menu
NLbewustgezons logo

Wat is nou echt belangrijk in het leven? Het gaat er toch vooral om dat je je gelukkig voelt. Helaas voelen heel veel mensen dit niet. En dat is zonde. Hoe zorg je er nou voor dat je gelukkig wordt? De Amerikaanse gerontoloog Karl Pillemer en zijn onderzoeksteam sprak hier in 5 jaar over tijd met 1.500 Amerikanen. Pillemer analyseerde de gesprekken en formuleerde een aantal universele levenslessen die je gelukkig kunnen maken. In dit artikel lees je er 25. Doe er je voordeel mee. Ze zijn super leuk en je kent er ook al een paar. Gelukkig zijn is geen geheim. Meer weten? Lees het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

25 Manieren die je gelukkig maken

Ok, 25 manieren om je gelukkig te maken. Er zijn toch wel meer manieren? Ja, natuurlijk maar deze 25 komen voort uit het onderzoek dat Pillemer deed, onder 1.500 Amerikanen in de leeftijd tussen de 65 en 110 jaar oud.

Oudere mensen dus en die hebben vaak een andere kijk op het leven.

 

Ik kwam deze leefregels tegen in Psychologie Magazine (zie Bronnen) toen ik aan het researchen was voor een ander artikel. En ik vond deze 25 leefregels om gelukkig te worden steen goed.

Super overzichtelijk ook. Daarom wilde ik ze je niet onthouden.

Hieronder lees je de leefregels die je gelukkig kunnen maken. Anders gezegd; deze regels maakten zo’n 1.500 mensen aan de andere kant van de oceaan gelukkig.

Gelukkig in je liefdesleven en je relaties

Hoe wordt je gelukkig met je partner en hoe zorg je voor fijne relaties?

1. Kies een partner die op je lijkt

Ik hoop dat je nu geen vrees krijgt. Maar goed, koppels met min of meer dezelfde waarden, achtergrond en interesses blijken gemakkelijker samen te leven.

Dus het gezegde “Opposites attracts” klopt dus niet? Daar lijkt het inderdaad op, volgens zo’n 1.500 seniore Amerikanen.

Dit kan te maken hebben met de energie die je (van beide kanten) niet hoeft te besteden om elkaar continu te hoeven begrijpen. Je hebt immers dezelfde normen en waarden en interessegebieden.

2. Vriendschappen zijn net zo belangrijk als romantiek

Dit klinkt goed voor iedereen die van passie houdt. Maar het zit toch een beetje anders.

De passie die je aan het begin van een relatie voelt, houdt op een bepaalt moment op. Hopelijk blijft er dan liefde, respect en vooral diepe vriendschap over met je partner.

3. Geen score bijhouden

Geef meer (liefde) dan dat je ontvangt. Het leven bestaat juist uit geven en niet uit nemen. Zo is het leven ook geen aaneenschakeling van transacties. Ga dus niet vergelijken of jij wel evenveel terug ontvangt van je partner als wat jij denkt te geven.

Geef gewoon en wees dankbaar met wat je terug ontvangt.

4. Praten, praten en praten

Praat met elkaar over van alles en nog wat. Je dromen, je ambities, je teleurstellingen, je wensen en je trauma’s.

Iedereen heeft trauma’s. Sommigen zijn net heftiger. Vergeet niet dat zo’n trauma een enorme doffe dreun wat die je gevormd heeft.

Praat dus met je partner, over alles. Groei niet uit elkaar.

5. Toewijding aan je partner en aan je relaties

Blijf niet hangen in conflicten. Liefde is meer dan de onmiddellijke bevrediging van je wensen en behoeften. Probeer daar eens boven uit te kijken.

En trouwens, waar gaan die conflicten eigenlijk over? Is het echt zo belangrijk dat je gelijk krijgt, of wil je gewoon je zin hebben omdat je dit vroeger nooit kreeg? Degene van wie je het meeste houdt, doe je het meeste pijn. Zonde, maar waar.

Gelukkig zijn in je werk

Hoe zorg je ervoor dat je gelukkig in je werk bent? Ongeveer 80% van de werkende bevolking werkt liever niet dan wel. Zonde omdat het veel energie kost om met tegenzin je werk te doen. Dus, hoe zorg je ervoor dat dit verandert?

6. Doe iets wat je leuk vindt en kijk niet naar het salaris

Klinkt makkelijk natuurlijk. Maar doe het maar eens. Je werkt immers voor een groot deel van je leven en een werkdag neemt vaak zo’n 8 uur in beslag. Best handig indien je plezier aan je werk beleeft.

Vraag jezelf eens af hoe belangrijk de hoogte van je salaris is, wanneer je niet gelukkig wordt van je werk.

