Menu

Blog

Cart

2019-02-09

Het niveau van dopamine verhogen is belangrijk om goede en prettige gevoelens te ervaren. Dopamine is namelijk een neurotransmitter en daarom speelt het een hele belangrijke rol bij de overdracht van prikkels. Zo speelt dopamine een belangrijke rol bij onder andere je motivatie, je libido, plezierige gevoelens en ook bij depressies en zelfs bij de ziekte van parkinson. De vraag is dus, hoe kan je het niveau van dopamine verhogen? Dopamine wordt aangemaakt door activiteiten waar je plezier aan ervaart zoals sporten, eten of seks. Dopamine verhogen helpt dus om je beter te voelen. Wanneer je een tekort aan dopamine hebt, kun je je sloom en gedeprimeerd voelen. Een tekort speelt zelfs een rol bij het ontstaan van Parkinson. In dit artikel lees je hoe je op natuurlijke wijze het niveau van dopamine kan verhogen. 

Dopamine betekenis

Dopamine is een neurotransmitter die betrokken is bij de beloning van je gedrag. De neurotransmitter dopamine wordt in je hersenen aangemaakt en het speelt ook een rol bij veel andere processen die zich in je hoofd afspelen. Hierbij kun je denken aan het al dan niet ontstaan van migraine, goed kunnen leren, motivatie, misselijkheid en zelfs de ziekte van Parkinson en depressieve gevoelens.

Dopamine verhogen. Meer weten? Download het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Waarom zou je het niveau van dopamine verhogen?

Naast de belangrijke taken in je hersenen, is dopamine betrokken bij het bewegen van je spieren, het reguleren van je ademhaling, je honger en ook je eetlust. Redenen genoeg om je dopamine niveau te verhogen, toch?

Wanneer maakt je lichaam dopamine aan?

Dopamine wordt dus door je lichaam zelf aangemaakt en het is een belangrijk onderdeel van ons overlevingsmechanisme. Dopamine is een beloning voor gedrag dat je helpt te overleven. Het wordt alleen afgeven op momenten dat het nodig is. Als dit gebeurt, dan ervaar je een golf van genot. Dit is heel erg prettig.

Dopamine heeft een sterke invloed op je emoties en je primitieve instincten. Hierbij kun je denken aan eten en seks.

Het plezierige gevoel dat je ervaart, zorgt ervoor dat je dit gedrag wilt herhalen. Je zou dopamine als een soort natuurlijke feel good drug kunnen zien.

Wil je meer weten over neurotransmitters, zoals dopamine, endorfine en adrenaline? Lees dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk eens.

Hoe kun je het niveau van dopamine verhogen?

Een dopaminegehalte wat op een goed niveau is, heeft positieve effecten op allerlei belangrijke zaken zoals je motoriek, je emoties, het gevoel van beloning en op je motivatie. Wanneer het niveau van dopamine in je lichaam dus hoog genoeg is, dan voel je je blij en energiek. Je voelt je geweldig.

Aan de andere kant, kan een laag niveau leiden tot een lusteloos of moe gevoel. Je kunt het niveau van dopamine verhogen door te sporten en door bepaalde voedingsmiddelen.

De onderstaande manieren helpen om het niveau van dopamine te verhogen.

1. Dopamine verhogen met sport

Wanneer je sport komen er stoffen vrij die de aanmaak van dopamine verhogen. Wanneer je gaat hardlopen bijvoorbeeld, merk je de eerst 5 tot 10 minuten dat het wat moeite kost. Na die paar minuten, maakt je lichaam een andere neurotransmitter (endorfine) aan, waardoor je als het ware op een wolk loopt.

Je zit dan in een soort roes. Je noemt dit ook wel de “runners high.” Na het sporten maakt je lichaam dopamine aan en dit resulteert in een gelukzalig en trots gevoel.

Door het sporten als geheel, kun je het niveau van dopamine verhogen. Hierdoor ga je je een stuk gelukkiger, opgewekter en gemotiveerder voelen. Artsen adviseren niet voor niets om te gaan sporten, wanneer je je lusteloos of vermoeid voelt.

