menu
NLbewustgezons logo

Om jezelf of het gezin fatsoenlijk te voeden met voedzaam eten zonder de portemonnee leeg te trekken, kan soms een strijd lijken, maar dat hoeft niet het geval te zijn! Deze lijst is samengesteld voor jouw waarbij er goedkope en bewust gezonde voedingsmiddelen gepresenteerd worden welke jouw besteding voor de boodschappen zal verlagen.

 

Wanneer je wilt bezuinigen op boodschappen en voedingsmiddelen wilt kopen die goedkoop zijn, denk je al gauw aan ongezond voedsel. Voeding wat ultra verwerkt en rijk aan natrium en suiker is. Het kan soms lastig zijn om je familie gezond en verantwoord eten te geven zonder je bankrekening te plunderen. Maak het je jezelf zo eenvoudig mogelijk wat jij dankzij deze samengestelde lijst zeker gaat lukken.

Tomaten uit het blik

Tomaten worden in vele maaltijden gebruikt dankzij de extreem veelzijdige smaak en erg goedkope prijs. Een blik tomaten kost al gauw vele malen minder dan een tros vers geplukte tomaten. Een blik tomaten heeft een zeer lange houdbaarheid, wat helpt om jouw voedselverspilling te verminderen.

Deze voeding kun je niet alleen veel gebruiken in diverse gerechten zoals soepen, stoofschotels en pastagerechten, maar bevatten ook een hoge voedingswaarde. Tomaten bevatten namelijk een grote bron van vitamine C, lycopeen en antioxidanten welke ontstekingen verminderen. Het is ook nog eens simpel koken en bespaart je wassen en snijden wat het geval is bij verse tomaten. Of je nou binnenshuis in de keuken staat te koken of aan de buitenkeuken staal, je giet het blik in een pan en hoeft het alleen nog maar even te verwarmen, waarna je klaar bent om aan te vallen.

Haver

Een veel gebruikt en heel erg voedzaam ingrediënt om in huis te hebben is haver. Laag geprijsd en eenvoudig om maaltijden mee te bereiden. Ga voor een grote hoeveelheid wat je prijstechnisch maar ook in voedingswaarde meer voordelen opleveren zal dan wanneer je vooraf bereide gearomatiseerde havermout verkiest, welke vaak meer suiker bevatten. Havermout is rijk aan vezels wat je cholesterolgehalte zal doen verlagen en je een vol en verzadigd gevoel geven. Haver bevat bijvoorbeeld vitamine B, ijzer, mangaan, fosfor, zink en magnesium.

 

Haver is een geweldig voedzaam voedsel om bij de hand te hebben. Ze zijn super betaalbaar en bieden een gemakkelijke manier om je gezin te voorzien van een indrukwekkende hoeveelheid voedingsstoffen. Een grote container met gewone havermout is niet alleen goedkoper, maar ook voedzamer dan pakjes bereide gearomatiseerde havermout, die meer verwerkt zijn en vaak suiker bevatten. Volkoren havermout is rijk aan vezels, wat helpt om het cholesterolgehalte te verlagen en je een vol en verzadigd gevoel te geven. Een portie haver bevat ook B-vitamines, ijzer, mangaan, fosfor, zink en magnesium. Ben je in de ochtend op zoek naar ontbijt of ga je te picknicken aan een picknicktafel staal en wil je niet te veel eten mee voor onderweg, ga dan voor een maaltijd met haver welke goedkoop en licht in gewicht is.

Pindakaas

Geloof het of niet, maar pindakaas is een favoriet in nagenoeg ieder huishouden, zeker indien er kinderen zijn. Deze voedingsbron is kosteneffectief en wordt ook nog eens in een kleine verpakking aangeboden waarbij er geen gebruiksaanwijzing benodigd is om het te consumeren. Een eetlepel of twee is in principe al voldoende, waardoor het nog even duurt voordat de pot de container ombouw in kan en vervangen dient te worden voor een nieuwe. Het is een geweldige bron van plantaardige eiwitten, evenals gezonde vetten, vitamine E en B-vitamines. Probeer bij het kiezen van je pindakaas naar opties te zoeken zonder toegevoegde suikers.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Gezonde trends 2015

Lees meer
Blog

Denk jezelf beter.

Lees meer
Blog

Hoge bloeddruk voorkomen door voeding

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update