menu
NLbewustgezons logo

Ben je ook wel eens het spoor bijster over wat nu precies gezonde voeding is? Je leest op een dag dat goedje X gezond voor je is en dat het preventief werkt tegen allerlei fysieke ongemakken. Maar een paar jaar later blijkt hetzelfde goedje, na additioneel wetenschappelijk onderzoek, helemaal niet zo gezond als dat er geclaimd werd. Hoe zit dat nou? denk je dan. Deze vraag is heel legitiem en niet gemakkelijk te beantwoorden. Er is namelijk nog heel veel onbekend over voeding. Het is dus eigenlijk vrij logisch dat je af en toe het spoor bijster bent, over voeding.

Hoe zit dat nou?

De afgelopen jaren heeft een aantal vooraanstaande wetenschappers en onderzoekers ons westerse voedingspatroon onderzocht. Onder deze personen zijn Walter Willett, verbonden aan de Harvard School of Public Health en Kris Verburg, Vlaams wetenschapper en auteur van De Voedselzandloper. Beide heren worden gerespecteerd voor hun onderzoek en diepgaande kennis over voeding en wat dat met ons doet. Tevens zijn deze heren niet geheel onomstreden. Dit komt doordat hun uitspraken dikwijls tegen de huidige richtlijnen zijn. Zo hebben beide heren stevige kritiek op de schijf van vijf (Nederland, Verburg) en de voedingspiramide (USA, Willett). Beide heren bedienen zich hierbij van controversiële uitspraken en zijn zelfs zover gegaan dat ze hun eigen variant op de voedingspiramide of schijf van vijf hebben gemaakt.

Claims

Zo zou de voorgeschreven driemaal daags consumptie van zuivel volgens Willett de kans op prostaatkanker verhogen. Het consumeren van rood vlees zou het risico op darmkanker vergroten. Beide claims zijn niet onomstotelijk wetenschappelijk aangetoond, maar tegelijkertijd zijn de positieve effecten van driemaal daags een portie zuivel ook niet aangetoond. Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat de huidige consumptie gewoonten, binnen de westerse levensstijl, leiden tot overgewicht. Dit is een wereldwijd fenomeen. Ook in de opkomende economieën bestaat een sterk verband tussen de verhoging van de welvaart en het dikker worden van de bevolking.

Groente en fruit als basis

Beide heren vinden de traditionele voedingsschijven niet goed en dat komt voornamelijk doordat er teveel nadruk wordt gelegd op het eten van koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals brood, pasta en aardappelen. In de traditionele voedingsschijven vormen deze voedingsmiddelen de basis van ons voedingspatroon. Het aandeel groente en fruit in je voedingspatroon veel kleiner, zo’n tweehonderd gram per dag. Dit aandeel zou veel hoger moeten liggen. Het aandeel vetten, waar een negatieve connotatie aan kleeft, hoeft niet perse minder. Zeker de vetten uit vette vis, noten en olijfolie hebben een heilzame werking op je lichaam. Je doet er dus goed aan een hoop koolhydraten uit je voedingspatroon te schrappen en deze te vervangen voor groente, fruit en vetten afkomstig van vis, noten en olijfolie.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde voeding

Eiwitrijke voeding, maar dan plantaardig. 15 Voorbeelden

Lees meer
Gezonde levensstijl

De gezonde effecten van omega 3 vetten.

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 Manieren om gezonde vetten binnen te krijgen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update