zijn hetzelfde. Het start allemaal bij jezelf. Jij zegt, op een bepaald moment: “En nou ben ik er klaar mee, ik wil die berg opfietsen, ik wil die kilo’s kwijt, ik wil fit worden, ik wil die loop doen”. De eerste stap heb je genomen, je denkt niet meer in barrières, maar je denkt in mogelijkheden. Deze mentale stap heeft verstrekkende gevolgen.

Hoe pak je het aan?

Om deze post, die redelijk vaag en mentaal over kan komen, concreet te maken ga ik in op je time management. Stel je hebt als doel genomen om in 1 jaar tijd, 10 kilogram af te vallen. Dit is je nog nooit gelukt; elke poging strandde omdat je geen tijd had, omdat je werk en gezinssituatie het niet toelieten en meer van dat soort excuses. Hoe pak je het dan aan? Je kunt tijd lateraal bekijken. Een hele dag heeft 24 uur. Van die 24 uur slaap je er 6, werk je er 8 en ben je ongeveer 2 uren bezig met van en naar je werk te reizen. 16 Uren van de dag zijn dus besteed, dit laat 8 uur over. In die 8 uur kun jij aan je doel werken. Dit is het equivalent van een hele werkdag.

Lateraal denken

Deel dus je tijd anders in. Je ziet dat het gemakkelijk is om 8 uren te creëren. Nu eens kijken hoeveel tijd van die 8 uur je nodig hebt om je doel te bereiken. Denk lateraal over je doelstelling. Hak je grote, onhaalbare, doel in behapbare stukjes. Je wilt 10 kilo afvallen in een jaar. Op maandbasis is dat 0,8 kilo, op weekbasis 200 gram en op dagbasis dus 28 gram. Hoeveel calorieën verbrand je bij 28 gram lichaamsvet? Dat is 28 gram x 7,5 calorieën = 210 calorieën op dagbasis. Deze 210 calorieën verbrand je op dagbasis door een uur aan matig intensieve beweging te doen, zoals wandelen, huishoudelijke klussen en fietsen. Je kunt er ook voor zorgen dat je die 210 calorieën niet binnen krijgt door bijvoorbeeld geen candy bar, stroopwafel of gevulde koek te eten.

Het mooie van bovenstaande alinea is dat je 8 uur de tijd hebt om 1 uur te wandelen of om geen koek te eten. Geen tijd is dus geen excuus. Het andere voorbeeld dan, je wilt een uitzonderlijke sportieve prestatie leveren. Voor het kankerfonds heb je je opgegeven, met een aantal anderen, om de Alpe d’Huzes te fietsen. Deze “Nederlandse” berg is bijna 14 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van bijna 8%. Redelijk stijl dus. Ga ervan uit dat je gemiddeld 8 kilometer per uur fietst, dat is niet heel snel, maar zie dat maar eens 105 minuten vol te houden. Daar zul je dus voor trainen.

Stel je hebt een half jaar de tijd om die prestatie te realiseren. Dan zul je dus van niets een klimconditie en -kracht opbouwen, tot 105 minuten. Hoe pak je dat aan? Omdat je een berg op rijdt, die je in Nederland amper hebt, verleg je de tijd. Ga ervan uit dat je in Nederland 180 minuten in een stevig tempo dient te trappen, om in Frankrijk die berg te kunnen bedwingen. Om dit te halen heb je 6 maanden, ofwel 26 weken, ofwel 182 dagen de tijd. Je kunt niet iedere dag trainen, je lichaam heeft ook rust nodig om te herstellen en te groeien. Train daarom 3 of 4x in de week. Hierdoor kom je rond de 90 trainingsdagen. Per keer dat je traint, behaal je dus 1/90 ofwel 0,011% van je doel.

Hoe zou ik het doen?

Wanneer ik met niets zou beginnen, dus amper fietsconditie, zou ik het als volgt aanpakken. De eerste week begin ik met een half uur, per keer rustig te fietsen. Rustig fietsen is zoiets als 25 tot 27 kilometer per uur. De week erna verleng ik de trainingstijd met 5 minuten. Ik rijd nu 3 x 35 minuten, met een gangetje van 25 tot 27 kilometer per uur. Per week verleng ik de trainingsduur, net zo lang totdat ik 180 minuten kan blijven fietsen met een snelheid van zo’n 27 kilometer per uur. Ook zou ik wat krachttrainingen doen, door bijvoorbeeld bruggen op te fietsen. Bij mij in de buurt ligt het Kopje van Bloemendaal, een venijnig stukje duin waar veel wielrenners hun bergbenen ontwikkelen. Uit ervaring weet ik dat, indien ik daar 40 x op kan fietsen, het met mijn bergbenen wel goed zit. Kan ik dan ook nog, in diezelfde week 150 kilometer fietsen, waarbij ik de laatste kilometers nog steeds op een vermogen van 30 kilometer per uur kan trappen, dan ben ik fit zat om de Mont Ventoux 3 x op 1 dag op te fietsen. De Alpe d’Huzes heb ik nog niet gefietst, maar wanneer ik dat zou doen, dan pak ik dat op dezelfde manier aan.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Hoe en waarom beweging helpt bij afvallen

Lees meer
Afvallen

Waarom afvallen tijdens de overgang moeilijker wordt (en hoe het toch lukt)

Lees meer
Gezonde levensstijl

De 11 grootste leugens van de junk food industrie

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update