menu
NLbewustgezons logo

Een chronische ontsteking merk je in eerste instantie niet op. Je voelt zo’n ontsteking namelijk niet. Wanneer je de ontsteking wel gaat voelen, dan is het eigenlijk al te laat. Zo’n chronische ontsteking is namelijk een opmaat voor een chronische aandoening zoals reuma, diabetes 2, artrose en tal van andere aandoeningen die de kwaliteit van je leven er niet beter op maken. Zo’n ontsteking wil je natuurlijk voorkomen. Wie wil er nou ziek worden en afhankelijk zijn van medicatie? Helaas eten veel te veel mensen juist voeding die dit soort ontstekingen bevordert. In dit artikel lees je 5 manieren om zo’n chronische ontsteking te verminderen en controle te krijgen over je darmgezondheid.

Wat is een ontsteking?

Wellicht ken je een ontsteking wanneer je een wondje hebt. Heb je vast wel eens gehad. Denk hierbij aan een wondje van een diepe splinter of van een snee. In de directe omgeving van het wondje wordt je huid warmer en het plekje kan gaan jeuken.

Chronische ontsteking voorkomen. Meer weten? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Wat er eigenlijk gebeurt is dat je immuunsysteem een reactie geeft op die splinter of op die snee. Je immuunsysteem gaat hard aan het werk om bacteriën te verdrijven en om de beschadigde cellen weer te herstellen. Deze ontsteking is een beschermende reactie van het lichaam.

Zo’n ontsteking zorgt er dus voor dat je van het wondje geneest en dat alle bacteriën vernietigd worden. Je witte bloedlichaampjes doen hier het zware werk. Dit is dus een goed systeem.

Wat is het probleem dan?

Een ontsteking op je huid, vanwege een wondje, is niet erg. Dit is juist goed. Je immuunsysteem zorgt er immers voor dat het wondje geneest en dat bacteriën onschadelijk gemaakt worden.

Het wordt een heel ander verhaal wanneer de ontsteking binnen in je lichaam plaats vindt. Je ziet en voelt deze ontsteking eigenlijk niet. Je noemt zo’n ontsteking ook wel een laaggradige ontsteking of een chronische ontsteking.

Dit soort ontstekingen lijken steeds vaker voor te komen. En helaas worden ze vaak over het hoofd gezien omdat ze uit bloedonderzoek niet altijd naar voren komen. Ze vormen een belangrijk risico voor je gezondheid en voor de kwaliteit van je leven, in de nabije toekomst.

Symptomen van zo’n ontsteking

De waslijst van symptomen vanwege zo’n laaggradige ontsteking is enorm. Je zou bijvoorbeeld last kunnen hebben van:

  • Chronische obstipatie
  • Onverklaarbare misselijkheid
  • Vermoeidheid
  • Een onregelmatige bloeddruk
  • Onregelmatige menstruatie en PMS
  • Acne
  • Temperatuurverhogingen
  • Een minder goed werkend orgaan, waar die ontsteking zit
Meerdere ontstekingen in je lichaam

Een acute ontsteking is dus geen probleem omdat ons lichaam zichzelf aan het helen is. Het probleem zit hem in de chronische ontsteking. Zo’n laaggradige ontsteking werkt helemaal niet helend voor ons lichaam. Sterker, zo’n ontsteking is destructief.

Uiteindelijk leiden chronische ontstekingen tot beschadigingen van lichaamscellen en van lichaamsweefsel. Dit aangezien al je weefsel uit lichaamscellen bevat. En dit zorgt weer voor een uitgeput immuunsysteem, omdat je immuunsysteem de hele tijd in gevecht is met het “wondje” en de “bacteriën”.

Je immuunsysteem keert zich tegen je

Dit uitgeputte immuunsysteem is waar het gevaar ligt. Dit kan namelijk leiden een auto-immuunziekte. Dit is een aandoening waarbij je lichaam zichzelf aanvalt. Je immuunsysteem heeft geen idee meer waartegen het vecht; de indringers of tegen je eigen lichaam.

Chronische ontsteking is een groot probleem

Steeds meer mensen leven met chronische ontstekingen. Vaak hebben ze dit niet eens door! In Nederland zijn er bijvoorbeeld ongeveer 2 miljoen mensen met een bepaalde vorm van gewrichtsontsteking.

Veel vrouwen lijden bijvoorbeeld aan artrose. Volgens de nieuwste inzichten is dit helemaal geen kwestie van slijtage  maar van chronische ontstekingen.

Het gevolg van zo’n ontsteking?

De Amerikaanse auteur en onderzoeker Dr. Joe Dispenza gaat in zijn boek “Becoming Supernatural” zelf zo ver dat hij stelt dat 95% van de chronische aandoeningen afkomstig zijn door chronische ontstekingen.

