Waarom zijn veganistische maaltijden zo populair anno 2023?

Gratis foto's van Dienblad

Supermarktproducten met de vermelding “veganistisch” of “plantaardig” waren vroeger vrij ongewoon – vooral als ze precies leken op vlees of zuivel. Maar nu, in 2023, zouden de meeste consumenten niet met hun ogen knipperen voor een rundvlees achtige hamburger gemaakt met erwten, kipachtige nuggets gemaakt met soja, of melk gemaakt van haver. 

De wereldwijde markt voor plantaardige voeding groeit als nooit tevoren. In 2020 werd deze markt geschat op iets meer dan 23 miljard euro en tegen 2028 zal hij naar verwachting meer dan 61 miljard euro bedragen. Deze groei wordt aangedreven door bewuste consumenten, maar ook door merken die klanten blijven voorzien van nieuwe, innovatieve en spannende plantaardige producten. Vegan maaltijden bestellen is nog nooit zo makkelijk geweest anno 2023, doordat er vele leveranciers zijn gekomen op de markt met vegan eindproducten. 

Wie is de typische veganist?

Economen hebben graag vooraf enkele verwachtingen over wat de gegevens ons zouden kunnen vertellen. Onze hypothese is dat een typische veganist (of ten minste iemand die minder dierlijke producten consumeert) waarschijnlijk een millennial is met een hoog inkomen die in een grote stad woont. Dit is iemand zonder ingesleten winkelgewoonten die gedurende een aantal jaren zijn gevormd, die het zich kan veroorloven vleesloze voedingsalternatieven te proberen en die een verscheidenheid aan handige opties in de buurt heeft.

Jongeren eten minder vlees. Maar dat waren vooral de 18- tot 24-jarigen van de “Generatie Z”. Millennials, in de leeftijdscategorie 25-35 jaar, hebben hun vleesconsumptie niet veranderd. Ouderen, vooral 50-plussers, vertoonden ook een kleine maar gestage daling van de vleesconsumptie. Mensen met een hoog inkomen besteden het grootste deel van hun inkomen aan vlees, en hun uitgaven zijn sinds 2011 nauwelijks veranderd. In dezelfde periode zijn de laagste inkomensgroepen gemiddeld 2% per jaar minder gaan uitgeven aan vlees. Interessant is dat de op één na hoogste inkomensgroep bijna 4% per jaar minder aan vlees uitgaf dan in 2011. Gezonde maaltijden afvallen is een trend die onomkeerbaar lijkt als je kijkt naar het dagelijks aantal leveranciers van vegan food in Amsterdam bijvoorbeeld.

Vraag naar veganistisch voedsel stijgt

Het is geen geheim: vlees en zuivel zijn slecht voor de planeet. Dierlijke landbouw is verantwoordelijk voor 14,5% procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, veroorzaakt ontbossing en verbruikt waardevolle hulpbronnen. Voor de productie van één standaard hamburger is bijvoorbeeld meer dan 3000 liter water nodig. En natuurlijk is de industrie ook slecht voor de dieren. Elk jaar worden miljarden koeien, varkens, vissen, kippen, kalkoenen en schapen geslacht voor voedsel, en de meesten van hen (meer dan 90 procent wereldwijd) worden gehouden in krappe, geïndustrialiseerde fabrieks boerderijen. 

Deze waarheden over de manier waarop het meeste voedsel ter wereld wordt geproduceerd, hebben velen ertoe gebracht hun manier van eten te veranderen. Terwijl sommigen 100 procent veganistisch zijn geworden, hebben de meeste mensen gekozen voor flexitariër, wat betekent dat ze het aantal dierlijke producten dat ze consumeren actief verminderen. 

Deze stijging van de vraag heeft geleid tot een groei van de individuele plantaardige markten. Volgens Fortune Business Insights zal de markt voor zuivelvrije alternatieven door veranderende diëten tegen 2029 een waarde bereiken van meer dan 61 miljard euro. Research and Markets verwacht dat de markt voor plantaardig vlees tegen 2027 meer dan 15 miljard euro zal bedragen. 

Veganistische, alcoholvrije drank

Als het gaat om drinken, begon een andere nieuwe trend dit jaar aan te slaan: laag- en niet-alcoholische dranken, waarvan vele ook veganistisch zijn. Een nieuw rapport uit oktober 2022 voorspelt dat de markt tegen 2030 bijna 69 miljard euro zal bereiken. 

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!