menu
NLbewustgezons logo

Dik zijn is een oplossing? Hoezo dan? Deze moet ik even uitleggen en ik hoop dat je mij niet verkeerd begrijpt. Dik zijn ervaren veel mensen als best vervelend. Je kleding zit immers niet goed, die buik zit in de weg als je je veters vast maakt en mensen kijken je aan wanneer je op straat een patatje eet. “Vind je het gek dat je te dik bent?” Je hoort en voelt het de mensen denken. Waarom ben je eigenlijk dik geworden? Natuurlijk bestaat er een erfelijk component, maar daar kunnen de meeste mensen zich niet achter verschuilen. Dik zijn zit namelijk echt niet bij iedereen in de genen. Dik zijn is zoveel meer dan alleen maar de getallen op je weegschaal. Vele aspecten spelen een rol. Denk eens aan de buurt waarin je vroeger woonde, de eetgewoontes van je ouders, stress, je inkomen, je kennis over voeding, jeugdtrauma’s en noem het maar op. In dit artikel hoop ik je inzicht te mogen geven in de redenen waarom mensen te dik zijn geworden. 

Dik zijn is een oplossing. Tuurlijk niet! Wil je afvallen Lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Dik zijn is natuurlijk geen oplossing

Natuurlijk is dik zijn geen oplossing. Wie eet er zich nou voor de lol 20 of 30 kilo zwaarder? Dit doe je toch niet vrijwillig? Niemand wil dik zijn. Dik zijn is geen pretje (althans, deze indruk krijg ik van mijn cliënten die ik spreek via mijn online voedingsadviespraktijk).

Mensen met overgewicht worden regelmatig gestigmatiseerd en gepasseerd voor allerlei zaken. Denk hierbij niet alleen aan promoties, denk hier juist ook aan sociale en intieme relaties.

Dit is zoals ik het zie; het dik zijn zelf is het probleem eigenlijk niet. Dik zijn is de uitkomst van een som waarin gewoontes (voeding, beweging, slaap en stress) een belangrijke rol spelen.

De vraag is nu ook, “Hoe komen die gewoontes eigenlijk tot stand?”

Gewoontes leiden tot overgewicht

Laten wij eens kijken naar die gewoontes. Vanuit gewoontes ga je immers eten, wel of niet sporten, te laat naar bed en dat soort dingen. Hoe komen die gewoontes tot stand?

Je merkt al dat dit geen standaard artikel is. Ik denk namelijk dat overgewicht een gevolg is van bepaalde gewoontes en dat die gewoontes bewust of onbewust tot stand zijn gekomen door diepere onbewuste gevoelens.

Gevoelens leiden tot bepaalde gewoontes en die leiden tot overgewicht

Diepere onbewuste gevoelens, daar gaat het om. Iedereen heeft wel eens in zijn of haar leven een trauma opgelopen.

Wie is er niet flink voor schut gezet tijdens de jeugd? Hoeveel vrouwen zijn er wel niet seksueel onheus bejegend of aangerand? Mannen ook trouwens. Wiens opvoeding is nou helemaal foutloos verlopen? Wie heeft nou niet ervaren dat het vertrouwen dat je in iemand had, flink beschadigd raakte?

We hebben allemaal ons rugzakje. De (nieuwe) vraag is nu; “Hoe ga je ermee om?”

Overeten is een veel voorkomende manier om met trauma’s, teleurstellingen en andere vervelende gebeurtenissen om te gaan. Niet alleen overeten, ook overmatig alcohol en drugs gebruik.

We gaan straks eens kijken naar de redenen waarom mensen dik zijn geworden. Nu volgt een persoonlijk verhaal.

Dik zijn door onbewuste problemen?

Ik kan het mij voorstellen dat je je momenteel een beetje oncomfortabel voelt. Wellicht ben je te zwaar (of dat vind je van jezelf) en dan lees je dit!

Normaal gesproken lees je iets in de trant van “Dik zijn door te weinig beweging”, of “Overgewicht ontstaat door hormonen”, of (stuk negatiever) “Dikke mensen zijn lui”…. dat soort dingen. Nu dus even niet.

Daarom neem ik je even mee een klein stukje van mijn persoonlijke geschiedenis.

