menu
NLbewustgezons logo

Bietjes zijn erg lekker en erg gezond. Zo bevatten rode bietjes enorm veel vitaminen, mineralen en andere gezonde stofjes. Hierdoor bieden bietjes je een flink aantal gezondheidsvoordelen zoals een gezond gewicht, ze helpen bloeddruk te verlagen (bron) en ze kunnen je sportieve prestaties verbeteren (bron). Het eten van bietjes zou zelfs de risico’s op het krijgen van kanker verlagen. Dit maakt rode bieten erg gezond. Niet gek toch, van zo’n simpele groente als rode bietjes? Het mooie van bietjes is overigens dat ze gemakkelijk aan allerlei gerechten zijn toe te voegen. In dit artikel ontdek je 9 gezonde eigenschappen van bietjes en waarom je ze vaker zou eten. Bietjes lekker en gezond. Meer over gezond leven lees je in het e-boek Gezond in 10 stappen.

Bietjes zo simpel en zo gezond

Bietjes zijn niet duur, gemakkelijk verkrijgbaar en ze zijn prima te verwerken in allerlei gerechten. Als wij thuis eters op bezoek krijgen bijvoorbeeld, dan maken we regelmatig carpaccio van bietjes. Super lekker, gezond en het valt altijd goed in de smaak bij onze gasten.

Ook verwerken wij bietjes regelmatig in smoothies. En er zijn meer redenen om ze vaker in huis te halen.

 

Bietjes zijn onder duursporters ook heel erg populair. Ze verhogen namelijk de sportieve prestaties. Daarover later meer.

We gaan nu kijken naar de 9 gezonde eigenschappen van rode bietjes.

De 9 gezonde eigenschappen van bietjes

In dit stuk lees je onder andere dat bietjes weinig calorieën bevatten en dat ze bomvol gezonde stoffen zitten. Dit maakt bietjes bijzonder geschikt als je wilt afvallen. En dat is nog lang niet alles, bietjes zijn ook goed voor de hersenen en de bloeddruk.

1. Bietjes bevatten veel voedingsstoffen en maar weinig calorieën

Bietjes bevatten bijna alle mineralen en vitaminen die je nodig hebt en ze bevatten maar weinig calorieën (bron).

Hieronder is een overzicht van de voedingsstoffen die 100 gram portie gekookte bietjes bevat:

  • Calorieën: 44
  • Eiwitten: 1,7 gram
  • Vet: 0,2 gram
  • Vezels: 2 gram
  • Vitamine C: 6% van de ADH
  • Foliumzuur (Vitamine B11): 20% van de ADH
  • Vitamine B6: 3% van de ADH
  • Magnesium: 6% van de ADH
  • Kalium: 9% van de ADH
  • Fosfor: 4% van de ADH
  • Mangaan: 16% van de ADH
  • IJzer: 4% van de ADH
Nog een extra gezond stofje bij bietjes (nitraat)

Naast de bovenstaande gezonde stofjes bevatten bietjes ook allerlei gezonde plantenverbindingen, die tal van gezondheidsvoordelen opleveren. Een van die verbindingen is het stofje nitraat. Nitraat vind je ook in andere groenten zoals spinazie, sla, selderij en andijvie.

Je lichaam zet nitraat om in nitriet en dit stofje maakt je bloedvaten iets wijder. Doordat je bloedvaten verwijden, stroomt er meer bloed naar je hersenen en naar je spieren. Dit bevordert allerlei prestaties en het verlaagt je bloeddruk (bron). Vandaar dat rode bietjes onder duursporters populair zijn.

2. Bietjes houden de bloeddruk onder controle

Hart- en vaatziekten zoals een hartaanval en een beroerte zijn ’s werelds belangrijkste doodsoorzaken. Dat is natuurlijk niet zo mooi. Een hoge bloeddruk is hier een belangrijke risicofactor bij. Wereldwijd sterven jaarlijks honderdduizenden mensen aan de gevolgen van een hartaanval. Dit wil je voorkomen, toch?

