menu
NLbewustgezons logo

Omega 3 vetten hebben een beschermende invloed op hart- en vaatziekten, je hersenen en je immuunsysteem. Er bestaan vele internationaal uitgevoerde onderzoeken naar de positieve werking van omega 3 vetten. Ook bevelen tal van gezaghebbende organisaties het gebruik van omega 3 aan, zoals de Food and Drug Administration (FDA) en het European Society for Cardiology. Deze organisaties gaan zelfs zover dat ze adviseren om omega 3 in te zetten bij de preventie en de bestrijding van hart- en vaatziekten.

Waar zit omega 3 in?

Je vindt omega 3 vetten in vette vis, zoals zalm, makreel en haring, maar je vindt ze ook in voedingssupplementen. Deze kun je bij elke drogist kopen en zijn niet duur. Dagelijks 1 zo’n pilletje, of het consumeren van, minimaal 2x in de week vette vis, kan al leiden tot dramatische dalingen in hartaanvallen, vaatziekten en zelfs sterfte. Ook depressiviteit kun je voorkomen en zelfs verhelpen met omega 3. Je hersenen bestaan voor 60% uit vet en zijn dol op omega 3. In omega 3 zitten allerlei stoffen die goed zijn voor je hersenen.

Anders neem je toch een medicijn?

Maar farmaceutische bedrijven hebben toch medicijnen ontwikkeld om hart- en vaatziekten te bestrijden? Ja, dat klopt. Er bestaan medicijnen die je goede(HDL) laat stijgen en je slechte cholesterol (LDL) laat dalen. Maar daar zitten alleen wat bijwerkingen aan zoals spierpijn en erectiestoornissen. De oorzaak van die bijwerkingen ligt in het feit dat medicijnen opgebouwd zijn uit synthetische stoffen. Dat zijn dus niet-lichaamseigen stoffen, je lichaam heeft er moeite mee om die synthetische stoffen te verwerken. Die bijwerkingen heb je bij omega 3 dus niet. Omega 3 is een natuurlijke stof, die je lichaam gemakkelijk kan verwerken.

Omega 3 kan depressies voorkomen

Omega 3 dan dus ook preventief werken tegen depressies en psychische stoornissen. Er bestaat een causaal verband tussen depressies en visconsumptie. Dit komt naar voren uit een onderzoek, waarin is gekeken naar de jaarlijkse visconsumptie van de bevolking van een land en het voorkomen van het aantal depressies. Het bleek dat in landen met een hoge visconsumptie, depressies tot 60x minder vaak voorkomen, dan in landen waar de bevolking nauwelijks vis eet. Ook kwamen hart- en vaatziekten in deze landen significant minder voor. Is omega 3 dan een wondermiddel? Het lijkt er wel op. Onderzoeken tonen namelijk ook aan dat omega 3 ontstekingen verminderd bij immuunsysteem ziekten als astma en reuma.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

20 Gezonde leefregels die je makkelijk kunt volgen

Lees meer
Gezonde levensstijl

Bang voor hoge cholesterolwaarden? Wat ouderwets.

Lees meer
Afvallen

Hoe bestrijd je obesitas?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update