Er was eens …. en er gebeurde wat

Iedereen heeft zijn eigen rugzakje, ik dus ook. Op 22 jarige leeftijd woonde ik een tijdje in Spanje en zijn mij een aantal bijzonder vervelende (traumatische) dingen overkomen. Ik laat even in het midden wat het was, omdat dit artikel daar niet over gaat. Wat er wel toe deed wat dat ik deze bagage mee terug nam naar Nederland.

Weer in Nederland dronk ik op feestjes te veel bier en ik ging naar te veel feestjes. Ik dacht niet na over mijn voeding, ik at gewoon alles. Wel sportte ik heel erg veel. Vooral krachttraining. Ook werkte ik veel en ik was niet vaak alleen. Dat wilde ik niet. Dit leven hield ik vol.

Toen ik 25 jaar was, ging ik werken bij een keiharde verkooporganisatie. Veel stress, korte nachten (vaak zat ik al om 7:00 uur in de auto), ongezond eten en wederom veel feestjes en veel sporten.

Ik voelde mij verre van gelukkig, ik was totaal niet fit, had last van mijn onderrug (stress) en ik kocht een business suite in de maat 58. Een paar jaar daarvoor volstond maat 52! (Inmiddels ben ik al jaren weer maat 52).

In amper 3 jaar was ik zo’n 35 kilo aangekomen en woog ik meer dan 100 kilo. Veel te zwaar.

Dik zijn was een oplossing. Ik was 27 jaar, woog ruim 100 kilo, had rugpijn (onderrug, door stress), RSI in beide armen, werkte veel teveel en ik ging met een knoop in mijn buik naar kantoor. Natuurlijk wilde ik dit allemaal niet.

Hoe loste ik dit op?

Omdat ik mijn leefpatroon totaal niet koppelde aan de traumatische gebeurtenissen, wist ik eigenlijk niet wat ik moest doen. Wel wist ik dat ik het een en ander moest veranderen.

Allereerst zocht ik een ander type werkgever. Dit bleek een langer proces dan gedacht en uiteindelijk lukte dit.

Nogmaals, ik had geen idee wat ik moest veranderen. Ik wist alleen dat ik mij niet happy voelde met mijn algehele situatie. “Dingen veranderen” leek voor mij de juiste weg.

In de tussentijd had ik ook een coach in de arm genomen. Deze coach hielp mij op tal van mentale gebieden. Ik ben nu 15 jaar verder en soms ga ik er nog steeds heen, voor raad en inzichten.

Verandering nummer 3: Anders eten. Jarenlang haalde ik al mijn eten uit de supermarkt. Een keer per week laadde ik mijn auto vol voedsel. Maar ik werd er niet gezonder op. Vandaar dat ik zo veel mogelijk stopte met mijn supermarktbezoekjes en naar de groenteboer, de slager en de ambachtelijke bakker ging.

Veel beter eten en veel lekkerder!

Aanpassing nummer 4: Sporten. Ik sport mijn hele leven al. Tennis, wielrennen, krachttraining, rugby, kick boxen, schaatsen ik vind het allemaal leuk. Ik werd door mijn toenmalig directeur uitgedaagd om de Mont Ventoux op te fietsen. (Ik was toen 32 jaar wist toen niet eens dat dit een berg was).

Om een lang verhaal kort te maken; veel trainen, veel zweten, veel calorieën verbranden en het jaar erop gewoon weer die Ventoux opfietsen. Die berg heeft mij veel gezondheidswinst opgeleverd en lichaamsgewicht gekost.

Fast forward naar vandaag. Inmiddels ben ik 43 jaar, heb ik veel meer van de wereld gezien, veel gelezen, studies afgerond, een gezin gesticht en voel ik mij zeer gelukkig, fit, rijk en ervaar ik overdaad en vrijheid. Heerlijk!

5 Redenen waarom mensen dik zijn

Hieronder heb ik 5 redenen beschreven waarom mensen dik zijn geworden. Kijk eens in hoeverre jij je herkent in de onderstaande situaties.

1. Jeugd trauma’s, wie heeft ze niet?

Laten we er geen doekjes om winden; iedereen heeft jeugdtrauma’s. Iedereen heeft wel eens iets meegemaakt, wat zijn of haar leven heeft getekend. Dit hoeft niet perse verkeerd uit te pakken. Veel mensen die iets vreselijks hebben ervaren, rechten hun rug en maken er het beste van. Natuurlijk zijn er ook mensen die bij de pakken neer blijven zitten en zwelgen in zelfmedelijden.

