menu
NLbewustgezons logo

Iedereen die al vaker gevlogen heeft met een vliegtuig, weet dat lange reizen een echte aanval zijn op je lichaam. De kans is groot dat je na zo’n reis van bijvoorbeeld vijftien uur naar Azië zuchtend en kreunend uit het vliegtuig stapt, met de grootste jetlag van de wereld en een lichaam dat op allerlei plaatsen pijn doet. Na een lange vliegreis kun je krampen hebben op plaatsen waar je voordien nog nooit krampen had. Vervelend! Gelukkig zijn er enkele dingen die je kunt doen om toch een heel stuk frisser te zijn na een lange reis.

1. Investeer in een goed nekkussen

De nekkussentjes van tegenwoordig zijn niet meer de nekkussentjes van vroeger van hard plastic, die je nog moest opblazen in het vliegtuig. Nee, tegenwoordig zijn er allerlei topmerken die superhandige kussentjes hebben ontworpen van memory foam en andere handige materialen die zich aanpassen aan jouw lichaam. Er zijn ook allerlei vormen op de markt. Zo kun je kiezen voor de gekende U-vorm die om je nek gaat, maar kun je ook kiezen voor een hoofdkussen waar je je armen doorheen kunt stoppen. Zo kun je ook ‘vooruit’ slapen op je tafeltje, in plaats van gedraaid schuin te liggen. Kies voor een kussentje met een bijhorend oogmasker en oordopjes. Zo slaap je vast snel als een engeltje.

2. Drink genoeg water

Het is belangrijk om tijdens je vlucht genoeg water te drinken. We weten het – als je niet aan het gangpad zit, is het niet echt fijn om je langs andere mensen te moeten wurmen als je naar het toilet moet. Maar genoeg drinken is belangrijk, want door de lage luchtvochtigheid in het vliegtuig, verliest je lichaam veel vocht. We raden je aan om na de douane een grote herbruikbare waterfles te vullen of een waterflesje te kopen. Water drinken dat je van de stewards en stewardessen krijgt wordt minder aangeraden, aangezien meerdere studies aangegeven hebben dat de watertanks van vliegtuigen niet genoeg worden schoongemaakt.

3. Draag steunkousen en doe spieroefeningen

Wist je dat je kuitspieren bloed rondpompen in je lichaam? Als je lang stilzit, bijvoorbeeld tijdens een lange vlucht, dan worden deze lui. Dit kan ervoor zorgen dat je last krijgt van dikke benen, waarbij overtollig vocht door de zwaartekracht ophoopt ter hoogte van je enkels. Daarnaast kan het gebeuren dat je last krijgt van krampen door lang neer te zitten.

Daarom is het een goed idee om tijdens de vlucht geregeld een paar spieroefeningen te doen. Stretch al je spieren even en hef je benen op in setjes van acht of tien. Mocht je een overstap hebben, dan is het ook erg goed voor je lichaam om dan even te gaan wandelen. Verder is het ook een aanrader om tijdens lange vluchten compressiekousente dragen. Deze steunkousen drukken op je onderbenen, wat helpt met de bloedsomloop. Door de druk heeft overtollig vocht geen kans om op te hopen bij je voeten en enkels.

Fijne reis gewenst!

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Wat is CBD olie? En op welke manieren kun je CBD olie gebruiken?

Lees meer
Afvallen

HIIT training voor effectief gewichtsverlies

Lees meer
Gezonde levensstijl

10 Bewezen tips voor een gezond leven

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update