Chronische ontstekingen spelen namelijk een belangrijke rol bij het ontstaan van hart- en vaatziektes, Alzheimer, hoge bloeddruk, fibromyalgie, depressie, botontkalking, obesitas, insulineresistentie, reuma, veel huidproblemen, chronische vermoeidheid en zelfs kanker!

We gaan nu iets dieper in op wat voor een narigheid een chronische ontsteking kan veroorzaken. Daarna zal ik je vertellen hoe je zo’n ontsteking kunt voorkomen.

Hartaanval en beroertes

Een chronische ontsteking zorgt ervoor dat de wanden van je bloedvaten  aangetast raken. Hierdoor loop je dus een extra hoog risico op hoge bloeddruk of een beroerte. Een hoge bloeddruk is een belangrijke indicator voor het krijgen van een hartaanval.

Wist je dat een hartaanval (of een hartziekte) tot de belangrijkste doodsoorzaken behoren?

Je hersenen

Ook kan een chronische ontsteking ervoor zorgen dat je hersencellen aangetast raken. Een merkbaar gevolg hiervan is dat de ziekte van Alzheimer zich ontwikkelt.

Meer organen die geraakt kunnen worden

Andere organen die aangetast zouden kunnen raken door een chronische ontsteking zijn de spijsverteringsorganen; de galblaas, je alvleesklier en het orgaan dat afvalstoffen verwijderd; je nieren.

Je immuunsysteem

Dan zijn we er nog niet omdat een chronische ontsteking er ook voor kan zorgen dat je immuunsysteem op hol slaat zodat er allerlei allergische reacties ontstaan. De grootste twee organen van je lichaam, je huid en je darmen, ondervinden de meeste klachten. Hierbij kun je denken aan PDS, Crohn en GERD

De meest voorkomende huidklachten als gevolg zijn van zo’n chronische ontsteking: allerlei huid allergieën, eczeem en psoriasis.

Daarnaast kun je problemen ervaren zoals fibromyalgie, astma en Multiple Sclerose.

En dan hebben we het nog niet gehad over allerlei onduidelijke en onbegrepen pijnklachten.

Best heftig, toch? Ok, dan gaan we nu eens kijken naar hoe we zo’n chronische ontsteking kunnen voorkomen of genezen.

Hoe kan je zo’n ontsteking genezen?

Een chronische ontsteking is dus een reactie van je immuunsysteem. Je immuunsysteem beschermt en herstelt je lichaam normaal gesproken zodat je gezond blijft. Daarom is het goed om te weten dat meer dan 70% van alle cellen van je immuunsysteem zich aan de binnenkant van het spijsverteringskanaal bevinden.

Ze zitten vooral in je darmen.

Voeding speelt daarom een mega belangrijke rol bij het versterken (of juist het verzwakken) van je immuunsysteem. Het hangt dus van je voedingskeuze af in hoeverre je zo’n chronische ontsteking zult aanwakkeren of juist kunt voorkomen.

Ook stress speelt een belangrijke rol. Lees de onderstaande manieren om een chronische ontsteking te voorkomen.

Wil je meer weten over gezond eten, gezond leven en wil je vooral niet chronisch ziek worden? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

5 Manieren om chronische ontstekingen te voorkomen

Hier zijn tips die kunnen helpen ontstekingen te verminderen en die je ook op weg helpen om je algehele darmgezondheid te verbeteren. Een goede gezondheid begint immers in je darmen.

1. Kies voor een ontstekingsremmend dieet

Eet gewoon die dingen niet die tot een ontsteking kunnen leiden. Wat moet je niet meer eten (of in ieder geval minder eten)?

  • Sterk bewerkte voeding
  • Suiker (in al zijn namen: dextrose, maltose, saccharine, HFCS, sucrose ….)
  • Kunstmatige zoetstoffen
  • Alcohol
  • Omega 6 vetten (Deze vetten zijn in principe gezond, maar doordat de meeste mensen veel te veel junkfood en andere sterk bewerkte voeding eten, krijgen zij eveneens veel te veel van deze ontstekingsbevorderende omega 6 vetten binnen.)
  • Transvetten

Wat kun je wel eten?