Uit onderzoek blijkt dat rode bietjes de bloeddruk behoorlijk kunnen verminderen. Dit komt waarschijnlijk door de hoge concentratie nitraten. Daar zijn ze weer, die nitraten.

Je lichaam zet nitraten om in nitriet, zoals net al gezegd. Nitriet maakt je bloedvaten wijder zodat er meer bloedvolume door de aderen kan stromen (bron). Natuurlijk helpen bietjes niet als je ze maar 1 keer per maand eet. Het effect van het verwijden van de bloedvaten duurt zo’n 6 uur, na het eten van bietjes (bron).

Wil jij ook gezonder eten, omdat je je fitter en gezonder wilt voelen? Lees dan het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

3. Bietjes verbeteren je atletische prestaties

Studies tonen aan dat nitriet je sportieve prestaties verhogen. Dit kom doordat de efficiëntie van de mitochondriën verbeteren, blijkt uit onderzoek. De mitochondriën zijn de energiefabriekjes binnen in je lichaamscellen. Hoe efficiënter zij kunnen werken, over hoe meer energie jij beschikt.

Daarnaast neemt het zuurstofverbruik in de spieren toe. Dit komt doordat de bloedvaten wijder zijn geworden en doordat er meer bloed naar de spieren kan stromen. Hoe meer bloed er bij je spieren komt, hoe meer je ermee kan doen en hoe beter de sportieve prestatie.

Zelf maak ik regelmatig verse bietensap en eet ik regelmatig bietjes. Ik vraag nogal wat van mijn lichaam en ik merk bijvoorbeeld dat ik over meer kracht en uithoudingsvermogen beschik wanneer ik bietensap heb gedronken.

Je sportieve prestaties kunnen tot wel 17% toenemen door bietensap te drinken of door rode bietjes te eten (bron). Dat is best veel.

Hoeveel heb je er dan van nodig? Je zou de effecten merken wanneer 1 of 2 glazen van 250 ml drinkt, de dag voor de sportieve prestatie. Dit staat ongeveer gelijk aan het eten van 5 hele bieten.

Je kunt bietensap gewoon in de winkel kopen. Het is niet duur. Je kunt natuurlijk ook 2 pakken bietjes kopen (al helemaal niet duur) en deze in een slow juicer doen.

4.  Bietjes helpen om ontsteking te bestrijden

Chronische ontstekingen staan in verband met ziekten en aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en zelfs met kanker (bron). Miljoenen Nederlanders hebben, zonder dat ze het door hebben, een chronische ontsteking. Je voelt ze immers niet.

Wat je wel kunt ervaren is een vermoeid, niet fit gevoel. Of dat je regelmatig ziek bent, snotterig, prikkelbaar of dat je je niet goed kunt concentreren.

Bietjes bevatten bepaalde stofjes die ontstekingsremmende eigenschappen zouden hebben, zo blijkt uit onderzoek.

Ontstekingen

Ontstekingen ontstaan van nature. Ze zijn nodig om ons lichaam te herstellen. Een ontsteking is in principe dus niet zo erg omdat een ontsteking je lichaam helpt om weer beter te worden.

Het probleem zit hem echter in de chronische ontstekingen, waar talloze mensen mee te maken hebben.

Chronische ontstekingen ontstaan vaak door het eten van te veel suikerrijke en sterk bewerkte producten. Helaas zijn juist dergelijke voedingsmiddelen in grote aantallen te koop. Het assortiment van de supermarkt bestaat uit 80% van dergelijke producten. De kans dat jij er teveel van binnen krijgt is dus vrij groot.

Meer weten over gezond eten omdat je niet chronisch ziek wilt worden, over een aantal jaren? Download dan het e-boek Gezond in 10 stappen.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

5. Verbeteren van de spijsvertering

Voedingsvezels vormen een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Vezels worden in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid, waaronder een verbeterde spijsvertering.

Een portie bietjes bevat 3,4 gram vezels, waardoor bieten een goede vezelbron zijn. Vezels passeren de dunne darm en komen min of meer in zijn geheel in de dikke darm terecht. In de dikke darm voeden de bietjes de vriendelijke darmbacteriën of voegt het bulk toevoegt aan ontlasting.