Ok, waar het nu om gaat is hoe je bent omgegaan met zo’n vervelende ervaring. Onbewust zoeken mensen vaak hun heil in overcompensatie. Eten is wat dat betreft een makkelijke keuze. Er is namelijk genoeg eten.

Veel van dergelijk troostvoer bevat stofjes (waaronder suiker) die het overleving- en beloningscentrum in je hersenen stimuleren.

Neurologische paden

Door het veelvuldig eten van junkfood (chips, ijs, candy bars), snacks en andere meuk geven je hersenen vrijwel direct signalen af waardoor je voor even een plezierig gevoel ervaart. Herken je dit?

Dit neurologische pad, wat in je hersenen is ontstaan is, wordt steeds krachtiger na iedere keer dat je eet. Het deel van je hersenen die dit regelt (het beloning- en overlevingscentrum) wordt immer steeds gestimuleerd. Dit is pure biologie!

Het eten van pijn of verdriet verandert dus in een gewoonte die je amper kunt stoppen. Je kunt pas breken met deze gewoonte, wanneer je het onderliggende probleem aanpakt; het trauma zelf.

Ofwel: neem de pijn weg zodat de gewoonte verandert.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Eten, alcohol, drugs en suiker

Het maakt in dat opzicht ook niet uit of je veel junkfood (vooral suiker) eet, alcohol drinkt of dat je drugs gebruikt. Steeds wordt hetzelfde centrum in je hersenen gestimuleerd. Daar is geen wilskracht tegenop gewassen.

Je ziet, teveel eten komt niet alleen maar omdat de producten aantrekkelijker zijn gemaakt. Het komt voor een belangrijk deel door een niet op te vullen leegte of een gat dat ontstaan is door een nare ervaring in je leven. Dik zijn is dan het resultaat van het “verwerkingsproces”.

Natuurlijk is meer eten (alcohol of drugs) nooit een oplossing voor je problemen, maar het verzacht je pijn voor even. Daarna voel je je natuurlijk weer schuldig.

Wanneer je dus wilt afvallen, is eigenlijk iedere poging zinloos. Je drang om te eten is groter dan je wens om slanker te zijn. Dit los je alleen op door aan jezelf te werken. Ik kan je dit van harte aanbevelen. De wereld ziet er echt veel mooier uit dan wat je nu ziet.

Speciaal om je een beter gevoel over jezelf te geven heb ik het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf geschreven. Gun jij het jezelf?

2. Onzekerheid

Wij mensen willen altijd ergens bij horen. Zo zijn wij biologisch gezien geprogrammeerd. Dit komt doordat wij als soort hebben kunnen overleven door samen te werken. Derhalve ontstonden de eerste “samenlevingen” al in de prehistorie.

Alles wat ervoor zou kunnen zorgen dat wij niet meer binnen een groep zouden passen, zullen wij uit alle macht willen voorkomen. Dit gaat heel erg ver. Wie wordt er nou op eigen initiatief crimineel, vandalist, hooligan of drugsgebruiker?

Niemand wordt zo geboren, dit ontwikkelt zich omdat mensen in de directe omgeving dit soort dingen voordoen.

Dit geldt ook voor eten. Wat jij eet, eet je kind. Als de vriendjes en vriendinnetjes vaak chips eten en frisdrank drinken op school, dan zal jouw kind dit ook willen doen. En wat doe je dan als ouder? Je wilt aan de ene kant dat je kind zich gezond ontwikkeld. Aan de andere kant wil je ook dat je kind sociaal geaccepteerd wordt. Lastig toch?

Kijk eens naar jezelf. Neem jij een bak sla mee naar de bedrijfskantine, of eet je min of meer hetzelfde als je collega’s?

3. Groepsdruk

Groepsdruk en onzekerheid spelen bieden een belangrijke rol bij het ontstaan van overgewicht. Hoeveel tieners gaan dagelijks wel niet naar de supermarkt of naar een fastfood restaurant om te snacken?

Je hoort er bij, omdat je dezelfde dingen doet als de groep. Wij mensen laten ons onbewust leiden door 2 basis instincten; het maximaliseren van plezier en het voorkomen van pijn.