Ik heb hier aan het begin van mijn werkzame leven ook de fout mee gemaakt. Het gevolg? Ik kwam kilo’s aan, voelde mij totaal niet gelukkig en reed vaak met een knoop in mijn maag naar kantoor. Best vervelend.

Gelukkig is dit inmiddels (al jaren) verleden tijd.

7. Je droombaan nog niet gevonden?

Ga op zoek of blijf zoeken naar die droombaan. Start anders zelf een bedrijf. Het klinkt wellicht simpel, maar als je ergens naar op zoek gaat, dan vindt je op een bepaalt moment datgene wat je zoekt.

Wil jij ook meer uit je leven halen? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

8. Is het momenteel niet zo leuk op je werk?

Kan gebeuren. Maak er het beste van. Het gekke is dat je juist veel leert van de minder leuke ervaringen. Ofwel; die baan waar je niet blij van wordt, of de periode waarin het bedrijf momenteel verkeert is niet leuk. Maar deze zaken zorgen er wel voor dat je veel leert en veel inzichten op doet.

Zie het als een verrijking. Je kent geen gelukkige perioden als je niet ook minder leuke perioden hebt ervaren.

Lees de biografieën van succesvolle mensen maar eens. Je zult keer op keer lezen dat deze succesvolle mensen het meest hebben geleerd in tijden dat het hen tegen zat.

Een beetje name dropping

Mensen zoals Steve Jobs, Mark Zuckerberg, Sylverster Stallone, Richard Branson, John de Mol, Joop van den Ende, Arnold Schwarzenegger, Tony Robbins, Walt Disney, Dwayne Johnson en zelfs de familie Rothschild zijn niet als miljonairs en succesvolle mensen geboren. Ook Nelson Mandela niet. Ze hebben het zelf gedaan, door vooral door in tegenspoed door te zetten.

9. EQ is het belangrijkste

EQ staat voor emotionele intelligentie. Je sociale vaardigheden zijn dus mega belangrijk. Wellicht zijn deze vaardigheden op een bepaalt moment zelfs belangrijker dan je vakinhoudelijke vaardigheden.

“You have to be good with people”, zei Richard Branson (oprichter van de Virgin Group) ooit eens.

10. Iedereen wil bezig zijn met dingen die hem of haar interesseren

De mate van tevredenheid op je werk hangt ook af of je je kan bezig houden met dingen die jij zelf kan indelen of dingen die jij leuk vindt om te doen.

Gelukkig zijn is ook tijd doorbrengen met je gezin

Hoe belangrijk is je gezin voor jou? Mijn dochter is in augustus van dit jaar 2 jaar oud geworden. Wat gaat het toch snel! Zo lag ze nog kwetsbaar in mijn armen als baby en nu maakt ze al grapjes en zingt ze de hele dag door. Fantastisch om te ervaren!

11. Tijd is het allerbelangrijkste en het meest schaarse goed

Misschien heb jij zelf ook al gemerkt dat tijd je meest kostbare commodity is. Als er een uur voorbij is, dan komt dit uur dus nooit meer terug. Hoe je je tijd besteedt is dus mega belangrijk.

Breng dus zoveel mogelijk tijd door met je kinderen, je partner en je familie. Je hoeft echt niet alleen maar uitjes te plannen. Gewoon de samen was doen (en lekker gezellig praten), het huis schoonmaken en boodschappen doen. Simpele dingen dus. Maak ze leuk en de moeite waard.

12. Het is normaal om een favorietje te hebben, laat het alleen niet merken

Je hebt vast wel een oogappeltje. Niet erg, zo blijkt uit het onderzoek. Maar laat dit niet merken. De ander kan immers jaloers worden. En dat heeft weer vervelende gevolgen.

13. Sla kinderen nooit

Je kinderen kunnen jou niet slaan. Ze zijn immers niet sterk en groot genoeg. Als jij ze wel slaat, dan verstoor je de vertrouwensband ruw. Een kind onthoudt dit namelijk altijd.

Correcties en discipline kun je ook op een respectvolle en liefhebbende manier bijbrengen. Je moet er alleen wel de tijd voor nemen en het geduld ervoor op weten te brengen.

14. Zorg dat je nooit een breuk ontstaat

Wie wel zijn kinderen nou nooit meer zien? Dit wil je toch niet?

Een breuk vreet aan je. Sluit liever een compromis dan dat je je kinderen niet meer ziet.

15. Kinderen zijn voor het leven

De beslissingen die je als ouder neemt, wanneer je kinderen jong zijn, hebben effect op de relatie die je met je kinderen hebt, op latere leeftijd.

Gelukkig zijn om wie je bent en met wie je bent

Het is vaak een keuze om gelukkig te zijn. Dit beseffen veel mensen niet. Maar voor bepaalde mensen in het glas altijd half vol. Is hun leven werkelijk alleen maar rozengeur en zonneschijn? Nee, natuurlijk niet.