  • Fruit, vooral bessen, druiven,appels en kersen
  • Groenten zoals boerenkool (soort superfood) kool, bloemkool, broccoli en spruitjes
  • Smaakmakers zoals knoflook, uien en gember
  • Specerijen zoals fenegriek, kaneel en kurkuma
  • Verse kruiden zoals koriander, basilicum, rozemarijn en tijm
  • Gezonde vetten zoals olijfolie en kokosvet
  • Omega 3 vetten zoals in vis, lijnzaad en rauwe noten
  • Eiwitten, vooral plantaardige
  • Zonlicht voor de broodnodige vitamine D (Zonlicht kun je natuurlijk niet eten, maar je kunt dagelijks toch wel een uurtje buiten doorbrengen?)
2. Een eliminatiedieet

Als je vermoedt dat bepaalde voedingsmiddelen een ontsteking in je onderbuik veroorzaken, dan is het misschien de moeite waard om een ​​eliminatiedieet te proberen.

Bij een eliminatiedieet verwijder je bepaalde voedingsmiddelen uit je dagelijkse voedingspatroon, waarvan jij vermoedt dat ze verband houden met je (darm)problemen of de ontsteking.

Hou dit tussen de 2 tot 3 weken vol.

Ervaar vervolgens hoe je je voelt. Voeg de voedingsmiddelen die je niet meer hebt gegeten, in de afgelopen weken weer toe aan je voedingspatroon en ervaar vervolgens hoe je je voelt.

Veel mensen hebben bijvoorbeeld last (van hun darmen) door het consumeren van zuivel, citrusvruchten, nachtschade groenten, gluten en sojasaus.

3. Minder stress

Mensen maken zich tegenwoordig veel te druk. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat slechts weinig mensen tevreden zijn op hun werk. En ook privé schort er vaak het een en ander.

Er gebeurt dan ook zoveel in ons leven. Dan is er weer een Amerikaanse president die gekke dingen roept, dan zal de Brexit ons economisch raken. Vervolgens vallen de resultaten op je werk tegen en sta je veel te vaak in de file.

Laat ik stellen dat er maar 1 persoon is die hiermee om moet leren gaan. Dat ben jij.

Waarom? Omdat stress is gekoppeld aan ontstekingen. Zo’n ontsteking zou zelfs een hartaanval kunnen veroorzaken.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je gaat doen om jouw stress oorzaken aan te pakken, of om de stress te laten afvloeien. Denk aan yoga, sporten en mediteren, doe ik ook, werkt als een raket!! douchen. Of ga naar de sauna of je neemt een coach in de hand die je begeleid.

Het is namelijk aangetoond dat wanneer je de vecht-of-vluchtmodus komt (de stresssituatie) dat je eten veel minder goed verteert. En dat is dus niet zo mooi.

Wil je meer grip op je leven krijgen? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

4. Neem probiotica

Probeer dagelijks probiotica binnen te krijgen. Probiotica helpt bij het bevorderen van gezonde darmbacteriën en het bestrijden van slechte darmbacteriën. Probiotica zijn levende (goede) bacteriën. Je vindt ze o.a. in yoghurt, zuurkool en augurken (gefermenteerde groenten).

5. Zorg ervoor dat je de juiste hoeveelheid voedingsstoffen krijgt

Het is belangrijk dat je lichaam essentiële voedingsstoffen binnen krijgt die helpen bij de bestrijding van ontstekingen. Denk hierbij aan de B-vitamines, omega-3 vetzuren, vitamine D en magnesium.

Zelf slik ik al jaren extra omega 3 en magnesium supplementen. Ook maak ik elke morgen een mega groente/fruit smoothie zodat ik bij de start van de dag al veel gezonde stoffen binnen krijg.

Meer weten?

Een ontsteking kan dus een groot aantal ongewenste gezondheidsklachten veroorzaken. Dat is niet zo mooi en je kan dit voorkomen.

Meer weten over gezond leven, gezond leven, een gezond gewicht (niet onbelangrijk)? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen eens.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

NLbewustvoedingsadvies

Als voedingsadviseur kan ik jou ook persoonlijk adviseren. De meeste mensen die ik spreek willen afvallen en dat is prima omdat een gezond gewicht een heleboel gezondheidsvoordelen oplevert.

Maak ook een afspraak voor online en persoonlijk consult voor voedingsadvies. Investeer in jezelf! Je bent het waard.

Wil jij ook de maandelijkse update ontvangen, vol gezonde info die je leven energieker, leuker en gezonder maakt? Wil je niet missen, toch?

Bronnen:
1. https://www.healthline.com/health/digestive-health/reducing-inflammation-gut-health#5
2. https://www.hsph.harvard.edu/news/hsph-in-the-news/childhood-adversity-inflammation/ 
3. http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/03/07/inflammation-triggers-disease-symptoms.aspx

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Calorieën tellen heeft geen zin, de ene calorie is de andere niet.

Lees meer
Gezonde levensstijl

Stress, gooi het eruit!

Lees meer
Afvallen

10 Bewezen tips om af te vallen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update