menu
NLbewustgezons logo

Veel van ons hebben een baan waarbij ze lang achter aan een bureau zitten gekluisterd op een stoel. Meestal duurt dit wel acht uur per dag. Zo lang stilzitten is natuurlijk niet gezond. Het is dan ook verstandig om op je bureaustoel een paar yoga oefeningen te doen. Hiermee zul je je lichaam alsnog lekker kunnen stretchen. Toch zijn de oefeningen niet alleen goed voor het lichaam, maar ook voor de geest. Na een korte pauze waarin je actief bezig bent geweest zul je namelijk weer helemaal klaar zijn om je werkdag met volle moed aan te kunnen gaan. 

Ballet stretch

De ballet stretch doe je door eerst diep in te ademen. Hierbij moet je jezelf zo lang mogelijk maken. Vervolgens zwaai je je rechterhand over je hoofd in een halve boog. Het lijkt zo net alsof je een ballerina bent, waar dus de naam van deze yoga oefening vandaan komt. Strek vervolgens je arm zo ver mogelijk naar links, maar hierbij moet je je torso juist wel recht hoeden. Adem daarna vijf keer diep in en uit, waarna je van kant wisselt.

Buiging

Om de buiging oefening te kunnen doen moet je meer vooraan op je stoel gaan zitten. Zorg ervoor dat je voeten plat en stevig op de grond staan. Blijf vijf ademhalingen lang in de houding van een buiging zitten. Je hebt hierbij overigens twee opties. Optie A doe je door voorover te buigen en je stoelpoten vast te pakken met je handen. Bij optie B verstrengel je juist je vingers achter je rug. Buig je hoofd vervolgens tussen je benen en breng je armen zo verticaal en hoog mogelijk. Dit zorgt voor een nog diepere stretching.

Zijwaartse stretch

Adem hierbij diep in en zit rechtop. Maak jezelf opnieuw zo lang mogelijk. Pak vervolgens met je rechterhand de linkerkant van je bureaustoel vast. Ook kun je je been vastpakken en naar links draaien totdat je over je linkerschouder kijkt. Hou deze positie aan voor in totaal vijf ademhalingen. Je doet daarna dezelfde yoga oefening nog een keer, maar dan juist langs de andere kant.

Been stretch

De been stretch doe je door vooraan op je bureaustoelen te zitten. Plaats je handen daarna plat op het bureaublad. Schuif de bureaustoel daarna zo ver mogelijk naar achteren totdat je armen helemaal gestrekt zijn. Je knieën moeten hierbij geplooid zijn in een hoek van 90 graden, terwijl je voeten plat en stevig op de grond moeten staan. Ontspan tijdens de exercise je schouders en adem vijf keer diep in en uit.

Omgekeerde buiging

De normale buiging is al uitgelegd, maar ook de omgekeerde buiging kun je doen met je bureaustoel. Ga hierbij recht voor de stoel staan. Neem de armleuningen vast van de stoel en buig naar achteren. Indien mogelijk moet je je hoofd volledig naar achteren laten vallen. Deze positie moet je vervolgens vijf ademhalingen volhouden. Nadat je dit gedaan hebt moet je voorzichtig en langzaam uit de houding komen.

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

8 Manieren om je bloedsuikerspiegel constant te houden

Lees meer
Afvallen

Waarom afvallen tijdens de overgang moeilijker wordt (en hoe het toch lukt)

Lees meer
Blog

Gezonde voeding om oud te worden

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update