16. Oud zijn blijkt leuker dan gedacht

Ik zie dit aan mijn eigen ouders. Zie ouder worden als een nieuwe fase in je leven. Natuurlijk, het opbouwen van je leven was leuk en spannend. Maar op een gegeven moment ben je uitgebouwd. Nou, geniet er lekker van.

17. Leef in het heden alsof je je lichaam honderd jaar nodig hebt

Een gezonde geest, in een gezond lichaam. Je kent deze spreuk wel. Zaken als overmatig alcohol gebruik, drugs, roken, junkfood (ja, ook chips, cornflakes en muesli repen) zijn niet gezond en kunnen je leven verkorten. Stress werkt natuurlijk ook niet mee.

Buiten dat, roken, drugs, junkfood en overmatig alcohol gebruik vergroten de risico’s op chronische ziekten. Deze ziekten kunnen zich op vrij jonge leeftijd al manifesteren.

Dus; je leeft korter en je bent langer ziek. Geen prettige gedachte, lijkt mij.

Gezond in 10 stappen ebook

Gezond In 10 Stappen

De keuzes die je nu maakt, bepalen je lichaamsgewicht en je gezondheid van later.

Helaas heb je maar weinig tijd om alles zelf uit te zoeken. Er is dan ook zoveel informatie en wat is nou waar? Ik heb het zware uitzoekwerk voor je gedaan en gebundeld in het e-boek Gezond In 10 Stappen.

In dit e-boek ontdek je hoe je gezonder, fitter en slanker kan zijn zonder er al teveel moeite voor te hoeven doen.

€ 15,99 € 8,99
Bestel nu

 

Gelukkig zijn zit ook vooral tussen je oren

We maken dikwijls (min of meer) dezelfde dingen mee en onze levens verlopen min of meer via dezelfde fasen. Hoe je denkt over de dingen die gebeuren, bepaalt hoe je je voelt. Je gevoel bepaalt vervolgens je emoties en de impact van jouw handelingen.

18. Denk niet aan de dood

In het leven is 1 ding 100% zeker. Je gaat dood. Hopelijk op een mooie, oude dag, na een bijzonder prettig en rijk leven.

De 1.500 Amerikanen gaven aan dat je beter niet te vroeg over de dood kunt nadenken. Zonde van je tijd. Als de dood zich aandient, is het vroeg genoeg om ermee bezig te zijn.

19. Blijf verbonden met anderen

Je hebt het programma van Geer en Goor denk ik wel gezien, over eenzame ouderen. Eenzaamheid is vreselijk. Zorg er dus voor dat het je niet overkomt. Ga er dus op uit. Ontmoet anderen, ga cursussen doen, doe een single reis of ga naar het buurtcentrum. Doe iets zodat je mensen ontmoet.

20. Bedenk waar je op oudere leeftijd wilt wonen

Veel mensen hebben geen positieve associatie met een verzorgingstehuis. Maar ja, er wonen wel veel ouderen. En het blijkt dat ouderen gelukkiger zijn wanneer ze als groep leven, dan wanneer ze afgezonderd leven van oudere leeftijdsgenoten.

21. Leef alsof je weinig tijd hebt

Dit vind ik een hele goede. Doe de dingen die jij echt leuk vindt om te doen. Dit doe je om 2 belangrijke redenen:

  1. Als je iets doet wat anderen juist leuk vinden (en jij dus niet) dan is het niet alleen zonder van je tijd, je houdt er ook nog eens een rottig, onvoldaan gevoel aan over. Je ervaart dus 2 keer nadeel.
  2. Het leven is heel erg kort. Als je die leuke dingen nu niet doet, dan komt het er misschien niet meer van.

Geniet en wees vooral dankbaar.

22. Besluit gewoon: ik ben gelukkig

Moeilijkheden en narigheid maak je sowieso mee. Hoort erbij. Heb ik ook meegemaakt.

Wel een puntje, laat je geluk er niet van afhangen. Wees gelukkig (en vooral ook dankbaar) voor al het moois, ondanks een aantal vervelende gebeurtenissen.

Focus je aandacht op de leuke dingen. Veel mensen blijven hangen in het negatieve. Indien er 10 leuke dingen zijn gebeurt in een bepaalde periode en slechts 1 vervelende gebeurtenis, blijven veel mensen vooral denken aan die ene vervelende gebeurtenis.

Dit is heel erg menselijk, maar aangezien je gedachten kunt sturen, kun jij dus zelf bepalen waar je aan denkt (en hoe jij je vervolgens voelt). Wil je daar meer over weten (en wil je het geheim van succes en geluk weten)? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

23. Piekeren is tijdverlies

Er zijn ongelofelijk veel dingen waar je geen invloed op hebt. Dus waarom zou je je er (van te voren) druk over maken? Toch doet bijna iedereen dit.

