menu
NLbewustgezons logo

Goed slapen is helaas niet voor iedereen weggelegd en is ook zeker niet vanzelfsprekend. Er zijn namelijk dingen die het kunnen belemmeren en die moet je zoveel mogelijk wegnemen. Daarom hier 5 tips die jou zeker gaan helpen bij het goed slapen en doorslapen. Het is natuurlijk altijd even kijken wat voor jou het beste werkt qua routine en tijden, maar als je je daaraan vasthoudt dan komt het absoluut goed. Slaapwijzer geeft je graag een aantal tips!

Lavendel

Wist je dat lavendel een geur is die heel rustgevend en ontspannend werkt? Er zijn verschillende producten die je kunt gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een heerlijk ontspannende pillow spray. Daarvan spuit je een paar keer op je kussensloop of op de rand van je dekbed(overtrek) en de heerlijke geur van lavendel laat je ontspannen. Je kunt er ook voor kiezen om een diffuser op je nachtkastje te zetten die lavendelgeur verspreid in de slaapkamer of geurstokjes. Tip: de mix van lavendel en vanille is nóg lekkerder.

Depressie in de winter

Veel mensen lijden aan een heuse winterdepressie. De dagen worden korter en het is langer donker op een dag dan dat er daglicht is. Je kunt je down voelen, minder zin hebben om dingen te ondernemen en het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Lekker warm onder de dekens. Een winterdepressie lamp is dan een goed idee. Zo’n lamp heeft een bepaalde lichtsterkte die heel dicht bij de sterkte van écht daglicht ligt. Als je deze gebruikt in de ochtend voor een bepaald aantal minuten, dan zul je zien dat je overdag meer energie hebt. En meer energie overdag, is meer dingen ondernemen en lekkerder slapen.

Douchen voor het slapen gaan

Fijn is om te douchen voor je gaat slapen. Een lekkere warme douche met producten die lavendelgeur bevatten. Je hebt veel douchegels met lavendelgeur, maar ook shampoos, conditioners en body butters. Niet is zo fijn als een beetje me-time en zeker voor het slapen gaan.

Vaste avondroutine

Een vaste avondroutine kan je zeker helpen om beter te slapen. Probeer om op een vast tijdstip naar bed te gaan of eigenlijk al klaar te zijn en in bed te liggen. Stel je gaat om 23:00 naar bed, probeer dan om 22:00 te beginnen met je routine. Een lekkere douche, jezelf lekker insmeren met bodylotion of body butter, crème op je gezicht en tanden poetsen. Dan ben je om 23:00 klaar om je ogen dicht te doen en te vertrekken naar dromenland.

Ritme aanhouden

Ritme aanhouden is een van de belangrijkste dingen om beter te slapen. Probeer om op een vast tijdstip naar bed te gaan en op te staan. Het is niet makkelijk, waarschijnlijk ook niet in het weekend, maar probeer het. Je biologische klok gaat zich daar naar gedragen en je wordt meer uitgerust wakker. Ook al is het lastig in het begin, je moet het even volhouden!

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Afvallen

Afvallen en op je gewicht letten in deze periode. Hoe doe je dat?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Food Inc. De relatie tussen eten en ziekte in beeld.

Lees meer
Blog

Waarom is selenium in voeding belangrijk?

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update