Dit kan de spijsvertering bevorderen. Ook zou je spijsverteringsproblemen zoals constipatie, darmaandoeningen en diverticulitis voorkomen (bron) (bron).

Bovendien is vezels in verband gebracht met een verminderd risico op chronische ziekten, waaronder darmkanker (bron), hartaandoeningen (bron) en diabetes type 2 (bron).

Bottom line; bietjes bevatten veel vezels. Van vezels is bekend dat zij je spijsvertering goed kunnen doen. Vezels voeden de goede bacteriën in je darmen en ze voegen extra massa toe aan je ontlasting. Hierdoor ga je beter naar de WC.

6. Bietjes helpen de gezondheid van de hersenen

Helaas nemen de geestelijke en cognitieve functies af, naarmate onze leeftijd vordert. Iedereen kent wel een dement familielid of iemand die op latere leeftijd steeds meer vergeet. Dit is niet leuk.

Juist doordat de hersenen minder goed werken kunnen degenererende aandoeningen zoals dementie, Parkinson en Alzheimer ontstaan (bron).

Hoe ontstaat de afname van onze cognitieve functies? Deze afname kan ontstaan doordat de bloedtoevoer (en daarmee de aanvoer van zuurstof) in de hersenen in de loop van de jaren vermindert (bron).

Wederom is hier een belangrijke rol weggelegd voor de nitraten. Het blijkt dat de bloedstroom vooral verbetert richting de frontale lob van je hersenen (prefrontale cortex). Dit gebied houdt verband met het denken, besluitvorming en het werkgeheugen.

7. Bietjes zouden bescherming bieden tegen kanker

Kanker is een vreselijke ziekte en gelukkig bestaan er steeds meer behandelmethodes die kanker genezen. Voorkomen is natuurlijk altijd beter.

Kanker ontstaat meestal door een ongecontroleerde celgroei. Kankercellen zijn overigens dol op suiker. Hoewel het wetenschappelijk bewijs nog beperkt is, blijken de antioxidanten van bietjes over eigenschappen te beschikken die kanker mogelijk kan voorkomen (bron).

Studie laat zien dat bietjes (bietenextract eigenlijk) ervoor kan zorgen dat tumoren niet meer snel groeien.

8. Je zou ervan afvallen

Iets eten en afvallen, hoe mooi klinkt dat? Natuurlijk werkt het niet zo makkelijk als dat het klinkt. Het werkt via een soort omweg.

Bietjes zijn heel hoog in voedingswaarde en juist heel laag in calorieën. Groenten in het algemeen bevatten niet veel calorieën en ze bevatten juist wel veel vitaminen, mineralen en vezels. Als je wilt afvallen is het sowieso handig om meer calorie-arm te eten (veel groenten dus) (bron). Sommige groenten (zoals bietjes en peulvruchten) bevatten ook nog eens eiwitten.

Zowel eiwitten en vezels dragen bij aan een gezond gewicht (bron) (bron).

Hoe werkt die omweg?

Je lichaam heeft voedings- en bouwstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer deze voorraad op is, of op dreigt te raken, dan geeft het lichaam signalen van honger af. Hierop reageer je door iets te gaan eten. Dit is pure biologie, je kan hier niets aan doen.

Wat je wel kunt doen is de juiste calorieën eten. Dit heb jezelf in de hand. Bietjes, groenten, peulvruchten en vis zijn vrij laag in calorieën en juist hoog in voedingswaarde. Die voedingswaarde (de gezonde stofjes) is belangrijk voor ons lichaam (bron).

Je lichaam gebruikt al die gezonde stofjes voor tal van lichaamsprocessen zoals het groeien van je nagels, het herstel van weefsel en de aanmaak van hormonen. Heel belangrijk!

Nu volgt een voorbeeld om het nog wat duidelijker te maken.

Stel je eet fast food of junk food. Daarvan is bekend dat ze relatief veel calorieën en juist niet veel voedingswaarde bevatten. Je lichaam ontvangt derhalve weinig stofjes waarmee het je nagels kan laten groeien, weefsel kan laten herstellen en hormonen mee aan kan maken.