Deze instincten worden geregeld in ons zogenaamde reptielenbrein. Dit brein regelt ook de fight/flight reactie en ons eat/mate gedrag. Zonder eten gaan wij immers dood en als wij ons niet voortplanten dan sterven wij uit.

Groepsdruk heeft een directe invloed op ons reptielenbrein.

4. Stress

Chronische stress en een belangrijke oorzaak dat mensen dik zijn geworden. In diverse andere artikelen, die je kunt leven op deze site, heb ik daar al veel over verteld.

In het kort komt het hier op neer. Door chronische stress maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Cortisol zorgt voor meer glucose in je bloed en omdat er meer glucose in je bloed zit, pompt je alvleesklier meer insuline in je bloed.

Insuline is het vetopslaghormoon. Door de stress, slaat insuline dus veel glucose op in je vetcellen. En dat is nog niet alles, omdat insuline tevens de mogelijkheid van je lichaam belet om die vetreserves aan te spreken als energiebron. Het gevolg? Stress maakt je dikker.

Ik kan het je van harte aanbevelen om te gaan mediteren. Doe ik ook. Niet voor mijn gewicht, gewoon omdat ik me er super goed door voel.

Wil jij nu ook je onderliggende issues aanpakken en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

5. Slecht slapen

Een slechte nachtrust, of beter gezegd wanneer je sowieso te weinig slaapt, verstoort de werking van belangrijke neurotransmitters. Hoe je dit gaat merken? In de middag heb je trek in iets zoets, iets vettigs, of iets hartigs. Herkenbaar?

Ook over slecht slapen heb ik veel geschreven. Wil jij ook verantwoord afvallen? Probeer dan meer te slapen en lees het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Dik zijn is een club

Echt, onnoemelijk veel mensen voelen zich onzeker, durven bepaalde beslissingen niet te nemen of vinden het moeilijk om hun “demonen” onder ogen te komen. Dik zijn komt doordat mensen te veel verkeerde voeding eten. En hoe komt dit? Juist, diepere onbewuste emoties en gevoelens.

Door die onbewuste emoties en gevoelens te durven aanpakken, verwijder je de oorzaak waarom je wilde eten. Maar lang niet iedereen durft dit? Lang niet iedereen beseft dit en lang niet iedereen wil dit.

Dik zijn kan namelijk ook een comfortabel gevoel geven. Het kan je een identiteit bieden, een houvast. Niet een leuke identiteit of een leuk houvast, maar je weet in ieder geval waar je aan toe bent.

Meer weten?

Ben je het zat om dik te zijn? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Dat werkt.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan anders!

In dit e-boek leer je o.a. dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen. Ook bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme spelen een belangrijke rol.

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu


NLbewustvoedingsadvies

Ben je het dik zijn ook zat en wil je afvallen? Wat absoluut niet werkt (maar volgens mij weet jij dit al) is om minder te eten. Nooit doen. Je metabolisme vertraagt namelijk, zodat je na verloop van tijd weer aankomt. Het bekende jojo-effect.

Wat je zou kunnen doen is een online consult voor voedingsadvies met mij te kiezen. Je ontvangt dan een vragenlijst, die je invult. Doe dit zorgvuldig omdat ik een goed beeld van je moet hebben om je op de juiste manier te adviseren.

Tijdens het gesprek (via Skype of Facetime, net wat makkelijk is) geef ik je veel info die op jou persoonlijke situatie van toepassing is.

Omdat je veel info ontvangt, heb ik ook nog een document van meer dan 75 pagina’s vol met gezonde info samengesteld. Je leest o.a. over de rol van hormonen, bloedsuikerspiegel, stress, slaap etc. Zit bij de prijs inbegrepen.

Het is namelijk belangrijk dat jij zelf meer weet over gezond eten en wat voor jou werkt. Hoe meer je weet, hoe beter je in staat bent om zelf de juiste keuzes te maken. En daar gaat het om, toch?

Tot snel!

Ontvang ook maandelijks een update vol met gezonde en leuke info. Wil je niet missen, toch?

Maandelijkse updates

Bronnen:
1. The Culture Code, Clotaire Rapaille
2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-weight/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Hoe klopt de supermarkt extra geld uit je zak?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom het Pioppi dieet wel werkt

Lees meer
Gezonde levensstijl

Is bacon echt zo ongezond?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update