menu
NLbewustgezons logo

Een vastendieet is een eetplan dat wisselt tussen vasten en regelmatig eten. Onderzoek toont aan dat periodiek vasten een manier is om uw gewicht te beheersen en sommige vormen van ziekte te voorkomen of zelfs om te keren. Maar hoe doe je dat? En is het veilig?

Wat is een vastendieet?

Veel diëten zijn gericht op wat te eten, maar bij periodiek vasten draait het allemaal om het eten. Bij een vastendieet eet je alleen gedurende een bepaalde tijd. Elke dag een bepaald aantal uren vasten of slechts één maaltijd een paar dagen per week eten, kan uw lichaam helpen vet te verbranden. En wetenschappelijk bewijs wijst ook op enkele gezondheidsvoordelen.

Vitaliteitscoach Johns Hopkins neurowetenschapper Mark Mattson, Ph.D., heeft 25 jaar lang intermitterend vasten bestudeerd. Hij zegt dat ons lichaam is geëvolueerd om vele uren, of zelfs dagen of langer, zonder voedsel te kunnen. In de prehistorie, voordat mensen leerden boeren, waren ze jagers en verzamelaars die evolueerden om te overleven – en te gedijen – gedurende lange perioden zonder te eten. Ze moesten: Het kostte veel tijd en energie om op wild te jagen en noten en bessen te verzamelen.

Zelfs 50 jaar geleden was het gemakkelijker om een ​​gezond gewicht te behouden. Johns Hopkins-diëtiste Christie Williams, M.S., R.D.N., legt uit: “Er waren geen computers en tv-programma’s gingen om 23.00 uur uit; mensen stopten met eten omdat ze naar bed gingen. Porties waren veel kleiner. Meer mensen werkten en speelden buiten en kregen over het algemeen meer beweging. “

Tegenwoordig zijn tv, internet en ander entertainment 24/7 beschikbaar. We blijven langer wakker om onze favoriete shows te zien, games te spelen en online te chatten. We zitten de hele dag te snacken – en het grootste deel van de nacht. “

Extra calorieën en minder activiteit kunnen een hoger risico op obesitas, diabetes type 2, hartaandoeningen en andere ziekten betekenen. Wetenschappelijke studies tonen aan dat intermitterend vasten deze trends kan helpen keren.

Hoe werkt een vastendieet?

Er zijn verschillende manieren om een vastendieet  uit te voeren, maar ze zijn allemaal gebaseerd op het kiezen van regelmatige tijdsperioden om te eten en te vasten. U kunt bijvoorbeeld proberen elke dag slechts acht uur te eten en de rest van de tijd te vasten. Of u kunt ervoor kiezen om twee dagen per week slechts één maaltijd per dag te eten. Er zijn veel verschillende schema’s voor periodiek vasten.

Mattson zegt dat het lichaam na uren zonder voedsel zijn suikervoorraden uitgeput en vet gaat verbranden. Hij noemt dit metabolische omschakeling.

“Intermitterend vasten staat in contrast met het normale eetpatroon voor de meeste Amerikanen, die de hele dag door eten”, zegt Mattson. “Als iemand drie maaltijden per dag eet, plus tussendoortjes, en ze sporten niet, dan rennen ze elke keer dat ze eten op die calorieën en verbranden ze hun vetreserves niet.”

Intermitterend vasten werkt door de periode te verlengen waarin uw lichaam de calorieën die tijdens uw laatste maaltijd zijn verbruikt, heeft verbrand en vet begint te verbranden.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Mentaal welzijn

Jezelf doelen stellen om niet zo hard te werken

Lees meer
Gezonde levensstijl

Start vandaag nog met een gezondere leefstijl

Lees meer
Bewegen

Hoe maak je sport leuk? 12 Tips die sport leuk maken.

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update