Ondanks de hoeveelheid calorieën heeft je lichaam dus niet genoeg voedingsstoffen ontvangen en zendt derhalve wederom hongersignalen uit. Hierdoor ga je weer eten en zodoende krijg je nog meer calorieën in je lichaam en loop je de kans om dikker te worden.

Wil jij ook afvallen omdat je weer leuk op spontane foto’s wilt staan? Volg dan de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen.

Eerste hulp bij verantwoord afvallen

Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen

Heb je al van alles geprobeerd om af te vallen en kwam je steeds weer aan? Dat kan echt anders!

In dit e-boek leer je o.a.

  • dat niet het aantal maar juist het type calorieën belangrijk zijn om af te vallen.
  • dat bepaalde hormonen, neurotransmitters, je bloedsuikerspiegel en je metabolisme een mega belangrijke rol spelen bij afvallen.
  • dat je helemaal geen honger hoeft te lijden als je wilt afvallen (juist niet!).

Volg de stappen van het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen. Niet goed geld terug. Zo zeker ben ik ervan, dat het werkt.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

9. Bietjes zijn super makkelijk

Bietjes kun je koken, rauw eten, pureren, persen, stomen, roosteren en wellicht vergeet ik nu wel een paar bereidingswijzen.

Zelf drink ik regelmatig bietensap. Dit is echt super makkelijk. Ik koop een pak bietjes en stop ze in de slow juicer. Of wat dacht je van rauwe bietensalade? Ook super makkelijk om te maken en bijzonder smakelijk. Natuurlijk kun je ze ook koken en serveren bij een lekker visje.

Meer weten?

Wil je meer weten over gezond eten, gezond leven en een gezond gewicht? Voel jij je nu futloos, energieloos en ben je (een beetje) bang om chronisch ziek te worden, als je over wordt? Lees dan het e-boek Gezond in 10 stappen. Hoe meer je weet over gezond leven, hoe betere keuzes jij zelf kunt maken. En daar gaat het om, toch?

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later. Een goede gezondheid is belangrijk, toch?

Wat leer je o.a. in dit e-boek?

  • Welke voedingsstoffen goed voor je zijn en welke niet
  • Het belang van een goede hormonale balans
  • Waarom je een stabiele bloedsuikerspiegel moet hebben

En natuurlijk ontdek je nog veel meer. Door het e-boek Gezond In 10 Stappen te lezen ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Wil je afvallen en is het je tot op de dag van vandaag nog niet gelukt? Dit komt omdat je dingen doet, die bijna iedereen doet. Hierdoor val je op korte termijn (een beetje) af, maar na een paar weken zitten die kilo’s er weer aan.

Herkenbaar? In het e-boek Eerste Hulp bij Verantwoord Afvallen krijg je vele tips en inzichten die ervoor zorgen dat je wel afvalt.

Of wil je meer weten over succes en geluk? Heb je het gevoel dat jij tot meer in staat bent? Ik kan je verzekeren dat jij meer kunt dan wat je nu doet. Lees het zelf-hulp e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf maar eens.

NLbewustvoedingsadvies

Wil je meer weten over gezond eten, afvallen en niet (chronisch) ziek worden op latere leeftijd? Je kunt mij  persoonlijk spreken. Boek dus een online voedingsadvies gesprek met mij. Ik zit best wel vol, dus het kan een paar dagen duren voordat wij elkaar spreken. Maar goed ik neem binnen 24 uur contact met je op, per mail.

Ik ga je heel veel vertellen, je gaat een vragenlijst invullen en je ontvangt een naslagwerk (PDF) waarin alle gezonde tips, inzichten en info beschreven zijn. Kan je alles nog eens rustig nalezen.

Ontvang jij de maandelijkse update al? Af en toe stuur ik je een mailtje vol met gezonde info. Helpt je om je leven gezonder en leuker te maken. Mooi toch?

Maandelijkse updates

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Koolhydraten zijn dikmakers

Lees meer
Gezonde levensstijl

Langer en gezonder leven? Neem een voorbeeld aan de Blue Zones

Lees meer
Gezonde levensstijl

Waarom bel je een voedingsdeskundige?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update