menu
NLbewustgezons logo

Je darmen huisvesten meer dan 100 biljoen bacteriën. De bacteriën in je darmen staan ook wel bekend als het darmflora. Een gezonde darmflora is ongelofelijk belangrijk voor een goede gezondheid in het algemeen. De bacteriën in je darmen zijn zo belangrijk, dat ze zelfs invloed op je lichaamsgewicht hebben. Factoren zoals leefstijl, voedingspatroon, stress en andere omgevingsfactoren kunnen de bacteriën in de darmen behoorlijk negatief beïnvloeden. En dat merk je onder andere aan je gewicht en je gezondheid. 

Waarom zijn de bacteriën in je darmen zo belangrijk?

Er leven honderden verschillende soorten bacteriën in je darmen. Sommigen daarvan zijn vriendelijk, terwijl anderen bacteriën dit niet zijn. Grofweg kun je stellen dat je vriendelijke en onvriendelijke darmbacteriën hebt.

Bacteriën en je darmen. Meer over gezonde darmen lees je in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

De vriendelijke bacteriën in je darmen zijn onder andere belangrijk voor de spijsvertering. Zij vernietigen schadelijke bacteriën en andere micro-organismen die kwaad wille doen en ze produceren vitamine K, foliumzuur en de korte keten vetzuren.

Wanneer je darmen teveel schadelijke bacteriën bevatten en niet genoeg vriendelijke, kan er een onbalans optreden. En dat is niet zo mooi.

Een onbalans tussen de vriendelijke en de schadelijke bacteriën van je darmen en een vermindering van de diversiteit van diezelfde darmflora wordt gelinkt aan aan insulineresistentie, gewichtstoename, ontsteking, obesitas, darmziekte en dikke darmkanker.

Het is daarom erg belangrijk om de bacteriën in je darmen zo vriendelijk en overvloedig mogelijk te houden. We gaan eerst eens kijken welke 8 factoren je darmflora schaden.

8 Factoren die de bacteriën in je darmen negatief beïnvloeden

Factoren zoals stress, te weinig slaap, antibiotica, alcohol en niet divers eten beïnvloeden de bacteriën in je darmen.

Hieronder zijn 8 factoren uiteengezet waar je risico mee loopt. Later in deze blog krijg je tips die helpen om je darmflora gezond te houden.

1. Niet gevarieerd eten

Door gevarieerd te eten, krijgt je lichaam een grote verscheidenheid aan stoffen binnen. Daardoor bouw je een rijke en diverse darmflora op. Een rijke en diverse darmflora wordt beschouwd als gezond.

De voedingsstoffen uit noten, zaden, fruit en groenten helpen de goede bacteriën in je darmen te laten groeien. Hoe meer verschillende voedingsbronnen, hoe meer goede bacteriën in je darmen.

Helaas is ons westerse dieet tegenwoordig veel minder divers. Ongeveer 75% van ’s werelds voedselvoorziening komt van 12 verschillende planten en 5 dieren. Bij de planten  kun je denken aan tarwe, soja, maïs en (aardappel) zetmeel. Bij de dieren aan rund en kip.

Uit studies blijkt dat inheemse volken uit Afrika en Zuid-Amerika over een meer diverse darmflora beschikken dan mensen uit de VS en Europa. Deze volken eten over het algemeen zeer vezelrijk en consumeren veel plantaardige eiwitbronnen zoals bonen en linzen.

2. Te weinig prebiotica

Prebiotica zijn de onverteerbare koolhydraten of voedingsvezels van fruit, noten en groenten. Ze zijn ontzettend belangrijk voor een goede gezondheid van je darmen.

Bij prebiotische voeding kun je denken aan linzen, bonen, peulvruchten, kikkererwten, bananen, haver, knoflook, uiten, asperges, prei en uien. Ze bevorderen bijvoorbeeld de kwaliteit van je spijsvertering.

3. Teveel alcohol

Dat teveel alcohol niet gezond is zal je niet verbazen. Maar het ene glas alcohol is het andere glas niet. Daarover straks meer.

Eerst even dit; alcohol is een soort gif en je lichaam kan er eigenlijk niet goed mee omgaan. Het wordt derhalve direct door je lever afgebroken. Chronisch alcoholgebruik kan je darmen schaden.

Nu blijkt rode wijn – met mate gedronken – wel gezonde eigenschappen te sorteren. Rode wijn bevat namelijk polyfenolen. Dit zijn plantaardige verbindingen en deze doen je darmen goed. Ze helpen ook om de bloeddruk te verminderen en het cholesterol te verbeteren. Mits met mate gedronken!

4. Antibiotica

Anti staat voor “niet” en biotica staat voor “leven”. Dit vat wel aardig samen waarom je beter maar voorzichtig kan zijn met antibiotica.