Je hoeft overigens echt geen atletische toeren uit te halen. Zorg ervoor dat je dagelijks minimaal aan 30 minuten beweging komt. Bij deze beweging kun je denken aan fietsen, wandelen, klussen en dergelijke.

Wil je meer weten over hoe je de aanmaak van deze (en andere) feel good stofjes stimuleert? Download dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

2. Dopamine verhogen met de juiste voeding

Dopamine wordt door je eigen lichaam aangemaakt. Je dit proces kunnen stimuleren door bepaalde vitaminepillen te slikken, die de aanmaak van dopamine verhogen. Maar ons lichaam is een bijzonder complex geheel. Het heeft meerdere stoffen nodig, om dopamine aan te kunnen maken. Je lichaam heeft bijvoorbeeld ook zuurstof, mineralen en antioxidanten nodig.

Die andere stoffen vind je in de gezonde en lekkere voedingsmiddelen, die hieronder beschreven staan.

3. Chocola eten en dopamine verhogen

Yes, denken veel mensen nu. Heerlijk chocola eten! Nou, zo werkt het niet. Let wel, het gaat erom dat je echte pure chocola eet. Dat houdt in chocola die minimaal voor 70% bestaat uit cacao. En je hoeft ook geen hele repen naar binnen te werken. Een paar brokjes per dag is genoeg.

Van chocola is ook wel bekend als afrodisiacum. Het kan je libido verhogen. Je zou kunnen zeggen dat, door het eten van chocola, je 2 vliegen in 1 klap slaat; zowel de chocola zelf, als de seks die eruit voort kan vloeien, kun je het niveau van dopamine verhogen.

4. Aardbeien

Nog zo’n lekkere voedingsbron, aardbeien. Ze zijn erg rijk aan antioxidanten, mineralen en vitaminen. Net zoals bessen overigens. De antioxidanten hebben positieve effecten op het beschermen van je dopaminecellen.

5. Appels

Appels bevatten sterke antioxidanten die helpen om je dopamine niveau op een goed niveau te houden. Voor het beste resultaat eet je de appel met schil en al.

6. Bananen

Nog een lekker stuk fruit. Bananen bevatten een belangrijk stofje dat nodig is bij de productie van dopamine.

7. Dopamine verhogen door vis te eten

Vis is een belangrijke leverancier van de mega gezonde omega 3 vetten. Je hersenen zijn er dol op. Niet voor niets wordt omega 3 ook wel hersenvoedsel genoemd. Maar goed, omega 3 vetten zijn erg belangrijk voor de aanmaak van neurotransmitters, waaronder dopamine.

8. Amandelen

Amandelen hebben dezelfde effecten als chocola. Neem vooral de onbewerkte amandelen. De bewerkte amandelen bevatten vaak te veel zout.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

Meer weten over dopamine verhogen?

Wil je meer weten over dopamine verhogen en over de andere neurotransmitters? Download dan het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk.

Of wil je juist gezonder, fitter, slanker zijn en je gewoon goed voelen? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen. Hoe meer je weet over gezond eten en leven hoe beter jij zelf de juiste keuzes kunt maken. En dat is belangrijk, toch?

Dopamine verhogen, een mentale boost

Een depressie kan je voorkomen door de aanmaak van neurotransmitters zoals dopamine en endorfine te stimuleren. Hoe jij denkt over jezelf en hoe jij je voelt in bepaalde situaties is bepalend voor gevoelens van geluk, blijheid en waardering. Meer weten? Lees dan het motiverende e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

Vergeet je niet aan te melden voor de maandelijkse update vol leuke en gezonde tips die je leven aangenamer maken. Wil je niet missen, toch?

Maandelijkse updates

Bron:
1. https://holistik.nl/dopamine/
2. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dopamine

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Fit worden door gewoontes. Hoe word ik weer fit?

Lees meer
Blog

Hoe kun je zo goed mogelijk met COPD omgaan?

Lees meer
Gezonde levensstijl

De bacteriën in je darmen. Hoe kwetsbaar?

Lees meer

Mis geen gezonde tips meer