Het heeft geen zin om te malen over allerlei scenario’s. Bereid je gewoon praktisch voor op mogelijke situaties. Heeft je werkgever het financieel moeilijk? Doe een opleiding, update je CV of overleg met je werkgever hoe jij meer van waarde kunt zijn.

Lig je er ’s nachts wakker van dat je een presentatie moet geven? Schrijf je presentatie uit, maar een Power Point en oefen hem voor je gezin. Een goede voorbereiding is het halve werk.

24. Zoek het in de kleine dingen

Een vakantievilla, een vrijstaand huis, een super goede relatie, een dikke wagen of een kind zijn grote zaken en ze leveren niet per definitie een gelukkig gevoel op.

Wat wel? De glimlach van je kind, een vriendelijk “Goedemorgen” van een wildvreemde (of van je collega), een lekker kopje koffie of thee. Of wat dacht je hier van; gewoon iemand die even de deur voor je open houdt?

25. Geloof ergens in

Je hoeft niet per se in god te geloven hoor. Maar wie zich verbonden voelt, met een hogere macht, blijkt beter om te kunnen gaan met tegenslag. Inmiddels weet je dat tegenslag toch wel op je pad komt.

Geen geloof, wat dan?

Zelf mediteer ik de laatste tijd geregeld. Werkt ook als een trein. Ik zal je eerlijk zeggen dat ik er geen expert in ben en ik weet ook niet precies wat ik doe. Wel heb ik er veel over gelezen. Maar ja, theorie en praktijk….

Wat ik doe?

Nou, simpel. Ik sluit mijn ogen en ik richt mijn aandacht op mijn ademhaling. Inademen door de neus tot diep in mijn onderbuik. Uitademen via mijn mond en hopelijk voel ik dan dat de energie langs mijn hart ook in mijn hoofd komt.

Kan iedereen doen. Hoef je echt geen cursus voor te volgen.

Wat gebeurt er?

Ik zie gedachten komen en gaan. Het is niet de bedoeling te oordelen over die gedachten, dus laat ik ze gewoon zijn voor wat het is. Vervolgens zie ik allerlei kleuren, figuren en soms zie ik objecten. Soms zie ik ook rookwolken of gewoon 2 bakstenen muren (??). Ik laat het gewoon gebeuren.

Het kan ook zijn dat ik ga schokken. Ik laat het gewoon gebeuren.

Laatst voelde ik dat ik mijn armen niet meer kon bewegen. Een heel naar gevoel, alsof je tot aan je hoofd ingegraven bent in het zand. En laat dat nou net iets zijn wat ik op 10 jarige leeftijd heb ervaren. Een kuil die ik en een vriendje had gegraven, stortte in en beklemde mij volledig.

Nou, die kwam dus even boven. Totaal onbewust, maar ok. Zijn we daar ook weer van af.

Heb ik er baat bij? 

Absoluut. Ik voel mij veel meer in balans. Na de eerste keer al eigenlijk. Ik voel mij veel minder gehaast en ik neem veel minder de energie over van anderen.

Je praat immers wel eens (of regelmatig) met een gestrest persoon. Deze mensen hebben een intense energie om zich heen hangen. Komt omdat hun lichaam in de overlevingsmodus zit. Bepaalde neurotransmitters schieten door hun lijf en ze zijn daarom zeer alert.

Meer weten over neurotransmitters? Lees het e-boek Van Stress Naar Geluk dan eens.

Van stress naar geluk ebook

Van Stress naar Geluk

Gaan adrenaline, endorfine en cortisol ook met jou aan de haal? Heb je last van stress, depressiviteit, spanningen, slapeloosheid of voel je je gewoon niet lekker? Neem de controle weer terug.

In het populaire e-boek Van Stress Naar Geluk ontdek je hoe je deze (en andere) belangrijke neurotransmitters in je voordeel laat werken.

€ 15,99 € 7,99
Bestel nu

 

Meer weten over gelukkig zijn?

Wil je meer weten over de maakbaarheid van een gelukkig leven? Lees dan het e-boek Wat Je Denkt Ben Jezelf eens.

Bij gevoelens van geluk en blijdschap horen bepaalde lichaamseigen stofjes (neurotransmitters). Deze kunnen in je voordeel werken, maar ook in je nadeel. In het e-boek Van Stress Naar Geluk leer je ze kennen, zodat je ze in je voordeel kunt gebruiken.

Maandelijkse updates

Bron:
https://www.psychologiemagazine.nl/artikel/25-adviezen-gelukkig-leven

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Nog eens 10 goedkope en gezonde voedingsmiddelen

Lees meer
Blog

Hoe kun je obesitas behandelen?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Maak vitamine D aan door lekker te zonnen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update