Natuurlijk heeft antibiotica miljoenen mensen genezen van infecties, die wellicht dodelijk waren geweest. Antibiotica is dus een levensredder. Maar dit gaat niet zonder kosten.

Het nadeel van antibiotica is dat het niet alleen de schadelijke bacteriën doodt, ook de goede bacteriën in je darmen gaan eraan. Een antibiotica behandeling kan al leiden tot schadelijke veranderingen in de samenstelling van de bacteriën in je darmen.

Dit schadelijke effect kan wel 2 jaar duren.

5. Te weinig lichaamsbeweging

Fysiek actief zijn kent een groot aantal gezondheidsvoordelen. Hierbij kun je natuurlijk denken aan een gezond gewicht, minder stress en een sneller werkend metabolisme. Maar fysiek actief zijn blijkt ook de bacteriën in je darmen te beïnvloeden.

Dit maakt lichaamsbeweging zoals tuinieren, wandelen, fietsen en zwemmen ook goed voor de gezondheid van je darmen.

Een goede conditie staat in relatie met een meer diverse darmflora, zo blijkt uit onderzoek.

6. Roken

Tabak bestaat, mede door de bewerking, uit duizenden chemicaliën, waarvan er 70 kanker kunnen veroorzaken. Roken schaadt de gezondheid en verhoogt de kans op hart- en vaatziekten en longkanker. Het verhoogt ook de risico’s op darmziekten en ontstekingen aan je darmen.

7. Niet genoeg slaap

Goed slapen is super belangrijk voor een goede gezondheid. Studies tonen aan dat niet goed slapen verband houdt met zieken en aandoeningen zoals obesitas en hartziekten.

Wil jij beter slapen? Lees dan deze 10 tips voor een betere slaap.

8. Te veel stress

Chronische stress en spanningen kunnen je lichaam behoorlijk schaden. Stress kan de gevoeligheid van je darmen verhogen, de bloedstroom verminderen en de variatie van de darmbacteriën veranderen.

De rol van stress op de gezondheid van je darmen is een vrij nieuw gebied. Er zijn dus nog niet veel studies naar gedaan. Wel is duidelijk dat stress de schadelijke bacteriën in de darmen laat toenemen en de goede bacteriën vermindert.

Hoe verbeter je de gezondheid van je darmen?

Nu je bekend bent met factoren die de gezondheid van je darmen schaden, is het handig om te weten hoe je de darmflora gezond kan houden.

Hieronder volgen 5 tips die helpen je darmen gezond te houden.

1. Meer prebiotische voeding

Eet meer vezelrijke voeding zoals asperges, havermout, peulvruchten en bananen.

2. Meer probiotica

Probiotica zijn stoffen die je darmen goed doen. Je vindt probiotica in gefermenteerde voeding zoals tempeh, volle yoghurt, kefir en zuurkool.

3. Goed slapen

Slaap is super belangrijk voor de gezondheid van je darmen. Maar slaap is ook belangrijk voor een gezond gewicht en een goede gezondheid in algehele zin.

Neurotransmitters spelen een heel belangrijke rol bij je slaap. Meer over de werking van neurotransmitters lees je in het e-boek Van Stress Naar Geluk.

4. Minder stress

Dagelijks bouw je stress op. Je kan er niet omheen. Daarom is het belangrijk dat je de stress dagelijks laat afvloeien. Meditatie, sporten, een hobby en ademhalingsoefeningen kunnen je hierbij helpen.

5. Polyfenolen

Eet voeding die rijk is aan polyfenolen. Goede bronnen zijn donkere chocola (niet teveel), groene thee, rode wijn (ook niet teveel) en bosbessen.

Meer weten?

Een goede darmflora is dus heel erg belangrijk. Factoren zoals stress, te weinig slaap, roken en vezelarme voeding kan leiden tot een onbalans, met alle gevolgen van dien. Wil je meer weten over gezond leven, maar heb je het ook zo druk om alles goed uit te zoeken? Lees het e-boek Gezond In 10 Stappen.

Heel veel mensen lezen overigens het e-boek Van Stress Naar Geluk.

Ben je benieuwd naar hoe je een gezond gewicht kunt handhaven? Lees dan het e-boek Je Metabolisme Boosten.

Inschrijven nieuwsbrief

Ook de gratis maandelijkse nieuwsbrief ontvangen? Inschrijven doe je hieronder.

Bron:
https://authoritynutrition.com/8-things-that-harm-gut-bacteria/

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Blog

Hoe kan ik gemakkelijk lichaamsvet verliezen?

Lees meer
Gezonde voeding

De verrassende voordelen van gember

Lees meer
Blog

Val af zonder dieet dankzij Weston Price

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update